Vaatekaupassa jätän vaatteet aina sovituskoppiin
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 18:49"]
Mun mielestä on ihan hirveen sääli, että itsekkyys vaan lisääntyy nykyään. Olis tosi kiva, jos edes joskus pysähdyttäisiin miettimään sitä, miltä seuraavasta asiakkaasta tuntuu asioida kyseisessä liikkeessä.
[/quote]
No kuuleppa, jotenkin minusta tuntuu siltä, ettei se ole minun vastuulla, miltä seuraavasta asiakkaasta tuntuu. Jotenkin hämärästi ajattelen, että se kuuluu kaupalle ja sen työntekijöille.
Pitäisikö tosiaan alkaa huomioimaan ne muut asiakkaat ja kysellä voinko auttaa?
Ei hyvänen aika, anna anteeksi, mutta tuo ei ole itsekkyyttä minun puoleltani, vaan myyjän, jos se ei hommiaan osaa tehdä.
En minä siellä sotke tai turhaa aiheuta "ongelmia". Laitan sovittamani vaatteet palautusrekkiin, mutta en taatusti kuljettele ja viikkaa niitä paikoilleen.
Olisiko minun tultava siivoamaankin sinne illalla, ettei vaan siivoojille tule pahaa mieltä minun kauppareissusta?
Mun työpaikallapas kukaan ei jätä, koska pomo perii palvelumaksun niiltä jotka nähdään menevän vaatepinon kanssa koppiin ja tulevan ulos ilman pinoa :P Meillä työharjoittelijoilla ei oikeasti ole aikaa kulkea tyhjentämässä koppeja joka viides minuutti. Meidän hommina on myös pöytien järjestely, myynti, lattioiden ja pöytuen luutuaminen, asiakkaiden neuvominen, kahvin keitto johtoportaalle, näyteikkunoiden pesu, varaston inventaario, näyteikkunoiden somistus ja jos jossain välissä ehditään niin se koppien tyhjennys. Meillä on 6 tunnin vuoroja, ei ehditä pitää välillä edes ruokataukoa, koska homma ei lopu kesken.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 16:33"]
Muualla maailmassa on ihan normaalia, ettei kaupassa rupee asiakkaat myyjän töitä tekemään.
Itse silloin joskus kun tuli hesburgerissa/subwayssa käytyä, en koskaan vienyt tarjotintani muualle kuin tiskiltä pöytään. Jos stna maksan ruoastani, ei siihen mun mielestä sisälly siivous.
[/quote]
Hesburgerissa myydään pikaruokaa suhteessa halvemmalla sen takia ettei siihen sisälly pöytiin tarjoilu tai siivous vaan ko. asiat tehdään itsepalvelulla.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 19:21"]
Mun työpaikallapas kukaan ei jätä, koska pomo perii palvelumaksun niiltä jotka nähdään menevän vaatepinon kanssa koppiin ja tulevan ulos ilman pinoa :P Meillä työharjoittelijoilla ei oikeasti ole aikaa kulkea tyhjentämässä koppeja joka viides minuutti. Meidän hommina on myös pöytien järjestely, myynti, lattioiden ja pöytuen luutuaminen, asiakkaiden neuvominen, kahvin keitto johtoportaalle, näyteikkunoiden pesu, varaston inventaario, näyteikkunoiden somistus ja jos jossain välissä ehditään niin se koppien tyhjennys. Meillä on 6 tunnin vuoroja, ei ehditä pitää välillä edes ruokataukoa, koska homma ei lopu kesken.
[/quote]
No jos tuo palvelumaksu on totta, siihen kauppaan en menisi ikinä asiakkaaksi, mutta onneksi kauppoja on muitakin ja en jää ilman, toisinkuin tuo kauppa.
Miten kauppias laskuttaa noita "palvelumaksujaan"? Iskeekö se minuun hintalapun ja se skannataan kassalla vai kuinka?
Ainakin täällä Englannissa lähes joka ikisessä vaatekaupassa on myyjä, joka laskee monta vaatetta sovitat, antaa numeron ja lähtiessä ottaa sinulta vaatteet, joita et halua. Tai ainakin on se rekki, johon ei-halutut vaatteet jätetään.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 18:49"]
Mun mielestä on ihan hirveen sääli, että itsekkyys vaan lisääntyy nykyään. Olis tosi kiva, jos edes joskus pysähdyttäisiin miettimään sitä, miltä seuraavasta asiakkaasta tuntuu asioida kyseisessä liikkeessä.
[/quote]
No kuuleppa, jotenkin minusta tuntuu siltä, ettei se ole minun vastuulla, miltä seuraavasta asiakkaasta tuntuu. Jotenkin hämärästi ajattelen, että se kuuluu kaupalle ja sen työntekijöille.
Pitäisikö tosiaan alkaa huomioimaan ne muut asiakkaat ja kysellä voinko auttaa?
Ei hyvänen aika, anna anteeksi, mutta tuo ei ole itsekkyyttä minun puoleltani, vaan myyjän, jos se ei hommiaan osaa tehdä.
En minä siellä sotke tai turhaa aiheuta "ongelmia". Laitan sovittamani vaatteet palautusrekkiin, mutta en taatusti kuljettele ja viikkaa niitä paikoilleen.
Olisiko minun tultava siivoamaankin sinne illalla, ettei vaan siivoojille tule pahaa mieltä minun kauppareissusta?
[/quote]
Tuossa nyt varmaan tarkoitettiin juuri sitä tahallista sotkemista, että heitellään vaatteet sovituskopin lattialle tai rytätään johonkin väärään hyllyyn. Palautusrekin käyttö on juuri se mitä sinulta odotetaankin, jos sellainen on tarjolla.
Ei myyjien tai toisten asiakkaiden huomioiminen tarkoita sitä, että pitäisi madella maassa heidän jaloissaan tai palvella heitä, vaan sitä, ettei tarkoituksellisesti vaikeuttaisi myyjän työtä tai toisen asiakkaan ostosreissua. Luulisi, ettei se ole liikaa vaadittu.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 18:39"]
Meidän myymälässä on rekki johon vaatteita voi laittaa, SILTI vaatteita jätetään sovituskoppiin. Joskus niitä on jopa lattialla mytyssä. Että näin.
Asiakaskunta ei ole kovin nuorta, eikä vaatteet ole ihan halvimmasta päästä. Ihan uskomatonta käytöstä joillakin...Kyllä siinä tulee sellainen olo ettei myyjiä arvosteta pätkääkään.
T.myyjä
T. myyjä
[/quote]
No jos ne ei ole olleet henkarissa vaan hyllyssä? Onko paikkaa johon ne esim. farkut ja t-paidat voi laittaa, jotka on ollut hyllyllä?
Jos alkaa lattiat täyttymään, se tarkoittaa sitä, ettei kukaan myyjä ole tyhjentänyt sovituskoppia!
Sovitusrekin päälle voi jättää kaikki vaatteet. Sovarilla käydään säännöllisesti, silti sinne aina jätetään vaatteita. En ikinä kehtaisi asiakkaana jättää sellaista sotkua mitä näen.
T.myyjä
Meillä ei liikkeessä ole palautusrekkiä, ei fiksusti mahdu mihinkään, mutta kysytään sovituksen jälkeen löytyikö jotain mieleistä ja otetaan ylimääräiset vaattekappaleet pois ja palautellaan paikalleen. Enkä kyllä kovasti loukkaannu jos vaatteet jätetään sinne sovareihin, eri asia jos ollaan ihan piittaamattomasti heitetty lattialle myttyyn tai väärinpäin jätetty naulaan roikkumaan.
Mulle myyjänä tulee vaivaantunut olo jos asiakas itse palauttaa vaatteet paikoilleen, silloin kun minäkin ehtisin. Kiireessäkin pyydän jättämään kassalle, siirrän ne siitä itse kun ehdin. Ymmärrän kyllä, että isoissa liikkeissä ei kaikki toimin niin kuin pienissä, mutta näin meillä.
Kyllä oli ihanaa käydä shoppailemassa ulkomailla. Kannoin sovitushuoneeseen mieleisiäni vaatteita. Sovitushuoneen eteisessä oli myyjä erikseen viikkaamassa sovitettuja vaatteita. Häneltä sain myös apua, jos halusinkin jostain tietystä vaatteesta eri koon. Radiopuhelimella pyysi logistiikan poikia tai nuorempia myyjiä tuoman oikean koon.
Todella hyvää palvelua, kun ei tarvinnut itse puolipukeissa pogoilla liikkeen puolella etsimässä toista kokoa. Myyjä myös ehdotti muita samantyylisiä vaatteita, joita en itse ollut huomannutkaan. Kaikin puolin mahtava kokemus!
Mun mielestä paras olisi rekki sinne sovituskopin viereen, jonne voi epäsopivat vaatteet laittaa. Itse vien toki aina vaatteet takaisin oikeisiin rekkeihin, mutta en todellakaan ala laittamaan niitä vaatteita kokojen mukaan oikeille paikoille. Helpottaisi myyjienkin työtä, kun he osaavat laittaa vaatteet suoraan oikeille paikoilleen. Ei tarvitse joka ilta kuluttaa kamalasti aikaa siihen, kun ne vaatteet laitetaan joka rekissä takaisin koko ja mallijärjestykseen. Enkä edes osaa viikata vaatteita takaisin niihin pinoihin.
Meillä on töissä tälläinen rekki ja ihan mielelläni otan ne vaatteet siihen, niin ei tarvitse kirota aina sitä, kun vaatteet on sikinsokin.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 17:35"]
Minä vien aina sinne, mistä olen vaatteet ottanutkin. Viikkaan ne myös nätisti takaisin pinoihin, mikäli otan vaatteen sellaisesta. Nostan myös lattialle tippuneet vaatteet.
Ajatella, jos kaikki tekisivät samoin.
[/quote]Myyjän painajainen nämä viikkailijat
[/quote]
Vaikka vaate pitäisikin viikata uudelleen, ainakin se löytyy omalta paikaltaan eikä mytättynä jonnekin ihan muualle.
Vähän eri asia. Vaatteet jatkaa seuraavalle asiakkaalle, aabeeceen ruuantähteet toivottavasti ei. Lisäksi kahviloissa ja ravintoloissa on tapana yleisesti ja yleismaailmallisesti että henkilökunta siivoaa jäljet.
On paikan omistajan ja hlökunnan asia miettiä miltä seuraavasta asiakkaasta tuntuu, eikä sen edellisen asiakkaan.
Nyt pitäisi vähän erotella, mistä vaatekaupoista puhutaan. On vaatekauppoja ja vaatekauppoja. (En lukenut ketjua kokonaan.) Jossain KappAhl-tyyppisissä taitaakin lukea, että palautathan vaatteet paikoilleen ja minusta se on ok, vaikkakin uskon, että tangot menee yhä enemmän sekaisin, kun niitä palautellaan minne sattuu. Noissa liikkeissä kuitenkin on yleensä myyjiä niin vähän, että kopeissa olisi kamalat röykkiöt, jos kukaan ei palauttaisi.
No, sitten omakohtaista kokemusta myyjänä merkkivaateliikkeestä, sanoisinko putiikin ja vaateliikkeen välimuoto. Meillä ehdottomasti vaatteiden palautus paikoilleen kuuluu myyjille, eikä tulisi mieleenkään olettaa, että asiakas palauttaisi vaatteet itse paikoilleen. Joskus näin käy sellaisten asiakkaiden kanssa, jotka ovat luultavasti tottuneet asioimaan edellämainitun tyyppisissä liikkeissä. Itselle tulee myötähäpeän tunne siitä, että asiakas luulee, että hänen pitää palauttaa vaatteet itse. En osaa selittää, miksi tunne on sellainen. Normaalisti toki otan kasan häneltä ystävällisesti ja sanon, että minä kyllä voin laittaa nämä paikoilleen. Aina vain ei ehdi siihen väliin.
Ja huom. vaikka meillä sovitetut vaatteet kuuluu jättää koppiin, tuntuu kurjalta, jos siellä on vaatetta tuhansien eurojen arvosta mytyssä lattialla. Näin käyttäytyvän asiakkaan kasvot usein jää mieleen.
Parempi päin jättää koppiin kuin kantaa liikkeessä minne sattuu
En ikinä ala juoksemaan ympäri kauppaa etsimässä oikeaa hyllyä ja rekkiä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 16:04"]Palvelua perkele!
[/quote]
Sama juttu ja sitten runkkaan alusvaatteilla joita naiset sinne jättää. Namia.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 19:30"]
Ainakin täällä Englannissa lähes joka ikisessä vaatekaupassa on myyjä, joka laskee monta vaatetta sovitat, antaa numeron ja lähtiessä ottaa sinulta vaatteet, joita et halua. Tai ainakin on se rekki, johon ei-halutut vaatteet jätetään.
[/quote]
Jep, tää pitäis olla Suomessakin yleisempää. On mukava ettei itse tarvitse ettiä kauhean vaatekasan oikeita paikkoja sovituksen jälkeen (mutta jos sovitan esim yhtä vaatetta niin vien kyllä paikoilleen, jos tosi montaa niin jätän vain johonkin rekkiin ellei sovitutetuille vaatteille ole omaa paikkaa.)
Ja eipähän muuten varastelu onnistuisi yhtä helposti...
Niin mäkin usein, jos ei oo rekkiä kopin ulkopuolella.
Minä sekoitan tavaroiden järjestyksen hyllyissä.
Luulisi tuon Hanhineimen tollonkin tajuavan jos tekee teon joka lisää työtä, mutta ei myyntiä, niin se tarkoittaa sitä että hinta nousee.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 16:10"]
Minä sekoitan tavaroiden järjestyksen hyllyissä.
Luulisi tuon Hanhineimen tollonkin tajuavan jos tekee teon joka lisää työtä, mutta ei myyntiä, niin se tarkoittaa sitä että hinta nousee.
[/quote]
Ei se ihan välttämättä niinkään mene. Kilpailu pitää huolen, että niitä lisätyöllistettyjen kustannuksia ei voi suoraan siirtää hintoihin. Pienempi yksikköhän voi hyvinkin pärjätä lisäämättä henkilökuntaa, koska työn määrä ei lisäänny samassa suhteessa kuin isommassa ja varsinkin asiakasmäärältään isommassa yksikössä.
Sama homma käänteisesti. Kun kahvilat on saaneet ihmiset tekemään töitä puolestaan, eli ajaneet itsepalvelun läpi, niin eipä se ole hinnoissa näkynyt mitenkään. Yrittäjä on vain työntänyt irtisanotun blokkarin palkan omaan liiviinsä. Kun palataan palvelukulttuuriin ja siten lisätään työpaikkoja, niin yrittäjä joutuu vain kaventamaan katettaan.