Miksi suojatien ylittäjä kiittää autoilijaa kättä heiluttaen Suomessa?
Siis mikä tämä tapa oikein on ja mistä se tulee?
Kommentit (108)
"kiitos,kun et aja päälleni ja annat mun mennä,niinkuin autokoulussa sulle opetettiin" Eipi muuta virkaa. En kyllä tajua miksi teen niin,jotenkin refleksimäinen liike.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:29"]
Siis mikä tämä tapa oikein on ja mistä se tulee?
[/quote]
Se on kohteliasta noteerata jotenkin,että pääsee tien yli? Ei kai siinä mitään syvällisempää ole takana.Itse en kylläkään heilauta kättä vaan nyökkään.
Juuri näin. Osoittaa kiitollisuutta, että pääsi tien yli vahingoittumatta.
AP:lle tuntematon juttu, nk. kohteliaisuus.
Britit ainakin harrastaa tuota, kun ovat muutenkin niin kohteliaita, mutta minä en yleensä vaivaudu. Autoilijathan vain noudattavat liikennesääntöjä.
Englannissakin tehdään noin. Ei se mikään suomalainen tapa ole
Mä olen niin juntti, että kiitän myös mm. bussinkuljettajaa kädenheilautuksella. Ihan vaan siksi, että keskimäärin ystävällisyys ihmisten välillä tuottaa hyvää mieltä myös itselle ja tekee arjestakin kivempaa.
Osoittaa kiitollisuutensa siitä, että joku vaivautuu pysähtymään ennen suojatietä. Suomessa se on aika harvinaista.
Mulle tulee ainakin hyvä mieli kun kiitän niitä harvoja autoilijoita jotka päästää tiem yli :).
Palkinto lisää todennäköisyyttä, että teko toistuu tulevaisuudessakin.
Behaviorismia.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:35"]
Osoittaa kiitollisuutensa siitä, että joku vaivautuu pysähtymään ennen suojatietä. Suomessa se on aika harvinaista.
[/quote]
Minusta se taas on aika yleistä.
Minäkin huikkaan aina kiitoksen autoilijalle joka päästää suojatien yli, samoin bussista poistuessa bussikuskille. Minulle itselleni tulee siitä hyvä mieli ja toivon että myös kiitoksen kohteelle. Melko harva autoilija päästää jalankulkijan tien yli joten ehkä jalankulkijoiden kohteliaisuus porkkanoi autoilijoita pysähtymään useamminkin ennen suojatietä. Kyllä minä kiitän lähikaupan myyjääkin saamastani palvelusta vaikka hän noudattaakin vain ohjeita ja tekee työtään. Koitan kaikissa tilanteissa muistaa kiittää ja antaa positiivista palautetta jos on pienikin mahdollisuus se tehdä. Minusta elämä on paljon hauskempaa niin. Positiivisen palautteen ja kiitoksen antaminen pakottaa ajattelemaan ympärillä tapahtuvia hyviä asioita.
Olen lakannut kiittämästä autoilijoita juuri siksi, ettei se ole mikään palvelus että päästää jalankulkijan tien yli.
Mä oon aina ihmetellyt tätä, miksi pitäisi muka erikseen kiittää siitä että pääsee kävelemään suojatien yli?
Ja sekin ihmetyttää kovasti, miksi autoilijat näyttää aina niin helvetin nyrpeetä naamaa jos ne joutuu pysähtymään suojatien eteen kun sitä lähtee ylittämään.
Yleisesti ottaen eniten tulee vastaan tapauksia, jossa on vaan pakko jäädä odottamaan et auto menee ensin. Muuten jää alle.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:41"]
Olen lakannut kiittämästä autoilijoita juuri siksi, ettei se ole mikään palvelus että päästää jalankulkijan tien yli.
[/quote] Jatkan, että ulkomailla (Espanja ja Englanti) saatan nyökätä/heilauttaa kättä kun autot päästävät usein tien yli muuallakin kuin suojatien kohdalla ja hidastavat hyvissä ajoin.
Itse heilautan kättä ja sanon "kiitos". Sanon sen ääneen ihan automaattisesti. Huvittaa kyllä itseäni tuo, eiväthän ne autoilijat sitä kuule :)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:35"]
[/quote]
Joka kerta on pysähdytty kun olen suojatielle reippaasti astunut.
Mutta jos jäät seisomaan kadun reunaan = luovut oikeudestasi kulkea ensin niin tietenkään kukaan ei pysähdy.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:41"]
[/quote] Pysy sitten vaan Suomessa, myrtsinaama. USAssa ihan normaalia kaytosta, mutta taalla nyt tupataan muutenkin olemaan niin kohteliaita etta suomituristi ahdistuu ;).
Kiittää, kun henki säästyi.