Apua, voiko olla veritulppa!?
Jo monta päivää on ollut jaloissa outoja tuntemuksia, kuten kihelmöintiä ja lievää särkyä, oireet hiipineet vaivihkaa...Verenpaine alle 90 ja laskee, jalat ja kädet tuntuvat jääkylmiltä ja tänään on alkanut oikeassa pohkeessa tuntua iltaa kohti pahenevaa repivää kipua, yhtäkkiä vihlaisee/repäisee tosi rajusti ja pelkään, että veritulppa :/ Aspiriinia otin varmuuden vuoksi. Molemmissa pohkeissa siis oireita, mutta oikea selvästi pahempi.
Veritulpasta tietävät/itse sen kokeneet, pitäisikö huolestua näistä oireista ja onko päivystyksen paikka nyt?
Kommentit (26)
Mulla oli toisessa pohkeessa sykkivä tunnoton kohta. Soitin päivystykseen. Neuvoksi sain laittaa Hirudoid fortea ja jos ei mene ohi niin lääkäriin. Meni ohi.
Olen nuori nainen ja takana jo monta sairastettua veritulppaa istumisesta ja e-pillereistä johtuen. Minulla on alkuoireina ollut aina tukkoinen ja kivulias olo jaloissa. Tämän jälkeen on alkanut pohkeen syvä puristava kipu, joka ei hellitä ja tuntuu pahiten pohjetta venyttäessä ja kävellessä. Tämän jälkeen ilmennyt myös pohkeen värimuutosta sinipunertavuutta tai ilmaantunut mustelmia jalkaan. Kun veri ei kierrä kunnolla tukosjalassa, sen voi huomata selvästi vasemman ja oikean jalkaterän/pohkeen lämpöeroina. Minulla on aina ollut tukosjalkaterä jääkylmä terveeseen jalkaan verrattuna.
Tukokseni eivät ole näkyneet edes heti oireiden alussa ultrassa vaan aina on mennyt pari kolme viikkoa, että tukoksen on pitänyt laajeta, jotta ultraamallakin löydetty. Eli jos pohkeessa kipu joka ei lakkaa viikonkaan jälkeen (eikä mitään muuta ulkoista syytä kivulle ole, kolhaisua ym venähdystä) niin uskokaa vain itseänne ja vaatikaa tutkimuksia ja heti ohennusläkkeitä.
Hei ap, kuinka paljon ylipainoa, ja kuinka usein harrastat liikuntaa?
Minulla on usein samanlaisia oireita. Sairastan MS-tautia. Jalkoja särkee, ne ovat välillä jääkylmät, tuntuu outoa kihelmöintiä jne., verenpaineeni on aina luokkaa 95-98/45-50.
Ap:n oireilen perusteella vaikea sanoa mistä kyse. Lääkäriin mars. Itse veritulpasta sen verran, että sen oireet voivat olla aika epämääräisiä ja lieviäkin. Itselläni oli viikon toinen pohje kipeä, ei punainen eikä turvonnut. Terveyskeskuksesta sanottiin "ei kuulosta veritulpalta" eikä asiaa tutkittu. Viikon päästä tästä alkoi yöllä voimakas hengenahdistus ja kylkikipu, sairaalassa löytyi kaksi laskimotukosta pohkeesta ja keuhkoveritulppa. Olen kolmikymppinen, ei ainuttakaan riskitekijää eikä geenitesteissä tukosalttiutta löytynyt. Älkää vähätelkö veritulppien oireita nuorilla - ne eivät kysy ikää tullessaan.
Syvä, repivä kipu on veritulpan oire. Siitä tunteesta ei voi erehtyä.