Välit poikki sekä omassa että puolison lähipiirissä. Onko vika minussa vai muissa?
Olen alkanut miettiä, olenko sittenkin minä se huono ihminen, kun välit on poikki siellä ja täällä. Vai onko ne poikki ihan syystä, kuten aiemmin olen ajatellut?
Olen pitkään ollut kiltti tyttö, eli noudattanut lapsena minulle opetettua käytösmallia että kenellekään ei sanota vastaan, ei ikinä eikä missään tilanteessa. Sitten kun muusta syystä kävin pitkään psykologilla, hän tarttui tähän ja iskosti päähäni, ettei mun todellakaan tarvitse sietää läheisiltäkään ihmisiltä mitä vaan. Sain itsetuntoani takaisin ja kerran kun siskoni soitti minulle ja haukkui minut taas kerran aivan pskaksi ihmiseksi, ilmoitin hänelle että en enää kuuntele sinulta tuollaista, ja suljin puhelimen. Välimme menivät poikki eikä olla tekemisissä edelleenkään.
Sitten puolisoni sisarus kerran humalassa meinasi käydä kimppuuni, selvisi että hän vihaa minua koska olen "vienyt' häneltä hänen veljensä. Puhui todella törkeästi. Seuraavissa bileissä pyysi ensin anteeksi ja asia oli mulle fine, mutta parin tunnin päästä tuli taas huutamaan mulle kädet nyrkissä, että kuinka tekisi mieli hakata minut pskaksi. Tähän tuli ulkopuolisia väliin jotka ihmettelivät että eihän *Riikka* ole puhunut tai tehnyt mitään pahaa, miksi sä yhtäkkiä tulet tänne huutamaan täysin syyttä. Sama syy, olen vienyt hänen veljensä ja pilannut veljensä elämän. Siinä kohtaa totesin että tää oli tässä.
Ja eikös muut sisarukset menneet hänen puolelleen, vaikka minä en oikeasti ollut tehnyt mitään. Uskoivat kuitenkin "omaansa". Joten, välit nyt poikki heihinkin, paitsi yhteen joka tietää miten asiat on.
Muuten olen pidetty ihminen, saan helposti ystäviä näin aikuisenakin, puolison ja omatkin sukulaiset ovat mielellään tekemisissä, enkä koskaan ole riidellyt kenenkään muun kanssa eikä vastaavia ongelmia ole ollut.
Välistä vaan alkaa tuntua että olenko sittenkin minä tässä se joka ei tule toimeen muiden kanssa?
Kommentit (67)
Tarvitseeko noissa tapauksissa asiaa edes miettiä? Kannattaa keskittyä täyspäiseen seuraan ja unohtaa muut.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko noissa tapauksissa asiaa edes miettiä? Kannattaa keskittyä täyspäiseen seuraan ja unohtaa muut.
Niin. Olisin valmis antamaan anteeksi, jos yksikin näistä tulisi ja vilpittömästi anteeksi pyytäisi. Mutta vuosia on mennyt, eivätkä tule. Asia siis minun osaltani hyvä näin, en heitä kaipaa. Lähinnä harmittaa että olenko nyt "vienyt" mieheltä hänen sisaruksensa, kun välit on poikki. Eikä siis mieskään heidän kanssa tekemisissä. Joulun aikaan aina tämä nousee pintaan...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Olisin valmis antamaan anteeksi, jos yksikin näistä tulisi ja vilpittömästi anteeksi pyytäisi. Mutta vuosia on mennyt, eivätkä tule. Asia siis minun osaltani hyvä näin, en heitä kaipaa. Lähinnä harmittaa että olenko nyt "vienyt" mieheltä hänen sisaruksensa, kun välit on poikki. Eikä siis mieskään heidän kanssa tekemisissä. Joulun aikaan aina tämä nousee pintaan...
Ap
ei ne tule muuttumaan eli kannattaa keskittyä omaan elämään. Sulle on kilttinä taottu päähän että olet vastuussa myös muiden tunteista ja heidän käytöksestä. Et ole eikä kannata ottaa siitä syyllisyyttä. Se on aika yleistä että muut asettuu häirikön puolelle kun eivät uskalla itse tehdä pesäeroa, niin se on sitten helpompi jättää se kiltti ihminen pois. Itselläni sisaret viilensi välit muhun kun jouduin vuosikausien terrorisoinnin jälkeen katkaisemaan välit äitiini, en vain jaksanut enää. Noh heidän valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et ole vienyt keneltäkään mitään. Molemmat esittelemäsi tapaukset ovat sellaisia että olisin itse toiminut samassa tilanteessa samoin. Joskus ei vaan voi voittaa eli kaikki valinnat ovat huonoja jolloin valitaan sitten se vähiten huono. Joskus taas itse ei voi valita ollenkaan vaan joku toinen tekee valinnan puolestasi. Tässä tapauksessa vähiten huono ratkaisu on se että pysyy kaukana myrkyllisistä ihmisistä, jollaisia nuo vaikuttavat olevan. Ei pidä asettua lattiamatoksi vaan saadakseen hyväksyntää ihmisiltä joilla ei näköjään ole käytöstapoja.
Valitse seurasi tarkoin myrkyllisen ihmisen lähipiiristä kannattaa paeta https://yle.fi/a/3-8555272
Vaikuttaa, että alkoholin käyttö ei sovi kaikille. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä ole läheisriippuvainen. Nämä oudot sukulaiset eivät tule koskaan pyytämään anteeksi. Kälysi kuulostaa lisäksi vaaralliselta ja miehesi ei varmasti halua olla myöskään hänen kanssaan tekemisissä. Kannattaa varmaan puhua sen miehesi kanssa näistä.
Vastaan mitä haluat kuulla.
Olet ihan hieno ihminen ja vika on ehdottomasti kaikissa muissa ihmisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä ole läheisriippuvainen. Nämä oudot sukulaiset eivät tule koskaan pyytämään anteeksi. Kälysi kuulostaa lisäksi vaaralliselta ja miehesi ei varmasti halua olla myöskään hänen kanssaan tekemisissä. Kannattaa varmaan puhua sen miehesi kanssa näistä.
Olen tottakai puhunut miehen kanssa. Hänestä tässä ei ole mietittävää, koska minä en hänen mielestään ole tehnyt mitään väärää. Eli aivan kuten tekin sanotte. Kiitos 😊
Ap
No yleisesti suhtaudun varauksella, jos jollain on välit poikki sinne tänne, MUTTA on olemassa myös ihmisiä jotka ovat sattuneet syntymään eri tavoin myrkyllisiin piireihin/sukuun/perheeseen, jolloin se irti repäiseminen ja välien katkaiseminen voi olla ainoa keino saada elää rauhassa.
Jos aina näkee vian vain muissa onhan se melko ymmärrettävää että ei ole väleissä oikein kenenkään kanssa. Väleissä oleminen vaatii useinkin sitä että hyväksyy sen että ihmiset harvoin toimii nìin kun minä haluan. Lisäksi jos haluaa olla väleissä vain itseään voi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos aina näkee vian vain muissa onhan se melko ymmärrettävää että ei ole väleissä oikein kenenkään kanssa. Väleissä oleminen vaatii useinkin sitä että hyväksyy sen että ihmiset harvoin toimii nìin kun minä haluan. Lisäksi jos haluaa olla väleissä vain itseään voi muuttaa.
Ap ei ole väleissä kahden ihmisen kanssa, sisarensa ja puolison sisaren (jolla joku haaremi ympärillä puolustamassa p..aa käytöstä) Mistä repäsit tähän tuon kommenttisi? Ei kenenkään kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vastaan mitä haluat kuulla.
Olet ihan hieno ihminen ja vika on ehdottomasti kaikissa muissa ihmisissä.
Sun asennevamma johtuu...? Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole väleissä kahden ihmisen kanssa, sisarensa ja puolison sisaren (jolla joku haaremi ympärillä puolustamassa p..aa käytöstä) Mistä repäsit tähän tuon kommenttisi? Ei kenenkään kanssa?
Millä tavalla kommenti ei päde ap tilanteeseen? Siihen en ota kantaa pitääkö hänen olla väleissä mainitsemiensa ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No yleisesti suhtaudun varauksella, jos jollain on välit poikki sinne tänne, MUTTA on olemassa myös ihmisiä jotka ovat sattuneet syntymään eri tavoin myrkyllisiin piireihin/sukuun/perheeseen, jolloin se irti repäiseminen ja välien katkaiseminen voi olla ainoa keino saada elää rauhassa.
Mulla ainakin se on ollut kierre jo lapsuudesta että minut on kasvatettu tiettyyn muottiin kestämään ja jopa etsimään tietynlaisesti käyttäytyviä ihmisiä jotka tuntuvat kotoisilta ja sitten kun käyttäytyvät miten käyttäytyvät, katson asioita todella pitkään läpi sormien aivan kuten lapsenakin jouduin sietämään kaiken manipuloinnin. Niin sitten kun sitä kasvaa aikuiseksi ja saa myös terveitä ihmissuhteita elämäänsä esim. työpaikalta niin huomaa että hetkinen, eiväthän kaikki käyttäydy toksisesti, eiväthän kaikki halua alistaa. Näiden kanssa viihdyn paremmin kuin omien vuosien tuttavien tai lapsuudenperheen. Niinpä sitä alkaa etääntyä näistä myrkyllisistä, niin pitkälle kunnes viimein katkaisee välit kokonaan. Siinä se katkottu voi jäädä ihmettelemään mitä juuri tapahtui jos juuri sillä hetkellä ei ollut mitään ns. oikeaa syytä toisen suuttumukselle vaan kun se oli se vuosien, vuosikymmenten sairas käytös joka viimein meni yli. Jonka teot jäivät niin pahasti kummittelemaan mieleen ettei enää kerta kaikkiaan voinut arvostaa sitä toista, sen johdosta mitä se oli tehnyt vaikkapa 30 vuotta sitten, sen johdosta miten joku asia meni 20 vuotta sitten ja miten överisti homma hoidettiin 10 vuotta sitten. Se kerä kierähti auki just nyt ja toi eteen kaiken sen jonka olin päästänyt läpi sormien, vuosien varrella tunteakseni oloni välitetyksi ja pidetyksi. Niin paljon hyväksyin.
Näissä tapauksissa ainoana yhteisenä asiana olet sinä. Mietippä sitä. Syyllinen aina vähättelee omaa osuuttaan asioihin.
Hienoa, että mietit asiaa eri näkökulmista. Mutta ehkä tuollaisen käytöksen omaaviin ihmisiin ei kannata käyttää energiaa. Näitä samoja ihmistyyppejä näkyy olevan näissä kommentoijissakin :). Ja upeeta, että miehesi ymmärtää tilanteen.
Varmasti jätit jotain myös kertomatta, eikä asia ole niin yksioikoinen kuin annat ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla kommenti ei päde ap tilanteeseen? Siihen en ota kantaa pitääkö hänen olla väleissä mainitsemiensa ihmisten kanssa.
Et siis ymmärtänyt kommenttiani. Unohda koko juttu sitten.
Kyllä se sinä olet?