Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suojatien ylittäjä kiittää autoilijaa kättä heiluttaen Suomessa?

Vierailija
23.04.2014 |

Siis mikä tämä tapa oikein on ja mistä se tulee?

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:00"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:41"]

Olen lakannut kiittämästä autoilijoita juuri siksi, ettei se ole mikään palvelus että päästää jalankulkijan tien yli.

[/quote] Pysy sitten vaan Suomessa, myrtsinaama. USAssa ihan normaalia kaytosta, mutta taalla nyt tupataan muutenkin olemaan niin kohteliaita etta suomituristi ahdistuu ;).

[/quote]Tämä myrtsinaama on kyllä pärjännyt Yhdysvalloissa oikein kivasti ;) Kyse oli Suomen liikennetavoista mikäli oikein luin..? Ja kuten joku joku jo kommentoikin, niin aikalailla taitaa tosiaan se liikennekulttuuri/infrastruktuuri erota meikäläisestä.

Loukkaannutko todella jos ei jalankulkija sinua erikseen kiitä? Voi sentään. :(

[/quote]Pointti taisi olla kyseisella, etta muualla maailmassa moisia ei edes tarvitse analysoida. Kaikki ymmartavat perus-suomalaisen valitettavan juntti-mentaliteetin. En koskan tule unohtamaan tapausta bussipysakilla eraana talvena. Yritin aloitttaa jutustelua kylmasta saasta. Nainen kaansi minulle selkansa. Taainen ei koskaan t apahtuisi muualla maailmasa!

Vierailija
62/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 06:21"]Toi sääntöhän on ollut vasta vähän aikaa, että autoilijan pitää päästää jalankulkija. Täysin typerä sääntö sinänsä, haittaa liikennettä. Mutta suurin osa omaa elämääni asia on ollut niin, että jos joku pysähtyy, se on poikkeuksellista kohteliaisuutta ja ansaitsee kiitoksen. En osaa olla kiittämättä vieläkään, kun olen sen lapsena oppinut. Kävelijänä yleensä viiton autoa menemään vaan, minusta on kiusallista pidätellä nopeampaa kun laahustan tien yli (lapsilauman kanssa).

[/quote] jaa vähän aikaa? Tämä asetus on ollut muuttumattomana vuodesta -81.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 06:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 06:21"]Toi sääntöhän on ollut vasta vähän aikaa, että autoilijan pitää päästää jalankulkija. Täysin typerä sääntö sinänsä, haittaa liikennettä. Mutta suurin osa omaa elämääni asia on ollut niin, että jos joku pysähtyy, se on poikkeuksellista kohteliaisuutta ja ansaitsee kiitoksen. En osaa olla kiittämättä vieläkään, kun olen sen lapsena oppinut. Kävelijänä yleensä viiton autoa menemään vaan, minusta on kiusallista pidätellä nopeampaa kun laahustan tien yli (lapsilauman kanssa).

[/quote] jaa vähän aikaa? Tämä asetus on ollut muuttumattomana vuodesta -81.

[/quote] Eiko suomalaista autoilijaa yhtaan haveta istua autossaan pehmealla penkilla suojassa ja antaa naisen lapsilauman kanssa odotella sateessa/tuiskussa/tuulessa/auringon porotuksessa?

Ei minusta yhden peltikotteron omistaminen oikeuta moiseen ylemmyyteen.

Vierailija
64/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:09"]

Mulle tulee vaivaantunut olo jos pysähdyn ja jalankulkija alkaa siinä vilkuttelemaan ja hymyilemään, vaikka tosiaan noudatan vaan liikennesääntäjä ja olen kohtelias. Pieni nyökkäys riittää jos jotenkin on pakko kiitollisuutensa osoittaa.

[/quote]

Taidan seuraavalla kerralla niiata ja kumartaa, ehkä lähetän myös pari lentosuukkoa ja toivottelen ääneen jaksuhaleja.

[/quote]

Mä olen kerran ihan kunnolla niiannut ja kumartanut ja kaikki mahdolliset yhdelle bussikuskille joka ruuhka aikaan pysäytti. Aamulla töihin mentäessä kun oli kevät ja olin pukeutunut sen mukaan. Kotiin mentäessä lunta olikin tullut nikkoihin asti ja tuprutti viistosti lisää. Olin melko vähä pukeutunut sellaiseen säähän ja tuli todella hyvä mieli kun se kuski päästi mut jatkamaan matkaani,kun kaikki muut lämpöisissä autoissa vaan vilpotteli ohi.

Vierailija
65/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:35"]

Osoittaa kiitollisuutensa siitä, että joku vaivautuu pysähtymään ennen suojatietä. Suomessa se on aika harvinaista. 

[/quote]

Minusta se taas on aika yleistä.

[/quote]

No ei ainakaan Rovaniemellä. Täällä saa olla todella kiitollinen jos auto pysähtyy suojatien yhteydessä.

Vierailija
66/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 01:03"]

Ei ole mikään pakko kiittää autoilijaa pysähtymisestä, kuten ei ole pakko kiittää mistään muustakaan ketään. Osa ihmisistä vain sattuu kiittämään ihan vapaaehtoisesti, ajatella.

Onhan ohikulkija myös velvollinen lain mukaan auttamaan apua tarvitsevaa. Mutisetteko siinäkin tilanteessa apua saavana osapuolena, että en kyllä kiitä, koska teit vain niin kuin pitikin tehdä.

[/quote]

Näin juuri. Ei ole pakko kiittää mistään, eikä pyytää anteeksi. Voi jurottaa ihan hyvällä omallatunnolla, koska olemmehan suomalaisia. 

Ahdistaa tollaiset ihmiset, jotka hymyilee nätisti ja heilauttaa kättä. Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelee, jos me aletaan noin vain hymyillä ja käsiä nostelemaan.

Vierailija
67/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen päivittäin liikkeellä kombinaatiolla vauva vaunuissa, 2-vuotias potkupyörällä ja 2 koiraa. Usein suojatiellä autot pistävät lisää kaasua ettei vaan tarvitsisi päästää meitä yli. Parhaimmillaan olen laskenut 9 autoa jotka eivät ole antaneet tietä. Ei vissiin tule mieleen että lapsi saattaa olla arvaamaton vaikka onkin pysähtynyt ja itse vielä pidän varuiksi hupusta kiinni. On ollut myös tapauksia missä autoilija on pysähtynyt päästämään yli mutta vastakkaisella kaistalla on painettu lisää kaasua.

Itse autoillessa annan tietä jalankulkijoille, varsinkin jos on yhtään huono ilma. Minähän siellä lämpimässä autossa kökötän.

Vierailija
68/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin harvinaista herrkua kun autoilija noudattaa sääntöjä.

Vierailija
69/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelijät yrittävät tehdä asennekasvatusta.

Vierailija
70/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ihan reaktiona kai heilautan kättä, kun auton kuljettaja yleensä tekee jonkin käsieleen osoittaakseen, että voin mennä tien yli. Silleen "huomasin että annoit tietä, kuittaan ja vilkutan" :D

Vierailija
71/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 06:21"]

Toi sääntöhän on ollut vasta vähän aikaa, että autoilijan pitää päästää jalankulkija. Täysin typerä sääntö sinänsä, haittaa liikennettä. Mutta suurin osa omaa elämääni asia on ollut niin, että jos joku pysähtyy, se on poikkeuksellista kohteliaisuutta ja ansaitsee kiitoksen. En osaa olla kiittämättä vieläkään, kun olen sen lapsena oppinut. Kävelijänä yleensä viiton autoa menemään vaan, minusta on kiusallista pidätellä nopeampaa kun laahustan tien yli (lapsilauman kanssa).

[/quote]Hä? Mikä susta on vähän aikaa? On se ainakin ollut 1981 tulleessa tieliikennelaissa jo mukana, eli  33 vuotta, ja varmaan oli jo sitä ennenkin, mutta en jaksa alkaa etsimään löytyykö vanhempaa lakia netistä.

Vierailija
72/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 07:47"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:35"]

Osoittaa kiitollisuutensa siitä, että joku vaivautuu pysähtymään ennen suojatietä. Suomessa se on aika harvinaista. 

[/quote]

Minusta se taas on aika yleistä.

[/quote]

No ei ainakaan Rovaniemellä. Täällä saa olla todella kiitollinen jos auto pysähtyy suojatien yhteydessä.

[/quote]Ja naapurikaupunki Kemissä taas pysähdytään aina ja päästetään jalankulkijat tien tyli.

Vierailija
73/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä heiluttelijalla on takuulla tuulipuku päällään ja sellainen hölmistynyt ääliöilme (suu auki), katsekontaktia hän ei ota autoilijaan.

Vierailija
74/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joskus kans kiittelen. syy: kiitti ku et ollukaan kusipää. Meinaan suurin osa suomalaisesta painaa enemmän kaasua kun suojatie lähestyy.

Vierailija
75/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne autot pysähtyy kun heittää piikkimaton siihen tielle ennen ylitystä.

Vierailija
76/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heilautan kättäni, koska kiitän autoilijaa että huomioi minut. Kiitän myös bussikuskia kun jään bussista pois huikkaamalla "kiitos". Sanon hammaslääkärin aikaa varatessani lopuksi "kiitos ja hyvää päivänjatkoa". Jos minulle pidetään vaikka kaupan ovea auki niin sanon kiitos. 

Ei se kiitos mitään maksa, mutta siitä tulee toiselle hyvä mieli =)

Vierailija
77/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kerrat auto on meinannut tulla, kun olen ylittämässä tietä. Luotatko ap autoilijoihin niin paljon ettei ne aja ylitsesi? Taidat istua itse ratin takana tai sitten asut maaseudulla. Kiittäminen on kohteliasta ja saa hymyn huulille.

Vierailija
78/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 06:01"]

Autoilijani itseäni lähinnä ärsyttää kun ihmiset kiittävät. Tietysti pysähdyn suojatielle, aina, mutta kiittämisrstä tulee mieleen etteivät nämä ihmiset luota minun ajotaitoihini. Todella ärsyttävää!

Pitäisikö minunkin kiittää jokaista jalankulkijaa joka malttaa seisoa liikennevaloissa punaisten aikana?

[/quote]

Kyllä. Voisit ajellessasi kiittää kaikkia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Tekis hyvää sulle. 

Vierailija
79/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta te oikeesti ongelman saatteki?

käytte mäkissä ja syötte kiinalaista, kreikkalaista, intialaista. Käytte joogas värjäätte tukkaa tummemmaks ku suomalaisilla normaalisti, käytätte ulkomailla tehtyjä ja suunniteltuja vaatteita ja

huonekaluja, mattoja, mut jumaliste ku britit nostaa kättä ni suomes ei saa ku se on matkimista....aikuset ihmiset ihan tosi....

miksei saa olla kohtelias? Ja millon saa olla kohtelias? Millon ei missään nimessä saa olla kohtelias?

Vierailija
80/108 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kiitä, minä näytän peukkua. En tiedä meneekö viesti perille, mutta tarkoituksenani on viestiä "Osaat säännöt, hyvä homma, moni muu ei osaa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi