Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ajattelusi pään sisäistä puhetta?

Vierailija
07.12.2020 |

Kuulemma on kahdenlaista ajattelua. Toinen on pään sisällä tapahtuvaa puhetta ja toinen on abstraktimpaa. Eri tavalla ajattelevat eivät kuulemma kykene ymmärtämään toisen tapaa ajatella. Itse en kyllä sietäisi jatkuvaa puheen pulputusta päässäni.

Kommentit (585)

Vierailija
101/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ajattelu on molempia, on ääni sekä mielikuva-ajattelua. Kuin tv:tä katsoisi.

Sama täällä. Puheääni miettii onko siellä jääkaapissa juustoa ja samalla näen sieluni silmin jääkaapin sisällön.

Vierailija
102/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun ajattelu on puhetta. Siihen voi sisältyä myös kuvitteellista vuoropuhelua tuttavieni kanssa. Joskus selitin tätä töissä, niin insinöörikollega katsoi mua niinkuin olisin tullut avaruudesta. :D Hän ilmeisesti edustaa sitä abstraktia ajattelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luen lehdestä jonkun ennestään tutun julkisuuden henkilön lausuntoja, niin tavallaan kuulen sen lauseen hänen äänellään. Välillä tulee tunne, että tuo ei kyllä yhtään kuulostanut häneltä. On tainnut toimittaja vähän muokata tuota lausetta.

Vierailija
104/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain puhetta, osittain mielikuvia, osittain sanattomia ajatuksia. Puhe ei ole kuten oikea puhe vaan jotenkin paljon nopeampaa vaikka onkin normaalilla "äänellä" eikä semmoista pikakelausääntä. Kaikkia näitä sekaisin ja useampaa asiaa ajattelen yhtäaikaa ja päällekkäin.

Vierailija
105/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia. En usko, että kukaan ajattelee pelkästään kielellisesti, eihän esim. näköaistimuksia pystyisi hahmottamaan, jos ei olisi ei-kielellistä ajattelua lainkaan.

Vierailija
106/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää saatan mumista/puhua ääneen mitä ajattelen.

Vähän sellanen hajamielinen omiin ajatuksiini uppoutuva.

Omissaoloissa ei haittaa mutta noloo ihmisten ilmoilla.

Vierailija
107/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ajatus kulkee useinkin omia abstrakteja ratojaan ja tarvitsen paljon tilaa ajatuksilleni ennen kuin pystyn esittämään niitä ääneen, varsinkin jos on kyse jostain monimutkaisesta. Syvällinen keskustelu vaatii hyvät olosuhteet toisin kuin small talk.

108/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen ajatukseni ovat kuvia, mutta ketjua lukiessani tajusin, että keskittyessäni minullakin ajattelu muuttuu osittain äänettömäksi puheeksi. En siis kuule ajattelua äänenä. Nyt maskia käyttäessä saatan esim. kaupassa liikutella suuta kuin puhuisin.

Vierailija
109/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain puhetta, osittain mielikuvia, osittain sanattomia ajatuksia. Puhe ei ole kuten oikea puhe vaan jotenkin paljon nopeampaa vaikka onkin normaalilla "äänellä" eikä semmoista pikakelausääntä. Kaikkia näitä sekaisin ja useampaa asiaa ajattelen yhtäaikaa ja päällekkäin.

Hyvin kuvailtu, kuulostaa tutulta. Minulla käy usein niinkin, että ajatus alkaa puheena mutta ajatus rientää puheen edelle ja puhe katkeaa siihen. Ja sitten jatkuu seuraavasta aiheesta kunnes taas katkeaa. Olisihan se tosi hidasta jos kaiken ajattelisi puheena ja vielä normaalilla puhenopeudella.

Joskus huomaan vierasta kieltä puhuessani, että sanat välähtävät mielessäni kuvina (minulla on visuaalinen muisti, mikä auttaa tosi paljon vieraiden kielten kanssa, sanojen oikeinkirjoitus on helppoa), mutta mitä paremmin kieltä osaan, sitä nopeammin ne välähtävät näkyviin ja pois näkyvistä. Eli taidan prosessoida kieltä kuvina, mutta niiden prosessointi on niin nopeaa etten aina edes tajua tekeväni sitä. Äidinkieltä puhuessa sitä on varsinkin vaikea havaita.

Vierailija
110/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molempia. Käyn keskuteluja päässäni itseni sekä muiden kanssa kun ajattelen jotakin, mutta myös visualisoin paljon asioita eli näen kuvia ja toimintaa päässäni ajatellessani.

Vierailija
111/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sehän on ääni mut ei kuitenkaan, semmonen välimaasto....

Vierailija
112/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheena, kuvina, animaatioina, sarjakuvina, elokuvina. Sitten on vielä jokin ajatusmuoto, jota en osaa nimetä miksikään edellisistä.

Vierailija
113/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikki, laulu ja muu äänimaailma unohtui.

Vierailija
114/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päässäni on paljon puhetta - ei tarkkaan mikään tietynlainen ääni, vaan sellainen hiljainen neutraali, sama millä luen muiden kirjoituksiakin. Yhdessä visuaalisten mielikuvien kanssa. Ajatukset voi olla rauhallisempia, jos keskityn johonkin, esim. lukemiseen tai videon katsomiseen, vaikkakin keskittyminen usein herpaantuu, kun omat muut ajatukset tulee tilalle. Jos olen vaikkapa kävelyllä, niin päässä pyörii paljon puheajatuksia, koska ympäristössä ei ole mitään kiinnostavaa. Joskus ajattelen liikaa, niin saattaa ruveta ahdistamaan ja rintaa puristamaan, kun käyn ihan ylikierroksilla ajatuksien kanssa.

Suurin osa puheajatuksista ei liity tähän hetkeen. En ajattele tässä hetkessä sanallisesti, että "imuroinpa nyt" tms. ja muutenkin ajatus asioista joita pitäisi tehdä, on vain helppo kadottaa ja se tuntuu sumealta. Tilalle tulee kyllä senkin edestä muita ajatuksia, joista ei ole tässä hetkessä mitään hyötyä. Tässä taitaa olla syy laiskuuteeni!

Ajatukseni ovat melkoinen sekamelska, enkä osaa tarttua vain muutamaan oleelliseen asiaan ja rentouttaa päätäni tyhjäksi turhasta. Varmaan siitä johtuu, että olen niin huono tiivistämään. Kirjoitin tähänkin vastausta paljon enemmän kuin mitä lopulliseen versioon tuli.

Vierailija
115/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun ajattelu on puhetta. Siihen voi sisältyä myös kuvitteellista vuoropuhelua tuttavieni kanssa. Joskus selitin tätä töissä, niin insinöörikollega katsoi mua niinkuin olisin tullut avaruudesta. :D Hän ilmeisesti edustaa sitä abstraktia ajattelua.

Sama täällä! Mä ajattelen monet asiat puhumalla ne äänettömästi jollekin. :D Mies oli ihan ihmeissään, kun kerroin tämän joskus. Ja siis prosessoin asioita myös niin, että jos on jokin uusi asia, teoria tms. niin kuvittelen, että selitän sen jollenkin, niin opin sen itsekin (ja tajuan, mitä en ole tästä asiasta vielä itse sisäistänyt jne.) Mutta olen kyllä lukion opettaja ja ihan työkseni pitää selittää asioita ymmärrettävästi opiskelijoille. Ajattelen myöskin  mielikuvina, mutta kyllä ajatukset on äänetöntä puhetta yleisimmin. 

Vierailija
116/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D ihana ketju. Minunkin ajatteluni on puhetta, omaa päänsisäistä höpinääni, toisinaan en edes tiedä olenko sanonut asioita ääneen, vai "äänipuhunut" niitä itsekseni. Esimerkiksi joskus sanon miehelleni jotain, josta luulin että meillä on ollut puhetta, mutta koska hän on täysin tietämätön siitä, tulen siihen tulokseen että ne ovat omia juttujani. Kysyn usein myös mieheltäni, " Mitä mietit?" Hän katsoo mua kuin hullua, eikä juuri koskaan sano miettivänsä mitään. Kun taas minulla viuhuu päässä kokoajan jotain. Huvittavaa on tosiaan se, että mäkin tosiaan käyn keskusteluja pääni sisällä, ja "käsikirjoitan" tulevia keskusteluja. Ja sitten onkin haaseellista kun ne eivät menkkään niinkuin olen ajatellut.  Niin, ja vielä se, että ajatukset, tai nämä puheet, tosiaan vaihtelevat ihan lennosta koko ajan, eli se mitä mietin nyt, vaikkapa istuttamiani kesäkukkia, saattaa vaihtua hetkessä tulevan viikonlopun kuohuviinin valintaan.

Vierailija
117/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele jos kaikki ajatukset olisikin sellaisella pikku orava - pikakelausäänellä 😄

Vierailija
118/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua. "Katsonpa nyt jääkaappiin, onko juusto vähissä. No, onhan se, pitääpä lisätä ostoslistaan" Näinkö se tapahtuu? En minä tuolla tavalla puheena ajattele.

Miten sitten? Just noin ajattelen nimittäin minä. Usein vielä puhun ne ajatukset ääneen 😄

Lähinnä mielikuvina ja toiminnan ajatteluna. En puheena. Minun on muunnettava ajatteluni ikään kuin erillisenä toimintona puheeksi tai kirjoitukseksi.

Olenkohan minä joku outo hybridi?

Juuri tuolla tavalla visuaalisina mielikuvina itse ajattelen.

Itseasiassa abstraktit asiat joudun jotenkin visualisoimaan, että saisin niistä otteen.

Mutta toisaalta käyn mielikuvituksessani paljon keskusteluja ihmisten kanssa.

Ne ovat kuin äänifilmejä.

Vierailija
119/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista. Puhetta se mullakin enimmäkseen on. Ja joskus vahingossa puhun myös ajatukseni ääneen... Mutta olen myös tosi visuaalinen ihminen niin usein myös näen mitä ajattelen.

Vierailija
120/585 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen täysin abstraktisti, puheena ainoastaan, jos yritän muotoilla mielessäni miten jonkin asian sanoisin tai ilmaisisin, niinkuin esimerkiksi nyt tätä kirjoittaessani.

Olen kaksikielinen, ja tämä on tullut esiin useampaan otteeseen, kun ihmiset joiden ajatukset tulevat puheena ovat kysyneet millä kielellä ajattelen, ja sitten ihmetelleet kun yritän selittää, etten ajattele millään kielellä ellei kyseessä ole ilmaisun tuottaminen. Tässä ketjussa on tosi hyvin ilmaistu miten tämä abstrakti ajattelu toimii, yritän muistaa vastaisen varalle! 

Toinen on se, etten lukiessani "lue ääneen" pääni sisällä, vaan jotenkin vain sisäistän lukemani. Tämä "luen tekstit omalla äänelläni pääni sisällä" konsepti on minulle täysin vieras. Johtuisiko tästä, että  normaali lukunopeuteni on aika nopeaa - jos muuntaisin tekstin ns puheeksi, siitä tulisi lukunopeudellani ihan käsittämätöntä pikakelaus- tai oravaääntä. Tämä ei tosiaan varmasti onnistuisi jos ns lukisin ääneen päässäni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä