Keksittekö mitään ruokia, joita valmistaessa ei joudu toistuvasti pesemään käsiä?
Mulla on iso haava toisessa kämmenessä ja tikit siinä ja sen kanssa on tosi hankala tehdä ruokaa, kun kättä ei saa pestyä. Olen yrittänyt käyttää sellaisia ohuita suojahanskoja, mutta en vain totu niihin.
Nyt pitäisi sitten keksiä ohjeita, joita voisi tehdä ilman välikäsinpesuja. Aluksi tietysti kädet pestään. Mutta esim. lihapullia on hankala tehdä, kun niiden pyörittelemisen jälkeen on pakko pestä kädet.
Makaronilaatikko on aika jees, kun siinä ei tarvitse suoraan käsitellä ruoka-aineita vaan kaataa ne vain vuokaan. En kuitenkaan viitisi tehdä samaa laatikkoa joka päivä.
Kommentit (10)
Lähes kaikki keitot, jos käytät pakastevihanneksia (tai olet pikkonut vihannekset etukäteen).
Kaikki sellainen, minkä vain levität uunipellille tai grilliritilälle paistumaan (uunijuurekset, voi maustaa esim juustolla tai serranokinkulla tai kylmäsavukalalla - levität nämä vain haarukalla, nachopellit, yms).
Lihapullien pyörittelyssä ei tarvitse pestä käsiä, jos tingit pyöreydestä. Laita kupin pohjalle vähän jauhoja, ota lusikalla mahdollisimman pyöreä pala taikinaa ja pyöräytä sitä kupissa. Siitä vaan kippaan paistinpannuun. Tai tee taikinasta pihvejä. Länttää lusikalla taikinaa pannulle ja litistä se lastalla.
Muita ilman käsien pesua valmistettavia ruokia riittää vaikka kuinka paljon. Kun et käsittele raakaa lihaa tai kalaa etkä kuori perunoita, onnistuu melkein mikä vaan. Keitoissa voit käyttää valmista pakastesekoitusta, jossa on perunoita ja juureksia. Esimerkiksi kiusaukset peruna-sipulisekoituksesta onnistuvat helposti. Kaadat vain ainekset astiaan ja työnnät sen uuniin.
En yleensä käytä eineksiä mutta tuossa tilanteessa ne olisivat paras ratkaisu. Miksi sinun on joku pakko tehdä itse ruokaa, jos et ole kunnossa? Käsi paranee nopeammin, kun et koko ajan käytä sitä.
Karjalanpaisti. Monet muutkin uuniruoat.