Mihin suomalaisten verot oikein menee? Nyt korkeakouluopiskelijoiden on maksettava terveydenhoitomaksu 35,80 euroa lukukauden aikana.
Verot nousee jatkuvasti, mutta mitään vastinetta niille ei saa. Rahat katoaa jonnekin ja kaikki infra on rempallaan, terveydenhuolto ei toimi jaopetuksen laatu laskee.
https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…
Kommentit (199)
Siis hä en nyt ymmärrä? Onko YTHS:ään pakko liittyä opiskelijana? Enkö voi käyttää julkista terveydenhuoltoa normaalisti ja olla liittymättä tohon?
Mitä YTHS maksoi ennen tätä muutosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä tämä on ja miksi mä opiskelijana kuulen tästä nyt ekaa kertaa? Eli mä siis maksan pakosta 70e vuodessa, käytin palvelua tai en? Mikä on edes koko YTHS:n idea tämän jälkeen? Miksi sitä ei vain lopeteta ja opiskelijatkin vain siirry terveyskeskuksiin? Ihan varmasti käytän vuodessa vähemmän kuin 70 eurolla terveyspalveluita. Miksi minä opikselijana joudun maksamaan kiinteän maksun "palveluista", joista työssäkäyvät eivät maksa?
Julkisella maksetaan poliklinikka- ja muita maksuja melkein kaikesta. Jos olet sairaalassa yli 3kk, maksat 85% tuloistasi, mikä tulee monille yllätyksenä. Työterveyden maksaa työnantaja.
No mutta niinhän minä YTHS:lläkin maksan erikseen vielä jos pitää ihan lääkäriä nähdä. Ja tämä jatkossa vielä sen 70e päälle? Eli jos käyn kerran vuodessa hammastarkastuksessa, maksan tästä lystistä yli 100 euroa. Kun taas jos kävisin TK:ssa, maksaisin n. 35 euroa. Ja kuinka moni opiskelija keskimäärin viettää sairaalassa yli 3kk? Ja jos viettää, tuskin siinä kohtaa YTHS:tä on mitään apua. Mä en vain ymmärrä, että mikä ihme koko YTHS:n tarkoitus enää on tämän uudistuksen jälkeen? Kerätä rahat pois niiltä tuhansilta opiskelijoilta, jotka ovat kuten minä ja käyvät lääkärissä, terveydenhoitajalla tai hammaslääkärissä yhteensä keskimäärin kerran 2 vuodessa tai jopa harvemmin?
Vierailija kirjoitti:
28,50€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksaa työterveys joka kuukausi tietyn % palkasta. Itse maksan 28 euroa kuussa. Ja julkinen ei ota vastaan kun pitää mennä työterveyteen.
No varmaan ymmärrät mitä 28 euroa on kuukausipalkasta vrt parinsadan euron opintotuesta.
Niin siis 336 euroa vs. 71,60? Meillä työskentelee mm. siivoojia.
Ainahan tuo maksu on peritty 🙂 Ennen se oli osana ylioppilaskuntamaksua, nyt vaihtuu Kelalle. Mukava muutos, itse luopuisin mieluusti yo-kunnan pakkojäsenyydestä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä tämä on ja miksi mä opiskelijana kuulen tästä nyt ekaa kertaa? Eli mä siis maksan pakosta 70e vuodessa, käytin palvelua tai en? Mikä on edes koko YTHS:n idea tämän jälkeen? Miksi sitä ei vain lopeteta ja opiskelijatkin vain siirry terveyskeskuksiin? Ihan varmasti käytän vuodessa vähemmän kuin 70 eurolla terveyspalveluita. Miksi minä opikselijana joudun maksamaan kiinteän maksun "palveluista", joista työssäkäyvät eivät maksa?
Julkisella maksetaan poliklinikka- ja muita maksuja melkein kaikesta. Jos olet sairaalassa yli 3kk, maksat 85% tuloistasi, mikä tulee monille yllätyksenä. Työterveyden maksaa työnantaja.
No mutta niinhän minä YTHS:lläkin maksan erikseen vielä jos pitää ihan lääkäriä nähdä. Ja tämä jatkossa vielä sen 70e päälle? Eli jos käyn kerran vuodessa hammastarkastuksessa, maksan tästä lystistä yli 100 euroa. Kun taas jos kävisin TK:ssa, maksaisin n. 35 euroa. Ja kuinka moni opiskelija keskimäärin viettää sairaalassa yli 3kk? Ja jos viettää, tuskin siinä kohtaa YTHS:tä on mitään apua. Mä en vain ymmärrä, että mikä ihme koko YTHS:n tarkoitus enää on tämän uudistuksen jälkeen? Kerätä rahat pois niiltä tuhansilta opiskelijoilta, jotka ovat kuten minä ja käyvät lääkärissä, terveydenhoitajalla tai hammaslääkärissä yhteensä keskimäärin kerran 2 vuodessa tai jopa harvemmin?
Pointti oli se, että julkisella käynti maksaa. YTHS ei peri käyntimaksuja mistään 1.1.2021 alkaen.
Äänestäkää ihmeessä jatkossakin kommunisteja! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vakuutusten idea tuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksaa työterveys joka kuukausi tietyn % palkasta. Itse maksan 28 euroa kuussa. Ja julkinen ei ota vastaan kun pitää mennä työterveyteen.
No varmaan ymmärrät mitä 28 euroa on kuukausipalkasta vrt parinsadan euron opintotuesta.
Niin siis 336 euroa vs. 71,60? Meillä työskentelee mm. siivoojia.
Ja siivojan palkka on sama kuin opintotuki?
Mäkään en nyt ymmärrä ollenkaam. Pitääkö mun maksaa 70e vuodessa vaikka en kertaakaan käytä mitään YTHS palveluja? Oon AMK opiskelija ja kuulun myös työterveyshuollon piiriin koska teen myös töitä. Hammaslääkäriaika on jo varattuna ensi vuodelle kunnalliselle. Saanko edes mennä siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
28,50€
Joopa joo, ja kymoin korotus lukukaudessa kaataa koko opiskelijan talouden.
Kannattaa myös muista, että on erittäin paljon opiskelijoita, jotka käyttävät tuon YTHS:n palveluja.
Sehän on juuri sitä solidaarisuutta, sitä yhteiskuntavastuuta, että kaikki maksavat tuollaiseen jokaiseen opiskelijaan kohdistuvasta palvelusta.
Mutta kun nämä opiskelijat ovat saaneet vuosiakausia tienata verottomasti ja vanhemmat ovat maksaneet asuntoja ja matkakuluja, niin nousee mieletön poru, kun joku maksu nousee vaivaiset 20 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli se, että julkisella käynti maksaa. YTHS ei peri käyntimaksuja mistään 1.1.2021 alkaen.
Ei mistään? No mutta sehän muuttaa asiaa. Taidan loppu opiskelujen ajan käydä hammastarkastuksessa ihan joka vuosi ja on tuota sellaisia pikkuongelmia ollutkin, joiden takia aiemmin ei ole viitsinyt ihan lääkäriin asti. Jatkossa niin pientä vaivaa ei olekaan, ettenkö varaa lääkäriaikaa sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan tuo maksu on peritty 🙂 Ennen se oli osana ylioppilaskuntamaksua, nyt vaihtuu Kelalle. Mukava muutos, itse luopuisin mieluusti yo-kunnan pakkojäsenyydestä muutenkin.
Niin, nyt vain et saa erota ylioppilaskunnasta, mutta maksat toisen melkein samansuuruisen korotetun terveydenhoitomaksun sen päälle :)
Ennen 100 euroa, nyt 200 euroa vuodessa :)
:)
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden hyysäykseen verot menevät. Suomessa on ilmainen koululounas, ilmainen oppimateriaali, ilmainen koulukuljetus yms. Näitä etuja ei ole muissa Euroopan maissa, Euroopan ulkopuolisista maista puhumattakaan.
Ai, lapsihyysäykseen? Saksassa on mm. lapsilisä jo yli puolet korkeampi kuin Suomessa; sillä jo ostaa kouluruokaa ja bussilippuja, että napa paukkuu.
EUn tukipaketteihin ja mamuillehan ne verot menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homma meni pieleen siinä vaiheessa kun vihervassariopiskelijat toivottivat solidaarisina avosylin AMK-opiskelijat mukaan YTHS:n toimintaan. Nämä korotukset ja KELA-maksut johtuvat siitä. Eivät hölmöt tajunneet kaivavansa omaa kuoppaansa. No mikä olisi uutta.
Hauskinta oli kun kysyin eräältä yliopistolehdeltä joka hehkutti tätä uudistusta, että mites yliopisto-opiskelijat eli teidän omat edunvalvottavat hyötyvät tästä "uudistuksesta". Meni sormi suuhun ja tuli hiljaista. Hauskin kohta on vielä tulossa: Kyseinen yliopistolehti lakkautettiin mm. tämän muutoksen tuomien lisäkulujen vuoksi yliopiston oppilaskunnan hallituksen päätöksellä. Tässä vaiheessa olin tikahtua nauruun vaikka ei kai tyhmiä saisi ilkkua.
Jep, tuo YTHS on muutenkin tosi ruuhkautunut ja toimii yhtä takkuillen, kuin arvauskeskus. Ensin siitä joutuu maksamaan ennakkoon, mutta ei sinne siltikään tosiaankaan vain kävellä hoitoon. Muiden korkeakoulujen siirtyminen sen piiriin ei kyllä tosiaankaan helpota asiaa.
Se tarvitsisi tietty lisää toimipisteitä ja lääkäreitä yms. kun palveltava oppilasmääräkin lisääntyy. Veikkaan ettei noita kuitenkaan lisätty eli sitten jonotetaan pidempään.
Tämähän menee niin, että amk-paikkakunnat saavat opiskelijoilleen Mehiläisen tms. palvelut, mutta niitä saa käyttää vain amk-opiskelijat. Eli jos Lahdessa asuu Helsingin yliopiston ja paikallisen amkin opiskelija, ensin mainittu joutuu hakemaan palvelunsa Helsingistä. Viimeksi mainittu voi käsittääkseni käyttää molempia.
Lähteesi on mikä?
YTHS nettisivut. Näin ainakin kuukausi sitten siellä luki.
Mäkin laitan koko lainauksen ja linkin niin laita säkin.
Mikä osa edeltävistä viesteistä oli lainausta ja linkkejä? En erota. Tämä ei ole tieteellinen artikkeli, joten en nyt jaksa joka kommentin perään laittaa lähteitä. Yleensä googlella voi nopeasti varmistaa muiden sanomiset, jos niissä esitetyt väitteet epäilyttävät.
Löydät kun luet viestiketjua. Lähteitä voi laittaa jos haluaa olla hyvä keskustelija, tieteelliseen artikkeliin ei käy lähteeksi YTHS-nettisivu muutenkaan.
Jostain ne EU-korruptioon lähetettävät miljardit pitää ottaa. Tällä kertaa opiskelijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nyt vain et saa erota ylioppilaskunnasta, mutta maksat toisen melkein samansuuruisen korotetun terveydenhoitomaksun sen päälle :)
Ennen 100 euroa, nyt 200 euroa vuodessa :)
:)
Linkkaatko yliopistosi hinnaston?
Työssäkäyvänä ihmisenä olisi moraalisesti oikein käyttää muita palveluja, kuin opiskelijaterveydenhuoltoa. Veit palkkaa saavana ihmisenä hoitoaikoja köyhemmiltä opiskelijoilta.