Kuuluuko maksalaatikko joulupöytään?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu maksalaatikko, karjalanpaisti tai italiansalaatti joulupöytään. Pitäisihän sen olla itsestään selvää, että jouluna syödään jouluruokia.
Niin ja on itsestäänselvyys, että maksalaatikko jouluruoka on. Siispä kuuluu.
Joulupöytään kuuluu ihan se, mitä itse katsoo aiheelliseksi. Ja jos olettaa kodin ulkopuolisten tulevan myös joulupöytään, on kohteliasta tiedustella mieltymyksiä.
Mulle se on yksi hailee, joillekin se kuuluu, joillekin ei. Meidän joulupöydässä sitä ei tarjota koska kaupan maksalaatiokissa on broilerilihaa ja vaimo on allerginen sille.
Maksapatee kuuluu perinteisesti Varsinas-Suomessa joulupöytään
Maksalaatikko on vanha juhlaruoka, oli jopa hautajaisissa tarjolla siihen aikaan kun ruokaa tarjottiin hautajaisvieraille. Rusinat oli hieno tuontitavara.
Sisälmyksiä oli tarjolla muutoin vain teurasaikaan ja oli taatusti tuoretta herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Mulle se on yksi hailee, joillekin se kuuluu, joillekin ei. Meidän joulupöydässä sitä ei tarjota koska kaupan maksalaatiokissa on broilerilihaa ja vaimo on allerginen sille.
Miten voi olla allerginen broilerinlihalle? Vai eikö vain tykkää?
Kuuluu jos joku niin haluaa, mitä tuosta jankkaamaan.
Mä syön maksalaatikkoa niin usein arkena, että ei kuulu joulupöytään. Liian arkista ruokaa.
Joulupöytä vaihtelee meillä vähän sen mukaan, mitä pakkaseen on saatu, tänä vuonna on hirvenlihaa ja poroa.
Ja nro 47, mitä tulee broilerinlihalle allergisuuteen, niin oma siskontyttö on moniallerginen lapsi, mm. porkkana, maito, kananmuna, sianliha ja broilerinliha, ja tarkkana saa olla mitä hän voi syödä ja mitä tarjotaan. Lapsi kun ei osaa varoa eikä ymmärrä omia sairauksiaan. Annat itsestäsi aika hmmmm.....kuvan kun alat epäillä jonkun sairauksia feikeiksi. Juu, kyllä sitä voi olla allerginen!
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu maksalaatikko, karjalanpaisti tai italiansalaatti joulupöytään. Pitäisihän sen olla itsestään selvää, että jouluna syödään jouluruokia.
Kaikki näistä on jouluruokia ja kahta noista en syö muulloin kuin jouluna, enkä eineksenä koskaan.
Mikään perinteinen jouluruoka ei ole juhlavaa, vaan aikojen takaista arkiruokaa. Juureslaatikoita, uunilihaa, puuroa.
Kyllä omaan joulupöytään se kuuluu, enkä sitä joulun ulkopuolella useasti syö, joten ei ongelmaa, ettäkö maksalaatikko olisi itselle jotenkin hyvin arkinen ruoka.