Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suojatien ylittäjä kiittää autoilijaa kättä heiluttaen Suomessa?

Vierailija
23.04.2014 |

Siis mikä tämä tapa oikein on ja mistä se tulee?

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:04"]

Asun briteissa ja ja taalla todellakin autoilijat paastaa tien yli ihan luonnostaan ja samoin se kaden heilautus/nyokkays on vain kohtelias tapa joka nyt ei kovin paljon energiaa kuluta etteiko sita voisi tehda useinkin. Ainut ongelma on ita-eurooppalaiset joilla kenties on suomalainen liikenne kulttuuri, mutta kylla hekin tavoille melko pian oppii. Kun sukulaiset/ kaverit suomesta on meilla kaymassa huomaa taman eron liikenne kayttaytymisessa hyvin nopeasti kun he eivat millaan meinaa uskoa/ luottaa etta autot ihan oikeasti pysahtyy paastaakseen jalankulkijat tien yli.

[/quote]

Aika monessa paikassa maailmalla jalankulkijoita oikeasti kunnioitetaan, että heidät selkeästi huomioidaan. Autoilijat selkeästi näyttävät että huomaavat jalankulkijan ja hidastavat, Suomessa tosiaan ei kevyttä liikennettä kunnioiteta paljon ollenkaan, autoilijoilla on ilmeisesti jotain asennevammoja kevyttä liikennettä kohtaan. Ovat niin kiireisiäkin muka (vaikka ovat autolla liikenteessä) että heidän kiire menee liikennesääntöjen noudattamisen edelle... Aika monessa paikassa Suomessa pääsisi nopeasti hengestään jos uskaltaisi rohkeasti käyttää kevyenliikenteen oikeuksia niin jalankulkijana ja pyöräilijänä. Ei tarvitse kun katsoa ikkunasta kadulle päin, niin näkee usein miten autoilijat meinaavat ajaa pyöräilijöiden päälle ja miten autoilijat eivät väistä liikennemerkeistä huolimatta pyöräilijöitä vaan vähät välittävät. Suomalaiset autokuskit on aika asennevammaisia suurilta osin, he ajattelevat että heillä on etuajo-oikeus kaikkeen ja muista viis. Paljon ajetaan ylinopeutta, tehdään turhia ohituksia tyyliin 100 metriä ennen risteystä josta käännytään, ei pysähdytä suojatien eteen jos näkymän peittää toinen auto ja kaikkea älyvapaata. Jotenkin vaikeaa vain ymmärtää, miksi suomalainen liikennekulttuuri on näin surkeassa jamassa ja miksi ihmiset eivät kunnioita toisiaan ja sääntöjä liikenteessä. Tuntuu että kaipa suomalaiset on monet sitten vaan aika itsekkäitä minäminä-tyyppejä.

t: autoileva ja paljon pyöräilevä jalankulkija

Vierailija
42/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:53"]

Kyllä pitäis olla itsestään selvyys se auton väistäminen, eikö?

[/quote]

Jaa suojatiellä? Ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:05"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:35"]

Osoittaa kiitollisuutensa siitä, että joku vaivautuu pysähtymään ennen suojatietä. Suomessa se on aika harvinaista. 

[/quote]

Joka kerta on pysähdytty kun olen suojatielle reippaasti astunut.

Mutta jos jäät seisomaan kadun reunaan = luovut oikeudestasi kulkea ensin niin tietenkään kukaan ei pysähdy.

[/quote]

Haluan tietää missä päin Suomea on noin toimivia autoilijoita ettei yhteenkään sellaiseen törmää, joka ei anna tietä? Täällä Pohjois-Savossa porukka ei uskalla mennä täysin suojatielle koska jos menevät rohkeasti, on aikamoinen vaara jäädä alle. Aika harva autoilija kun hidastaa tai pysähtyy vaan lähes kaasuttavat kohti vaikka laittaisi jo jalan suojatielle. Autoilijan kuuluu väistää suojatielle aikovaa ja ei ne ihmiset siinä suojatien reunassa kiinni huvikseen seiso. Harva sitä viitsii lähteä siihen hyppimään jos autot kaasuttavat kohti ilman merkkiäkään hidastamisesta, henkikulta lähtisi aika nopeasti. Autoilijan pitäisi myös osata ennakoida ja osata lukea liikennemerkkejä ja ymmärtää niiden merkitys, jos joku on tulossa suojatielle autoilijan pitää hidastaa ja päästää se jalankulkija siihen turvallisesti. Se ei tarkoita sitä että auto ajaa kuuttakymppiä kohti ja iskee jarrut pohjaan kymmenen sentin päästä suojatiestä jos joku uskaltaisi sen auton eteen hypätä. Täällä päin kun astut selkeästi suojatielle vaikka auto lähestyy vauhdilla, jos otat yhdenkin askeleen eteenpäin niin auton alle jäät. Autoilijoilta on vastoin liikennesääntöjä olla päästämättä jalankulkijaa suojatielle ja vaan kuvitella että heillä on jokin etuajo-oikeus, että jos kaahataan niin ei tarvitse hiljentää tai pysähtyä kun jalankulkija ei uskalla tulla tielle. Eiköhän jo autokoulussa ole väistämisvelvollisuudet sun muut opetettu.

[/quote]

Turun suunnalla.

Kun vaan rohkeasti kävelee suojatielle ja pakottaa autoilija pysähtymään niin kyllä pysähdytään.

1 poikkeus ollut vuoden aikana -vanha kurppa Nissanillaan olisi tappanut minut jos olisin pitänyt oikeuksistani kiinni. (Eli todistetusti toiminnassani on järkeä myös mukana.)

Vierailija
44/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:31"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:05"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:35"]

Osoittaa kiitollisuutensa siitä, että joku vaivautuu pysähtymään ennen suojatietä. Suomessa se on aika harvinaista. 

[/quote]

Joka kerta on pysähdytty kun olen suojatielle reippaasti astunut.

Mutta jos jäät seisomaan kadun reunaan = luovut oikeudestasi kulkea ensin niin tietenkään kukaan ei pysähdy.

[/quote]

Haluan tietää missä päin Suomea on noin toimivia autoilijoita ettei yhteenkään sellaiseen törmää, joka ei anna tietä? Täällä Pohjois-Savossa porukka ei uskalla mennä täysin suojatielle koska jos menevät rohkeasti, on aikamoinen vaara jäädä alle. Aika harva autoilija kun hidastaa tai pysähtyy vaan lähes kaasuttavat kohti vaikka laittaisi jo jalan suojatielle. Autoilijan kuuluu väistää suojatielle aikovaa ja ei ne ihmiset siinä suojatien reunassa kiinni huvikseen seiso. Harva sitä viitsii lähteä siihen hyppimään jos autot kaasuttavat kohti ilman merkkiäkään hidastamisesta, henkikulta lähtisi aika nopeasti. Autoilijan pitäisi myös osata ennakoida ja osata lukea liikennemerkkejä ja ymmärtää niiden merkitys, jos joku on tulossa suojatielle autoilijan pitää hidastaa ja päästää se jalankulkija siihen turvallisesti. Se ei tarkoita sitä että auto ajaa kuuttakymppiä kohti ja iskee jarrut pohjaan kymmenen sentin päästä suojatiestä jos joku uskaltaisi sen auton eteen hypätä. Täällä päin kun astut selkeästi suojatielle vaikka auto lähestyy vauhdilla, jos otat yhdenkin askeleen eteenpäin niin auton alle jäät. Autoilijoilta on vastoin liikennesääntöjä olla päästämättä jalankulkijaa suojatielle ja vaan kuvitella että heillä on jokin etuajo-oikeus, että jos kaahataan niin ei tarvitse hiljentää tai pysähtyä kun jalankulkija ei uskalla tulla tielle. Eiköhän jo autokoulussa ole väistämisvelvollisuudet sun muut opetettu.

[/quote]

Turun suunnalla.

Kun vaan rohkeasti kävelee suojatielle ja pakottaa autoilija pysähtymään niin kyllä pysähdytään.

1 poikkeus ollut vuoden aikana -vanha kurppa Nissanillaan olisi tappanut minut jos olisin pitänyt oikeuksistani kiinni. (Eli todistetusti toiminnassani on järkeä myös mukana.)

[/quote]

Tule Pohjois-Savoon kokeilemaan, varsinkin talvella;D Jos pidät oikeuksistasi kiinni täällä niin et vuotta ehdi kävelemään, hyvä jos päivääkään selviät hengissä. Mutta se että sinä uskallat mennä hyppimään kaahaavienkin autoilijoiden eteen, ei tee autoilijoiden toimista oikeita. Heidän pitäisi aina näyttää aikeensa eli hidastaa ja pysähtyä että jalankulkija pääsee sen tien yli turvallisesti, eikä niin että kaahaavat päin ja iskevät jarrut pohjaan suojatien kohdalla. Olen minäkin ollut kahdesti aika lähellä jäädä auton alle joka on kääntynyt valoissa ja vähät välittänyt suojatiellä kävelevästä ihmisestä. Kyllä siitä oppii varovaiseksi, ei viitsi enää mennä hyppimään autojen eteen jos eivät näytä elettäkään hidastamiseksi. Pidin minäkin ennen sitkeästi kiinni oikeuksistani jalankulkijana (täällä ne karisee kaikilta aika nopeasti), enää en viitsi sillä tiedostan riskit paremmin eikä minulle ole hyötyä olla oikeassa jos maksan sillä henkikultani. Mieluummin annan autoilijoiden törttöillä ja kuljen itse turvallisesti. 

Pitäisi alkaa tekemään "Karpot" ja ottaa jotkut lastenvaunut tai potkuri tms. ja alkaa käyttämään oikeuksia jalankulkijana. Siinäpähän voisi autoilijat saada opetuksen;) No ei, mutta toivoisin kyllä että poliisien resursseja lisättäisiin (miksi sakkotulojakin ei voi suunnata poliisityöhön kun niitä tulee enemmän kuin ehtivät kirjoittaa ja työllistäisi poliisejakin) jotta voisivat valvoa liikennettäkin enemmän.

Vierailija
45/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se mukavaa saada ihan konkreettista kiitosta toiminnastaan :) Usein autoilijana vielä itse hymyilen ja vilkutan takaisin. Onko se sitten joku "kiitos että vilkutit"?

Vierailija
46/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:34"]Englannissakin tehdään noin. Ei se mikään suomalainen tapa ole

[/quote]

Ja monessa muussa maassa.

Vierailija
47/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo suojateitä?? Siis jossain jenkkilässä??

Vierailija
48/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:45"]Itse heilautan kättä ja sanon "kiitos". Sanon sen ääneen ihan automaattisesti. Huvittaa kyllä itseäni tuo, eiväthän ne autoilijat sitä kuule :)

[/quote]

Mä hymyilen leveästi ja katson kuskia silmiin (tai ainakin johonkin sinne suuntaan) ;-)

Vierailija
49/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko kiittää autoilijaa pysähtymisestä, kuten ei ole pakko kiittää mistään muustakaan ketään. Osa ihmisistä vain sattuu kiittämään ihan vapaaehtoisesti, ajatella.

Onhan ohikulkija myös velvollinen lain mukaan auttamaan apua tarvitsevaa. Mutisetteko siinäkin tilanteessa apua saavana osapuolena, että en kyllä kiitä, koska teit vain niin kuin pitikin tehdä.

Vierailija
50/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten liikennekoulussakin opetetaan, ettei pidä luottaa siihen, että autot pysähtyy (suojatie ei suojaa), sekä opetetaan vilkuttamaan kiitokseksi, kun auto pysähtyy, oman turvallisuuden ja positiivisen liikennekulttuurin vuoksi.

Vierailija
51/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:57"]

Ei oo suojateitä?? Siis jossain jenkkilässä??

[/quote] USA:ssa kukaan ei kävele eikä perusjenkkikaupungissa edes ole suojateitä. Tokihan se yksi ainoa kävelijä on iloinen, jos joku sattuu joskus harvoin johonkin armeliaasti pysähtymään hänen vuokseen"

Kylla ainakin New Yorkissa oli suojatiet kun siella viimeksi kavin. Samoin joka ostoskeskuksessa melkein joka kaupan edesta menee suojatie parkkipaikalle ja siella varsinkin autoilijat jaksavat pysahtya ja antaa jalankulkijan menna. Ja ihmeitten ihme, eivat lahde liikkeelle ennekuin ylittaja on turvallisesti toisella puolen.

Vilkkailla kaksikaistaisillakin voi olla ylityspaikkoja ja niista varoittaa katuun maalattu merkki.

Pikkutieltakin paasee jatkuvaan autojonoon kun aina joku pysahtyy antamaan tieta. Suomessa saisi odottaa vuoroaan vaikka huomiseen. Ehdotan tutustumismatkaa.

Vierailija
52/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:03"]Autoilijan näkökulmasta on kätevää, kun kävelijä heilauttaa kättään, kun huomaa minun pysähtyneen/pysähtyvän. Siitä tiedän hänen huomanneen minun pysähtyvän ja tiedän, että hän myös aikoo ylittää tien eikä vain muuten jää seisoskelemaan tien laitaan. (Harvoin näitä sattuu, mutta joskus on sattunut kuitenkin.) Joskus kun ne kävelijät myös, jostain syystä, viittilöivät auton menemään ensin.

Ei liikenteessä mitään haittaa ole, vaikka kommunikoisi vähän ylimääräistäkin.

[/quote]

Mä autoilijana en henk.koht. pidä siitä, kun itse olen pysähtynyt päästääkseni suojatielle aikovan ylittäämään tien, niin tämä ylittäjä viittilöikin minua menemään ensin. En minä nyt turhaan pysähdy! Kyllä sen jalankulkijan on siitä mentävä jos minä olen pysähtynyt ja hän on selkeästi keikkunut suojatien laidalla aikomuksenaan ylittää tie. Joskus olen muutaman minuutin odotellutkin siinä pysähdyttyäni, että se viittilöijä todellakin menee tien yli.

Älkää seisoko siinä laidalla jos ette aio ylittää tietä kun autoilija pysähtyy! Ja tarkoitan siis tilannetta, että auto on JO pysähtynyt suojatien eteen, eikä ole mitään epävarmuutta pysähtyykö se nyt vai ajaako päälle..

Vierailija
53/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijani itseäni lähinnä ärsyttää kun ihmiset kiittävät. Tietysti pysähdyn suojatielle, aina, mutta kiittämisrstä tulee mieleen etteivät nämä ihmiset luota minun ajotaitoihini. Todella ärsyttävää!

Pitäisikö minunkin kiittää jokaista jalankulkijaa joka malttaa seisoa liikennevaloissa punaisten aikana?

Vierailija
54/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:41"]

Olen lakannut kiittämästä autoilijoita juuri siksi, ettei se ole mikään palvelus että päästää jalankulkijan tien yli.

[/quote] Pysy sitten vaan Suomessa, myrtsinaama. USAssa ihan normaalia kaytosta, mutta taalla nyt tupataan muutenkin olemaan niin kohteliaita etta suomituristi ahdistuu ;).

[/quote]LOL. Ajattelin mainita etta meillakin kun autot ajavat pihan ohi vilkuttavat vaikka eivat juuri tuntisikaan, mutta tuli mieleen mita suomalainen ajattelisi....

Minusta ele on hyvaa mielta tuotava, ja aion edelleenkin heilutella katta ohimeneville autoilijoille! 

Vierailija
55/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi sääntöhän on ollut vasta vähän aikaa, että autoilijan pitää päästää jalankulkija. Täysin typerä sääntö sinänsä, haittaa liikennettä. Mutta suurin osa omaa elämääni asia on ollut niin, että jos joku pysähtyy, se on poikkeuksellista kohteliaisuutta ja ansaitsee kiitoksen. En osaa olla kiittämättä vieläkään, kun olen sen lapsena oppinut. Kävelijänä yleensä viiton autoa menemään vaan, minusta on kiusallista pidätellä nopeampaa kun laahustan tien yli (lapsilauman kanssa).

Vierailija
56/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin pari tuntia sitten suuresta ostoskeskuksesta missa kaula pitkalla kurkin etta miten tama kohteliaisuus nyt menee. Ihan niinkuin ennenkin, ihmiset tulivat kaupasta eivatka edes katsoneet sivuilleen kun lahtivat parkkipaikalle, kaikki autot pysahtyivat.

Itse sitten odottelin yhta vanhempaa naista lahtevaksi kauppaan pain kun palyili tien reunalla kumpaankin suuntaan. Viittasin sitten menemaan ja tati juoksi kuin henkensa edesta suojatieta pitkin. Vaatteista ja hiuksista paatellen oli ita-Eurooppalainen uusi immigrantti, ei ollut viela tottunut talon tavoille.

Vierailija
57/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Anteeksi, että olen olemassa teidän autoilijoiden tiellä ja kiitos, että päästit minut yli, kun odotin tässä niin pitkään kenenkään antamatta minulle suojatietä".

Vierailija
58/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kiitä kävellen, mutta pyörällä ajaessa kiitän, koska yleensä pyöräilijänä minä olisin se väistämisvelvollinen, kun ylitän suojatietä ja auto ajaa tietä suoraan ilman kolmioita - vaikka kuinka olisi pyörätien jatke, minä olen se, jonka kuuluu lain mukaan väistää. Yllättävän paljon silti annetaan tietä. Tosin sitten jos on moni mennyt ohi ja yksi pysähtyy, kiitän sitä, joka pysähtyy. Suomessa on siis kohteliaisuus paha tapa? Onhan sekin itsestään selvää, että uusi päivä alkaa, mutta silti sanotaan huomenta? Pitäisikö lopettaa sekin?

Vierailija
59/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä nämä jenkkilän asiantuntijat, jotka ei ole siellä käyneetkään. Losissakin on jalkakäytävät ja suojatiet, vaikka kaikki ajaakin paikasta toiseen, kyllä ne niillä paikoilla ihan kävelevät. :) Minusta kaikki kohteliaisuus on hyvästä, outoa että jotakuta se ärsyttää.

Vierailija
60/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 05:53"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:03"]Autoilijan näkökulmasta on kätevää, kun kävelijä heilauttaa kättään, kun huomaa minun pysähtyneen/pysähtyvän. Siitä tiedän hänen huomanneen minun pysähtyvän ja tiedän, että hän myös aikoo ylittää tien eikä vain muuten jää seisoskelemaan tien laitaan. (Harvoin näitä sattuu, mutta joskus on sattunut kuitenkin.) Joskus kun ne kävelijät myös, jostain syystä, viittilöivät auton menemään ensin.

Ei liikenteessä mitään haittaa ole, vaikka kommunikoisi vähän ylimääräistäkin.

[/quote]

Mä autoilijana en henk.koht. pidä siitä, kun itse olen pysähtynyt päästääkseni suojatielle aikovan ylittäämään tien, niin tämä ylittäjä viittilöikin minua menemään ensin. En minä nyt turhaan pysähdy! Kyllä sen jalankulkijan on siitä mentävä jos minä olen pysähtynyt ja hän on selkeästi keikkunut suojatien laidalla aikomuksenaan ylittää tie. Joskus olen muutaman minuutin odotellutkin siinä pysähdyttyäni, että se viittilöijä todellakin menee tien yli.

Älkää seisoko siinä laidalla jos ette aio ylittää tietä kun autoilija pysähtyy! Ja tarkoitan siis tilannetta, että auto on JO pysähtynyt suojatien eteen, eikä ole mitään epävarmuutta pysähtyykö se nyt vai ajaako päälle..

[/quote]

Aika usein on tilanne, että joku pysähtyy ja toisesta suunnasta tulee, joku kovaa vauhtia, tai viereistä kaistaa, jos on sellainen tie. En kyllä mene. Joskus olen joutunut osoittamaan sitä vastaantulevaa autoa, että ei tästä kyllä nyt pääse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme