Apua, voiko olla veritulppa!?
Jo monta päivää on ollut jaloissa outoja tuntemuksia, kuten kihelmöintiä ja lievää särkyä, oireet hiipineet vaivihkaa...Verenpaine alle 90 ja laskee, jalat ja kädet tuntuvat jääkylmiltä ja tänään on alkanut oikeassa pohkeessa tuntua iltaa kohti pahenevaa repivää kipua, yhtäkkiä vihlaisee/repäisee tosi rajusti ja pelkään, että veritulppa :/ Aspiriinia otin varmuuden vuoksi. Molemmissa pohkeissa siis oireita, mutta oikea selvästi pahempi.
Veritulpasta tietävät/itse sen kokeneet, pitäisikö huolestua näistä oireista ja onko päivystyksen paikka nyt?
Kommentit (26)
Kannattaa olla yhteydessä päivystykseen
Tuskin asia täältä kyselemällä selviää...
Mene lääkäriin ennen kuin mahdollinen tulppa irtoaa ja kulkeutuu keuhkoihin. Äläkä ainakaan hiero niitä jalkojasi ettet saa tulppaa liikkeelle.
Onko jalka turvonnut, punoittaako?
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin ennen kuin mahdollinen tulppa irtoaa ja kulkeutuu keuhkoihin. Äläkä ainakaan hiero niitä jalkojasi ettet saa tulppaa liikkeelle.
Onko jalka turvonnut, punoittaako?
Kumpikaan pohje ei ole turvonnut, ei tunnu kovalta eikä ole mitään ulkoisesti poikkeavia merkkejä, siksi ihmetyttää, että mitä tämä on, kun ei ole ulkoisia veritulpan oireita, vain oudot ja osin kivuliaat tuntemukset...
ap
ps. On paha sairaalakammo, siksi en ole vielä uskaltautunut soittamaan päivystykseen
Kipu ja turvotus ovat tyyppioireita mutta jalassa voi olla veritulppa vaikka ei turvotusta olekaan. Ikä vaikuttaa, käytätkö hormonivalmisteita e- pillereitä tai hormonikorvaushoitoa? Oletko ollut pitkään liikkumatta esim autossa? 100% varmistuksen antaa jalan ultraäänitutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on veritulppa?
No se on laskimotukos v...n ääliö.
En käytä hormonivalmisteita ja ikää alle 40, en ole ollut pitkään liikkumatta eli ei mitään auto-tai junamatkoja ole tullut viime aikoina tehtyä...En ole myöskään telonut itseäni mitenkään mikä voisi selittää oireet
ap
Ei tuo kertomasi oireiden perusteella laskimotukokselta vaikuta. Olisitko liukastunut ja siinä vähän reväyttänyt pohjetta?
Voi olla laskimotukos tai sitten ei, ap:n kannattaisi ottaa nopeasti yhteyttä vaikka Ensineuvoon, sieltä osaavat varmasti paremmin arvioida että mitä tuo voisi olla! Onko muita yleisoireita, esim kuume?
Olen ollut useampaan kertaan päivystyksessä tämän vuoden puolella ja paljon kokeita tehty, epäilty esim koronavirusta ja sydänvikaa ja ainoastaan anemia löytyi tutkimuksissa ja syön nyt rautalääkettä.
Yleisoireita on ollut mm. fatiikki, jatkuvasti alhainen verenpaine, rintakivut ja sydämen lisälyönnit. Mutta ei koskaan ennen tällaisia jalkaoireita :/ Lekurit nauraa varmaan mut pihalle jos vielä menen sinne valittamaan taas uutta epämääräistä oiretta...
ap
Soitithan ap päivystykseen? Ei kannata miettiä että sulle naurettaisiin, kyllä siellä turhemmistakin jutuista käydään. Ja ennemmin on sitten vaikka turha käynti kuin että se onkin veritulppa joka lähtee liikkeelle kun olet kotona.
Samanlaiset oireet mulla. On otettu röntgen- ja magneettikuvat ja verisuonikirurgi tutki ultralla. Mitään ei ole löytynyt. Seuraavaksi ortopedin vastaanotolle.
Vierailija kirjoitti:
Heti päivystykseen!
Mun kaveri 56v. kuoli vasta ruusuun, kun ei kukaan löytänyt kotoa ajoissa. Menee niin äkkiä se kunto huonoksi.
No ei mun mielestä, jos jalka on kylmä. Yleensä siitä kohtaa on kuuma ja punoittaa ja turpoaa.
Kyllä ne sulle nauraa päivystyksessä jos oot nuori eikä oo mitään tukoksille altistavia tekijöitä.
Niin ainakin mulle naurettiin... Ja ei ollu mulla tulppaa..
Voi v"#¤u, soita päivystykseen, kukaan ei ota vastuulleen sua täällä.