Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ajattelusi pään sisäistä puhetta?

Vierailija
07.12.2020 |

Kuulemma on kahdenlaista ajattelua. Toinen on pään sisällä tapahtuvaa puhetta ja toinen on abstraktimpaa. Eri tavalla ajattelevat eivät kuulemma kykene ymmärtämään toisen tapaa ajatella. Itse en kyllä sietäisi jatkuvaa puheen pulputusta päässäni.

Kommentit (585)

Vierailija
401/585 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette kyllä tyhmiä ihmisiä, ei voi mitään. 

Vierailija
402/585 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/585 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei tee mitään ilman, että aivoissa tapahtuu ensin jotain, joka saa tekemään.

Ajattelu kuulostaa pään sisäiseltä yksinpuhelulta. Siinä mielessä jokainen ihminen siis "kuulee ääniä päässään".

Vierailija
404/585 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju. Psyk.sh.

Vierailija
405/585 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös tutkimuksissa havaittu, että on hyvin yleistä, että ihminen ei pysty näkemään "sielun silmin" esimerkiksi puolisonsa kasvoja tai kotitaloaan. Sellainen  hahmotuskyky puuttuu toisilta.

Intialaisessa filosofiassa puheella/äänellä (vaak*; vrt. latinan vox; lausu: vooks) on neljä eri hienousastetta, karkeimmasta hienoimpaan (suomennokset omat):

vaikharii: korvin kuultava, suusta (ja osin nenästä) ulostuva puhe

madhyamaa: "keskimmäinen" (varmaankin tarkoittaa juuri pään sisällä kuuluvaa pälätystä?)

pashyantii: "näkevä" (mielikuvina ajattelu?)

paraa: "paras" ym, (transsenrenttinen puhras tiatosuus)

Täytyypä tsekata jossain vaiheessa, mitkä ovat "viralliset" käännökset tuossa kontekstissa...

Macdonell'in sanakirjan käännökset: voice, sound; speech, statement, assertion,

word; Speech (personified

Kiitos, minä tajusin nämä! Pistä aiheeseen lisää jos sinulla on tietoa. Äärimmäisen mielenkiintoista miten paljon meillä ihmisillä on jo ollut tietoa vaikka kuinka kauan. Itsekin ymmärrän nyt enemmän äänistäkin joten nämähän tuntuvat vieläkin kiinnostavammilta kuin ennen tai oikeastaan en ole niin syvällisesti edes ehtinyt perehtyä ihan kaikkeen.

Vierailija
406/585 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te olette kyllä tyhmiä ihmisiä, ei voi mitään. 

Kerro miksi ihmeessä sanot näin?

Vierailija
407/585 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei tee mitään ilman, että aivoissa tapahtuu ensin jotain, joka saa tekemään.

Ajattelu kuulostaa pään sisäiseltä yksinpuhelulta. Siinä mielessä jokainen ihminen siis "kuulee ääniä päässään".

En minä ole koskaan kuullut omaa ääntäni mielessäni. Kuulostaa täysin vieraalta. Ajattelukin on toimimista ja aivot ovat yhteistyössä muun kehon kanssa koko ajan mutta ei suinkaan ole tarkoitus että sinä käsket itseäsi omassa mielessäsi toimimaan ennen kuin toimit. Normaalisti ihminen toimii täysin tiedostamatta koko ajan jokaista toimintoansa, tiedostaa siis kyllä sen mitä on tekemässä mutta itse elintoiminnot eivät ole sillä tavalla tietoisia mielen tasolla. Olisi hassua olla kuin robotti joka saa käskyn toimia ja todellakin noudattaa käskyä. Tämähän on totta mutta emme tiedosta näitä käskyjä. Ymmärrän tätä koska aivoja on tutkittu. 

Vierailija
408/585 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen ketju. Psyk.sh.

Olen samaa mieltä. Näkijä.

Vierailija
409/585 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukaskaa tuo:   https://time.com/6155443/aphantasia-mind-blind/

En jaksa nyt keskittyä koska en ole taitava englannin kielen lukija jos teksti on vaativaa luettavaa. Voin yrittää sönkätä sitä jossakin kohdassa mutta teille taitureille pyyntö, saa kääntää jos löytyy innostusta! Kiitti!

Vierailija
410/585 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kuuntelemaan youtubesta puheen "marshalling your emotions" -Thanissaro Bhikkhu

Vierailija
411/585 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kuuntelemaan youtubesta puheen "marshalling your emotions" -Thanissaro Bhikkhu

Jos tämän ideologia on käynyt jollekin selväksi niin voi vinkata ketjuun. 

Vierailija
412/585 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitään laita kun odottavat manulle illallisia vain.

Vierailija
413/585 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitään laita kun odottavat manulle illallisia vain.

Harmin paikka tämä kyllä on.

Vierailija
414/585 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ajatuksia kerkeä puhumaan.

Ei minun ainakaan.

Täytyy olla to del la hidas ajattelija, jos ajatuksensa kuuluu puheena.

Tämä. Sitähän kerkeää ajatella vaikka mitä siinä ajassa kun lauseita rupee muodosteleen.

Vierailija
415/585 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten syntymästään kuuro ajattelee? Ei se puhetta ainakaan voi olla.

Siis kuuro? Miten se liittyy aiheeseen?

Syntymästään kuurot eivät osaa puhua.

Vierailija
416/585 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen ja puhun nykyään tosi paljon itsekseni ääneen. Varsinkin jos joku ärsyttää. Voin puhua kauankin. En tiedä pitäisikö jo huolestua.En vielä sentään ole tätä ihmisten ilmoilla ruvennut harrastamaan.😅

Vierailija
417/585 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua. "Katsonpa nyt jääkaappiin, onko juusto vähissä. No, onhan se, pitääpä lisätä ostoslistaan" Näinkö se tapahtuu? En minä tuolla tavalla puheena ajattele.

Ei toi vaadi ajatusta 

Matelijan aivot hoitaa noi alatason jutut.

Ylemmän tason ajatustyö vasta puhetta.

Kun suunnittelen vaativia, laajoja ict-järjestelmiä, tietokantoja, käyttöliittymiä niin voin uppoutua asiaan niin että ympäristö unohtuu.

NS. Flow-tila.

Vartti menee helposti että pystyy syventyyn asiaan ja tekee tuottavaa työtä, vastaavasti  menee se vartti että palautuu virtuaalipalvelimista ja pilvimaailmasta. 

Noin siis kun on priimakunnossa, on toi kuormittavaa. 

Vierailija
418/585 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla on enemmän visualisointia ja aistimuksia kuin puhetta päässä. Toki muotoilen keskusteluja ja kirjoittaessa lauseita, mutta ei minulla ole mielessä "menenpä kauppaan" -keskustelua. Vaan ikään kuin ajatuksiin tulee piste kauppa ja aikajana, missä välissä päiväohjelmaa voisin piipahtaa kauppaan, ehkä myös joku merkitys, vaikka lämmin läikähdys, jos kauppamatkaan kuuluu ostos rakkaalle ihmiselle ja myös kortisto, miten usein käyn tuossa kaupassa jne. Tästä seuraa, että suuntavaistoni ja paikkamuistini on kehittymätön ja surkea, koska aivoni liikuttavat ja prosessoivat minua eri aikajanoilla ja ihmissuhteissa, abstraktioissa jne, joilla ei ole paljon tekemistä reaalimaailman kauppareitin kanssa.

Toiminnanohjaus ja muistini ovat puolestaan hyviä. Yritän ihan treenata aivojani lisäämään ilmansuunnat ja kartat tuohon mielikuvakartastoon, mitä minulla on mielessäni. 

Keskustelupätkiä käyn eri kielillä, koska käytän päivittäin kolmea kieltä, mutta ne ovat tosiaan luonnoksia siitä, mitä aion sanoa tai kirjoittaa. 

Minulla on myös ajatusjumit, joilla käynnistän aivoni aamuisin. Tätä on vaikea selittää, mutta käyn läpi tietyt asiat usein suunnilleen samassa järjestyksessä. Tiedän itse, että se on omalle jaksamiselleni tärkeä prosessi, mutta herranen aika,  miten outona minua pidettäisiin, jos joku näkisi päähäni 

Vierailija
419/585 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itselläni se on tilanteesta riippuen molempia. Luulisi, että niin on kaikilla muillakin.

Vierailija
420/585 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ajatuksia kerkeä puhumaan.

Ei minun ainakaan.

Täytyy olla to del la hidas ajattelija, jos ajatuksensa kuuluu puheena.

Tämä. Sitähän kerkeää ajatella vaikka mitä siinä ajassa kun lauseita rupee muodosteleen.

Eihän lauseiden muodostamiseen mene aikaa yhtään. Pään sisällä käy jatkuva pälätys ja siksi pitää osata kirjoittaa nopeasti ja opin lapsena puhumaan sanoja reilusti alle vuoden ikäisenä ja jo 1 v 3 kk puhuin lauseita. 

En mieti mitään, että nosta sormi ja laita näppikselle vaan tyyliin kas ulkona on nyt noin kaunista, kuinkahan paljon pakkasta, puolen tunnin kuluttua pitää muistaa lähteä sovitusti tapaamiseen, pitää alkaa vartin päästä valmistautua, ehdin olla vielä hetken netissä, jos tässä välissä maksaisi pari laskua...