Onko ajattelusi pään sisäistä puhetta?
Kuulemma on kahdenlaista ajattelua. Toinen on pään sisällä tapahtuvaa puhetta ja toinen on abstraktimpaa. Eri tavalla ajattelevat eivät kuulemma kykene ymmärtämään toisen tapaa ajatella. Itse en kyllä sietäisi jatkuvaa puheen pulputusta päässäni.
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei tee mitään ilman, että aivoissa tapahtuu ensin jotain, joka saa tekemään.
Ajattelu kuulostaa pään sisäiseltä yksinpuhelulta. Siinä mielessä jokainen ihminen siis "kuulee ääniä päässään".
Ei se monista ihmisistä kuulosta yhtään miltään. Ajatella voi myös ilman ääntä, se sama informaatio virtaa aivoissa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole. Ajatukset eivät minulla ole koskaan "puheen muodossa".
Miten sinä sitten ymmärrät ajatuksesi jos ne ei ole puheena? Katselet jotain kuvia vai? Miten pystyt päättelemään tai yhdistämään tietoa? Entä laajat kokonaisuudet informaatiota tai useammalla kielellä jaetun informaation kokoaminen ja yhdistäminen? Sen uudelleen muokkaus ja uuden informaation tuottaminen?
En ole tuo, keneltä kysyt, mutta teen juuri tuon tyylistä työtä, jossa pitää yhdistellä tietoa laajoista kokonaisuuksista ja tuottaa sen pohjalta uusia kokonaisuuksia. Enkä todellakaan ajattele puheena. Minusta puheena ajattelu vain hidastaa ajatuksenkulkua, en osaa kuvitellakaan, että kaikista ajatuksista pitäisi muodostaa lauseita, jne. Todella hidasta. Mutta on hurjan vaikea kuvailla, miten sitten ajattelen. Minulle oli aivan uusi tieto pari vuotta sitten, että jotkut oikeasti kuulevat jotain puhetta päässään ja ajattelevat puheen kautta. Se oli suorastaan ällistyttävä ajatus. Varmasti on yhtä lailla ällistyttävää, että toiset ajattelevat niin eri tavalla. Minulla on vain ajatuksia, mutta eivät ne ole puhetta tai kuvia. Ne on pelkkiä ajatuksia :D
Koko ajan käy jonkinlainen puhe pään sisällä ja useampien henkilöiden toimesta välillä.
Vierailija kirjoitti:
Omat ajatukseni ovat abstrakteja informaatioimpulsseja, ja minulle sana ajatus on aina tarkoittanut nimenomaan tällaista. Vasta muutama vuosi sitten selvisi, että useimmat oikeasti mielessään näkevät, kuulevat, haistavat ja vaikka mitä. Jännä tunne ymmärtää, miten hirveän eri lailla oma pää toimii. Onkohan täällä ketään muuta, joilla näitä pään sisäisiä "aistihavaintoja" ei ole ollenkaan?
Minäkään en puhu, näe, kuule, jne päässäni ja hyvin sujuu ajattelu.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei tee mitään ilman, että aivoissa tapahtuu ensin jotain, joka saa tekemään.
Ajattelu kuulostaa pään sisäiseltä yksinpuhelulta. Siinä mielessä jokainen ihminen siis "kuulee ääniä päässään".
Niin sinä ehkä ajattelet jollain ihme yksinpuhelulla, mutta ei voi yleistää, että jokainen ajattelisi niin. Siitähän tässä koko ketjussa on kyse. Minä en käy mitään yksinpuhelua päässäni, en hiljaisesti enkä ääniä kuulemalla. En koskaan muodosta mitään puhetta tai lauseita päässäni, kun ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat ajatukseni ovat abstrakteja informaatioimpulsseja, ja minulle sana ajatus on aina tarkoittanut nimenomaan tällaista. Vasta muutama vuosi sitten selvisi, että useimmat oikeasti mielessään näkevät, kuulevat, haistavat ja vaikka mitä. Jännä tunne ymmärtää, miten hirveän eri lailla oma pää toimii. Onkohan täällä ketään muuta, joilla näitä pään sisäisiä "aistihavaintoja" ei ole ollenkaan?
Minäkään en puhu, näe, kuule, jne päässäni ja hyvin sujuu ajattelu.
Sisäinen maailma on ainakin minulla ihanan rauhallinen. Itse tajusin jossain vaiheessa senkin, että monille meditaatiota harrastaville ihmisille tämä hiljainen pää on melkein utopistiselta tuntuva tavoite ja unelma.
Enimmäkseen ajattelen puheena. Mutta väsyneenä myös mielikuvina.
Mielikuvina ajattelen myös silloin kun käsittelen monimutkaisempia työhöni liittyviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan käy jonkinlainen puhe pään sisällä ja useampien henkilöiden toimesta välillä.
Keitä nämä henkilöt ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua. "Katsonpa nyt jääkaappiin, onko juusto vähissä. No, onhan se, pitääpä lisätä ostoslistaan" Näinkö se tapahtuu? En minä tuolla tavalla puheena ajattele.
Miten sitten? Just noin ajattelen nimittäin minä. Usein vielä puhun ne ajatukset ääneen 😄
Siten, kuten uniakin nähdään. Ajattelen tapahtumia, kuvia, tapahtumaketjua. Ei puhetta.
Kyllä minun unissani on melkeinpä aina puhetta ja paljon onkin. Usein uneni ovat pelkkää keskustelua ilman muita tapahtumia.
Jokaisen ajattelu on päänsisäistä puhetta.
Mulla on ainakin hemmetin moinen riita jatkuvasti pään sisässä.
Vierailija kirjoitti:
No kun ei ole, ellet sitten tarkoita sitä jotenkin kuvaannollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua. "Katsonpa nyt jääkaappiin, onko juusto vähissä. No, onhan se, pitääpä lisätä ostoslistaan" Näinkö se tapahtuu? En minä tuolla tavalla puheena ajattele.
Miten sitten? Just noin ajattelen nimittäin minä. Usein vielä puhun ne ajatukset ääneen 😄
Siten, kuten uniakin nähdään. Ajattelen tapahtumia, kuvia, tapahtumaketjua. Ei puhetta.
Kyllä minun unissani on melkeinpä aina puhetta ja paljon onkin. Usein uneni ovat pelkkää keskustelua ilman muita tapahtumia.
Minä olen usein samassa yksinkertaisessa ruokalassa, jossa en muista koskaan valveilla käyneeni.
Jotkut näistä puheen kuulijoista luulevat saavansa ajatuksia ja vastauksia jumalalta, vaikka keskustelevat vain itsensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole. Ajatukset eivät minulla ole koskaan "puheen muodossa".
Miten sinä sitten ymmärrät ajatuksesi jos ne ei ole puheena? Katselet jotain kuvia vai? Miten pystyt päättelemään tai yhdistämään tietoa? Entä laajat kokonaisuudet informaatiota tai useammalla kielellä jaetun informaation kokoaminen ja yhdistäminen? Sen uudelleen muokkaus ja uuden informaation tuottaminen?
En ole tuo, keneltä kysyt, mutta teen juuri tuon tyylistä työtä, jossa pitää yhdistellä tietoa laajoista kokonaisuuksista ja tuottaa sen pohjalta uusia kokonaisuuksia. Enkä todellakaan ajattele puheena. Minusta puheena ajattelu vain hidastaa ajatuksenkulkua, en osaa kuvitellakaan, että kaikista ajatuksista pitäisi muodostaa lauseita, jne. Todella hidasta. Mutta on hurjan vaikea kuvailla, miten sitten ajattelen. Minulle oli aivan uusi tiet
En minäkään tietenkään töissä jumita ajatuksissani. Eihän kukaan tee sellaista, jos on työssä flow, että kuvittelisi jotain kuvia mielessään tai lauseita. Kyse oli varmaan niistä hetkistä, kun ajatus saa virrata.
Nyt ymmärrän, miksi jotkut ovat kuvataiteellisempia kuin toiset. Itse en näe mielessäni mitään.
Vierailija kirjoitti:
Koko ketjun pointti on se, että ei ole! :D Minä kirjoitan tämänkin viestin kuulematta päässäni yhtikäs mitään. Tiedän ilman mitään ääntäkin, mitä haluan kirjoittaa, ja miten se tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Katsos, kun kaikilla ei ole sitä päänsisäistä puhetta. Siitä tässä juuri keskustellaan. Minä en käy mitään vuoropuhelua päässäni enkä muodosta mitään lauseita mielessäni, että "soitanpas nyt äidille ja menenpä vessaan", tms. mitä se päänsisäinen puhe sitten teillä toisella tavalla ajattelivilla onkaan. Juuri se tässä onkin niin jännittävää, että ihmiset ajattelevat niin eri tavalla. Kuten aloituksessakin luki, että selvästi on mahdotonta ymmärtää sitä toisenlaista tapaa ajatella, kun se on niiin erilaista kuin se oma tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos, kun kaikilla ei ole sitä päänsisäistä puhetta. Siitä tässä juuri keskustellaan. Minä en käy mitään vuoropuhelua päässäni enkä muodosta mitään lauseita mielessäni, että "soitanpas nyt äidille ja menenpä vessaan", tms. mitä se päänsisäinen puhe sitten teillä toisella tavalla ajattelivilla onkaan. Juuri se tässä onkin niin jännittävää, että ihmiset ajattelevat niin eri tavalla. Kuten aloituksessakin luki, että selvästi on mahdotonta ymmärtää sitä toisenlaista tapaa ajatella, kun se on niiin erilaista kuin se oma tapa.
Eli toimit kuin sokea automaatti? Väitätkö nyt tosissasi, ettei ajattelu muka ole sisäistä puhetta? Kuulla itsensä puhuvan, eikä ihminen sinusta todellakaan kuule omaa ääntänsä.
Kaikilla on päänsisäinen puhe, tietenkin, sitä kutsutaan ajatteluksi, tosin ymmärrän ,ettei ihmisten enemmistö nauti ajattelusta ja haluaakin mieluummin päästä siitä mitä pikimmin eroon, koska eivät halua kyseenalaistaa mitään.