Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

täytyykö lapsia vahtia leikkipuistossa?

Vierailija
22.04.2014 |

Erimielisyyttä miehen kanssa: sen mukaan ok viedä lapset puistoon ja istua jossain reunalla jutelken tai puhelinta räpläten. Lapset 3v ja 5v. Pelkään aina, mitä etenkin pienemmälle voi tapahtua. Kiipeilee kouluikäisille suunnatussa kiipeilytelineessä. Kerran keväällä tippui siitä aika alhaalta, mies ei ollut vieressä, päähän kolahti vähän muttei isompas. Mies harmitteli ja lässytti että voi pientä. Ja taas sama meno jatkuu. Pelkään, miten pahasti voi käydä kun siinä isompiakin riehumassa. Mies sanoo, että oöen hysteerinen, mutta mun mielestä aikuisen oltava luona! Olen aina itse niin. Ja pelkään, mitä joku kerta käy miehen kanssa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy vahtia ja täytyy antaa mennä vapaasti. täytyy siis pitää huolta siitä, ettei oma lapsi esim. ota toisten tavaroita ilman lupaa; ota mitään tavaraa toisten käsistä; mene sotkemaan toisten leikkejä; ei lyö, töni, potki tai lällätä; ei mene istumaan keinun eteen, kun muut haluavat keinua tai istu ja varaa liukumäkeä, kun muut haluavat keinua; antaa keinuvuoroja muillekin, eikä esim. syöksy keinumaan lähempää, kun huomaa, että joku on kauempaa menossa keinuun. Lisäksi täytyy hiekkalaatikolla vahtia sitä, että oma lapsi ei heitä vahingossakaan hiekkaa omiin tai toisten silmiin.

Muuten on hyvä antaa lasten mennä vapaasti.

Vierailija
2/29 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehistäkin näkökulmaa olisi mukava saada tähän, miten muut isit toimivat/ajattelevat turvallisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miehen eduksi sanottava, että aika herkästi noihin tapa-asioihin puuttuu: sanoo, että toisen kädestä ei viedä tai että lähdetään pois jos kiusaatte jotain. Mutta minusta turvallisuudesta pitää huolehtia, toki antaa juosta ja kiipeillä mutta en voi käsittää että antaa 3v:n vahtimatta kiivetä kalliolla ilman että näkee koko ajan ja kiuvetä isojen telineellä olematta lähellä. Minusta mies on edesvastuuton. Ap

Vierailija
4/29 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja pelkään, mitä joku kerta käy miehen kanssa". Joo vähän paha mennä sanoon mitään sun miehestä. Voihan se olla ketterä kiipeilijä ja keinuja? Mitä jos antasit sen olla siellä leikkipuistossa ihan samalla tavalla rauhassa ku lasteski :D Jos jostaki tippuu, ni ei korkeelta.

Vierailija
5/29 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanikäiset tytöt ja kyllä mä istuskelen siellä penkillä, usein luen kirjaa. Menen apuun jos pyytävät vauhtia keinussa tms. muuten saavat aika itsekseen mennä ja tietysti puutun jos ottavat toisten tavaroita, etuilevat jne.

Vierailija
6/29 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mua sitten vaivaa, kun pelkään ettö käy huonosti ja näen esim yli 7v suunnatuille tarkoitetun kiipeilytelineen sellaisena et aikuisen oltava luona jos 3v kiipeää? Kauhistuttaa ajatus että alkaa seurata muitren menoa, kiurehtiä tms ja ote lipeää ja tippuu tosi korkealta. Jos aikuinen vierellä niin muistuttaa et lapsi keskittyy ja saa kiinnikin jos alkaa tippua. Mies myös antaa niin rajuja kieputusvauhteja keinussa, että meiltä pieni tippunut ja sattunut. Ap

Vierailija
7/29 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2,5v kiipeilee kohta 5v:n perässä kaikkialle minne pituus vaan antaa myöden - koululaisille tarkoitetuissa telineissä on yleensä se ensimmäinen rappu niin korkealla, ettei liian pienet lapset pääse sinne. Minä istun ja juttelen kaverin kanssa, jos seuraa vain on paikalla.

Välillä käydään myös isossa leikkipuistossa, HopLopissa tms, jossa nuo kaksi viilettävät niin nopeasti, etten joka hetki edes näe molempia, kun menevät jonkun näköesteen taakse leikkimään. Vilinässä yritän kyllä seurata silmä kovana, mutta kun tila on iso, niin 100% valvonta on mahdotonta.

Pahin onnettomuus on sattunut kotona, kun isommalla tuntui olevan kaksi vasenta jalkaa portaita rauhallisesti laskeutuessaan ja meni kuperkeikalla loppumatkan alakertaan.

Ei niitä lapsia vaan voi suojella kaikelta, joskus on myös opittava luottamaan.

T: äiti

Vierailija
8/29 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on oikeassa. Tuon ikäisille lapsille riittää jo päältä katsominen. Aikuinen auttaa tarvittaessa. Pikku koulhuista ei kannata tehdä isoa numeroa, lohdutus tarvittaessa ja kannustus takaisin leikkimään.

Tietysti lapsen yksilöllisten valmiuksien mukaan.

Vierailija
9/29 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin annan juosta hoplopissa vapaasti, mutta ulkona puistossa mielestäni pitäisi huolehtia tarkemmin. Siellä kuitenkin asfaltti alla. Mutta selvästi olen liian varovainen... Ahdistaa vaan kun mies niin täysin rento, kun lapset oli 1-2v antoi ikkunoittenkin olla aina auki, ei olisi huomannut jos lapsi kiivennyt ja tippunut. Ei osaa/välitä varoa yhtään. Ap

Vierailija
10/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole realistista ajatella, että pienikokoiselle 3v:lle voi sattua isojen telineissä, joissa isot samaan aikaan riekkuvat ja juoksevat vaikka hippaa teskenään, siinä sit 3v yrittää mennä ja huomio vielä kiinnittyy isojen puuhiin. Minusta siinä pitäisi olla aikuinen vierellä katsomassa, muistuttamassa että keskitytään ja ottaa kiinni jos pieni horjahtaa sieltä parin metrin korkeudelta alas. ap

Vierailija
11/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni se on kamalin näky leikkipuistoissa, kun vanhemmat vaan räpläävät puhelimiaan ja katso lapsensa perään tai huomioi tätä.

Vierailija
12/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies räplää puhelinta tai lukee autolehteä kotona, leikkipuistossa räplää puhelinta. Lapsi puhuu niin "joo..joo.ookoo.." eikä elettäkään että menisi sinne vessaan pyyhkimään peppua mitä lapsi juuri pyytänyt.

Vierailija
13/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 07:48"]

Mun mies räplää puhelinta tai lukee autolehteä kotona, leikkipuistossa räplää puhelinta. Lapsi puhuu niin "joo..joo.ookoo.." eikä elettäkään että menisi sinne vessaan pyyhkimään peppua mitä lapsi juuri pyytänyt.

[/quote]

Surullista :(

Vierailija
14/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on niin ärsyttävä tapa, että räplätään puhelinta/luetaan kirjaa/juorutaan leikkipuistossa. Ei sieltä penkiltä ennätä eikä huomaa tehdä mitään, ei edes sitä tapakasvatusta. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun jonkun kännykän räplääjän lapsi istuu keinun edessä tai lähempää keinuun, kun toinen on siihen vähän kauempaa menossa tai heittää hiekkaa. Eihän se kännykän räplääjä edes huomaa tollasia. Kyllä se on aika usein, kun minä komennan sen lapsen pois keinun edestä tai komennan, että älä heitä hiekkaa tms. Turvallisuus asiat on sitten vielä oma lukunsa. Itse vahdin lapsiani kiipeily telineessä, ovat myös 3v ja 5v. Annan vapaasti mennä, mutta varsinkin pienemmän kohdalla seison vieressä, jotta voin tarvittaessa napata kiinni. Ja isompaa opetan, että miten liu'utaan esim. "palomiehen putkea" alaspäin.

Voin istua siinä penkillä, jos ollaan vain omien lasten kanssa puistossa eli ei ole muita lapsia paikalla, ja lapset leikkivät nätisti esim. hiekkalaatikolla. Mutta kiipeilytelineessä olen lähellä aina.

Myös Hoplopissa pidän silmällä, enkä räplää tietsikkaa ja anna lasten huidella. Saavat vapaasti mennä, mutta opetan myös sitä oman vuoron odottamista tai ettei pallomeressä heitellä toisia palloilla tms. tapakasvatusta. Sitäkään ei moni vanhempi tee, vaan ovat nimenomaan nenä kiinni läppärissä tms. ajatellen, että ihan nätisti ne MEIDÄN lapset siellä touhuaa. Ärsyttävää!

Symppaan ap:tä!

Vierailija
15/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vahtia jos lapsilla taipumus etuilla tai ottaa muilta kädestä tai seurata jotain tai tunkea toisten henk.koht. reviirille ja haluta aina samaan paikkaan (jos leikkipuiston ainoa tyyppi menee keinuun niin mennään heti jonottamaan sinne ym ja vaatia keinua vaikka pienemmyyden perusteella).

Jos taas lapset osaavat kunnioittaa muita hyvin, niin ei tarvitse vahtia yhtä paljon, vaan riittää että on kauempana, vieressä ei tarvitse olla laittamassa kuriin heti jos tönäiseen, ottaa kädestä, etuilee, karjuu, huutaa, rääkyy joka asiasta jne

. Jos lapsi osaa kiivetä itse telineeseen, on tarpeksi iso siellä olemaan ja tippumalla vahvistuu luut ja lapsi oppii riskien hallintaa ja kehonhallintaa.

Valvontaa tehdään jotta lapsi oppiii huomioimaan ja kunnioittamaan muita, kiipeilyt jne ok. Jos pääsee katolle, niin ok. Pitää antaa olla.

Pumpulissa ei saa pitää.

Vierailija
16/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 20:11"]

täytyy vahtia ja täytyy antaa mennä vapaasti. täytyy siis pitää huolta siitä, ettei oma lapsi esim. ota toisten tavaroita ilman lupaa; ota mitään tavaraa toisten käsistä; mene sotkemaan toisten leikkejä; ei lyö, töni, potki tai lällätä; ei mene istumaan keinun eteen, kun muut haluavat keinua tai istu ja varaa liukumäkeä, kun muut haluavat keinua; antaa keinuvuoroja muillekin, eikä esim. syöksy keinumaan lähempää, kun huomaa, että joku on kauempaa menossa keinuun. Lisäksi täytyy hiekkalaatikolla vahtia sitä, että oma lapsi ei heitä vahingossakaan hiekkaa omiin tai toisten silmiin.

Muuten on hyvä antaa lasten mennä vapaasti.

[/quote]

Höh no joku olikin jo vastannut saman asian ja vielä paremmin.

Vierailija
17/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 07:34"]

Eikö ole realistista ajatella, että pienikokoiselle 3v:lle voi sattua isojen telineissä, joissa isot samaan aikaan riekkuvat ja juoksevat vaikka hippaa teskenään, siinä sit 3v yrittää mennä ja huomio vielä kiinnittyy isojen puuhiin. Minusta siinä pitäisi olla aikuinen vierellä katsomassa, muistuttamassa että keskitytään ja ottaa kiinni jos pieni horjahtaa sieltä parin metrin korkeudelta alas. ap

[/quote]

Mutta eihän tartte mennä sinne eteen, ei saa häiritä muita. Ohjaat reippaasti alta pois, mutta jos kaatuminen jne ei haittaa sinua niin saa olla.

Vierailija
18/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 07:42"]Minun mielestäni se on kamalin näky leikkipuistoissa, kun vanhemmat vaan räpläävät puhelimiaan ja katso lapsensa perään tai huomioi tätä.

[/quote]

Mun mielestä se taas on kamalin näky leikkipuistossa, jos äiti juoksee kokoajan sen "elmerin " perässä ja toitottaa:" ei elmeri ei sinne,älä tee sitä, älä tee tätä, eieieiei...". Kokoajan kieltämässä kivat leikit. Ei se oo lapsesta kivaa.

Vierailija
19/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 20:37"]Mikä mua sitten vaivaa, kun pelkään ettö käy huonosti ja näen esim yli 7v suunnatuille tarkoitetun kiipeilytelineen sellaisena et aikuisen oltava luona jos 3v kiipeää? Kauhistuttaa ajatus että alkaa seurata muitren menoa, kiurehtiä tms ja ote lipeää ja tippuu tosi korkealta. Jos aikuinen vierellä niin muistuttaa et lapsi keskittyy ja saa kiinnikin jos alkaa tippua. Mies myös antaa niin rajuja kieputusvauhteja keinussa, että meiltä pieni tippunut ja sattunut. Ap

[/quote]

Mistä sen huomaa, et joku teline on suunnattu esim yli 7-vuotiaille? Ei meidän leikkipuistoissa ainakaan lue mitään ikärajoituksia leikkivälineissä.

Mä oon antanu lapsen kiipeillä jo niin pienestä asti, kun on pystynyt/halunnut kiipeillä, mutta toki oon sit ollu siinä ihan vieressä vahtimassa/pitämässä lapsesta kiinni, ettei tipu.

Vierailija
20/29 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oot liian hysteerinen.

Samanlainen ku meidän naapurin rouva. Koko ajan muistuttaa lapsille että ei sitä ja ei tätä ja kohta voi sattua yms.