Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suojatien ylittäjä kiittää autoilijaa kättä heiluttaen Suomessa?

Vierailija
23.04.2014 |

Siis mikä tämä tapa oikein on ja mistä se tulee?

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä myös usein vilkutetaan valoja jo selvästi ennen kuin aiotaan pysähtyä suojatien eteen.

Vierailija
22/108 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:31"]

Kiittää, kun henki säästyi.

[/quote]

Repesin niin totaaliseen nauruun että vedet tulee silmistä :DDD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi heilautetaan kevyesti, koska jos tekisi kunnon kumarrukset otsa maassa, joku toinen ajaisi yli.

On se kumma, miten liikennekurin on annettu valua lattiakaivoon, kun siitä ei ole vaivauduttu pitämään kiinni. Taisi olla sitä aikaa, kun kansanvalistus katsottiin paternalismiksi ja hylättiin vanhanaikaisena. Nyt ollaan jo siinä, että poliisi ja oikeuslaitos katsovat turhaksi tehdä omaakaan työtään, kun kuri on jo kadonnut kuitenkin.

Pitäisiköhän muotia muuttaa? Jos ei muutu muuten, laitetaan värikuulapyssyt jalankulkijoille, ja viikossa taitaa meininki muuttua kokonaan.

Vierailija
24/108 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:41"]

Olen lakannut kiittämästä autoilijoita juuri siksi, ettei se ole mikään palvelus että päästää jalankulkijan tien yli.

[/quote] Pysy sitten vaan Suomessa, myrtsinaama. USAssa ihan normaalia kaytosta, mutta taalla nyt tupataan muutenkin olemaan niin kohteliaita etta suomituristi ahdistuu ;).

[/quote]

USA:ssa kukaan ei kävele eikä perusjenkkikaupungissa edes ole suojateitä. Tokihan se yksi ainoa kävelijä on iloinen, jos joku sattuu joskus harvoin johonkin armeliaasti pysähtymään hänen vuokseen.

Suomessa ihmeellinen tapa. Ei kai nyt itsestäänselvistä liikennesääntöjen noudattamisista tarvitse erikseen kiitellä!

Vierailija
25/108 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäis olla itsestään selvyys se auton väistäminen, eikö?

Vierailija
26/108 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Liikennesääntö siinä missä muutkin. Pitääkö tulevaisuudessa alkaa kiittelemään, kun toinen autoilija noudattaa väistämismerkkiä ja pysähtyy? Kun toinen vilkuttaa kääntyessään pois liikenneympyrästä? Tässähän saisi alkaa huiskimaan kiitoksia vähän vaikka kenelle!

Vierailija
27/108 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:31"]"kiitos,kun et aja päälleni ja annat mun mennä,niinkuin autokoulussa sulle opetettiin" Eipi muuta virkaa. En kyllä tajua miksi teen niin,jotenkin refleksimäinen liike.

[/quote]

jatkoa... Ja jos totta puhutaan,joka ikinen kerta kun heilutan kättä autoiöijalle,mietin miks helkutassa taas tein noin. Miks mä automaattisesti kiitän,et autoilija noudattaa liikennesääntöjä. Eriasia jos autoilijalla on etuajo oikeus ja silti päästää yli. Mut aina jälkeenpäin itseäni suorastaan suututtaa,et taas nostin kättä aivan turhasta. Itseäni myös ärsyttää jos ajan ja kiittävät siitä,et noudatan sääntöjä.

Vierailija
28/108 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:55"]

Samaa ihmettelen. Liikennesääntö siinä missä muutkin. Pitääkö tulevaisuudessa alkaa kiittelemään, kun toinen autoilija noudattaa väistämismerkkiä ja pysähtyy? Kun toinen vilkuttaa kääntyessään pois liikenneympyrästä? Tässähän saisi alkaa huiskimaan kiitoksia vähän vaikka kenelle!

[/quote]

Niih! aivan!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
29/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:41"]

Olen lakannut kiittämästä autoilijoita juuri siksi, ettei se ole mikään palvelus että päästää jalankulkijan tien yli.

[/quote] Pysy sitten vaan Suomessa, myrtsinaama. USAssa ihan normaalia kaytosta, mutta taalla nyt tupataan muutenkin olemaan niin kohteliaita etta suomituristi ahdistuu ;).

[/quote]Tämä myrtsinaama on kyllä pärjännyt Yhdysvalloissa oikein kivasti ;) Kyse oli Suomen liikennetavoista mikäli oikein luin..? Ja kuten joku joku jo kommentoikin, niin aikalailla taitaa tosiaan se liikennekulttuuri/infrastruktuuri erota meikäläisestä.

Loukkaannutko todella jos ei jalankulkija sinua erikseen kiitä? Voi sentään. :(

Vierailija
30/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijan näkökulmasta on kätevää, kun kävelijä heilauttaa kättään, kun huomaa minun pysähtyneen/pysähtyvän. Siitä tiedän hänen huomanneen minun pysähtyvän ja tiedän, että hän myös aikoo ylittää tien eikä vain muuten jää seisoskelemaan tien laitaan. (Harvoin näitä sattuu, mutta joskus on sattunut kuitenkin.) Joskus kun ne kävelijät myös, jostain syystä, viittilöivät auton menemään ensin.

Ei liikenteessä mitään haittaa ole, vaikka kommunikoisi vähän ylimääräistäkin.

Vierailija
31/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun briteissa ja ja taalla todellakin autoilijat paastaa tien yli ihan luonnostaan ja samoin se kaden heilautus/nyokkays on vain kohtelias tapa joka nyt ei kovin paljon energiaa kuluta etteiko sita voisi tehda useinkin. Ainut ongelma on ita-eurooppalaiset joilla kenties on suomalainen liikenne kulttuuri, mutta kylla hekin tavoille melko pian oppii. Kun sukulaiset/ kaverit suomesta on meilla kaymassa huomaa taman eron liikenne kayttaytymisessa hyvin nopeasti kun he eivat millaan meinaa uskoa/ luottaa etta autot ihan oikeasti pysahtyy paastaakseen jalankulkijat tien yli.

Vierailija
32/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin heilautan kättä kiitokseksi, kun autoilija pysähtyy ja päästää minut yli, vaikka takana olisi jonoa. Sitä jaksan arvostaa todella paljon. Hienoa, että joku uskaltaa totella liikennesääntöjä takanaolijoiden mahdollisen "kiireen vuoksi" (MITEN autoilijalla edes voi olla kiire, neljä pyörää ja hevosvoimia kuitenkin apuna). Itse en arvosta etuoikeuttani suojatiestä niin paljon, että sinne astuisin henkeäni uhmaten.

On myös mukavaa huomata, kun kuski heilauttaa takaisin :)

Vierailija
33/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:35"]

Osoittaa kiitollisuutensa siitä, että joku vaivautuu pysähtymään ennen suojatietä. Suomessa se on aika harvinaista. 

[/quote]

Joka kerta on pysähdytty kun olen suojatielle reippaasti astunut.

Mutta jos jäät seisomaan kadun reunaan = luovut oikeudestasi kulkea ensin niin tietenkään kukaan ei pysähdy.

[/quote]

Haluan tietää missä päin Suomea on noin toimivia autoilijoita ettei yhteenkään sellaiseen törmää, joka ei anna tietä? Täällä Pohjois-Savossa porukka ei uskalla mennä täysin suojatielle koska jos menevät rohkeasti, on aikamoinen vaara jäädä alle. Aika harva autoilija kun hidastaa tai pysähtyy vaan lähes kaasuttavat kohti vaikka laittaisi jo jalan suojatielle. Autoilijan kuuluu väistää suojatielle aikovaa ja ei ne ihmiset siinä suojatien reunassa kiinni huvikseen seiso. Harva sitä viitsii lähteä siihen hyppimään jos autot kaasuttavat kohti ilman merkkiäkään hidastamisesta, henkikulta lähtisi aika nopeasti. Autoilijan pitäisi myös osata ennakoida ja osata lukea liikennemerkkejä ja ymmärtää niiden merkitys, jos joku on tulossa suojatielle autoilijan pitää hidastaa ja päästää se jalankulkija siihen turvallisesti. Se ei tarkoita sitä että auto ajaa kuuttakymppiä kohti ja iskee jarrut pohjaan kymmenen sentin päästä suojatiestä jos joku uskaltaisi sen auton eteen hypätä. Täällä päin kun astut selkeästi suojatielle vaikka auto lähestyy vauhdilla, jos otat yhdenkin askeleen eteenpäin niin auton alle jäät. Autoilijoilta on vastoin liikennesääntöjä olla päästämättä jalankulkijaa suojatielle ja vaan kuvitella että heillä on jokin etuajo-oikeus, että jos kaahataan niin ei tarvitse hiljentää tai pysähtyä kun jalankulkija ei uskalla tulla tielle. Eiköhän jo autokoulussa ole väistämisvelvollisuudet sun muut opetettu.

Vierailija
34/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:53"]

Siksi heilautetaan kevyesti, koska jos tekisi kunnon kumarrukset otsa maassa, joku toinen ajaisi yli.

[/quote]

Hah, kiitos tästä!

Vierailija
35/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee vaivaantunut olo jos pysähdyn ja jalankulkija alkaa siinä vilkuttelemaan ja hymyilemään, vaikka tosiaan noudatan vaan liikennesääntäjä ja olen kohtelias. Pieni nyökkäys riittää jos jotenkin on pakko kiitollisuutensa osoittaa.

Vierailija
36/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä sitä kättä heilautellaan myös maailmalla. Minä ainakin teen niin kiittääkseni autoilijaa. Se on kohtelias tapa. Hyvä että suomessa on tämä tapa, kun muuten ollaan vähän juroja. Esim. Briteissä käden heilauttelun lisäksi pyydetään herkästi anteeksi, jos on ollut tien tukkeena. Toisaalta myös saat kiitosta, jos vaikka annat tietä. Ihmiset myös hymyilevät enemmän vastaantulijoille. Hyvä mieli näistä tulee kaikille, kun ollaan kohteliaita toisillemme!

Vierailija
37/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:09"]

Mulle tulee vaivaantunut olo jos pysähdyn ja jalankulkija alkaa siinä vilkuttelemaan ja hymyilemään, vaikka tosiaan noudatan vaan liikennesääntäjä ja olen kohtelias. Pieni nyökkäys riittää jos jotenkin on pakko kiitollisuutensa osoittaa.

[/quote]

Taidan seuraavalla kerralla niiata ja kumartaa, ehkä lähetän myös pari lentosuukkoa ja toivottelen ääneen jaksuhaleja.

Vierailija
38/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt se on ihan itsestään selvää, että autoilija pysähtyy? Vähän aikaa sitten oli keskustelu suojatien eteen pysähtymisestä, ja aika moni siinä ketjussa sanoi, ettei todellakaan noudata tätä liikennesääntöä. 

On ihan normaalia, kohteliasta käytöstä kiittää, vaikka saakin sen mihin on oikeutettu. Hyvä mielihän siitä tulee. Ei se ole pakollista, niin ei tarvi tehdä, mutta tuntuu kivalta :)

Vierailija
39/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:12"]

[/quote]

Taidan seuraavalla kerralla niiata ja kumartaa, ehkä lähetän myös pari lentosuukkoa ja toivottelen ääneen jaksuhaleja.

[/quote]

UUH!

Vierailija
40/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:12"]

[/quote]

[/quote]

UUH!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan