Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

täytyykö lapsia vahtia leikkipuistossa?

Vierailija
22.04.2014 |

Erimielisyyttä miehen kanssa: sen mukaan ok viedä lapset puistoon ja istua jossain reunalla jutelken tai puhelinta räpläten. Lapset 3v ja 5v. Pelkään aina, mitä etenkin pienemmälle voi tapahtua. Kiipeilee kouluikäisille suunnatussa kiipeilytelineessä. Kerran keväällä tippui siitä aika alhaalta, mies ei ollut vieressä, päähän kolahti vähän muttei isompas. Mies harmitteli ja lässytti että voi pientä. Ja taas sama meno jatkuu. Pelkään, miten pahasti voi käydä kun siinä isompiakin riehumassa. Mies sanoo, että oöen hysteerinen, mutta mun mielestä aikuisen oltava luona! Olen aina itse niin. Ja pelkään, mitä joku kerta käy miehen kanssa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 07:42"]Minun mielestäni se on kamalin näky leikkipuistoissa, kun vanhemmat vaan räpläävät puhelimiaan ja katso lapsensa perään tai huomioi tätä.

[/quote]

Mun mielestä se taas on kamalin näky leikkipuistossa, jos äiti juoksee kokoajan sen "elmerin " perässä ja toitottaa:" ei elmeri ei sinne,älä tee sitä, älä tee tätä, eieieiei...". Kokoajan kieltämässä kivat leikit. Ei se oo lapsesta kivaa.

[/quote] jos kysyisin aina lapseni mielipidettä , niin hän ei tulis koskaan syömään, nukkumaan , olemaan kiltisti. Sitä varten on aikuinen olemassa . Todellakin meen lapsen perässä ja vahdin sitä ! Hoplopissa myös, olen nähnyt miten siellä isommat töni ja potki pienempiä mahaan lelun ja vuoronsa takia, silloin ku niiden vahvemmat istuu persillään

Vierailija
22/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vahtia, mutta ei tarvi seistä vieressä varjelemassa. Pikku muksahdukset kuuluu kasvamiseen, mutta se pitää katsoa ettei oikeasti loukkaa itseään.

-isä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat*

Vierailija
24/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää toki seurata, mitä lapset tekee ja puuttua, jos tönivät, kiusaavat, ottavat kädestä toisen tavaroita jne.

Jos puhutaan aidatusta puistosta, joka kuitenkin suunniteltu lapsia varten, niin ei tarvitse joka sekunti juosta perässä ja olla kädet ojossa, kun lapsi kiipeää kiipeilytelineeseen. Riittää, että seurailee, missä ne menee ja mitä tapahtuu. Kaikki kompastumisia ja muksahduksia ei voi olla estämässä.

Yleensä ne kiipeilytelineet on tehty niin, että jos se on isompien teline, ihan pienet ei edes pääse sinne, koska eka askelma on niin korkealla tms. Sitten kun lapsi sinne itse pääsee, niin osaa kyllä pitää kiinni ja toimia.

Olen enemmän miehesi kannalla tässä asiassa. Tosin se puhelimen jatkuva räplääminen on ärsyttävää ja voisi tehdä muutakin olla henkisesti läsnä siellä puistossa. Mutta ei lasten turvallisuus siitä vaarannu.

Vierailija
25/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin kyllä on jokseenkin ärsyttävää, kun vanhemmat kulkevat lapsen perässä ja hokevat, ettei saa tehdä sitä eikä tuota, pitää olla varovasti, varo ettet kaadu jne. Ei saa edes kuravaatteissa läiskyttää oksaa kuralammikkoon ettei sotkeennu. 

Itse annan lasten mennä aika vapaasti niin leikkipuistossa kuin HopLopin kaltaisissa paikoissakin. Sääntönä on, että on liian pieni leikkimään paikassa, johon ei itse pääse kiipeämään. Vahdin kuitenkin vielä 3v aika tarkasti ja jos en jaksa itse vahtia, kiellän menemästä liian vaarallisiin paikkoihin. Silmällä pidän kuitenkin koko ajan, vaikka sitten lukisinkin lehteä. En kuitenkaan puutu kuin oikeasti vaarallisiin tilanteisiin tai huonoon käyttäytymiseen. Jos lapsi tekee jotain, mistä selvästi näkee, että kohta kaatuu tai tulee pieni kopsu, en puutu. Lasten täytyy saada tutkia, kokeilla ja kiivetä ja huomata itse, mitä tapahtuu. 

Tämä on myös lapsikohtaista. Tytär on aina ollut varovaisempi kuin poikani eikä ole edes yrittänyt liian vaarallisiin paikkoihin. Poika sen sijaan ei ole muuta tehnytkään sisällä eikä ulkona kuin hyppinyt ja kiipeillyt täytettyään 10kk. 

Vierailija
26/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko omaa lapsuuttanne?

Minä kiipeilin puissa ja telineissä ja olin kapinallinen. Päiväkodissa menin talvella jäiselle kalliolle riekkumaan, vaikka kiellettiin, seurauksena huuli halkesi, ja se piti liimata takaisin kiinni. 7-vuotiaana kiipeilin koulun kiipeilytelineessä, ote petti, tipuin naamalteni maahan ja hampaat menivät huulen läpi.

Kuhmuja tulee ja välillä on tarvetta laastarille. Olisin kuitenkin paljon pettyneempi, jos minua olisi aina kielletty ja juostu perässäni. Minulla oli ala-asteella ystävä,  hän oli ainut lapsi, ja hänen äitinsä oli saanut hänet kovan yrittämisen tuloksena 42-vuotiaana. Voi sitä paapomisen ja huolen määrää, tuntui ettei toinen saanut ikinä tehdä mitään. Vähän nyhverö siitä ystävästä sitten vanhemmiten tulikin, kun vanhemmat olivat aina olleet lannistamassa, sen sijaan, että olisivat rohkaisseet kipuamaan sille hämähäkkinseitti- leikkitelineen ylimmälle tasolle.

Olen myös sitä mieltä, että nykyajan uudet leikkitelineet ovat matalampia ja turvallisempia kuin tuolloin 15v sitten. Meidän ala-asteen upea, korkea leikkitelinekin purettiin, ja tilalle rakennettiin puolet matalampi vastike.

Vierailija
27/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan tarvitse aktiivisesti vahti. Ihan hyvin riittää että kauempaa seuraa ettei sotke muiden leikkejä. Lapset vain oppivat omaa kehonhallintaa kun saavat vapaasti kokeilla ja kiipeillä. Pienet ruhjeet ja kaatumiset vain opettavat.

Pakko avautua vähän off topicisti mutta nykyään kaikki kiipeily telineet ovat vielä niin äärimmäisen standardisoituja (= turvallisia) että oikein oksettaa. Todella typerää että leikkipuistosta viedään kaikki isommat kiipeilykivet ja puut pois ja laitetaan tehtaassa tehdyt palikat turva alustoineen alle. Olin muksun kanssa puistossa larussa ja päätin itse kiivetä puuhun niin eikös joku täti huutanut että hei alas puusta.. En yhtään ihmettele että meillä kasvaa liikunnasta vieraatuneita ylipainoisia lapsia.

kannattaa katsoa video: Ei Saa!!! Do not!!!

Vierailija
28/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:21"]No ei todellakaan tarvitse aktiivisesti vahti. Ihan hyvin riittää että kauempaa seuraa ettei sotke muiden leikkejä. Lapset vain oppivat omaa kehonhallintaa kun saavat vapaasti kokeilla ja kiipeillä. Pienet ruhjeet ja kaatumiset vain opettavat.

Pakko avautua vähän off topicisti mutta nykyään kaikki kiipeily telineet ovat vielä niin äärimmäisen standardisoituja (= turvallisia) että oikein oksettaa. Todella typerää että leikkipuistosta viedään kaikki isommat kiipeilykivet ja puut pois ja laitetaan tehtaassa tehdyt palikat turva alustoineen alle. Olin muksun kanssa puistossa larussa ja päätin itse kiivetä puuhun niin eikös joku täti huutanut että hei alas puusta.. En yhtään ihmettele että meillä kasvaa liikunnasta vieraatuneita ylipainoisia lapsia.

kannattaa katsoa video: Ei Saa!!! Do not!!!

[/quote]

Tää on oikeasti hyvä video.

Vierailija
29/29 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuudella on kyllä vahdittava, ei liian huolimattomasti saa olla!