Lyhyt loma tutkitusti pitkää parempi
Tampereen yliopiston tutkija Jessica de Bloom tutkimusryhmineen seurasi tutkimuksessaan hollantilaisia lomailijoita.
Lomailijat kertoivat rentoutuneensa jo ensimmäisenä lomapäivänä tai viimeistään 2-4 päivässä. Viimeistään kahdeksantena lomapäivänä lomatunnelma oli saanut kokonaan vallan ja haastateltavat kertoivat olon tuntuvan hyvältä ja energiseltä.
Kun unen laatua, mielialaa, jännittyneisyyttä, väsymystä ja energisyyttä tiedusteltiin koehenkilöiltä myös loman jälkeen. Kävi ilmi, että valtaosa tutkittavista oli palannut normaaliin tilaan jo alle viikossa töihin paluusta.
Pisimmilläänkin loman hyvät vaikutukset ulottuivat 2-4 viikon päähän, kun lomailija oli palannut töihin. Näin tapahtui riippumatta siitä, oliko kyse ollut viikon vai kuukauden lomasta.
- Pitkä loma ei tuota vahvempia eikä pitkäkestoisempia hyviä vaikutuksia kuin lyhyt loma. Siksi voi olla viisasta jakaa loman aiheuttamia hyvinvointipiikkejä tasaisesti pitkin vuotta, tutkija ehdottaa.
Tutkija pohtii, että lyhyemmästä lomapätkästä otetaan myös vähemmän stressiä, koska muutamaan viikkoon ei ladata esimerkiksi kaikkia kesän odotuksia.
Lisäksi paluu työmaalle sujuu kivuttomammin, kun sähköposteja on kahlattava määrällisesti vähemmän läpi.
Olen samaa mieltä, mulle sopisi pitkät viikonloput, esim perjantai ja maanantai vapaita. En tarvitse 4 vk yhtäjaksoista lomaa. Yhden viikon loman ja siihen lisänä pitkä 2 viikonloppua (11 pv) ja homma pelaa.
Kommentit (11)
Pitkä loma sopii yhdelle, lyhyt toiselle.
Itse olen kahden opettajan tytär, opettajan puoliso ja tottunut siihen, että loma tarkoittaa aina todella pitkää lomaa. Ehtii olla päiviä, jolloin ei tehdä yhtään mitään.
Nyt olen itse palaamassa äitislomilta töihin ja kauhulla odotan ensimmäistä lyhyttä lomaani, joka on vain kolme viikkoa. Tuntuu siltä, ettei sillä tee mitään. Mieluummin olisin töissä. Ei ehdi edes tulla mitään lomafiilistä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:31"]
Haise pahalle!
[/quote]
Miten tää liittyi aiheeseen?
Minulle kanssa lyhyt sopisi paljon paremmin.
Mua harmittaa se, kun Suomi menee kokonaisuudessaan lomille, ihan kuin maailma pysähtyisi kesäksi :(
Varmaan työnantajien tai ammattiliiton sponssaama tutkimus.... Mun minimi on 3 vkoa - 1 irtautumiseen, 1 lomaan ja yksi sitten menee jo töihinpaluuta surren...
Mitä pidempi sen parempi!
Samaa mieltä tutkimuksen kanssa. Kolmen viikon lomalla alan jo pitkästyä ja kaivata töihin. Neljä viikkoa olisi liikaa. Mieluummin jaan loman pitkin vuotta.
Kaksi viikkoa menee peräkkäin, mutta kolmas on jo hohhoijaa ja neljäs täysi katastrofi. Mulla ei riitä tekemsitä niin pitkäksi aikaa ja samaan aikaan töissä paperipinot kasvavat ja mitä pidemmän aikaa lomailen, sen enemmän rästitöitä. Niitä on sitten kiva purkaa ylitöinä, jotta pääsee ajan tasalle. Nuo kertyvät työt vievät lomafiiliksen.
Mulle sopii myös lyhyet lomat. Tai varmaan sopii pitkätkin tietty, mutta paljon mieluummin pitäisin esim. vaikka kesällä viikon pätkiä, eli yhden kesäkuussa, toisen heinäkuussa ja kolmannen elokuussa ja sitten loput päivät ripoteltuna ympäri vuotta pitkiksi viikonlopuiksi. Näin olen jossain määrin yrittänyt tehdäkin.
Mua nauratti aamulla kun luin tuosta tutkimuksesta, sillä juuri viime vuonna näihin aikoihin oli lehdissä joku toinen tutkimus, jossa taas aivojen hyvinvoinnin kannalta ja stressihormonien perusteella todettiin, että pitkä loma on parempi ja että esim 4vkon lomaa ei tulisi poikkia 2vkon pätkiin. :D Että näin, ikuisuuskeskustelu.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:32"]
Haise pahalle!
[/quote]
[/quote]
En ole kommentin kirjoittaja, mutta tulkitsen tuon niin, että kyseinen henkilö on erittäin eri mieltä siitä minkä pituinen loman täytyy olla. Itse teen fyysisesti hyvin raskasta työtä ja jos joku minulle ehdottaisi useita viikon mittaisia "lomia", niin reaktioni voisi olla hyvinkin samanlainen
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:32"]
Haise pahalle!
[/quote]
[/quote]
En ole kommentin kirjoittaja, mutta tulkitsen tuon niin, että kyseinen henkilö on erittäin eri mieltä siitä minkä pituinen loman täytyy olla. Itse teen fyysisesti hyvin raskasta työtä ja jos joku minulle ehdottaisi useita viikon mittaisia "lomia", niin reaktioni voisi olla hyvinkin samanlainen
[/quote]
Minulle taas viikon lomat tarkoittaisi sitä, etten olisi niin väsynyt, eli jos teen vuoden tiukasti raskasta työtä väsyn, mutta kun saan lomat pätkissä, en ole niin umpiväsynyt.
Haise pahalle!