Onko ajattelusi pään sisäistä puhetta?
Kuulemma on kahdenlaista ajattelua. Toinen on pään sisällä tapahtuvaa puhetta ja toinen on abstraktimpaa. Eri tavalla ajattelevat eivät kuulemma kykene ymmärtämään toisen tapaa ajatella. Itse en kyllä sietäisi jatkuvaa puheen pulputusta päässäni.
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei kuulu mitään. Kiinnostaisi tietää puheajattelijoiden prosessi. Tehdäänpä ajatuskoe:
Puheajattelija: Olet lähdössä kauppaan ja samalla aiot viedä roskat. Miten päätös syntyy ja koko ajatusprosessi puheena asunnosta roskikselle?
Vaikea selittää, mutta jotenkin näin.
"Kohta taidan lähteä kauppaan, jaa mutta vienpäs roskat samalla. Noniin nyt ota nää roskat tuosta noin. En kyllä jaksa heti laittaa uutta pussia siihen mutta laitan sitten kun tulen. Onkohan mulla kaikki...puhelin, avaimet, lompakko..... Joo kaikki on. (Menen rappuun) Jaa hissi ei ollaan tässä, täytyy painaa nappia... Tai voisin oikeestaan mennä portaita. Yks kaks kolme neljä...(Lasken askelmia, sitten ovesta ulos) Onpa kiva sää. Miksköhön hiekkoja ei ole vielä harjattu... Ehkä ne harjaa sitten kun sataa. Mitähän sieltä kaupasta ostaisi. Voita,
Hauska kuvaus. Pitääkin seuraavan kerran tarkastella omaa ajattelua, miten menee. Aina en välttämättä kaikkia rutiiniluontoisia juttuja ajattele puheena. Mutta tunnistan tuollaisen sisäisen puheen myös.
Eri
Ei kuulu minkäänlaista puhetta, koska en ole taipuvainen skitsofreniaan.
Silmät auki puheena ja silmät kiinni puheena sekä kuvina.
Näen monesti unia tietäen että nukun.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei kuulu mitään. Kiinnostaisi tietää puheajattelijoiden prosessi. Tehdäänpä ajatuskoe:
Puheajattelija: Olet lähdössä kauppaan ja samalla aiot viedä roskat. Miten päätös syntyy ja koko ajatusprosessi puheena asunnosta roskikselle?
Olen siis lähdössä kauppaan kun jotain pitää ostaa. Olen kiroillut koko päivän mielessäni, miten raskasta on tyhjentää kaikki roskikset, vaihtaa pussit roskiksiin ja saada kaikki roskat kannettua kerralla roskakatokseen, koska en jumalauta kahta kertaa meinaa kävellä rappuja alas ja roskakatokselle. Vttua, stanaa, prkelettä ja kaikkia hvlvetin sanoja toistelen päässäni ja jonkun epätoivoisen rukouksen kaltaisia ihmettelyjä kielellisesti käyn pään sisällä läpi: Miten minä selviän ja jaksan tämän kun ei ole yhtään voimaa, mistä voisin saada energiaa kuten normaaleilla ja terveillä ihmisillä on...että kun vihaan kaikkia hyväosaisia easymodelaisia ketkä eivät elä jatkuvan uupumuksen ja väsymyksen kanssa 24/7...ooh olen niin katkera..en jaksa..voi kun olisi jo yö...pääsisi nukkumaan..ei auta mikään, pakko on viedä ne roskat vaikka sattuu rintaan ja kaikkiin lihaksiin.. jos en saa itseäni kauppaan, en voi huomenna juoda kahvia tai käyttää vessapaperia...voikun saisin kuolla pois..Jospa otan ensin yhden roskiksen ja lepään vähän aikaa, ja sitten tyhjennän keittiön roskikset..
afantasia - silloin ajattelu aina sanallista.
Minulla normaalisti abstraktimpaa, psykoosissa ollessani kuulen ajatukseni pääni sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla normaalisti abstraktimpaa, psykoosissa ollessani kuulen ajatukseni pääni sisällä.
Vain silloinko?
Itse huomasin viime aikoina, että ennen kuin ajattelen mitään "ääneen", tiedän jo tarkalleen koko lauseen minkä kuulen päässäni. Uskon että välillä ajatukset hiljenee ja ajatus on abstraktimpaa, koska ei tunnu siltä että olisi aina "hirveä kälätys". Kuulen luetun tekstin ainakin päässä
Hyvin lyhyitä lauseita ja ajatuksia. Sellaista Aki Kaurismäkeläistä töksäyttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain silloinko?
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
On myös tutkimuksissa havaittu, että on hyvin yleistä, että ihminen ei pysty näkemään "sielun silmin" esimerkiksi puolisonsa kasvoja tai kotitaloaan. Sellainen hahmotuskyky puuttuu toisilta.
Intialaisessa filosofiassa puheella/äänellä (vaak*; vrt. latinan vox; lausu: vooks) on neljä eri hienousastetta, karkeimmasta hienoimpaan (suomennokset omat):
vaikharii: korvin kuultava, suusta (ja osin nenästä) ulostuva puhe
madhyamaa: "keskimmäinen" (varmaankin tarkoittaa juuri pään sisällä kuuluvaa pälätystä?)
pashyantii: "näkevä" (mielikuvina ajattelu?)
paraa: "paras" ym, (transsenrenttinen puhras tiatosuus)
Täytyypä tsekata jossain vaiheessa, mitkä ovat "viralliset" käännökset tuossa kontekstissa...
Macdonell'in sanakirjan käännökset: voice, sound; speech, statement, assertion,
word; Speech (personified)....
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu minkäänlaista puhetta, koska en ole taipuvainen skitsofreniaan.
Jaah...
Ei ole puhetta mutta kaipa se on ihan sama ajatteleeko ilman omaa ääntä mielessä vai puheen kanssa mielessä. Tuleeko teillä se oma ääni siis kun ajattelette niin vain puheena mielessänne? Vai miten siis?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin lyhyitä lauseita ja ajatuksia. Sellaista Aki Kaurismäkeläistä töksäyttelyä.
Mitä sinä tarkoitat tällä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole puhetta mutta kaipa se on ihan sama ajatteleeko ilman omaa ääntä mielessä vai puheen kanssa mielessä. Tuleeko teillä se oma ääni siis kun ajattelette niin vain puheena mielessänne? Vai miten siis?
Mä ainakin kuulen päässäni hölinää omalla äänelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin kuulen päässäni hölinää omalla äänelläni.
Millaista hölinää, siis hölisetkö vain itseksesi omia asioitasi?
Eihän ajatuksia kerkeä puhumaan.
Ei minun ainakaan.
Täytyy olla to del la hidas ajattelija, jos ajatuksensa kuuluu puheena.
Omantunnon äänihän se sielä pölpöttelee, vai mitä? Mitä on tullut tehtyä, ja mitä taasen ei.
Miksi se ei ole kivaa ja mitä se tarkoittaa, milloin sitä tulee? Minkälaista se oikein on se epämukava puhe?