Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Angiinan oireet, nieluviljely negatiivinen

Vierailija
23.04.2014 |

Mulla on joskus pienenä ollut kerran angiina, sen jälkeen ei.

Jouluna kuitenkin meidän koko perhe tuli kipeeksi. Miehellä ei noussut kuume, mutta minulla ja 2 lapsella nousi 40 asteeseen. Miehellä ja mulla kurkkukipua. Multa ja lapsilta otettiin tulehdusarvot, mulla 160, 2 vuotiaalla 140 ja 7 kuisella 36 (virtsatietulehduksen antibiootti oli juuri loppunut)

Kaikilla todettiin tuolloin angiina ILMAN nieluviljelyä. Antibiootit auttoi, mutta mulla jäi toistumaan kurkkukivut ja vasemman korvan särky. Mulla oli sillon jouluna myös välikorvatulehdus johon määrättiin korvatipat, kefexinin rinnalle. Korvakivun ja kurkkukivun takia oon käynyt nyt 3 kertaa tuossa välillä lääkärissä ja pikaviljely otettu kerran, se oli negatiivinen. Vasemmassa korvassa todettiin tärykalvotulehdus vajaa kuukausi sitten.

Oon ennen ollut perus terve, mutta tosiaan joulun jälkeen oon kuumeillut n. kerran kuussa ja kuumeen yhteydessä on aina ollut kurkku ja korvakipua. 

Maanantaina sitten kävin lääkärissä kun kurkku ja korva oli tajuttoman kipeenä vaikka olin ottanut 2 x 600mg buranaa. Lääkärissä mitattiin 37,8 lämpöä ja otettiin nieluviljely. Oikea korva punotti vaikka, vasen on se kipeä ja lääkäri määräsi joka tapauksessa antibiootit nielurisatulehdukseen.

Samana päivänä kurkkukipu paheni ja kurkkuun tuli peitteitä ja turposi entisestään aivan angiina kurkun näköseks. Kaula turvoksissa ja kuume nousi 38,5, vaikka syön tosiaan vuorotellen 1g panadolia ja 1200mg buranaa 4h välein. Nieleminen ja korva sattuu edelleen. Mutta nyt pari päivää antibiootin aloituksesta kuume on laskenut ja kivut hieman helpottuneet. Eli mielestäni antibiootti auttaa. Silti nyt kun soitin nieluviljelyn tuloksia, niin angiinaa ei kuulemma ole. 

Mulla on nyt puol kuudelta puhelinaika lääkärille, jonka kanssa jutellaan jatketaanko antibiootit loppuun ja mikä voisi olla kyseessä. Mutta mikä tosiaan voi olla, jos tää ei angiinaa ole? Ja kun jotenkin tuntuu, että tuolla kurkussa ois ollut jotain piilevänä sieltä joulusta asti ja se vaikuttais tuohon korvaankin..

Kiitos jos joku jaksaa vastailla, tulihan pitkä (toivottavasti ei kovin sekava) teksti. =)

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan sielä olla joku muukin streptokokki kuin a. Itselläni oli myös tuollainen kurkkukipu ja jousuin sairaalaan muutamaksi päivää ja suoneen antibiootti että auttaa paremmin. Onko sulla vielä nielurisat tai kitarisat?

Mulla streptokokki c aiheutti kurkkukipua ja  nokkosrokon. Ihminen on aika erikoinen tapaus.

Vierailija
22/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 12:29"]voihan sielä olla joku muukin streptokokki kuin a. Itselläni oli myös tuollainen kurkkukipu ja jousuin sairaalaan muutamaksi päivää ja suoneen antibiootti että auttaa paremmin. Onko sulla vielä nielurisat tai kitarisat?

Mulla streptokokki c aiheutti kurkkukipua ja  nokkosrokon. Ihminen on aika erikoinen tapaus.

[/quote]

mulle tehtiin ihan nieluviljely nyt, eli siinä vissiin katotaan kaikki noi streptokokit? Multa ei oo poistettu nielu eikä kitarisoja. En tiedä liittyykö mihinkään, että mulla ne on kuulemma todella pienet..

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

virusperäinen nielutulehdus, paise nielussa, adenovirus(on yleinen angiinan jälkitautina) tai vaikka mononukleoosi...

Vierailija
24/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voidaan todeta angiina ilman viljelyä? Oliko pikatesti positiivinen?

Vierailija
25/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitarisoja on yksi.

Siis vasta nytkö otettiin ekan kerran nieluviljely? Jos näin on niin miten ihmeessä sitä ei aiemmin otettu? (Ja pikaviljelyn nega ei sitten aina ole nega)

Vierailija
26/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sori, sinulta olikin jo angiina aiemmin suljettu posi. Otettinko sinulta nyt verikokeita? Esim. mononukleoosin varuilta? Serppi?

Vierailija
27/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:23"]

olisko sama juttu kuin antibiootit influenssan hoidossa. Ilman niitä sairastaa 14 päivää, mutta jos saa antibiootit, niin vain 2 viikkoa... :)

[/quote]

Ihan en ymmärtänyt tuota viimeistä lausettasi ;D Kirjoitus virhe?

[/quote]

Siis tämähän on ihan yleinen tapa kertoa, että virusflunssa paranee itsestään, haki siihen antibiootit tai ei. Yhtä kauan kestää ilman tai kanssa.

-ohis

Vierailija
28/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:23"]

olisko sama juttu kuin antibiootit influenssan hoidossa. Ilman niitä sairastaa 14 päivää, mutta jos saa antibiootit, niin vain 2 viikkoa... :)

[/quote]

Ihan en ymmärtänyt tuota viimeistä lausettasi ;D Kirjoitus virhe?

[/quote]

Siis tämähän on ihan yleinen tapa kertoa, että virusflunssa paranee itsestään, haki siihen antibiootit tai ei. Yhtä kauan kestää ilman tai kanssa.

-ohis

[/quote]

Niin Joo, no tuskin tää sitten virus on. Ei mulla tosin ole nuhaa tai yskääkään. Vaan kova kurkkukipu ja korkea kuume, jotka on antibiooteilla alkanu rauhottumaan. Niinkun aiemmin mainitsin, nyt vasen puoli on yhtäkkiä rauhottunut kokonaan, ainoastaan peitteet ja punotus on siellä. Oikeella on nyt niiden lisäksi kaula ja kurkku turvoksissa ja leukaa särkee. Eli lähes samat kun oli aiemmin molemmilla puolilla.

Vierailija
29/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 13:46"]Miten voidaan todeta angiina ilman viljelyä? Oliko pikatesti positiivinen?

[/quote]

Ei vissiin kuuluiskaan todeta, mutta jouluna mariansairaala ja lastenklinikka totes koko meidän perheelle angiinan kurkkuun katsomalla, tulehdusarvojen ja kuumeen perusteella. Antibiootti auttoi meistä kaikilla..

Vierailija
30/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mononukleoosi.

Vierailija
31/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 13:58"]Ai sori, sinulta olikin jo angiina aiemmin suljettu posi. Otettinko sinulta nyt verikokeita? Esim. mononukleoosin varuilta? Serppi?

[/quote]

Nyt otettiin Sillon maanantaina vaan Se nieluviljely ja crp 133

Vierailija
32/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös joku nielutulehdus korkealla kuumeella ja crp oli 120. Viljely negatiivinen. Sain v-pen kuurin ja se auttoi nopeasti.

Olethan muistanut vaihtaa hammasharjan? Itse vaihdoin kuurin 3. Ja viimeinen päivä lääkärin ohjeistuksesta!

Vierailija
33/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 13:57"]Kitarisoja on yksi.

Siis vasta nytkö otettiin ekan kerran nieluviljely? Jos näin on niin miten ihmeessä sitä ei aiemmin otettu? (Ja pikaviljelyn nega ei sitten aina ole nega)

[/quote]

Joo siis ainoastaan kerran on ottanu tässä välillä pojan negana ja maanantaina nieluviljelyn ja sekin nega

Vierailija
34/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri (terve nuori mies)oli niin kipeä, että joutui tiputukseen sairaalaan. Syynä "epäspesifinen nielutulehdus", lultavasti viruksen aiheuttama. 

Vierailija
35/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:39"]Mulla oli myös joku nielutulehdus korkealla kuumeella ja crp oli 120. Viljely negatiivinen. Sain v-pen kuurin ja se auttoi nopeasti.

Olethan muistanut vaihtaa hammasharjan? Itse vaihdoin kuurin 3. Ja viimeinen päivä lääkärin ohjeistuksesta!

[/quote]

Joo tänään otin uuden harjan käyttöön, mutten ollu kuullut et myös vikana päivänä, täytyykin ostaa sinne Viel uus

Vierailija
36/36 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 13:57"]Kitarisoja on yksi.

[/quote]

Joo siis ainoastaan kerran on ottanu tässä välillä pojan negana ja maanantaina nieluviljelyn ja sekin nega

[/quote]

siis pikan ei pojan. Kirjotan lumialla :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan