Pitkittynyt nuori aikuisuus
Olen pöyristynyt. Suomessa todella monet jo aikuiset ihmiset elävät outoa nuoren aikuisen elämää, jossa lillutaan jossain lapsen ja nuoren välimaastossa. Jopa 35-vuotiaat
- opiskelevat edelleen
- tulevat viikonloppuisin porukoille syömään, vaatteita pesettämään, rahaa pyytämään
- odottavat että vanhemmat passaavat kun tulevat kylään, itse surffaavat netissä, käyvät viihteellä, tsättäilevät kavereilleen
- kreisibailataan, matkustellaan, kaikki toiminta pyörii oman itsen ympärillä
- ei tehdä lapsia, ei välttämättä käydä edes töissä, ei kanneta minkäänlaista vastuuta yhteiskunnasta
- henkinen kehitys on ajoittain kuin pienellä lapsella.
Mä todellakin tiedän tällaisia nuoria monista perheistä, tuttavien sukulaisista tai lapsista, enkä voi kuin ihmetellä tätä kehitystä. Tuntuu erityisesti kaupunkialueilla olevan yleistä, maalla ihmisten touhussa sentään on hieman parempi tolkku.
Kommentit (170)
Älä ole tyhmä. Mä tein kaikki kolme lastani yli kolmikymppisenä, viimeisen yli nelikymppisenä ja hyvin sujui. Ainakin meillä meillä lapset tuli just silloin kuin haluttiinkin, eli kyllä niitä lapsia voi myös tehdä (mikä tuntuu olevan tabu-ilmaisu täällä) eikä vain hartaasti toivoa ja rukoilla.
Tästähän on muuten tullut uusia tutkimuksiakin, että se hedelmällisyyden väheneminen iän myötä on vahvasti liioiteltua. 28 ei ole vielä ikä eikä mikään.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:06"]
Munasolujasi ei kiinnosta alkon myyjän kyvyttömyytesi arvioida ikääsi, 28vee.
[/quote]
Tämä matkustella-humpsutellaan-elämäntyyli ei ole mikään ainoastaan Suomen juttu, vaan ihan ympärimaailmaa jylläävä "uusi elämäntyyli". Ihmiskunta on muuttunut, ei ole enää tarvetta asettua aloilleen ja pysyä paikoillaan. Vuosisata sitten vielä Suomeakin rakennettiin huomattavasti enemmän, mutta mikäs tässä nyt, valmiissa maailmassa.
Kyllä se sama asenne seuraa vaikka tulisi lapsia. Pitää saada sektio ettei alapää löysty, ei imetetä kun liian hankalaa, tissit menee pilalle, pitää saada joka viikonloppu lapset hoitoon jotta pääsee ryyppäämään yms. Kaikki mulle heti nyt kivuttomasti, ilman vaivaa ja omaa panostusta. Yhteiskunnan pitää hoitaa vähintäänkin ja tietty jos ei omat vanhemmat niin appivanhemmat sitten.
Oisko sillä pienellä perhekoolla vaikutusta ja ylipassaamisella muutenkin kun vanhemmat ei anna itsenäistyä, nuori ei halua itsenäistyä kun helpompi syyllistää vanhempia tarjoamaan kaiken kun se on jo lapsuudessa tarjottu. Ne joita ei ole pilalle passattu, ovat omien jalkojensa päällä ja selviävät ilman apuja pääasiassa (auttaa toki kannattaa, mutta rajansa silläkin)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:05"]En kyllä kadehdi sun elämää, melkein säälin 53. Ja viestissäsi paljastit, että osasyy elämäntyyliisi ovat vanhempasi. Miksi surffaat vauvapalstalla?
[/quote]
No onneks sun ei tarvii elää mun elämää, vaan sulla on oma. Eikä tarvitse sääliä sillä mä oon varsin onnellinen näin. Saan tehdä mitä tahdon ja milloin tahdon. Ja mihin vanhempani ovat osasyyllisiä? Siihen että tykkää kun omat lapset käy kylässä?
Miten musta tuntuu, että tämän aloituksen taustalla on tekosyy halveksia lapsettomia ihmisiä? Ja jonkin sortin ongelma, sillä ei kai tervettä ihmistä toisten elämänvalinnat noin suunnattomasti ahdista?
T. 32-vuotias aikuinen, lapseton ja itsenäinen nainen joka varmasti rasittaa omia 60-vuotiaita vanhempiaan vähemmän kuin vaikkapa siskonsa perhe, jonka lapsia vanhemmat hoitavat aika paljon (ja ostelevat lapsille vaikka mitä).
Näkisin syynä kannabiksen. Kannabis vaurioittaa aivosoluja ja taannuttaa ihmisen lapsen tasolle. Usein nämä lapselliset kolmekymppiset ovat kannabiksen salakäyttäjiä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 16:05"]
Näkisin syynä kannabiksen. Kannabis vaurioittaa aivosoluja ja taannuttaa ihmisen lapsen tasolle. Usein nämä lapselliset kolmekymppiset ovat kannabiksen salakäyttäjiä.
[/quote]
Molemmat ovat yleistyneet. Sitäkö tässä halutaan?
67, siskosi perhe kuitenkin tarjoaa vanhemmillesi jotain korvaamatonta, lastenlapset.. taidat olla kade pohjimmiltasi.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 16:09"]
67, siskosi perhe kuitenkin tarjoaa vanhemmillesi jotain korvaamatonta, lastenlapset.. taidat olla kade pohjimmiltasi.
[/quote]
En ole 67, mutta pakko kommentoida, että ei tuo välttämättä noinkaan ole. Omat vanhempani ainakin viettävät mieluummin aikaa minun (olen siis lapseton) kanssa, kuin veljeni perheen. Eivät itse asiassa ihan hirveesti perusta noista lapsenlapsista (no, ne kyllä ovatkin ärsyttäviä ja huonostikäyttäytyviä). Isäni on jopa joskus tokaissut, että olisivat saaneet jäädä syntymättä. Onhan tuo tosi pahasti sanottu, mutta siis pointti oli, että ei se automaattisesti niin mene, että ne lapsenlapset olisivat se arvokkain asia mitä lapsilla on vanhemmilleen tarjota.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:09"]
Varmaan sua hämmentää aloitus, kun et osannut sitä oikein edes lukea 57. Naiset ovat vissiin mestareita lukemaan rivien välistä VÄÄRIN.
Tarkoitus oli pohtia sitä, miksi tällainen elämäntyyli on Suomessa nykyään normi. Myös siis sinun elämäntyylisi. Tarkoitus ei ollut sitä itsessään kritisoida, vaikka onkin noloa olla riippuvainen vanhemmista, mikä ei vissiin sinulla ole edes tilanne.
[/quote]
Koska nykyään meillä kaikilla on enemmän vaihtoehtoja ja rohkeutta tehdä omia valintojaan? Ei menneinä vuosikymmeninä suurin osa ihmisistä edes uskaltanut poiketa siitä "normista", mutta nykyään uskaltaa. Ajat ovat muuttuneet, ihmiset esim. matkustelevat paljon enemmän nyt kuin vaikka 20 vuotta sitten.
Mitä pahaa siinä on? Miksi se, että tilanne on nykyisin ihan normaalia on sinulle ongelma? Jos aloituksellasi halusit pohtia tätä tilannetta, oma argumentaatiosi ei ole kyllä ihan sellaista osoittanut. Kerro meille, että MIKSI TÄMÄ EI SAISI OLLA NORMI?