Miksi suojatien ylittäjä kiittää autoilijaa kättä heiluttaen Suomessa?
Siis mikä tämä tapa oikein on ja mistä se tulee?
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:35"]
Osoittaa kiitollisuutensa siitä, että joku vaivautuu pysähtymään ennen suojatietä. Suomessa se on aika harvinaista.
[/quote]
Minusta se taas on aika yleistä.
[/quote]
Mä taas komppaan tota ylintä. Ei ole yleistä ainakaan täällä Hesan seudulla. Joudut yleensä odottamaan useamman minsan suojatiellä ennenkuin autojono katkeaa. Jos ehdit suojatielle yhtäaikaa letkan kanssa niin aina on vähintään ne 3 ensimmäistä autoa, jotka haluaa läpi. Neljäs ei enää kehtaa.
Eron liikenteeseen huomaa tosi selkeästi esim. Jo viron puolella. Kun autot ja ihmiset lähestyvät suojatietä, alkavat autot jo hidastella ja rullailla vajaan 100m päästä. Osoittavat SELKEÄSTI huomanneensa sinut. Viime reissulla pari tyyppiä teki jopa äkäsen jarrutuksen ennen suojatietä kun vauhtia oli liikaa. Enkä siis hillunut tiellä vaan odotin suomalaisittain sivussa että tuo kolmen auton sääntö täyttyisi.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:28"]
Mä olen pyöräilijänä tottunut käyttämään käsimerkkejä eli on tosi luontevaa kiittää autoilijaa, joka antaa tietä vaikka minä olen väistämisvelvollinen.
[/quote]Olisi parempi että ajetaan ja väistetään sääntöjen mukaan. Tarpeeton oikeuksistaan luopuminen vain sotkee liikennettä. Ruuhkat on sitten asia erikseen.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:28"]
Mä olen pyöräilijänä tottunut käyttämään käsimerkkejä eli on tosi luontevaa kiittää autoilijaa, joka antaa tietä vaikka minä olen väistämisvelvollinen.
[/quote]Olisi parempi että ajetaan ja väistetään sääntöjen mukaan. Tarpeeton oikeuksistaan luopuminen vain sotkee liikennettä. Ruuhkat on sitten asia erikseen.
[/quote]
On toki parempi, mutta minkäs pyöräilijänä teet kun se etuajo-oikeutettu auto pysähtyy? Tuijotatte toisianne vaivaannuttavan ajan ja viittoilette että "menes siitä". Kuitenkin nopeampaa on sen pyöräilijän vilauttaa yli ja kiittää moisessa tilanteessa.
Olen asunut Helsingissä nyt 15 vuotta. En edes omista autoa vaan liikun aina kävellen ja julkisilla.
Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia päästä suojatietä pitkin tien yli. Totta kai, jos seisoo siellä jossain metrin päässä tiestä pälyilemässä, niin varmasti kukaan ei pysähdy, siinä on pääteltävissä, että kävelijä on päästämässä autot ensin. Sen sijaan, kun menee siihen tienreunaan ja näin osoittaa, että haluaa ylittää tien eikä ole päästämässä autoja ensin, saa myös tietä.
Yksinkertaista.
Kuuluu hyviin käytöstapoihin. Ulkomailla voisi ottaa oppia. Ei se kiitos mitään maksa mutta tulee hyvä mieli.
Kiitoksella levitän hyvää mieltä eteenpäin. Vaikutus monikertaistuu ja tekee maailmanasta hippusen verrran paremman paikan... : )
Toisen ihmisen ystävällinen huomioiminen vähentää tutkitusti molempien osapuolien stressitasoa (eli huolia, kipuja, masennusta ym.)
Pistäkää hyvä kiertämään!
Venäjällä myös kiitetään...mikse täällä saa??? Se on ihana vuorovaikutusta :),osoitta kuskille kiitosta ystävällisyydestä ja huomiosta :). Saksassa ei toki kiitetään koska se on itsestäänselvyys että väistetään. Ja niinhan se kuulu. Tuntuu toki hassulta miksi pitää kiittä jos toinen ei suostunut tappamaan suojatiella. Ois se ollut tappo kylläkiin. Niinpä. Tuntuu oudolta ettei kuljettaja suostuu väistämään...tai jotkut väistävät automattisesti VAAN..ikään kun tajuamatta että suojatiella kävele elävä ihminen joka on liikennöitsijän tavallaan armolla.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:43"]
Mä oon aina ihmetellyt tätä, miksi pitäisi muka erikseen kiittää siitä että pääsee kävelemään suojatien yli?
Ja sekin ihmetyttää kovasti, miksi autoilijat näyttää aina niin helvetin nyrpeetä naamaa jos ne joutuu pysähtymään suojatien eteen kun sitä lähtee ylittämään.
Yleisesti ottaen eniten tulee vastaan tapauksia, jossa on vaan pakko jäädä odottamaan et auto menee ensin. Muuten jää alle.
[/quote]
NO sun kaltaisesi nirppanokan yli saisikin ajaa.
Mun mielestäni se kädenheilautus ei edes ole varsinainen kiitos, vaan lähinnä noteeraus: huomasin että näit vaivaa vuokseni.
Minäkin heilutan kättä ja uskallan jopa hymyillä. Varsinkin teillä, jossa auton ei etuajo-oikeutensa puolesta edes TARVITSISI pysähtyä, on mukavaa, kun autoilija pysäyttää kulkuneuvonsa päästääkseen kävelijän yli.
Pelkkää kohteliaisuutta, ja sanatonta vuorovaikutusta!
Itse harrastin ennen tuota käden heilautusta. Kuitenkin kun on itse auton ratissa, niin itseäni jotenkin ärsyttää tuo kiittäminen. Liikenteessä minä ainakin ajan vain sääntöjen mukaan enkä ajattele että annan tietä hyvää hyvyyttäni vaan koska kuuluu niin tehdä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:31"]"kiitos,kun et aja päälleni ja annat mun mennä,niinkuin autokoulussa sulle opetettiin" Eipi muuta virkaa. En kyllä tajua miksi teen niin,jotenkin refleksimäinen liike.
[/quote]
jatkoa... Ja jos totta puhutaan,joka ikinen kerta kun heilutan kättä autoiöijalle,mietin miks helkutassa taas tein noin. Miks mä automaattisesti kiitän,et autoilija noudattaa liikennesääntöjä. Eriasia jos autoilijalla on etuajo oikeus ja silti päästää yli. Mut aina jälkeenpäin itseäni suorastaan suututtaa,et taas nostin kättä aivan turhasta. Itseäni myös ärsyttää jos ajan ja kiittävät siitä,et noudatan sääntöjä.
[/quote]
Mä kiitän autoilijanakin usein - vaikka kun joku antaa tilaa kaistan vaihtoon jne.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 06:01"]Autoilijani itseäni lähinnä ärsyttää kun ihmiset kiittävät. Tietysti pysähdyn suojatielle, aina, mutta kiittämisrstä tulee mieleen etteivät nämä ihmiset luota minun ajotaitoihini. Todella ärsyttävää!
Pitäisikö minunkin kiittää jokaista jalankulkijaa joka malttaa seisoa liikennevaloissa punaisten aikana?
[/quote]
Onko sulla vaikea elämä?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:29"]
[/quote]
Lapseni kuoli aikoinaan ylittäessään tietä. En ota (enkä ottanut ennen onnettomuuttakaan) sitä itsestäänselvyytenä että ihmiset pysähtyy päästämään jalankulkijan tielle.
Päässäni ihan sumisee kun ajattelen tätä tilannetta todellisuudeksi:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288680904125.html
Minusta ajoradalle meneminen on aina riski, katsokaa miten joku kommentoijakin vähättelee ajonopeutta: "voisihan sitä pienelläkin nopeudella ihminen kuolla, niin miksi ajaa hitaasti?" Tekee van niin pahaa ajatella miten ihminen menee ajoradalle ja yllättyy täysin siitä miten nopeasti auto tulikaan kohdalle -eikä se kuskikaan ehdi enää väistää. TÄTÄ on liikenneturvallisuus jos ei välitetä muista liikkujista. Tahdon tietää TE jotka vähättelette ajonopeutta ja turvallisuutta: "Menisitkö ylittämään ajoradan motarilla? Koska siellä ihmiset ajaa satasta. Ei alle viittäkymppiä..
[/quote]
Otan osaa! Erittäin surullista, että Suomessa näin voi käydä: Toivon oikeudenmukaisuutta tuomioihin! Uusia lakeja varmasti tarvitaan, meno ei voi jatkua tällaisena, eihän?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 10:37"]
Suomessa ärsyttää yli kaiken se jalankulkija/pyöräilijä ehtoinen liikenne. Pyöräilijän ja kävelijän on helpompi pysähtyä ja tehdä käännöksiä ja muutoksia kuin autoilijan, mutta silti autoilijan pitäisi olla aina se väistävä osapuoli.
Luulen, että tämä juontaa juurensa perisuomalaiseen kateuteen. "Perkele kun tuo vaan autolla ajaa saatana, laitetaanpa se maksamaan ja väistämään". Ja sitähän suomalainen autoilija tekee, MAKSAA!
[/quote]
Autoilijan väistämisvelvollisuus pakottaa hänet huomioimaan ympäristöään paremmin ja estää ajamasta "pois tieltä, risut ja männynkävyt"-mentaliteetilla. Ympäristöään huomioimaton autoilija on tappavampi kuin jalankulkija tai pyöräilijä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:41"]
Olen lakannut kiittämästä autoilijoita juuri siksi, ettei se ole mikään palvelus että päästää jalankulkijan tien yli.
[/quote] Pysy sitten vaan Suomessa, myrtsinaama. USAssa ihan normaalia kaytosta, mutta taalla nyt tupataan muutenkin olemaan niin kohteliaita etta suomituristi ahdistuu ;).
[/quote]
USAssa ei ole suojateitä, eikä edes jalankulkuväyliä. Jos siellä lähtee kävelylenkille autotien varteen, autoilijat tööttäävät, kun luulevat jalankulkijaa huoraksi.
Se tulee sitä, että jalankulkija on kiitollinen että autoilija ei tappanut häntä siihen suojatielle.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:29"]
[/quote]
Lapseni kuoli aikoinaan ylittäessään tietä. En ota (enkä ottanut ennen onnettomuuttakaan) sitä itsestäänselvyytenä että ihmiset pysähtyy päästämään jalankulkijan tielle.
Päässäni ihan sumisee kun ajattelen tätä tilannetta todellisuudeksi:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288680904125.html
Minusta ajoradalle meneminen on aina riski, katsokaa miten joku kommentoijakin vähättelee ajonopeutta: "voisihan sitä pienelläkin nopeudella ihminen kuolla, niin miksi ajaa hitaasti?" Tekee van niin pahaa ajatella miten ihminen menee ajoradalle ja yllättyy täysin siitä miten nopeasti auto tulikaan kohdalle -eikä se kuskikaan ehdi enää väistää. TÄTÄ on liikenneturvallisuus jos ei välitetä muista liikkujista. Tahdon tietää TE jotka vähättelette ajonopeutta ja turvallisuutta: "Menisitkö ylittämään ajoradan motarilla? Koska siellä ihmiset ajaa satasta. Ei alle viittäkymppiä..
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 07:47"]No ei ainakaan Rovaniemellä. Täällä saa olla todella kiitollinen jos auto pysähtyy suojatien yhteydessä.
[/quote]
Ja Lahdessa, täällä ei auta sekään että jalankulkijalle palaa liikennevaloissa vihreä valo: pari kertaa viikossa käy niin, että joku autoilija kaahaa melkein varpaiden yli kääntyessään omista valoista oikealle.
Päivittäin Lahden keskustassa kävelen, töihin, lounaalle, takaisin töihin ja bussipysäkille. Ja kyllä on harvassa ne autoilijat, jotka tietä antaa. Enemmän täälläkin painetaan kaasua ettei vaan tarvitse pysähtyä, ja oman oikeuden noudattaminen tietää äkkijarrutuksia ja huonolla säkällä itselle sairaalareissua. Eniten tämä autoilukulttuuri täällä harmittaa, kun on lasten kanssa liikeenteessä tai kun sataa kaatamalla.
Suomessa ärsyttää yli kaiken se jalankulkija/pyöräilijä ehtoinen liikenne. Pyöräilijän ja kävelijän on helpompi pysähtyä ja tehdä käännöksiä ja muutoksia kuin autoilijan, mutta silti autoilijan pitäisi olla aina se väistävä osapuoli.
Luulen, että tämä juontaa juurensa perisuomalaiseen kateuteen. "Perkele kun tuo vaan autolla ajaa saatana, laitetaanpa se maksamaan ja väistämään". Ja sitähän suomalainen autoilija tekee, MAKSAA!