Mihin suomalaisten verot oikein menee? Nyt korkeakouluopiskelijoiden on maksettava terveydenhoitomaksu 35,80 euroa lukukauden aikana.
Verot nousee jatkuvasti, mutta mitään vastinetta niille ei saa. Rahat katoaa jonnekin ja kaikki infra on rempallaan, terveydenhuolto ei toimi jaopetuksen laatu laskee.
https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun syksyllä ovat juuri maksaneet ylioppilaskunnan jäsenmaksun ja nyt jo uutta maksua pukkaa... Ja opiskelu muka Suomessa ilmaista :D
Onhan se opiskelu ilmaista. Yo-kunta taas tekee sinulle edunvalvontaa ja YTHS hoitaa sinun terveyttä. Ne ei ole opiskelua. Muutama kymppi lukukaudessa on vähän.
Jos olet eri mieltä mene katsomaan johonkin toiseen maahan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan tuo maksu on peritty 🙂 Ennen se oli osana ylioppilaskuntamaksua, nyt vaihtuu Kelalle. Mukava muutos, itse luopuisin mieluusti yo-kunnan pakkojäsenyydestä muutenkin.
Niin, nyt vain et saa erota ylioppilaskunnasta, mutta maksat toisen melkein samansuuruisen korotetun terveydenhoitomaksun sen päälle :)
Ennen 100 euroa, nyt 200 euroa vuodessa :)
:)
Meidän yliopistossa vuoden hinta (ylioppilaskunta+Kela) nousee 14,60€, joten ei mikään talouden kaatava korotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en nyt ymmärrä ollenkaam. Pitääkö mun maksaa 70e vuodessa vaikka en kertaakaan käytä mitään YTHS palveluja? Oon AMK opiskelija ja kuulun myös työterveyshuollon piiriin koska teen myös töitä. Hammaslääkäriaika on jo varattuna ensi vuodelle kunnalliselle. Saanko edes mennä siihen?
Saat tottakai mennä. AMK-opiskelijat tätä muutosta eniten toivoivat. Jos haluat mennä maksuttomalle hammaslääkärikäynnille, voit perua kunnallisen ja varata YTHS:ltä ajan. Kaikki YTHS-käynnit ovat 1.1.2021 alkaen maksuttomia. Yleensä opiskelijoilla ei ole työpaikan kautta mahdollisuutta laajoihin terveydenhuollon palveluihin, jolloin YTHS on useimmille erittäin tärkeä.
Kiitos vastauksesta :) Eli perun tuon ajan ja säästän edes sen maksun. Jonotin sitä melkein 6kk, saahan YTHS hammaslääkäriajan vähän nopeammin? :D
Vierailija kirjoitti:
Veroista menee noin puolet eläkkeisiin.
Eläke maksetaan eläkevakuutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan tuo maksu on peritty 🙂 Ennen se oli osana ylioppilaskuntamaksua, nyt vaihtuu Kelalle. Mukava muutos, itse luopuisin mieluusti yo-kunnan pakkojäsenyydestä muutenkin.
Niin, nyt vain et saa erota ylioppilaskunnasta, mutta maksat toisen melkein samansuuruisen korotetun terveydenhoitomaksun sen päälle :)
Linkkaatko yliopistosi hinnaston?
Kaikki Suomen yliopisto-opiskelijat eivät kuitenkaan pulita ylioppilaskunnan jäsenyydestä samaa summaa. Suurin jäsenmaksu, 142 euroa, on Vaasan yliopiston ylioppilaskunnalla (VYY) ja pienin puolestaan Helsingin yliopiston ylioppilaskunnalla (HYY), 100 euroa.
Jokaisesta jäsenmaksusta kilahtaa sama summa, 54 euroa, Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) kirstuun. Loput jäsenmaksusta menee ylioppilaskuntien toiminnan pyörittämiseen. Tämä osuus vaihtelee 46 eurosta 88 euroon.
https://www.tylkkari.fi/uutiset/kallein-ylioppilaskunnan-jasenmaksu-40-…
Sitä kutsutaan maailmanlaajuiseksi ilmiöksi nimeltä talousliberalismi/uusliberalismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Suomen yliopisto-opiskelijat eivät kuitenkaan pulita ylioppilaskunnan jäsenyydestä samaa summaa. Suurin jäsenmaksu, 142 euroa, on Vaasan yliopiston ylioppilaskunnalla (VYY) ja pienin puolestaan Helsingin yliopiston ylioppilaskunnalla (HYY), 100 euroa.
Jokaisesta jäsenmaksusta kilahtaa sama summa, 54 euroa, Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) kirstuun. Loput jäsenmaksusta menee ylioppilaskuntien toiminnan pyörittämiseen. Tämä osuus vaihtelee 46 eurosta 88 euroon.
Jep, monessa yliopistossa maksun summa pysyy lähes samana, vaikka saaja vaihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun syksyllä ovat juuri maksaneet ylioppilaskunnan jäsenmaksun ja nyt jo uutta maksua pukkaa... Ja opiskelu muka Suomessa ilmaista :D
Onhan se opiskelu ilmaista. Yo-kunta taas tekee sinulle edunvalvontaa ja YTHS hoitaa sinun terveyttä. Ne ei ole opiskelua. Muutama kymppi lukukaudessa on vähän.
Jos olet eri mieltä mene katsomaan johonkin toiseen maahan. :)
Ylioppilaskunta ei tee yhtään mitään opiskelijoita hyödytttävää. Ryyppäävät ja paskovat housuunsa kuten ylioppilaslehden päätoimittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mene kysymään niiltä miksi pikku eurot siellä ja toiset pikummat eurot tuolla. Mutta muu maailma ihan oikeasti Maksaa opiskelusta. Ei ne tajuaisi sinun ininöitä yhtään.
Vinkukaa ja valittakaa. Jos perskekohallitus olisi taas vallassa, olisi lukukausimaksut korkeakouluissa ja Yhts maksut kuukaudessa enemmän kuin tuo maksu lukukaudessa! Mutta se olisi vaan ihanaa, koska rikkailla kermapersepennuilla se ei tuntuisi missään ja köyhät saataisiin taas häpeämään ja luopumaan opinnoista kokonaan!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en nyt ymmärrä ollenkaam. Pitääkö mun maksaa 70e vuodessa vaikka en kertaakaan käytä mitään YTHS palveluja? Oon AMK opiskelija ja kuulun myös työterveyshuollon piiriin koska teen myös töitä. Hammaslääkäriaika on jo varattuna ensi vuodelle kunnalliselle. Saanko edes mennä siihen?
Saat tottakai mennä. AMK-opiskelijat tätä muutosta eniten toivoivat. Jos haluat mennä maksuttomalle hammaslääkärikäynnille, voit perua kunnallisen ja varata YTHS:ltä ajan. Kaikki YTHS-käynnit ovat 1.1.2021 alkaen maksuttomia. Yleensä opiskelijoilla ei ole työpaikan kautta mahdollisuutta laajoihin terveydenhuollon palveluihin, jolloin YTHS on useimmille erittäin tärkeä.
Kiitos vastauksesta :) Eli perun tuon ajan ja säästän edes sen maksun. Jonotin sitä melkein 6kk, saahan YTHS hammaslääkäriajan vähän nopeammin? :D
Et välttämättä, jos on kyse tavallisesta tarkastuksesta. Oireiden kanssa pääset nopeasti. Sillä välin muista hammasväliharja :D YTHS:llä pääset tarpeen mukaan kuitenkin myös psykologille, fysioterapeutille, viisaudenhampaidenpoistoon, röntgeniin, EKG, jne. maksutta.
Jäsenmaksut lukuvuonna 2020-2021
Laki korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta astuu voimaan 1.1.2021, jonka jälkeen YTHS-osuus poistuu ylioppilaskuntien jäsenmaksusta.
Jos olet uusi opiskelija, tulee lisäksi maksettavaksi opiskelijakortti 0,00 €/25 €/40 € + postikulut. Tilauksen pääset tekemään täällä.
Perustutkinto-opiskelijat
Maksun suuruus JYYn osuus YTHS:n osuus
Koko lukuvuosi 2020-2021
104,50 €
76,50 €
28,00 €
Maksa, maksa, maksa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mene kysymään niiltä miksi pikku eurot siellä ja toiset pikummat eurot tuolla. Mutta muu maailma ihan oikeasti Maksaa opiskelusta. Ei ne tajuaisi sinun ininöitä yhtään.
Ei tietenkään, nehän ovat saaneet isot perinnöt ja istuvat rahakirstujensa päällä :) Lisäksi jos hankkivat 100 dollaria, niin saavat pitää sen. Suomessahan sossu ottaa sen 100 euroa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt kyllä taida pitää paikkaansa ellei jotain alueellisia eroja sitten ole.
Itse maksoin syksyllä AINOASTAAN ylioppilaskunnanjäsenyys maksun ja se oli pienempi mitä viime vuonna juuri siksi ettei se sisältänyt tuota YTHS maksua. Maksu on siis vain hajautettu eri paikkoihin, ei mikään tuplamaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vajaa 40 euroa kuussa, siitä että saa jatkuvasti käydä lääkärissä, opiskelija terveydenhuollossa, jossa hoidetaan niin mt-ongelmia kuin gynekologiasiakin vaivoja.
Ja päälle päätteeksi monissa kaupungeissa on jopa ilmainen ehkäisy alle 25-vuotiaille.
Ulkomailla kyllä opiskelijat ahkerasti matkailee, jopa talvella, siis normaali oloissa.
Mutta kaikki muu pitäsi saada yhteiskunnalta ilmaiseksi.
Voi hyvä Luoja, millaine sukupolvi tähän Suomeen on kasvamassa.
Olisikin sitten edes toimiva terveydenhuolto! Itse yritin päästä masennuksen ja syömishäiriön takia YTHS:n kautta hoitoon viime syksynä, sain 2 kk jonotuksen jälkeen ajan terveydenhoitajalle, joka ei laittanut asiaani eteenpäin. Tämä siis siitä huolimatta, että olin erittäin itsetuhoinen ja terkka mm. huomautti ranteissani olevista VIIL-TELY-JÄLJISTÄ :). Luojan lykky että pystyin tapaamisen jälkeen soittamaan kaverilleni, joka tuli hakemaan minut junaradan varresta. Kyllä taas hyvillä mielin tulee makseltua siitä, että meillä on s**tana joku YTHS:n kyltti talon katolla, muuta tuolla rahalla ei tunnu saavan kuin vain kulissit.
Onneksi túrvisten piikki on sentään rajaton!
Vierailija kirjoitti:
ÖÖh... hei pentu, muille joka ikinen poliklinikkakäynti HUS:issa maksaa 37,20e, joten tuo on kyllä aika hyvin verovaroilla tuettu diili sulla:)
Oleellisena erona tässä taitaa olla, että sinä saat hoitoa ja opiskelijat eivät. Opiskelujen aikana olen kolme kertaa soittanut YTHS:ään erilaisten vaivojen vuoksi, kertaakaan en ole saanut aikaa. Silti joka vuosi olen iloisena ja tyytyväisenä maksellut tuon maksun, Jes! 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vajaa 40 euroa kuussa, siitä että saa jatkuvasti käydä lääkärissä, opiskelija terveydenhuollossa, jossa hoidetaan niin mt-ongelmia kuin gynekologiasiakin vaivoja.
Ja päälle päätteeksi monissa kaupungeissa on jopa ilmainen ehkäisy alle 25-vuotiaille.
Ulkomailla kyllä opiskelijat ahkerasti matkailee, jopa talvella, siis normaali oloissa.
Mutta kaikki muu pitäsi saada yhteiskunnalta ilmaiseksi.
Voi hyvä Luoja, millaine sukupolvi tähän Suomeen on kasvamassa.
Olisikin sitten edes toimiva terveydenhuolto! Itse yritin päästä masennuksen ja syömishäiriön takia YTHS:n kautta hoitoon viime syksynä, sain 2 kk jonotuksen jälkeen ajan terveydenhoitajalle, joka ei laittanut asiaani eteenpäin. Tämä siis siitä huolimatta, että olin erittäin itsetuhoinen ja terkka mm. huomautti ranteissani olevista VIIL-TELY-JÄLJISTÄ :). Luojan lykky että pystyin tapaamisen jälkeen soittamaan kaverilleni, joka tuli hakemaan minut junaradan varresta. Kyllä taas hyvillä mielin tulee makseltua siitä, että meillä on s**tana joku YTHS:n kyltti talon katolla, muuta tuolla rahalla ei tunnu saavan kuin vain kulissit.
Tämä on se mikä itseänikin sieppaa tässä. Ei minua sinänsä haittaisi maksaa tuota maksua, vaan tekisin sen ihan ilomielin jos se oikeasti kanssa näkyisi hyvin toimivana järjestelynä ja että hoitoon pääsee nopeasti. Totuus vain on vähän toinen, kuten romutetuuissa terveyspalveluissa Suomessa noin yleisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Vinkukaa ja valittakaa. Jos perskekohallitus olisi taas vallassa, olisi lukukausimaksut korkeakouluissa ja Yhts maksut kuukaudessa enemmän kuin tuo maksu lukukaudessa! Mutta se olisi vaan ihanaa, koska rikkailla kermapersepennuilla se ei tuntuisi missään ja köyhät saataisiin taas häpeämään ja luopumaan opinnoista kokonaan!!
Näin se olisi.
Persut eivät koulutuksesta piittaa eivätkä arvosta sitä vähääkään.