Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?

Vierailija
07.12.2020 |

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet korkeat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?

Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä. Puhuin asiasta tutun psykologin kanssa joskus viinipäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 125 eli sen mukaan olen keskimääräistä älykkämpi. En nero tai mikään superihminen, mutta tulos on parempi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.

Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Mensan toiminta ei kiinnosta.

Kommentit (1386)

Vierailija
781/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän aika vahvana stereotypiana sitä ettäkö älykkäät ihmiset olisivat oletusarvoisesti kehnoja sosiaalisesti, en ole itsekään mikään "social butterfly" koska olen introvertti ja karsastan huomiota, mutta jos ei puhuta autismin kirjosta niin en tunne ketään älykästä ihmistä, joka ei osaisi käyttäytyä sosiaalisissa tapahtumissa hyvin ja normaalisti.

En ymmärrä minäkään.  ÄO 157  ja tehnyt työtä akateemisella alalla, jossa vaaditaan sekä analyyttisyyttä että sosiaalisuutta.  Pärjännyt hyvin eri kulttuureissa, mikä vaatii  sosiaalista älyä.  Enkä suinkaan ole poikkeus, minulla on satoja samantyyppisiä kollegoita.  

Nuorena minulla oli vaikeuksia ymmärtää miksi muut eivät tajunneet samoja asioita ja yhtä nopeasti kuin minä.  Nopeaälyisyys voi tehdä kärsimättömäksi ja sitä taipumusta olen työstänyt itsessäni.  Jos niin käy, niin  lähden kävelylle, ja jätän muut vänkäämään.  Jos  vänkääminen jatkuu vielä kun palaan, niin lataan faktat pöytään.  Kokous loppuu yleensä siihen.:) 

Koulutus ja työelämä ovat olleet suhteellisen  helppoja, koska aivot toimivat kuin sieni.  Ne imevät kaiken, mistä olen kiinnostunut.  Ja minä olen kiinnostunut todella monista asioista.  Siitä on ollut apua työssä, joka vaatii  isojen kokonaisuuksien ymmärtämistä.   Ikävystyn harvoin, sillä niin kauan kuin voin pohdiskella,  minulla on  rikas sisäinen elämä.:)   Minun on  helppo tutustua ihmisiin, mutta valitsen ystäväni huolella. 

Testien testaama älykkyys on vain yksi asia elämässä.  Se ei  takaa menestystä saati sitten onnea.  On myös löydettävä arvot ja  asiat, joita pitää  tärkeinä.  Menestys tulee itsestään kun tekee sitä  mistä on aidosti kiinnostunut ja mikä ei sodi omia arvoja vastaan.   

Oletko sitä mieltä että älykkäitä voisi verottaa enemmän, koska teille kaikki on helpompaa ja kaikki tulee itsestään naaman eteen vähällä työllä.

Mielestäni sellaisesta voisi verottaa kovemmin.

Vierailija
782/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä väitetään että älykäs turhautuu vähän tyhmempien seurassa, mutta minä olen oikeasti älykäs ja kykenen keskustelemaan kymmenen vähemmän älykkään ihmisen samaan aikaan. Hyvä muisti ja nopea tehokas ajattelukyky luo mahdollisuuden johtaa ja ohjata keskustelua.

Keskustelun aikana myös vähemmän älykkäät tuovat paljon uusia näkökulmia asioihin ja ikään syöttävät pallon että laukaisisin maalin.

Siksi vähän ihmetyttää että miten tyhmempien ihmisten seura voi kyllästyttää, kun lukumäärää lisäämällä saa kyllä sitä haastetta jos haluaa ihan aidosti ihmisenä ja nöyrästi keskustella muiden kanssa.

Se kertoo lähinnä sadistisesta ja pahasta persoonasta jos ei kykene ottamaan yhteen tyhmempien ihmisten kanssa keskustelun lomassa haastaen itseään sopivalla määrällä keskustelukumppaneita.

Älykäshän on vain tehokkaampi mikroprosessori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Mensan testissä ja mennyt heittämällä yli rajan. Olin peruskoulussa ja lukiossa hyvä, arvosanat tulivat pienellä panostuksella. Yliopistossa olin keskinkertainen, siellä ei enää pärjännytkään samalla (pienellä) panostuksella. Valmistuttuani olen saanut mielenkiintoisia töitä ihan hyvällä palkalla.

Tuo Mensan testi oli siinä mielessä silmiä avaava, että ymmärsin etteivät muut välttämättä tajua samaan tahtiin. Opin antamaan muille enemmän aikaa.

Se, mitä vielä etsin, on se, missä on erityislahjakkuuteni. Luulisi, että tällä ÄO:lla olisi muutakin poikkeuksellista lahjakkuutta kuin ne kuviotestit.

Vierailija
784/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän aika vahvana stereotypiana sitä ettäkö älykkäät ihmiset olisivat oletusarvoisesti kehnoja sosiaalisesti, en ole itsekään mikään "social butterfly" koska olen introvertti ja karsastan huomiota, mutta jos ei puhuta autismin kirjosta niin en tunne ketään älykästä ihmistä, joka ei osaisi käyttäytyä sosiaalisissa tapahtumissa hyvin ja normaalisti.

En ymmärrä minäkään.  ÄO 157  ja tehnyt työtä akateemisella alalla, jossa vaaditaan sekä analyyttisyyttä että sosiaalisuutta.  Pärjännyt hyvin eri kulttuureissa, mikä vaatii  sosiaalista älyä.  Enkä suinkaan ole poikkeus, minulla on satoja samantyyppisiä kollegoita.  

Nuorena minulla oli vaikeuksia ymmärtää miksi muut eivät tajunneet samoja asioita ja yhtä nopeasti kuin minä.  Nopeaälyisyys voi tehdä kärsimättömäksi ja sitä taipumusta olen työstänyt itsessäni.  Jos niin käy, niin  lähden kävelylle, ja jätän muut vänkäämään.  Jos  vänkääminen jatkuu vielä kun palaan, niin lataan faktat pöytään.  Kokous loppuu yleensä siihen.:) 

Koulutus ja työelämä ovat olleet suhteellisen  helppoja, koska aivot toimivat kuin sieni.  Ne imevät kaiken, mistä olen kiinnostunut.  Ja minä olen kiinnostunut todella monista asioista.  Siitä on ollut apua työssä, joka vaatii  isojen kokonaisuuksien ymmärtämistä.   Ikävystyn harvoin, sillä niin kauan kuin voin pohdiskella,  minulla on  rikas sisäinen elämä.:)   Minun on  helppo tutustua ihmisiin, mutta valitsen ystäväni huolella. 

Testien testaama älykkyys on vain yksi asia elämässä.  Se ei  takaa menestystä saati sitten onnea.  On myös löydettävä arvot ja  asiat, joita pitää  tärkeinä.  Menestys tulee itsestään kun tekee sitä  mistä on aidosti kiinnostunut ja mikä ei sodi omia arvoja vastaan.   

Oletko sitä mieltä että älykkäitä voisi verottaa enemmän, koska teille kaikki on helpompaa ja kaikki tulee itsestään naaman eteen vähällä työllä.

Itse kans oon ihmetelly joskus kovaan ääneenki et miks lääkiksestä päässyttä älykästä palkitaan korkeilla palkoilla, ku eihän se älykkyys ole mikään työn tulos. Se on lahjaks saatu ominaisuus ja miks sellasta pitäis viel palkita erikseen paremmalla palkalla kuin esim. siivoojaa rangaistaan?

Vierailija
785/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni älykkyysosamäärä yli 200. En tunne, että siitä olisi ollut hyötyä, ehkäpä enemmän haittaa. Ja en liittyisi mensaan, vaikka maksettaisiin. Tuo on testi, eikä mikään ihmisestä itsestään kertova seikka. Älykkyys ja viisaus ovat aivan eri asioita.

Vierailija
786/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kans oon ihmetelly joskus kovaan ääneenki et miks lääkiksestä päässyttä älykästä palkitaan korkeilla palkoilla, ku eihän se älykkyys ole mikään työn tulos. Se on lahjaks saatu ominaisuus ja miks sellasta pitäis viel palkita erikseen paremmalla palkalla kuin esim. siivoojaa rangaistaan?

Koska älykkäinkin henkilö joutuu näkemään silti vaivaa. Esimerkiksi nyt etäopinnoissakin se nähdään: jos nukut etätunneilla, tai et ole edes paikalla, etkä muulla ajallakaan lue mitään aiheeseen liittyvää, katso matikan sääntöjä, venäjänkeilen sanoja ja kielioppia, fysiikan ja kemian sääntöjä, et tiedä niistä mitään. Vaikka olisit miten älykäs. Johonkin lukuaineeseen voi toki aina jotaki  yleistietämyksen kautta vähän päätellä ja säveltää ja siten päästäkurssista keskiverrosti tai huonosti, tai jopa hyvin, läpi. Mutta jos et tiedä venäjän sanastoa tai matikan opittuja lainalaisuuksia kaavoineen, niin vähän vaikeaa sitten on niitä alkaa arvailemaan. Voit siis hyvinkn saada nelosen, tai vaikka vitosen, vaikk olisit maailman älykkäin. Ellet ole opiskellut jotakin venäjän sukulaiskieltä tai kuullut venäjää puhuttavan silloin tällöin enemmänkin.

Mutta se työn määrä, se voi tietenkin olla vähän erilainen. Huippuälykäs saattaa olla liian tottunut siihen, että pärjää kyllä, ja vilkaista kirjaa puoli tuntia tai 10 minuuttia. Arvosanaksi voi sitten tullea tuurista riippuen 5-10, ihan vireystilasta riippuen. Mutta jos lukaiset koko alueen läpi ja käytätä siihen tunnin pari, arvosana on todennäköisemmin 8-10. Vaikka et ole ollut tunneilla, etkä tiedä asiasta mitään alunperin.

Vierailija
787/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä väitetään että älykäs turhautuu vähän tyhmempien seurassa, mutta minä olen oikeasti älykäs ja kykenen keskustelemaan kymmenen vähemmän älykkään ihmisen samaan aikaan. Hyvä muisti ja nopea tehokas ajattelukyky luo mahdollisuuden johtaa ja ohjata keskustelua.

Keskustelun aikana myös vähemmän älykkäät tuovat paljon uusia näkökulmia asioihin ja ikään syöttävät pallon että laukaisisin maalin.

Siksi vähän ihmetyttää että miten tyhmempien ihmisten seura voi kyllästyttää, kun lukumäärää lisäämällä saa kyllä sitä haastetta jos haluaa ihan aidosti ihmisenä ja nöyrästi keskustella muiden kanssa.

Se kertoo lähinnä sadistisesta ja pahasta persoonasta jos ei kykene ottamaan yhteen tyhmempien ihmisten kanssa keskustelun lomassa haastaen itseään sopivalla määrällä keskustelukumppaneita.

Älykkyyteen yleensä liitetään paljon pahuutta.

Ydinaseiden kehittely, talousmaailma, jossa puolet maailmasta näkee nälkää ja elää sotien alla samaan aikaan kun älykkäät johtaa maailmaa ja talouselämää itsensä eduksi.

Kyllähän tässä paistaa se selvä totuus ettei älykkyys ja hyvyys käy käsikädessä.

Meillä olisi paljon syytä tarkkailla ja verottaa älykkäitä ihmisiä. Rajoittaa heidän vapautta, koska tästä vapaudesta koituu ja on koitunut maailmanhistoriassa paljon sotia ja nälänhätiä. Älykkyyteen kuuluu voittaminen ja muiden nujertaminen. On älykästä voittaa ja ottaa suurin hyöty. Heidän kelansa pyörii tällä tavoin automaattisesti koneen tavoin. Ikään kuin heillä ei olisi sielua hävitä ja toimia välillä toisin.

Tehokkuus, suoraviivaisuus, laskelmallisuus ja voiton tavoittelu on heille eteen päin vievä voima.

Ei yksikään siivooja tai ompelijatar ole kehittänyt ydinaseita...

Vierailija
788/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska älykkäinkin henkilö joutuu näkemään silti vaivaa. Esimerkiksi nyt etäopinnoissakin se nähdään: jos nukut etätunneilla, tai et ole edes paikalla, etkä muulla ajallakaan lue mitään aiheeseen liittyvää, katso matikan sääntöjä, venäjänkeilen sanoja ja kielioppia, fysiikan ja kemian sääntöjä, et tiedä niistä mitään. Vaikka olisit miten älykäs. Johonkin lukuaineeseen voi toki aina jotaki  yleistietämyksen kautta vähän päätellä ja säveltää ja siten päästäkurssista keskiverrosti tai huonosti, tai jopa hyvin, läpi. Mutta jos et tiedä venäjän sanastoa tai matikan opittuja lainalaisuuksia kaavoineen, niin vähän vaikeaa sitten on niitä alkaa arvailemaan. Voit siis hyvinkn saada nelosen, tai vaikka vitosen, vaikk olisit maailman älykkäin. Ellet ole opiskellut jotakin venäjän sukulaiskieltä tai kuullut venäjää puhuttavan silloin tällöin enemmänkin.

Mutta se työn määrä, se voi tietenkin olla vähän erilainen. Huippuälykäs saattaa olla liian tottunut siihen, että pärjää kyllä, ja vilkaista kirjaa puoli tuntia tai 10 minuuttia. Arvosanaksi voi sitten tullea tuurista riippuen 5-10, ihan vireystilasta riippuen. Mutta jos lukaiset koko alueen läpi ja käytätä siihen tunnin pari, arvosana on todennäköisemmin 8-10. Vaikka et ole ollut tunneilla, etkä tiedä asiasta mitään alunperin.

Sori ei mene läpi tuo selitys. En osta.

Kannatan kovempaa verotusta älykkäille.

Reilu peli kaikille. Tuntemani älykkäät ihmiset ovat laiskoja, omahyväisiä ja tottuneet liikaa hyvään.

Kyllä heitä pitää ruoskia kovempaan suoritukseen, mutta ihmismieli on laiska ja tästä syystä kannatan vain kovempaa verotusta aloille joissa on älykkäitä.

Meillähän on melko kova verotus jo nyt näille älykkäille ja hyvä niin.

Vähän voisi vielä nipistää.

Minusta on aika rajua kun moni kehitysvammainen ja lievästikehitysvammainen saa todella matalaa eläkettä jonka lääkärit heille kirjoittaa eräänlaisena almuna.

Vielä voisi nipistää.

Vierailija
789/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus, älykkäiden jatkuva tarkkailu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ydinaseiden kehittely, talousmaailma, jossa puolet maailmasta näkee nälkää ja elää sotien alla samaan aikaan kun älykkäät johtaa maailmaa ja talouselämää itsensä eduksi.

Kyllähän tässä paistaa se selvä totuus ettei älykkyys ja hyvyys käy käsikädessä.

Meillä olisi paljon syytä tarkkailla ja verottaa älykkäitä ihmisiä. Rajoittaa heidän vapautta, koska tästä vapaudesta koituu ja on koitunut maailmanhistoriassa paljon sotia ja nälänhätiä. Älykkyyteen kuuluu voittaminen ja muiden nujertaminen. On älykästä voittaa ja ottaa suurin hyöty. Heidän kelansa pyörii tällä tavoin automaattisesti koneen tavoin. Ikään kuin heillä ei olisi sielua hävitä ja toimia välillä toisin.

Tehokkuus, suoraviivaisuus, laskelmallisuus ja voiton tavoittelu on heille eteen päin vievä voima.

Etkö pidä itseäsi älykkäänä?

Vierailija
790/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus on melkein ainoa työala missä viihtyy koska työkaverit on useimmiten samalla aallonpituudella. Muuten on aika yksinäistä.

On tutkijoissakin tyhjäpäitä.

Vierailija
791/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö pidä itseäsi älykkäänä?

Olen ihan virallisesti käynyt testeissä ja tuloksena on lievä kehitysvamma.

Saan todella pientä eläkettä. Lääkäri tienaa kuussa viisi kertaa enemmän parhaimmillaan ja siitä kertyy eläkkeet.

Että aika väärin menee maailmassa, kun tyhmyydestä rangaistaan taloudellisestikin.

Eikö se älykkyys itsessään ole jo sellainen palkinto, niin miksi pitää maksaa näille helppoheikeille muhkeaa palkkaakin sen lisäksi?

Vierailija
792/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että sentään omatunto kolkuttaa joillain älypäillä.

Paha pahan tuntee.

Vierailija
793/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, älykkyys ei takaa empaattisuutta. Mutta on huomattavasti katastrofaalisempaa, jos tyhmät ja/tai kehittymättömät pääsevät valtaan, kuten kävi mm. mongoli- invaasion aikaan proto-Venäjällä ja myöhemmin Sovietin aikaan.

Eri rotujen ja kulttuurien sillisalaatti ei toimi.

Vierailija
794/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia johtajat ovat usein älykkäitä.

Johtajat neuvottelevat monien ihmisten kanssa samaan aikaan.

Tavalliselle ihmiselle on hankalaa keskustella viidenkin ihmisen kanssa samaan aikaan tehokkaasti.

Tähän keskusteluketjuun on moni ilmoittanut että tarvitsee älykkään keskustelukumppanin että keskustelu olisi mielekästä. Oikeasti älykäs kykenee keskustelemaan monen ihmisen kanssa samaan aikaan.

Tätä voisi verrata pika-shakkiin tai moninpeliin, jossa pelaaja tekee nopean siirron ja siirtyy seuraavalle pelilaudalle lyhyessä ajassa.

Vierailija
795/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin nyt vain joitain yksittäisiä postauksia, mutta tässä vähän pohdintoja:

- Kuten moni jo totesikin, niin 125 ei ole mikään kovinkaan erityinen tulos. Tuollaisella älykkyysosamäärällä selviytyy yleensä melko helposti yliopisto-opiskelusta ja työelämässä pärjää todennäköisesti keskimääräistä paremmin. Mitään mullistavaa tuskin 125 älykkyysosamäärällä keksitään.

- En usko, että kenelläkään ketjuun osallistuneella on 160 äo, ei tunnu tilastojen valossa kovinkaan todennäköiseltä. Se, että niin usealla kuin keskustelu antaa olettaa olisi yli 160 äo, on käytännössä mahdotonta. Ihminen joka ei ole perehtynyt asiaan, ei edes ymmärrä, kuinka harvinaista niin korkea älykkyys on. Ero 125 ja 160 välillä on valtava. Yksi selittävä tekijä noin korkealle tulokselle voi olla se, että käytetyssä testissä on keskihajontana 24 tai 25, kuten ennen oli tapana.

Itse tykkään erilaisista päättelytehtävistä ja olen tehnyt paljon testejä ihan omaksi huvikseni. Nettitesteissä tulokseni vaihtelevat noin 125-145 välillä, kun keskihajonta on 15. Netistä löytyvästä WAIS testista, jossa 15 keskihajonta, sain tulokseksi 160. En kuitenkaan pidä edes mahdollisena, että se heijastaisi todellista älykkyyttäni. Suomen mensan nettitestissä 138 ja 143 eri kerroilla tehtynä, noin kuukausi taukoa välissä. Mikään "älykkökerho", kuten esimerkiksi Mensa, ei kiinnosta minua pätkääkään. En tiedä mitä niissä tehdään, mutta jos tarvitsee diplomin todistukseksi älykkyydestään, on ehkä syytä kyseenalaistaa sen, miten älykkyyttään on hyödyntänyt. 

Todella moni älykkyystesti mittaa pikemminkin prosessointinopeutta kuin prosessointisyvyyttä. Mensalla esimerkiksi oli joskus aikoinaan täysin päätön 15min testi, josta täysin normaalilla älykkyydellä varustettu henkilö nakuttelisi 145 äo tuloksia 30 minuutissa. En ole asiantuntija, mutta ei tunnu kovin validilta menetelmältä älykkyyden mittaamiseen. Nuo nettitestit kyllä varmasti antavat jonkinlaisen kuvan älykkyydestä. Tai ainakin yleisälykkyydestä (g). Vastoin yleistä uskomusta, älykkyystestien tuloksia voi parantaa harjoittelulla. Kuviopäättelyt esimerkiksi noudattavat yleensä muutamaa sääntöä, ja tehtävissä näitä sitten yhdistellään eri tavoin.

Se, miten älykkyyttään haluaa hyödyntää, onkin sitten minun mielestäni jokaisen oma asia, ihan tasosta riippumatta. Onnelliseksi älykkyys ei tee, mutta voihan se elämää helpottaa...tai pahentaa. Ei tämä ole mustavalkoista.

Vierailija
796/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla äo 130, eli ihan okei, ei mikään huikea.

Käytännössä olen huomannut eron siinä, että pohdin useimmin todennäköisyyksiä, jos mietin omia valintoja.

Samoin esim. tällä palstalla hämmennyn joka kerta kuinka ihmiset päätyvät mutulla esitettyyn "musta tuntuu" mielipiteeseen, vaikka olen saattanut jopa kommenttini yhteydessä ilmoittaa lähteen tietoon, mihin perustan oman näkemykseni keskusteltavasta asiasta.

Toki, arkielämässä itselleni tulee usein vastaan tilanteita, ettei itselläni ole keskusteltavasta aiheesta riittävästi tietoa, että voisin antaa siihen perusteltua mielipidettäni tai käytössä olevia lähteitä, vaikka keskustelun logiikka uupuisikin ja mielipidettä pitää yllä selvästi työkavereiden pelosta johtuva viha tai turhautuminen.

Itselläni on tapana myös usein opetella tarkoituksella uusia taitoja, kuten omien tunteiden sanoittamista tai sosiaalisia taitoja. En automaattisesti oikeuta omaa käytöstäni sen perusteella, että "olen nyt tällainen" vaan tunnistan puutteet ja pienin erin kehitän taitoja. Olen ADD diagnosoitu, joten tätä esimerkkinä käyttäen en oikeuta omaa käytöstäni muihin ihmisiin sen vuoksi vaan opettelen esim. aikatauluttamista.

Psykiatrini on todennut minut "poikkeuksellisen toimintakykyiseksi", kun kävin seurantakeskustelua hänen kanssaan. Ilmeisesti kyseessä oli diagnoosin verrokkiryhmä ja itsehän aloin etäopiskelemaan korona-aikana, josta hänelle kerroin. Piti keksiä jotain vapaa-ajalle puuhaa ja ajatuksille jokin kohde, kun teen etätöitä niin joutuu muutoinkin sisällä kotonaan nyt paljon olemaan.

Eli, käytännössä se kuinka hyödynnän tätä asioihin yli keskittymistäni työyhteisössäni työhyvinvointiin niillä opeilla, mitä itse opiskelen ja asiaa tunnistan. Jos pystyn antamaan uusia näkökulmia ikävään tilanteeseen ja tsemppaamaan uuteen suuntaan, aina parempi :)

Vierailija
797/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys vain syventää ääripäitä. Älykäs voi olla joko enemmän haitallinen, tai hyödyllinen. Tärkeintä on se, mihin vähiä lahjojaan käyttää. Lisäksi elämme nykyään niin typerässä maailmassa, että suuri osa yliopisto koulutuksestakin on pelkkää tyhmentämistä. Meitä ympäröi suoranainen typerryttämisen teollisuus. Älykkyyttä voisikin mitata sillä, löydätkö Netflixistä katsottavaa. Jos et löydä, olet liian älykäs määkivän lammaslauman jäseneksi. 

Nykymaailman neoliberalistisessa ihmiskatsomuksessa ihmisen arvo mitataan älykkyyden sijaan sillä, kuinka hyödyllinen hän on suurpääomalle "kuluttajana" tai "resurssiyksikkönä".  

Vierailija
798/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs en ole, mutta elämääni on ja nykymaailman tilaan on älykkäiden päätökset ja toiminta vaikuttanut suuresti.

Ei tätä maailmaa ole tähän jamaan tyhmien ihmisten kautta ajettu.

Ympäristökatastrofi, ydinaseet, sodat, levottomuudet ja se miten paljon turhaan tieteeseen ja avaruusmatkoihin ammutaan suuria summia rahaa...

Kyllähän se vaikuttaa meidän jokaisen tavallisen kärsivän ihmisen elämään. Erityisesti kehitysmaiden ihmisten elämään, jopa siten että elämä loppuu ennen aikoja.

Ammutaan rahaa marssiin...

Kyllä minä tyhmänä osaisin asioita epäitsekäämmin hoitaa, kun minun eetos ei ole voittaa ja tehdä ns. järkeviä siirtoja.

Vierailija
799/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole suht. normaali. Korkea äo 140-

Millä keskihajonnalla? Itse luvulla ei ole mitään merkitystä, ellei tiedä keskihajontaa.

Aikaisemmin Mensan raja oli 148 (keskihajonnalla 24).

Nyt Mensan raja on 130 (keskihajonnalla 15).

Itse mokasin vanhassa Mensan testissä, kun yhdessä vaiheessa aloin vahingossa vastata väärille riveille. Tulokseksi tuli vain 142 (eli top 4%).  

Tästä voi tutustua eri "älykkyysseuroihin" ja niiden rajoihin:

https://en.wikipedia.org/wiki/High-IQ_society

Vierailija
800/1386 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että oikein vertaistukea tarvitset tuohon vaivaan. No, mikäs siinä. Voihan sitä haluta. Kaikki ääripäät on pahasta, myös älykkyydessä. Se on aina jostain pois. Monille neroilla, mikä ei sinuun päde, on hieman selviytymistä muissa arjen tilanteissa, kun ovat taas vastaavasti hieman vajukkeja muilla elämän saroilla. 

Jotkut superälykkäät tai jotain matemaattista älykkyyttä omaavat ihmiset kärsivätkin sitten autismista ja muista riemuista. Älykäs ihminen voi olla täysi pässi omassa elämässään. Älykkyyttä, kun on niin montaa eri lajia. On matemaattista, on tunneälykkyyttä ja kaiken maailman juttuja aaasta ööhön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi