Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka ovat ihan väsyneitä mentaliteettiin "yhteiskunta hoitaa kaiken"?

Vierailija
07.12.2020 |

Tarkoitan nyt mm. sitä, että kaikki ihmisen vastuu on viimeisten vuosikymmenten aikana siirretty (ainakin sanahelinän muodossa) yhteiskunnalle. Yksilöt huutavat ja vaativat apua ongelmiin, jotka arkijärjen mukaan kuuluisivat minun mielestäni hyvin pitkälti yksilöille itselleen. Mm. seuraavat osa-alueet esimerkkeinä:
-kasvatus
-toimeentulo
-terveys

Samaan aikaan opettajilta on viety keinot puuttua esim. häiriköiden käytökseen. Työhaluttomat vaativat "kivoja työtehtäviä" (tai vaihtoehtoisesti parempaa perustoimeentuloa vastikkeettomasti). Ihmisiä ei missään tapauksessa saa syyllistää epäterveistä elämäntavoista (tupakointi ja alkoholi erotettuna jyrkästi esim. epäterveistä syömistottumuksista).

Millainen uusavutottomuus kansalaisille pitää oikein sallia? En ole nyt vaatimassa sairaita töihin vaan jotakin ryhtiä ajattelutapaan, jossa yhteiskunnan tehtävä on mahdollistaa joka iikalle pumpulinpehmeä elämä ilman yksilöiden omaa vastuunkantoa asioista. Tuntuu välillä siltä, että tässä yhteiskunnassa pärjää parhaiten ei huolta huomisesta -tyyppi, joka surutta ottaa vastaan kaiken annetun eikä myöskään häikäile irrottaa kaikkea irrotettavissa olevaa hyötyä riippumatta siitä, kenen selkänahasta se on pois.

Toivon asiallista ja rakentavaa keskustelua.

Kommentit (222)

Vierailija
61/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä paljastuu että tämä kaikki huutelu ei perustu yhtään mihinkään. Se on vain huutelua, koska jostain on saatu päähän että näin kuuluu huudella ja olla hyvin vihainen vaikkei edes osaa sanoa miksi.

Sellaista.

Vierailija
62/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintapa sairaudet liikkumattomuus aiheuttaa paljon erilaisia sairauksia. Ylipaino, diabetes sydän ja verisuonitaudit. Nivelsairaudet, selkäkivut. Jos ei liiku, ja ylipaino on seuraus siitä Ylipaino, on usein itse hankittua. Siihen voi yksilö itse vaikuttaa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollossa työskentelevänä välillä kyllä vähän ky*pii hoitaa alkoholidementikkoja ja sairaalloisen ylipainoisia, jotka ovat aiheuttaneet tilansa itse ja ovat nyt liikuntakyvyttöminä täysin muiden avun varassa. Samalla kuitenkin kehtaavat haukkua hoitajia milloin mistäkin. Omaisetkin vänkyttävät ja valittavat, kaiken pitäisi olla ilmaista eikä mikään saisi maksaa mitään. 

Luulisi sinun alalla työskentelevänä ymmärtävän addiktion sairautena, mutta ilmeisesti on liian paljon vaadittu. Kyllä yhteiskunnassa hoidetaan auringonpalvojat, motoristit ja kaikki muutkin, jotka omilla valinnoillaan lisäävät riskiään sairastua tai joutua onnettomuuteen.

Niin, addiktio vaan on sairautena sellainen, että se riippuu täysin sairastuneesta, että parantuuko vai ei. Se on se ero. Ymmärrän täysin, että voi olla turhauttavaa hoitaa ihmistä tietäen, että jos hän ei itse ole motivoitunut parantumaan, niin mikään ei muutu ja hän on kohta taas hoidettavana. Samaa turhautumista olen kokenut alkoholistin läheisenä. Totta kai ymmärrän, että toinen on sairas ja tunnen empatiaa, mutta silti tekisi mieli ottaa kiinni ja ravistella, kun tuntuu, että mikään ei uppoa siihen kalloon.

Vierailija
64/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta elintaso sairaudet. Ylipaino, alkoholi, tupakka liikkumattomuus. Tämän me kaikki maksamme. Terveydenhuollon tarkoitus on hoitaa sairauksia, jotka ovat tulleet yksilön ei omista valinnoista Ennalta ehkäisevää terveydenhuoltoa, olisi hyvä saada. 

Tämä on se kaksiteräinen miekka, tämä on se arvojen taistelu jota nyt väännetään. Voisimme saada molemmat....

Yksilöllä on ensisijainen vapaus ja vastuu itsensä suhteen kunhan ei loukkaa muiden vastaavia oikeuksia , jotka ovat siis kaikille yhtenäiset.

Olemme huomanneet, että yhteistyöllä saavutamme enemmän kuin yksin, siksi yhteisöt ja yhteiskunnat.

Koska yhteistyöllä kehitys on nopeaa, ei yksilö aina kykene sopeutumaan muutoksiin. Koska olemme ihmisiä, pidämme huolen että autamme sopeutumisvaikeuksista/muutoksen jalkoihin jäämisistä seuraavista ongelmista.

Näin luomme positiivisen, ylöspäin kulkevan spiraalin.

Jos vastuutamme vailla todellista vaikutusvaltaa olevan yksilön yhteiskunnan vaatimista muutoksista , luomme vain katkeruutta, joka aiheuttaa negatiivisen spiraalin.

Arvokysymys. Ihmiskäsitys. Maailmankuva.

Vierailija
65/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, jos ne ongelmat jätetään hoitamatta seuraa samanlaisia ongelmia kuin Ruotsissa.

Haluatko että autosi poltetaan? Kadulla käydään asein taisteluita? Talostasi löytyy pommi?

Noin käy kun sosiaali unohdetaan demokratiasta 

Vankila on rikollisia varten. Liian kevyet tuomiot ja liian kivat vankilat ovat Suomessa myös ongelma.

Vierailija
66/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhuolto on kriisissä, kertoi televisio eilen. Mietin itsekseni, että ollaan tultu hyvin kauas siitä, miten ihminen on evoluution kuluessa asiansa hoitanut. Ennen oli yhteisö, joka lähtökohtaisesti huolehti kaikista, koska vaihtoehtoja ei ollut. Nykyisin kerätään yhteiskunnalle isot verorahat, jolla huolenpito ja muut palvelut järjestetään. Tottakai se on paljon tehottomampaa, kun yhteisön koko on 5,5 miljoonaa ja kaikkia pitäisi kohdella tasapuolisesti. Byrokratian kasvaessa rahaakin kuluu.

Ehkä olisi paikallaan jonkinlainen takapakki ajatteluun. Miten saisimme elvytettyä yhteisöllisyyttä nyky-yhteiskunnassa? Voisiko useimmat kuulua johonkin pieneen yhteisöön, jotta joka asiassa ei tarvitsisi kääntyä yhteiskunnan puoleen? Ihmiset ovat usein niin yksin ja yksinpärjäämisen kulttuuri on meillä vahva. Apua on monesti helpompi pyytää kasvottomalta julkiselta sektorilta kuin vaikkapa kavereilta tai tuttavilta. Siinä kun tarvitsisi tunnustaa toiselle, ettei elämä sujukaan niin auvoisasti kuin instatilin perusteella vaikuttaa.

Vierailija
67/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintapa sairaudet liikkumattomuus aiheuttaa paljon erilaisia sairauksia. Ylipaino, diabetes sydän ja verisuonitaudit. Nivelsairaudet, selkäkivut. Jos ei liiku, ja ylipaino on seuraus siitä Ylipaino, on usein itse hankittua. Siihen voi yksilö itse vaikuttaa 

Eli sun mielestä yhteiskunnan ei pidä hoitaa vaikkapa sydän- ja verisuonisairauksia, diabetestä, nivelsairauksia (kuuluuko reuma tähän). Entä välilevynpullistuma tai selkärangan rappeuma, onko se hoidettava vai ei?

Vierailija
68/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko synnyttäminen ja siihen liittyvät asiat hoidettavia vai onko se itseaiheutettu tila, josta kuuluu kantaa ihan itse vastuu?

Vierailija
69/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnalla ei ole varaa, hoitaa jokaista jolla on huume alkoholiongelma. Tämä on jo todellisuutta. Rahat on nyt loppu. Valitettava tosiasia. Se ei ole enää tahdosta kiinni. Kysymys kuuluu mistä rahat? Velkaako lisää eletään jo nyt velka rahoilla 

Vierailija
70/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta yksilö on vastuussa omista valinnoistaan. Eikä voi olla kuormittamassa, terveydenhuoltoa joka painii jo muutenkin vaikeuksissa. Elintapa sairaudet maksakoon jokainen ihan itse. 

Mitkä sairaudet on elintapojen aiheuttamia? Sairaalassa hoidettaisiin ainoastaan onnettomuuksien uhrit vai onko nekin itseaiheutettua?

Mahdotonta sanoa. Yksinkertaisinta olisi lopettaa julkinen terveydenhuolto. Jos se on niin hyvä systeemi se pysyisi yllä varmasti ilman pakottamista.

Et selvästi ymmärrä mitä julkinen terveydenhuolto tarkoittaa.

Vierailija
71/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on helppo ja kiva huudella näitä iskulauseita mutta miettikääpä hetki miksi, mitkä on ne perustelut näihin asioihin ja mitä hyötyä mistäkin asiasta on ja kenelle.

Vierailija
72/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sun mielestä yhteiskunnan ei pidä hoitaa vaikkapa sydän- ja verisuonisairauksia, diabetestä, nivelsairauksia (kuuluuko reuma tähän). Entä välilevynpullistuma tai selkärangan rappeuma, onko se hoidettava vai ei?

Ylupainoiset voisivat joutua jonon perälle ja lisäksi suuremmat maksut heille. Ihmisen pitää vastata omasta terveydestään edes jotenkin.

Vierailija
73/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitys on ollut täysin päinvastaista, mutta sitä ei huomaa jos on kultalusikka suussa syntynyt kerma peppu. Olisinpa itsekin semmoinen.

Aloituksen tehnyt on mielenterveysongelmaisen yksinhuoltajan kasvattama lähiölapsi, jota isänsä ei koskaan halunnut tavata.

Oikeassa olet kuitenkin siinä, että minua on aina luultu kultalusikka suussa syntyneeksi. Ehkä juuri siksi, että olen osannut huolehtia omista asioistani?

Olen aloittajan kanssa 110% samaa mieltä. Olen itsekin mielentervetsongelmaisten ihmisten kasvattama, en lähiössä mutta omakotitalon perhehelvetissä. Isäni päätyi ennen kuolemaansa vankilaan talousrikoksista. Äitini on edelleen epävakaa.

Minusta ei silti tullut ns. olosuhteiden uhria vaan yliopistokoulutettu sosiaalityöntekijä. Olen työssäni päässyt aitiopaikalta seuraamaan, kuinka koko sote-järjestelmä (ja koulutus toki siinä samassa) romahtaa nykyiseen mentaliteettiin ja liialliseksi paisutettuun palvelulupaukseen. Tässä yhteiskunnassa ei vaan riitä rahat eikä myöskään ns. auttajat (hoitajat, avustajat, sossut, opettajat, lääkärit jne) vastaamaan kaikkiin tarpeisiin, joita osalla kansalaisista nykyään on. 

Sanon itse usein suoraan asiakkaille, että osa heidän ongelmistaan on sellaisia, että yhteiskunnalla ei ole niihin ratkaisuja. Sanomani on epäsuosittu mutta tosi. On paljon myös todellista avuntarvetta, mutta nykyään todellisiinkaan vaivoihin ja kriiseihin on vaikea saada apua, koska palvelujärjestelmä on kuin liian suuren sateenvarjon kehikon päälle pingotettu reikäinen kangaspala. 

Vierailija
74/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollossa työskentelevänä välillä kyllä vähän ky*pii hoitaa alkoholidementikkoja ja sairaalloisen ylipainoisia, jotka ovat aiheuttaneet tilansa itse ja ovat nyt liikuntakyvyttöminä täysin muiden avun varassa. Samalla kuitenkin kehtaavat haukkua hoitajia milloin mistäkin. Omaisetkin vänkyttävät ja valittavat, kaiken pitäisi olla ilmaista eikä mikään saisi maksaa mitään. 

Luulisi sinun alalla työskentelevänä ymmärtävän addiktion sairautena, mutta ilmeisesti on liian paljon vaadittu. Kyllä yhteiskunnassa hoidetaan auringonpalvojat, motoristit ja kaikki muutkin, jotka omilla valinnoillaan lisäävät riskiään sairastua tai joutua onnettomuuteen.

Ymmärrän, että riippuvuus on sairaus mutta näitä tapauksia hoitaessani koen

Kyllä aina toisinaan, koska ristiriidat nyt vain kuuluvat elämään. Miksi kysyt? 

Asia nyt on vain niin, että toiset potilaat ovat syystä tai toisesta miellyttävämpiä kuin toiset. Tietenkään sitä ei pidä potilaille sanoa eikä muutenkaan ilmaista. 

Kyllä meillä työpaikan kahvihuoneessa käydään toisinaan keskustelua myös yksilön vastuusta. En silti ole äärioikeistolainen, en edes kokoomuslainen enkä persu. 

Näistä asioista pitää saada puhua, vaikka helppoja ratkaisuja ei aina ole. 

Vierailija
75/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnalla ei ole varaa, hoitaa jokaista jolla on huume alkoholiongelma. Tämä on jo todellisuutta. Rahat on nyt loppu. Valitettava tosiasia. Se ei ole enää tahdosta kiinni. Kysymys kuuluu mistä rahat? Velkaako lisää eletään jo nyt velka rahoilla 

Edelleen, teknologiaa hyödyntävien ihmisiä irtisanovien voittoa tekevien yritysten kova yhteisövero. Voidaan ottaa uudelleentarkasteluun ylimenokauden jälkeen.

Vierailija
76/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ei ole sairaus. Nyt puhutaan ihmisistä, jotka eivät edes yritä liikkua. Itse sairaanhoitajana neuvoja, näille henkilöille antaneena. Moni ongelma poistuisi, kun painoa pudotetaan. Mana ihmiset eivät hoida, kuntoaan millään tavoin. 

Vierailija
77/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatus, toimeentulo ja terveys. Tai pikemminkin niiden puutteiden ilmetessä odotetaan yhteiskuntaa tulemaan vastaan. 

Yleinen asumistuki tuli vasta vuona 1985 tai niillä main. Millähän ihmiset ovat sitä ennen muuttaneet omilleen? Vai onko silloin yksinkertaisesti ollut heti työtä kaikille eikä sellaista ongelmaa ole ollut. Olisi kyllä aika järkyttävää jos vanhenevat nuoret vain asuisivat edelleen isin ja äidin huomassa. Hyvä että pääsevät omilleen, vaikka sitten yhteiskunnan turvin. Olisi hankala yhtälö kerryttää rahaa, kun samaan aikaan on inttivelvollisuuksia ja opintoja, jolloin ei ole rahan tekemisen mahdollisuutta sen suuremmin.

Vierailija
78/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, aloittaja peräänkuuluttaa asiallista ja rakentavaa keskustelua, mutta esittää kaikki näkemyksensä faktan sijasta "tuntuu" muodossa.

Rakentavaan ja asialliseen keskuteluun tarvitaan paljon muutakin kuin keskustelijan tunne.

Niin, näkemykset ovat näkemyksiä. Ei niiden tarvitse perustua faktoihin. Näkemyksiä voi jakaa ja niistä voi keskustella asiallisesti ja rakentavasti. Vai oletko eri mieltä? Jos, niin miksi?

Koska keskustelu siltä pohjalta, että "minusta tuntuu näin", on laiskaa keskustelua. Kumman tunne on vanhempi silloin kun kaksi tuntee eri tavalla? Toki tunnepohjalta voi keskustella, mutta silloin on turha toivoa asiallista ja rakentavaa keskustelua.

Jos haluaa rakentavaa keskustelua, silloin täytyisi kyetä heittämään tiskiin muutakin kuin oma tunne ja sen tueksi

Kun puhutaan mielipideasioista, niin faktaahan ei välttämättä ole. 

Esimerkiksi kun puhutaan siitä, että millaisia palveluita yhteiskunnan pitäisi tuottaa ja millaisia ei. Sehän on täysin mielipideasia. Keskusteluun voi tuoda faktoja kertomalla miten erilaisissa yhteiskunnissa toimitaan ja millaisiin lopputuloksiin se on mahdollisesti johtanut, mutta lopulta kaikilla on varmasti omat mielipiteensä siitä miten asioita pitäisi hoitaa. Sehän olisi kyllä kätevää, kun löydettäisiin jokin faktoihin perustuva kiistaton konsensus. Eihän meillä käytännössä edes tarvittaisi erilaisia poliittisia puolueita.

Rakentavalla keskustelulla ap todennäköisesti viittasi asialliseen ajatustenvaihtoon, josta joku voi saada ehkä jopa jotakin uusia näkökulmia.

Vierailija
79/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkumattomuus sitä ja liikkumattomuus tätä. Kävikö mielessä, että ihmisellä voi olla sairaus, joka aiheuttaa sen liikkumattomuuden? Ei kaikki ole niin yksioikoista.

Vierailija
80/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllä on vastuu, myos omasta terveydestään. Hoitaa kuntoaan, jotta ei joudu potemaan elintaso sairauksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi