Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADHD ei johdu väärästä ruokavaliosta!

Vierailija
23.04.2014 |

Meillä ollaan tokaluokkalaisella tytöllä nyt tutkimassa ADHD:ta, koulun aloitteesta. Toki itsekin ollaan vuosien mittaan jotakin epäilty. Oireet ovat aika lailla tällaisia kuin tässä artikkelissa on kuvattu:

http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/kasvu/asuuko_teilla_neiti_hajamieli_tunnista_tyttojen_adhd

Mua niin ärsyttää, että aina kun aletaan puhua ADHD:stä, niin joku on sanomassa, että teillä on epäterveellinen ruokavalio. Kun ei ole! Lapsi syö ihan tosi terveellisesti, ei pidä mistään muusta makeasta kuin mehusta, jota saa korkeintaan lasillisen päivässä. Jogurttikin on aina sitä vähemmän makeaa. Lisäksi syö satunnaisesti kalaöljyvalmistetta. Ruokavalio ei ole mitenkään estänyt oireita. ADHD on ihan oikea häiriö aivoissa, ei mikään kasvatusongelma tai "väärästä" ruoasta johtuvaa oikkuilua!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä ärsyttävää että nykyisin vähän joka asiaan tarjotaan avuksi ruokavaliota. Itselläni kun oli masennus, sain myös paljon näitä ohjeita ruokavalioon liittyen. Kokeilinkin suositeltuja, mutta en saanut niistä mitään apua. 

Vierailija
2/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD on merkki keliakiasta ja paranee viljattomalla ruokavaliolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:01"]ADHD on merkki keliakiasta ja paranee viljattomalla ruokavaliolla.[/quote] no ei kyllä. Mulla on kummatkin, ADHD ja keliakia eikä ole ruokavalio auttanut muuhun kuin kuin keliakian oireisiin.

Vierailija
4/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei johdukaan, huonoista vanhemmista se johtuu.

Vierailija
5/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:08"]

Ei johdukaan, huonoista vanhemmista se johtuu.

[/quote]

Tätä jo odottelinkin. Nerokasta! Tapu tapu sinne Porvooseen ja bravo! Keliakiakin johtuu huonoista vanhemmista.

Vierailija
6/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on allerginen esim.maidolle. Yksi oire on ylivilkkaus. Muitakin oireita on. En tiedä johtuuko se levottomuus huonosta olosta vai onko se ylivilkkaus erillinen oire. En sitä siltikään kutsu ADHD:ksi.

Vierailija
7/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:01"]ADHD on merkki keliakiasta ja paranee viljattomalla ruokavaliolla.[/quote]

Aargh, tämä on juuri sitä ärsyttävää ei mihinkään tieteelliseen näyttöön perustuvaa roskaa mitä ADHD-potilaat ja vanhempanasa saavat kuulla. Moni on kokeillutkin näitä erilaisia ruokavaliojuttuja, niin viljatonta kuin sokeritonta kukin paljon omega-3-rasvoja jne, mutta niistä ei yleensä ole ihmisille mitään apua ADHD:n suhteen. 

Vierailija
8/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään vaiva tietenkään johdu ruokavaliosta, vaan moni vaiva voi helpottua ruokavalion avulla. Esimerkiksi kaverini lapsen ADD on nyt todella lievä kun ruokavaliosta KAIKKI sokeri pois. Epilepsiakin on aivoperäinen häiriö ja tiedän tapauksen, jonka kohtaukset pysyy pois pelkällä ruokavaliolla, mutta koska se ruokavalio on todella hankala pitää 3v lapselle (ketogeeninen dieetti), niin joutuvat lopettamaan sen ja ottamaan tilalle lääkityksen, joka ei edes toimi yhtä hyvin.

Olen satavarma, ettei E-koodit ja sokeri ainakaan helpota ADHD:ta

Vierailija
9/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:01"]ADHD on merkki keliakiasta ja paranee viljattomalla ruokavaliolla.[/quote]

Aargh, tämä on juuri sitä ärsyttävää ei mihinkään tieteelliseen näyttöön perustuvaa roskaa mitä ADHD-potilaat ja vanhempanasa saavat kuulla. Moni on kokeillutkin näitä erilaisia ruokavaliojuttuja, niin viljatonta kuin sokeritonta kukin paljon omega-3-rasvoja jne, mutta niistä ei yleensä ole ihmisille mitään apua ADHD:n suhteen. 

[/quote]

tuo kaliakia oli vitsi, miksi menette lankaan???

Vierailija
10/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd on perinnöllinen poikkema aivoissa. Itselläni siihen toimii vain lääkkeet. Myös isälläni, siskollani ja pojallani on adhd. Kolme sisaruksistani tästä poikkeamasta ei kärsi.

Vierailija
11/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:13"]

[/quote]

[/quote]

Siksi, että minulle ainakin sitä on ehdotettu moneenkin kertaan ihan tosissaan, siis vähähiilarista, viljatonta, gluteenitonta ruokavaliota. Sen pitäisi muutaman minun karppaajatuttuni parantaa ADHD:n lisäksi lähes mitä vaan.

Vierailija
12/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:18"]

[/quote]

[/quote]

Siksi, että minulle ainakin sitä on ehdotettu moneenkin kertaan ihan tosissaan, siis vähähiilarista, viljatonta, gluteenitonta ruokavaliota. Sen pitäisi muutaman minun karppaajatuttuni parantaa ADHD:n lisäksi lähes mitä vaan.

[/quote]

pöhlö, ei se silti ole merkki kekiakiasta. Mutta vähähiilarinen ruokavalio silti auttaa moneen vaivaan http://fi.wikipedia.org/wiki/Ketogeeninen_ruokavalio

Vierailija
13/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain koko raskauden kuulla että lapsesta tulee adhd kun join kahvia ja kokista.

Normaali se kuiten on

Vierailija
14/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi ajattelemattomasti käytin sanaa normaali onhan adhd:ta sairastavakin normaali ! Olen todella pahoillani :(

-14

Vierailija
15/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:15"]

Adhd on perinnöllinen poikkema aivoissa. Itselläni siihen toimii vain lääkkeet. Myös isälläni, siskollani ja pojallani on adhd. Kolme sisaruksistani tästä poikkeamasta ei kärsi.

[/quote]

Oletko edes kokeillut vhh:ta?

Vierailija
16/16 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

pöhlö, ei se silti ole merkki kekiakiasta. Mutta vähähiilarinen ruokavalio silti auttaa moneen vaivaan http://fi.wikipedia.org/wiki/Ketogeeninen_ruokavalio

[/quote]

Ensinnäkin, vähähiilarinen on eri asia kuin ketogeeninen, eivät kaikki VHH-ihmiset syö niin vähähiilarisesti että olisivat ketoositilassa. Toiseksi, eihän tuolla mainita ketogeenisen hyödyistä juuri muuta kuin kiistaton hyödyllisyys epilepsian hoidossa, se että ylipainoisten painonpudotus on sillä sujunut helpommin kuin vähäkalorisella, ja sitten vielä kiistanalainen tulos siitä että syöpäsolujen olisi vaikeampi jakautua ja levittäytyä jos ihminen on ketoositilassa.

Hassua sinänsä että väittelen näitä vastaan, koska itse olen paleodieettaaja, eli melko vähähiilarinen syöjä (en kuitenkaan ketoosiin pyri, paleot kun voi syödä bataattia ja hedelmiäkin). Olen itse saanut mm. vaikeisiin allergioihin täyden avun ruokavaliostani, en enää tarvitse mitään lääkkeitä. Mutta kaikkeen ei mikään ruokavalio auta, ja ärsyttää se jos ilman perusteita tuputetaan omia ruokavalioita hoidoksi vaikka näyttöä tai edes henk.koht. kokemusta tehosta ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme