Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin suomalaisten verot oikein menee? Nyt korkeakouluopiskelijoiden on maksettava terveydenhoitomaksu 35,80 euroa lukukauden aikana.

Vierailija
07.12.2020 |

Verot nousee jatkuvasti, mutta mitään vastinetta niille ei saa. Rahat katoaa jonnekin ja kaikki infra on rempallaan, terveydenhuolto ei toimi jaopetuksen laatu laskee.

https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…

Kommentit (199)

Vierailija
181/199 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukea opiskeluun ja muutoksia heidän tukiinsa vähennettiin jo Sipilän hallituksen aikana.

Sipilä ajoi koko korkeakoulutuksen tuuliajolle.

Tätä hallistusta ei sentäs aivan kaikesta voi syyttää.

Oliko suomen koululaitos 2009 tuuliajolla? Koulutuksen budjetti vedettiin Sipilän toimesta tuohon tasoon. Koulujärjestelmä ei leikannut höttöään, vaan leikkasi palveluita, joskus jopa enemmän kuin olisi tarvinnut (HKI yliopisto). 

Kustannukset muuttuu 10 vuodessa ja yleensä on ollut tapana kehittää koulutusta. En väitä, etteikö yliopistoissa ja julkisella olisi turhia kuluja, mutta kaikki tietävät, että oikeiston tavoite on koulutuksessa lukukausimaksut ja terveydenhuollossa yksityistäminen, jotka edistävät eriarvoistumista.

Vierailija
182/199 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YTHS maksoi jo silloin kun minä olin opiskelija eli 2000-2005. Täällä vinkujat eivät ilmeisesti ole koskaan asuneet muualla kuin Suomessa. Tässäpä esimerkiksi Irlannin kuluja:

Yleislääkäri 65€

Ensiapu julkisessa sairaalassa 100€ (jonotat vähintään 10 tuntia)

Hammaslääkäri 200€/paikkaus per paikka, juurihoito 800€

Lasten päivähoito 1000€/kk/lapsi, voi olla enemmänkin asuinpaikasta riippuen.
Koulupuvut, kirjat, lounaat joudut maksamaan itse.

Yliopisto 4000-8000€/lukuvuosi.

Nämä "valtionavustuksien" jälkeen.

Joo,  kyllä on kirjat jouduttu maksamaan itse. Noin 3000 euroa on mennyt kirjoihin. Vaikka koulupukua ei ole, niin ei Suomessakaan voi mennä alasti tunnille. Haaroista ratkenneet collegehousut eivät ole paras valinta luennolle. Ruoka ei ole ilmaista, ehei. Monen suomalaisen opiskelijan pitää valita syökö ruoan koulussa vai tekeekö eväät kouluun, niin, että saa myös aamulla ja illalla jotain kotona suuhunsa. Osa syö vain kerran päivässä koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/199 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terveydenhoitomaksu on 35,80 euroa lukukaudessa vuonna 2021. Se maksetaan Kelalle lukukausittain eli 2 kertaa vuodessa.

En ymmärrä miksi se muutettiin? Entinen systeemi oli parempi kun maksu maksettiin kerralla osana ilmoittautumista. Tämä uusi systeemi vaatii maksua kahteen eri paikkaan ja on isompi vaiva.

No voi kun on vaikeaa. Olet siis kaksi kertaa vuodessa jonottamassa pankin konttorissa, kun verkkopankkikin on niin vaikeaa. Ja ihan kaikki on niin vaivalloista.

Olen todella huolissani tästä kehityksen suunnasta. Ihan kaiken pitää olla ilmaista, verotkin pitäisi poistaa, ja tikkuakaan ristiin ei itse jakseta laittaa, kun on niin monimutkaista ja vaivalloista. Ja on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia.

Tässäkin ketjussa kymmenittäin valitusta, miten on muka keksitty uusi maksu. Se on ollut ennenkin, ja on hyötyynsä nähden pieni. Eikä mielestäni ole ylitsepääsemättömän vaivalloista maksaa maksu verkkopankissa. Vai onko opinto- ja asumistuenkin hakeminen vaivalloista? Pitäisikö tukien hakemisestakin oikeastaan maksaa vaivanpalkkaa ylirasittuneille opiskelijoille? Ja tietokoneet ilmaiseksi, matkustus ilmaiseksi, oikeastaan opiskelut muutettava aivoihin istutettaviksi siruiksi, ettei tarvitse nähdä opiskelunvaivaa?

Vierailija
184/199 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy kerran uusimassa yksityisellä e-pilleriresepti, ja maksa 300 e. Ja sitten joku valittaa, että hurjat 40 e pitää maksaa siitä että saa kaikki terveyspalvelut, myös hammaslääkärin.

Omaa vikaa maksaa noin järjetön summa.

Niinkö, mistä saa saman ilmaiseksi?

Siis pelkkä reseptin uusimisesta tuollainen hinta? Kuulostaa huijaukselta. Olen itse saanut verikokeitakin muutamaan kymppiin.

Vierailija
185/199 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terveydenhoitomaksu on 35,80 euroa lukukaudessa vuonna 2021. Se maksetaan Kelalle lukukausittain eli 2 kertaa vuodessa.

Mitä jos ei maksa, tuleeko jotain seurauksia? En ole käyttänyt kertaakaan yliopiston terveyspalveluita, vaikka se sisältyi jäsenmaksuun.

Menee suoraan ulosottoon

Vierailija
186/199 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi se muutettiin? Entinen systeemi oli parempi kun maksu maksettiin kerralla osana ilmoittautumista. Tämä uusi systeemi vaatii maksua kahteen eri paikkaan ja on isompi vaiva.

No voi kun on vaikeaa. Olet siis kaksi kertaa vuodessa jonottamassa pankin konttorissa, kun verkkopankkikin on niin vaikeaa. Ja ihan kaikki on niin vaivalloista.

Olen todella huolissani tästä kehityksen suunnasta. Ihan kaiken pitää olla ilmaista, verotkin pitäisi poistaa, ja tikkuakaan ristiin ei itse jakseta laittaa, kun on niin monimutkaista ja vaivalloista. Ja on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia.

Tässäkin ketjussa kymmenittäin valitusta, miten on muka keksitty uusi maksu. Se on ollut ennenkin, ja on hyötyynsä nähden pieni. Eikä mielestäni ole ylitsepääsemättömän vaivalloista maksaa maksu verkkopankissa. Vai onko opinto- ja asumistuenkin hakeminen vaivalloista? Pitäisikö tukien hakemisestakin oikeastaan maksaa vaivanpalkkaa ylirasittuneille opiskelijoille? Ja tietokoneet ilmaiseksi, matkustus ilmaiseksi, oikeastaan opiskelut muutettava aivoihin istutettaviksi siruiksi, ettei tarvitse nähdä opiskelunvaivaa?

Ja höpö höpö sinulle vaan. Kehitys on koko ajan ollut nimenomaan heikennystä heikennyksen perään niin aika nurinkurista tulla valittamaan keksityistä vaatimuksista, kuinka kaikki pitäisi aina saada ilmaiseksi. Asia ei ole todellakaan ole niin, eik varmasti tule olemaan tulevaisuudessakaan.

Vierailija
187/199 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää olis ihan hyvä, jos opiskelija terveydenhuolto toimisi. Suunterveydenhuolto toimii kyllä, mutta yleinen puoli ei. Kertaakaan en oo saanut aikaa, kun olis tarvinnut edes hoitajalle näiden 4 opiskeluvuoden aikana. En edes kiireellisessä tapauksessa, vaan käskettiin soittaa terveyskeskukseen.

Vierailija
188/199 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syksyllä maksettu ylioppilaskunnan jäsenmaksuhan oli tämän verran pienempi kuin aiemmin. Maksujen määrä ei sinänsä lisääntynyt, taho kenelle maksetaan vain vaihtui.

Periaatteessa joo, mutta ei kuitenkaan. Syksyn jäsenmaksussa oli mukana 28,50 e YTHS:n maksua mutta uusi maksu on siis 35,80 e eli sellainen mukava 25 % korotus kun KELA alkaa kerätä.

Vierailija
189/199 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso summa menee koulutukseen ja varsinkin tänne tulleiden koulutukseen.

Siksi olisi hyvä, että tänne tulisi kielitaitoisia (englanti) ja koulutettua porukkaa.

On älyttömän kallista opettaa ensin kieli ja sitten tutkinto. Lopuksi saadaan pienituloinen veronmaksaja...

Vierailija
190/199 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuolla rahalla pääse kuin kerran terveyskeskukseen; hammaslääkäri on julkisella erikseen, jos sinne edes pääsee.

Ei YTHS:n hammaslääkäri saatavuutta voi kehua ainakaan täällä. Minulla oli hammassärkyä, soitin ajanvaraukseen. Melkein heti kysyttiin pystynkö nukkumaan ilman särkylääkettä, erehdyin vastaamaan rehellisesti joo. Niinpä aika järjestyi parin viikon päähän. Seuraavana vuonna ajattelin poistattaa ennakoivasti viisaudenhampaan kun oli vielä mahdollista edullisesti. Aika meni 1,5-2 kk päähän mutta kun ei vaivannut niin mikäs siinä. Hammaslääkäri ei suostunut poistamaan koska piti tarpeettomana, tosin huomasi jotain muuta tekemistä ettei aika mennyt hukkaan.

Muutama vuosi myöhemmin em. hammas alkoi vaivata tosissaan, soitin perjantaina ruokatunnilla julkiselle, kysyttiin saatko nukuttua Buranalla, vastasin taas kyllä. No sitten löytyy aika vasta maanantaiaamuksi. Ei tuntunut pitkältä odotusajalta YTHS:n jälkeen.

Vierailija
191/199 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää olis ihan hyvä, jos opiskelija terveydenhuolto toimisi. Suunterveydenhuolto toimii kyllä, mutta yleinen puoli ei. Kertaakaan en oo saanut aikaa, kun olis tarvinnut edes hoitajalle näiden 4 opiskeluvuoden aikana. En edes kiireellisessä tapauksessa, vaan käskettiin soittaa terveyskeskukseen.

Työssäkäyvän pitää soittaa yksityiselle ...

Vierailija
192/199 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vajaa 40 euroa kuussa, siitä että saa jatkuvasti käydä lääkärissä, opiskelija terveydenhuollossa, jossa hoidetaan niin mt-ongelmia kuin gynekologiasiakin vaivoja.

Ja päälle päätteeksi monissa kaupungeissa on jopa ilmainen ehkäisy alle 25-vuotiaille.

Ulkomailla kyllä opiskelijat ahkerasti matkailee, jopa talvella, siis normaali oloissa.

Mutta kaikki muu pitäsi saada yhteiskunnalta ilmaiseksi.

Voi hyvä Luoja, millaine sukupolvi tähän Suomeen on kasvamassa.

Olisikin sitten edes toimiva terveydenhuolto! Itse yritin päästä masennuksen ja syömishäiriön takia YTHS:n kautta hoitoon viime syksynä, sain 2 kk jonotuksen jälkeen ajan terveydenhoitajalle, joka ei laittanut asiaani eteenpäin. Tämä siis siitä huolimatta, että olin erittäin itsetuhoinen ja terkka mm. huomautti ranteissani olevista VIIL-TELY-JÄLJISTÄ :). Luojan lykky että pystyin tapaamisen jälkeen soittamaan kaverilleni, joka tuli hakemaan minut junaradan varresta. Kyllä taas hyvillä mielin tulee makseltua siitä, että meillä on s**tana joku YTHS:n kyltti talon katolla, muuta tuolla rahalla ei tunnu saavan kuin vain kulissit.

Tämä on se mikä itseänikin sieppaa tässä. Ei minua sinänsä haittaisi maksaa tuota maksua, vaan tekisin sen ihan ilomielin jos se oikeasti kanssa näkyisi hyvin toimivana järjestelynä ja että hoitoon pääsee nopeasti. Totuus vain on vähän toinen, kuten romutetuuissa terveyspalveluissa Suomessa noin yleisestikin.

Minuakaan ei haittaisi maksaa maksua, jos palvelu olisi toimiva. Omat helmet viiden vuoden opiskelun ajalta:

- Kerroin lääkärille vaivoistani. Lääkäri katsoi minua ylimielisesti ja tokaisi: "opiskelijat aina luulee olevansa tosi sairaita. MINÄ olen työskennellyt PALJON sairaampien potilaiden kanssa, ja voin sanoa, että te nuoret opiskelijat olette kyllä tosi terveitä." Minut lähetettiin kotiin ilman minkäänlaisia tutkimuksia.

- Eri lääkäri sanoi: "Kuule, sinä et ole tarpeeksi sairas että meillä olisi varaa tutkia sinua."

- Jotta sain jonkun tutkimaan pitkittyneitä vaivojani, minun oli saatava lääkärin vastaanotolla hermoromahdus, johon kuului pieni paniikkikohtaus ja huutoitkua. Lääkäri kirjoitti sairaslomaa ja antoi ajan jatkotutkimuksiin vasta kun huusin itkuni seasta, että minulla ei ole varaa maksaa kelalle takaisin opintotukiani, mikäli he perivät niitä johtuen riittämättömistä opintosuorituksistani.

- Menin YTHS:lle outojen ihomuutosten vuoksi. Terveydenhoitaja selasi netistä Terveyskirjastoa, esitteli minulle sieltä kuvia ja kyseli minulta, eikö näytäkin minun ihoni vähän samalta kuin yhdessä kuvassa. Sitten hän etsi googlesta (!!), mitä voidetta kyseiseen vaivaan voisi käyttää. :D

Tuollaista se on kunnallisessakin terveyskesk... anteeksi, hyvinvointikeskuksessa. Tosin eivät kylläkään puhu siitä, että ei ole rahaa tutkia, vaan ihan vaan ilmoittavat, että lepo ja särkylääke auttaa ihan kaikkeen, tutkia ei tarvi, lääkäriä ei pääse näkemään, ja ei mihinkään vaivaan kuitenkaan mitään buranaa parempaa hoitomuotoa olisi. 

Se nyt ei kyllä mitenkään oikeuta YTHSää sössimään noin, eikä tuo tietenkään edes lohduta sua, mutta muistutinpa vain.

Vierailija
193/199 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan opiskelija olen, mutta en sitä aikaa ole silti saanut..

Vierailija
194/199 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroista menee noin puolet eläkkeisiin. 

Eläke maksetaan eläkevakuutuksesta.

Senkin höpsö. Valtio maksaa kyllä kansaneläkkeet, maatalousyrittäjäeläkkeet, yrittäjäeläkkeet, merimieseläkkeet ja valtion työntekijöiden eläkkeet.

Sen verran liioittelin että 60mrd euron budjetista "vain" 10mrd menee eläkkeisiin, eli ~17%.

Sitä voi verrata vaikkapa opetusministeriön koko budjettiin 7mrd e, joka sisältää varhaiskasvatuksen, perusopetuksen sekä korkeakoulutuksen ja tutkimuksen opintotukineen.

Vierailija
195/199 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3970730/laxoberonia-penkkiurheilijalle

Tuonne ne menee ja sen takia meiltä loppuu hoitajatkin, kun kukaan ei tee asialle mitään!

Vierailija
196/199 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän YTHS meinaa selviytyä kasvavasta potilasmäärästä, kun nyt on tehny tiukkaa.

Toki hammaslääkärin tarkastus on ilmainen ja suuhygienisti ilmainen, mutta paikkaus maksaa pari kymppiä. Kunhan pääsee jonoon, niin homma alkaa sujua. Aiemminhan kaikki yliopisto-opiskelijat maksoivat YTHS:n palveluista - käytti niitä tai ei. Sillä ne kuuluivat ylioppilaskunnan pakolliseen maksuun. Nyt sen piiriin tulee myös AMK.

Vierailija
197/199 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YTHS maksoi jo silloin kun minä olin opiskelija eli 2000-2005. Täällä vinkujat eivät ilmeisesti ole koskaan asuneet muualla kuin Suomessa. Tässäpä esimerkiksi Irlannin kuluja:

Yleislääkäri 65€

Ensiapu julkisessa sairaalassa 100€ (jonotat vähintään 10 tuntia)

Hammaslääkäri 200€/paikkaus per paikka, juurihoito 800€

Lasten päivähoito 1000€/kk/lapsi, voi olla enemmänkin asuinpaikasta riippuen.
Koulupuvut, kirjat, lounaat joudut maksamaan itse.

Yliopisto 4000-8000€/lukuvuosi.

Nämä "valtionavustuksien" jälkeen.

Joo,  kyllä on kirjat jouduttu maksamaan itse. Noin 3000 euroa on mennyt kirjoihin. Vaikka koulupukua ei ole, niin ei Suomessakaan voi mennä alasti tunnille. Haaroista ratkenneet collegehousut eivät ole paras valinta luennolle. Ruoka ei ole ilmaista, ehei. Monen suomalaisen opiskelijan pitää valita syökö ruoan koulussa vai tekeekö eväät kouluun, niin, että saa myös aamulla ja illalla jotain kotona suuhunsa. Osa syö vain kerran päivässä koulussa.

Mä opiskelin Skotlannissa, jossa jokaiseen kurssiin tarvittavat kirjat piti ostaa itse. Ja ne oli käytännössä pakko ostaa, koska yliopiston kirjastossa oli vain muutama kappale eikä luentomuistiinpanoilla pärjännyt kokeessa. Suomessa olen joutunut ostamaan ainoastaan kolme kielen oppikirjaa. Kaikki muut kurssit olen suorittanut kurssimuodossa, jolloin tentit ovat perustuneet luentomateriaaliin, tai tenttimällä, jolloin kirjat ovat aina löytyneet yliopiston kirjastosta.

Vierailija
198/199 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotas, kun mene julkiseen terveydenhuoltoon. Ensinnäkin maksat tuon summan, jos satut pääsemään lääkärille. Saat ensin taistella, että saat ajan (se tulee perin kk päähän), sen jälkeen taistetelet lääkärin kanssa, että saisit hoitoa, sen jälkeen odotat, että hyväksyykö joku toinen henkilö lähetteen, sen jälkeen taas odottelet aikaa, jonka saat parin kk päähän. Kun viimein saat ohjeet tätä hoitoa varten, jotka ovat kirjeessä linkin takana, ei tuo linkki toimi.

Monet ihmiset ehtivät sairastua kunnolla ennen kuin hoitoa saavat.

Vierailija
199/199 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3970730/laxoberonia-penkkiurheilijalle

Tuonne ne menee ja sen takia meiltä loppuu hoitajatkin, kun kukaan ei tee asialle mitään!

http://spc.nam.fi/indox/english/html/nam/humspc/3/23494043.pdf

Ei muuten ollut se jättipullo äidin pöydällä, tarkistin eilen. Eikä hänellä ainakaan vuoteen ole ollut minkäänlaista ummetusta! Lääkäri sen oli määrännyt ja vieläpä lääkkeiden yhteisvaikutuksen kannalta hyvin kyseenalainen aine, koska se pilaa kokonaan sen, mitä olen tehnyt ruokien eteen jo vuoden. Eikä ole nähnyt häntä varmaan vuoteen, siitä olen varma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan