Mihin suomalaisten verot oikein menee? Nyt korkeakouluopiskelijoiden on maksettava terveydenhoitomaksu 35,80 euroa lukukauden aikana.
Verot nousee jatkuvasti, mutta mitään vastinetta niille ei saa. Rahat katoaa jonnekin ja kaikki infra on rempallaan, terveydenhuolto ei toimi jaopetuksen laatu laskee.
https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Tukea opiskeluun ja muutoksia heidän tukiinsa vähennettiin jo Sipilän hallituksen aikana.
Sipilä ajoi koko korkeakoulutuksen tuuliajolle.
Tätä hallistusta ei sentäs aivan kaikesta voi syyttää.
Oliko suomen koululaitos 2009 tuuliajolla? Koulutuksen budjetti vedettiin Sipilän toimesta tuohon tasoon. Koulujärjestelmä ei leikannut höttöään, vaan leikkasi palveluita, joskus jopa enemmän kuin olisi tarvinnut (HKI yliopisto).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan tuo maksu on peritty 🙂 Ennen se oli osana ylioppilaskuntamaksua, nyt vaihtuu Kelalle. Mukava muutos, itse luopuisin mieluusti yo-kunnan pakkojäsenyydestä muutenkin.
Niin, nyt vain et saa erota ylioppilaskunnasta, mutta maksat toisen melkein samansuuruisen korotetun terveydenhoitomaksun sen päälle :)
Ennen 100 euroa, nyt 200 euroa vuodessa :)
:)
Linkkaatko yliopistosi hinnaston?
Kaikki Suomen yliopisto-opiskelijat eivät kuitenkaan pulita ylioppilaskunnan jäsenyydestä samaa summaa. Suurin jäsenmaksu, 142 euroa, on Vaasan yliopiston ylioppilaskunnalla (VYY) ja pienin puolestaan Helsingin yliopiston ylioppilaskunnalla (HYY), 100 euroa.
Jokaisesta jäsenmaksusta kilahtaa sama summa, 54 euroa, Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) kirstuun. Loput jäsenmaksusta menee ylioppilaskuntien toiminnan pyörittämiseen. Tämä osuus vaihtelee 46 eurosta 88 euroon.
https://www.tylkkari.fi/uutiset/kallein-ylioppilaskunnan-jasenmaksu-40-…
No mene kysymään niiltä miksi pikku eurot siellä ja toiset pikummat eurot tuolla. Mutta muu maailma ihan oikeasti Maksaa opiskelusta. Ei ne tajuaisi sinun ininöitä yhtään.
Ei tietenkään, nehän ovat saaneet isot perinnöt ja istuvat rahakirstujensa päällä :) Lisäksi jos hankkivat 100 dollaria, niin saavat pitää sen. Suomessahan sossu ottaa sen 100 euroa itselleen.
Hei kukaan ei pakota menemään yliopistoon. Oppivelvollisuus on lakannut kauan ennen sitä. Olet erittäin säälittävä ja pilalle hemmoteltu jos esität että muutaman kympin terveydenhoitomaksu on jotain riistoa. Jos terveydenhuoltoa ei olisi ollenkaan valittaisit siitäkin. Opiskelijalla sentään YTHS johon saa kurvailla kun muut joutuu odottamaan kunnallista. Ja kyllä, YTHS pelaa hienosti. Pöpiosastolla yhtä pitkät jonot kuin muualla mutta eihän kenelläkään ole raha kaikkien aivopieruja kuunnella palkallisella ajalla.
Mitä helvettiä en ole kuullutkaan tämmösestä??? eli nyt pitää maksaa viimestään tammikuun lopussa jos on läsnäoleva ensi keväänä?! "ei lähetetä laskua, muista ite" WTF
Vierailija kirjoitti:
Tukea opiskeluun ja muutoksia heidän tukiinsa vähennettiin jo Sipilän hallituksen aikana.
Sipilä ajoi koko korkeakoulutuksen tuuliajolle.
Tätä hallistusta ei sentäs aivan kaikesta voi syyttää.
Edellisten hallitusten toimista pitää ottaa opikseen ja voi heitä syyttääkin, mutta nykyinen hallitus on vastuussa kaikesta, sillä heillä on valta muuttaa asioita, myös niitä edellisten hallituksen tekemiä päätöksiä.
Käy kerran uusimassa yksityisellä e-pilleriresepti, ja maksa 300 e. Ja sitten joku valittaa, että hurjat 40 e pitää maksaa siitä että saa kaikki terveyspalvelut, myös hammaslääkärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan tuo maksu on peritty 🙂 Ennen se oli osana ylioppilaskuntamaksua, nyt vaihtuu Kelalle. Mukava muutos, itse luopuisin mieluusti yo-kunnan pakkojäsenyydestä muutenkin.
Niin, nyt vain et saa erota ylioppilaskunnasta, mutta maksat toisen melkein samansuuruisen korotetun terveydenhoitomaksun sen päälle :)
Kaikki Suomen yliopisto-opiskelijat eivät kuitenkaan pulita ylioppilaskunnan jäsenyydestä samaa summaa. Suurin jäsenmaksu, 142 euroa, on Vaasan yliopiston ylioppilaskunnalla (VYY) ja pienin puolestaan Helsingin yliopiston ylioppilaskunnalla (HYY), 100 euroa.
Jokaisesta jäsenmaksusta kilahtaa sama summa, 54 euroa, Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) kirstuun. Loput jäsenmaksusta menee ylioppilaskuntien toiminnan pyörittämiseen. Tämä osuus vaihtelee 46 eurosta 88 euroon.
No mene kysymään niiltä miksi pikku eurot siellä ja toiset pikummat eurot tuolla. Mutta muu maailma ihan oikeasti Maksaa opiskelusta. Ei ne tajuaisi sinun ininöitä yhtään.
Ei tietenkään, nehän ovat saaneet isot perinnöt ja istuvat rahakirstujensa päällä :) Lisäksi jos hankkivat 100 dollaria, niin saavat pitää sen. Suomessahan sossu ottaa sen 100 euroa itselleen.
Hei kukaan ei pakota menemään yliopistoon. Oppivelvollisuus on lakannut kauan ennen sitä. Olet erittäin säälittävä ja pilalle hemmoteltu jos esität että muutaman kympin terveydenhoitomaksu on jotain riistoa. Jos terveydenhuoltoa ei olisi ollenkaan valittaisit siitäkin. Opiskelijalla sentään YTHS johon saa kurvailla kun muut joutuu odottamaan kunnallista. Ja kyllä, YTHS pelaa hienosti. Pöpiosastolla yhtä pitkät jonot kuin muualla mutta eihän kenelläkään ole raha kaikkien aivopieruja kuunnella palkallisella ajalla.
Tai valittaja voi olla se, jolla ei ole varaa syödä "edulliseksi" tuettua kouluruokaa ja sentit maitolitraan ovat tiukassa. Mieti sitä sinä kermapeppu. Ai niin, ethän sinä sellaista tilannetta kykene edes mielikuvissasi kuvittelemaan kun et ahdingosta mitään tiedä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kukaan ei pakota menemään yliopistoon.
Eikös se ollut köyhän tie pois köyhyydestä? Palstallakin kovasti suositeltu tapa aina kun joltakin on rahat loppu.
YTHS maksoi jo silloin kun minä olin opiskelija eli 2000-2005. Täällä vinkujat eivät ilmeisesti ole koskaan asuneet muualla kuin Suomessa. Tässäpä esimerkiksi Irlannin kuluja:
Yleislääkäri 65€
Ensiapu julkisessa sairaalassa 100€ (jonotat vähintään 10 tuntia)
Hammaslääkäri 200€/paikkaus per paikka, juurihoito 800€
Lasten päivähoito 1000€/kk/lapsi, voi olla enemmänkin asuinpaikasta riippuen.
Koulupuvut, kirjat, lounaat joudut maksamaan itse.
Yliopisto 4000-8000€/lukuvuosi.
Nämä "valtionavustuksien" jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai valittaja voi olla se, jolla ei ole varaa syödä "edulliseksi" tuettua kouluruokaa ja sentit maitolitraan ovat tiukassa. Mieti sitä sinä kermapeppu. Ai niin, ethän sinä sellaista tilannetta kykene edes mielikuvissasi kuvittelemaan kun et ahdingosta mitään tiedä :D
Oletko ottanut valtion takaaman opintolainan tappiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks missä se kerma on? Meillä ei ollut autoa. Meillä ei ollut kännyköitä. Tai siis minulla ei ollut. Meillä huudatettiin koko ajan sosialistista pskaa siitä kuinka valtiovallan pitäisi järjestää karibianristeilyt tai muuten "ne ei välitä ollenkaan". Ymmärrettävästi väsyin koska olin henkisesti kypsempi kuin he.
Etkä edelleen vastannut siihen että kenenkään ei ole pakko mennä yliopistoon. Ei ole varaa kouluruokaan? Suomen sosiaaliturva takaa oikeat tositteet toimitettuasi sinulle hyvän summan elämiseen. Se ei takaa illallistarjoilua suoraan suuhun mutta takaa kyllä varat siihen että kuka tahansa aikuinen ihminen pystyy päivittäin itse valmistamaansa ruokaa syömään. Ja se opiskelijalounas oli anteeksi nyt vain todella halpa.
Vierailija kirjoitti:
Käy kerran uusimassa yksityisellä e-pilleriresepti, ja maksa 300 e. Ja sitten joku valittaa, että hurjat 40 e pitää maksaa siitä että saa kaikki terveyspalvelut, myös hammaslääkärin.
Omaa vikaa maksaa noin järjetön summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vajaa 40 euroa kuussa, siitä että saa jatkuvasti käydä lääkärissä, opiskelija terveydenhuollossa, jossa hoidetaan niin mt-ongelmia kuin gynekologiasiakin vaivoja.
Ja päälle päätteeksi monissa kaupungeissa on jopa ilmainen ehkäisy alle 25-vuotiaille.
Ulkomailla kyllä opiskelijat ahkerasti matkailee, jopa talvella, siis normaali oloissa.
Mutta kaikki muu pitäsi saada yhteiskunnalta ilmaiseksi.
Voi hyvä Luoja, millaine sukupolvi tähän Suomeen on kasvamassa.
Olisikin sitten edes toimiva terveydenhuolto! Itse yritin päästä masennuksen ja syömishäiriön takia YTHS:n kautta hoitoon viime syksynä, sain 2 kk jonotuksen jälkeen ajan terveydenhoitajalle, joka ei laittanut asiaani eteenpäin. Tämä siis siitä huolimatta, että olin erittäin itsetuhoinen ja terkka mm. huomautti ranteissani olevista VIIL-TELY-JÄLJISTÄ :). Luojan lykky että pystyin tapaamisen jälkeen soittamaan kaverilleni, joka tuli hakemaan minut junaradan varresta. Kyllä taas hyvillä mielin tulee makseltua siitä, että meillä on s**tana joku YTHS:n kyltti talon katolla, muuta tuolla rahalla ei tunnu saavan kuin vain kulissit.
Tämä on se mikä itseänikin sieppaa tässä. Ei minua sinänsä haittaisi maksaa tuota maksua, vaan tekisin sen ihan ilomielin jos se oikeasti kanssa näkyisi hyvin toimivana järjestelynä ja että hoitoon pääsee nopeasti. Totuus vain on vähän toinen, kuten romutetuuissa terveyspalveluissa Suomessa noin yleisestikin.
Minuakaan ei haittaisi maksaa maksua, jos palvelu olisi toimiva. Omat helmet viiden vuoden opiskelun ajalta:
- Kerroin lääkärille vaivoistani. Lääkäri katsoi minua ylimielisesti ja tokaisi: "opiskelijat aina luulee olevansa tosi sairaita. MINÄ olen työskennellyt PALJON sairaampien potilaiden kanssa, ja voin sanoa, että te nuoret opiskelijat olette kyllä tosi terveitä." Minut lähetettiin kotiin ilman minkäänlaisia tutkimuksia.
- Eri lääkäri sanoi: "Kuule, sinä et ole tarpeeksi sairas että meillä olisi varaa tutkia sinua."
- Jotta sain jonkun tutkimaan pitkittyneitä vaivojani, minun oli saatava lääkärin vastaanotolla hermoromahdus, johon kuului pieni paniikkikohtaus ja huutoitkua. Lääkäri kirjoitti sairaslomaa ja antoi ajan jatkotutkimuksiin vasta kun huusin itkuni seasta, että minulla ei ole varaa maksaa kelalle takaisin opintotukiani, mikäli he perivät niitä johtuen riittämättömistä opintosuorituksistani.
- Menin YTHS:lle outojen ihomuutosten vuoksi. Terveydenhoitaja selasi netistä Terveyskirjastoa, esitteli minulle sieltä kuvia ja kyseli minulta, eikö näytäkin minun ihoni vähän samalta kuin yhdessä kuvassa. Sitten hän etsi googlesta (!!), mitä voidetta kyseiseen vaivaan voisi käyttää. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se pitää saada uusittua tänään. Mieluummin eilen.. tämä on phacta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks missä se kerma on? Meillä ei ollut autoa. Meillä ei ollut kännyköitä. Tai siis minulla ei ollut. Meillä huudatettiin koko ajan sosialistista pskaa siitä kuinka valtiovallan pitäisi järjestää karibianristeilyt tai muuten "ne ei välitä ollenkaan". Ymmärrettävästi väsyin koska olin henkisesti kypsempi kuin he.
Etkä edelleen vastannut siihen että kenenkään ei ole pakko mennä yliopistoon. Ei ole varaa kouluruokaan? Suomen sosiaaliturva takaa oikeat tositteet toimitettuasi sinulle hyvän summan elämiseen. Se ei takaa illallistarjoilua suoraan suuhun mutta takaa kyllä varat siihen että kuka tahansa aikuinen ihminen pystyy päivittäin itse valmistamaansa ruokaa syömään. Ja se opiskelijalounas oli anteeksi nyt vain todella halpa.
Vitsi vau oikein illallisia suuhun. Tämän tason heitoista kyllä tietää millaisen perläven kanssa keskustelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vajaa 40 euroa kuussa, siitä että saa jatkuvasti käydä lääkärissä, opiskelija terveydenhuollossa, jossa hoidetaan niin mt-ongelmia kuin gynekologiasiakin vaivoja.
Ja päälle päätteeksi monissa kaupungeissa on jopa ilmainen ehkäisy alle 25-vuotiaille.
Ulkomailla kyllä opiskelijat ahkerasti matkailee, jopa talvella, siis normaali oloissa.
Olisikin sitten edes toimiva terveydenhuolto! Itse yritin päästä masennuksen ja syömishäiriön takia YTHS:n kautta hoitoon viime syksynä, sain 2 kk jonotuksen jälkeen ajan terveydenhoitajalle, joka ei laittanut asiaani eteenpäin. Tämä siis siitä huolimatta, että olin erittäin itsetuhoinen ja terkka mm. huomautti ranteissani olevista VIIL-TELY-JÄLJISTÄ :). Luojan lykky että pystyin tapaamisen jälkeen soittamaan kaverilleni, joka tuli hakemaan minut junaradan varresta. Kyllä taas hyvillä mielin tulee makseltua siitä, että meillä on s**tana joku YTHS:n kyltti talon katolla, muuta tuolla rahalla ei tunnu saavan kuin vain kulissit.
Tämä on se mikä itseänikin sieppaa tässä. Ei minua sinänsä haittaisi maksaa tuota maksua, vaan tekisin sen ihan ilomielin jos se oikeasti kanssa näkyisi hyvin toimivana järjestelynä ja että hoitoon pääsee nopeasti. Totuus vain on vähän toinen, kuten romutetuuissa terveyspalveluissa Suomessa noin yleisestikin.
Minuakaan ei haittaisi maksaa maksua, jos palvelu olisi toimiva. Omat helmet viiden vuoden opiskelun ajalta:
- Kerroin lääkärille vaivoistani. Lääkäri katsoi minua ylimielisesti ja tokaisi: "opiskelijat aina luulee olevansa tosi sairaita. MINÄ olen työskennellyt PALJON sairaampien potilaiden kanssa, ja voin sanoa, että te nuoret opiskelijat olette kyllä tosi terveitä." Minut lähetettiin kotiin ilman minkäänlaisia tutkimuksia.
- Eri lääkäri sanoi: "Kuule, sinä et ole tarpeeksi sairas että meillä olisi varaa tutkia sinua."
- Jotta sain jonkun tutkimaan pitkittyneitä vaivojani, minun oli saatava lääkärin vastaanotolla hermoromahdus, johon kuului pieni paniikkikohtaus ja huutoitkua. Lääkäri kirjoitti sairaslomaa ja antoi ajan jatkotutkimuksiin vasta kun huusin itkuni seasta, että minulla ei ole varaa maksaa kelalle takaisin opintotukiani, mikäli he perivät niitä johtuen riittämättömistä opintosuorituksistani.
- Menin YTHS:lle outojen ihomuutosten vuoksi. Terveydenhoitaja selasi netistä Terveyskirjastoa, esitteli minulle sieltä kuvia ja kyseli minulta, eikö näytäkin minun ihoni vähän samalta kuin yhdessä kuvassa. Sitten hän etsi googlesta (!!), mitä voidetta kyseiseen vaivaan voisi käyttää. :D
Oletko siis oikeasti sitä mieltä että sinulla on parempi tilasto-otanta sairaisiin ihmisiin kuin tällä lääkärillä? Parempi käsitys kentästä kuin ihmisestä joka oikeasti tekee töitä sen parissa? Ei haloo mikä pässi. Mee vaikka käymään ketjussa jossa puhutaan asioista joita ei jollain alalla saisi sanoa ääneen.
Minun kokemukset YTHS:n ajoista. Nämä opiskelukaverin suusta. 1) Menin lääkärille koska halusin että joku vain kohtelee mua kuin prinsessaa. Ei mulla mitään vaivaa ollut. 2) Menin gynelle koska halusin jonkun koskevan mua sinne. 3) Jonotin psykoterapiaan koska en kestä sitä että jotkut on lahjakkaampia kuin minä ja sain jotain tyydytystä siitä että sain olla session tähti.
Että kyllä on kympit kalliita näitä tähtiä varten. Tämä on vain jäävuoren huippu. Jos täällä on yhtään töissä olevia terveyskeskuksen tai muun päivystyksen työntekijöitä, tiedätte tasan miten paljon ihan turhaa yhteydenottoa tulee. Hätäkeskuspäivystäjätkin tietää.
Vierailija kirjoitti:
Siis lukukaudessa, ei kuussa!
Eihän tuolla rahalla pääse kuin kerran terveyskeskukseen; hammaslääkäri on julkisella erikseen, jos sinne edes pääsee. Tietysti gynelle pitää mennä yksityiselle, sillä tk:ssa ei ole gyneä. Se reissu lienee jotain alle 100 e. Itse ainakin maksoin joka lukukauden alussa lukukausimaksun ja YTHS-maksun + tietysti kaiken muun opiskeluun liittyvän. Ei ollut opintorahaakaan, velaksi kaikki (tosin 70-luvun lopulla).
Olihan terv.keskuskin jonkun aikaa ilmainen (3 ekaa käyntiä ilmaiseksi ja sitten maksu), mutta pikkuhiljaa sekin ilo on poistettu. Nyt käynti maksaa vähän päälle 20 e, pkl-käynti 41,20 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö, mistä saa saman ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Kallis maksu niille, jotka ei paljoa sairasta. Sitä paitsi hammaslääkärikäynneistä täytyy maksaa erikseen, eikä hammaslääkärin tarkastukseen pääse kuin 4 vuoden välein eli korkeintaan 2 kertaa opiskeluaikana.
...paitsi tämän uudistuksen myötä erilliset käyntimaksut jäävät pois myös hammaspuolella. Hammastarkastukseen pääsee hammaslääkärin määrittelemän aikavälin mukaan, kuten julkisessakin terveydenhuollossa.
Lähi-idän ihmeiden ja tummahipiäisten työkkäreihin menee valtavasti rahaa. Tulecat muka töihin ohisalolaosilta kysyttäessä, mutta tilastot kertovat, ettei heitä integroituminen tai työnteko kiinnosta. Kauppakeskuksissa lorvailu ja pikkurikokset kyllä kiinnostaa.
No huhhuh mitä toimintaa. Mielenterveyspalveluiden tarve kun on luultavasti opiskelijoilla kuitenkin todella suuri ja akuutti.