Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini ei halua hautajaisia

Vierailija
22.04.2014 |

Olen 20-vuotias nainen ja erään sairauden vuoksi äidilläni ei enää montaa elinvuotta ole edessä. Hän on minulle useaan otteeesen esittänyt toiveen ettei halua minkään sortin hautajaisia ja haluaa ehdottomasti tuhkattavaksi. Itselleni tuo ei ole mikään ongelma, mutta muutamille sukulaisille varmasti tulee olemaan. Mitä luulette, nouseekohan asiasta meteli? Kuinka itse suhtautuisit (jos olet uskovainen), ettei joku perheenjäsen haluaisi hautajaisia?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi päättää, muut sanokoon mitä vaan.

Vierailija
2/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon samanlainen kuin äitisi eli en halua hautajaisia ja sen olen puolisolleni kertonut. Hän myös tietää minne haluan tuhkani vietävän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan kiva tietää, mitä sisältää sana hautajaiset. Siis äitisi haluaa, että arkku viedään sairaalasta suoraa krematorioon, jonka jälkeen saat tuhkat ja kaadat ne maahan/viet uurnan johonkin tiettyyn paikkaan? Ei mitään muistotilaisuutta, missä voitaisiin muistella äitiäsi, ei tietoa kuolemasta kenellekään?

Kukin  tyylillään. Minusta aika outoa, että joku häpeää omaa kuolemaansa.

Vierailija
4/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole sukulaisten asia, ainoastaan äitisi oma asia.

Vierailija
5/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, en halua hautajaisia ja sen olen myös lapsilleni kertonut. Hoitotestamentin, samoin kuin sen minne haluan tuhkani "ripoteltavan" olen molemmat kirjallisesti tehnyt.

Vierailija
6/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:07"]

Minusta aika outoa, että joku häpeää omaa kuolemaansa.

[/quote] Mä en koe häpeäväni kuolemaa, vaan helpotan omaisten hommaa. Ja siksi toisekseen mulla ei ole rahaa kuin pari kymppiä tilillä ja sillä tuskin edes arkkua saa hankittua. 3

Vierailija
7/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan kiva tietää, mitä sisältää sana hautajaiset. Siis äitisi haluaa, että arkku viedään sairaalasta suoraa krematorioon, jonka jälkeen saat tuhkat ja kaadat ne maahan/viet uurnan johonkin tiettyyn paikkaan? Ei mitään muistotilaisuutta, missä voitaisiin muistella äitiäsi, ei tietoa kuolemasta kenellekään?

[/quote]

Mitä häpeää? en todellakaan halua mitään nyyhkyhautajaisia, vaan sen, että minulle läheisimmät ja rakkaimmat ihmiset ripottelevat tuhkani sinne minä itse haluan. Kuolen ja hautaan itseni tasan tarkkaan miten itse haluan.

Vierailija
8/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon muuten jopa harkinnut osallistuvani arkuntekokurssille. :) 3

Vierailija
9/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kumma käsitys. Jos ihminen ei halua hautajaisia, ei se minusta mitenkään tarkoita sitä, että ihminen häpeäisi omaa elämäänsä. Kun ihminen on kuollut, n iin kaikki on hänen osaltaan loppu ja on aivan ymmärrettävää, että kaikki ihmiset eivät halua hautajaisia.

Voihan ap pyytää äitiään kirjoittamaan nyt kirjeen tai epävirallisen "viimeinen tahtoni", johon kirjoittaa, että on pyytänyt tyttäreltään, että mitään hautajaisia ei järjestetä. Tällöin tytär voi näyttää kirjeen niille sukulaisille, jotka asiaa ihmettelevät.

Vierailija
10/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:02"]Olen 20-vuotias nainen ja erään sairauden vuoksi äidilläni ei enää montaa elinvuotta ole edessä. Hän on minulle useaan otteeesen esittänyt toiveen ettei halua minkään sortin hautajaisia ja haluaa ehdottomasti tuhkattavaksi. Itselleni tuo ei ole mikään ongelma, mutta muutamille sukulaisille varmasti tulee olemaan. Mitä luulette, nouseekohan asiasta meteli? Kuinka itse suhtautuisit (jos olet uskovainen), ettei joku perheenjäsen haluaisi hautajaisia?

[/quote]Kunnioittasin ehdottomasti äitisi tahtoa. Muut tyytykööt siihen.

Vierailija
11/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset pitää pitää. Täällä oli pitkä ketju siitä, että vainaja on itsekäs paska, jos ei anna pitää suuria hautajaisia. Ja jos sinne ei kutsuta kaikkia kumminkaiman serkkuja.

Minä itse en halua hautajaisia ja kun kirjoitin sen sinne mielipiteenä, minut haukuttiin paaluhaksi, koska olen inhottava ja itsekäs äiti ja anoppi, jos en halua hautajaisia ja ihmisiä töllistelemään, kun multapaakut kumisevat arkun kannelle ja sen jälkeen ryystämään kahvia ja syömään lohisoppaa.

Vierailija
12/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:02"]

Olen 20-vuotias nainen ja erään sairauden vuoksi äidilläni ei enää montaa elinvuotta ole edessä. Hän on minulle useaan otteeesen esittänyt toiveen ettei halua minkään sortin hautajaisia ja haluaa ehdottomasti tuhkattavaksi. Itselleni tuo ei ole mikään ongelma, mutta muutamille sukulaisille varmasti tulee olemaan. Mitä luulette, nouseekohan asiasta meteli? Kuinka itse suhtautuisit (jos olet uskovainen), ettei joku perheenjäsen haluaisi hautajaisia?

[/quote] Jos vahankaan epailet etta asiasta tulee riitaa niin laadi aitisi kanssa paperi missa hanen tahtonsa on laillisesti kirjattu.

Vierailija
13/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset on tekopyhät. Minäkään en halua, mutta eiköhän pojat ole yhtä mieltä, että tekevät kuten haluan. Muilta sukulaisilta ei kysytä. 

Vierailija
14/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sanonut äidilleni suoraan, että minulla ei ole varaa haudata häntä kuten hän haluaisi ja hommia on silloin ihan tarpeeksi muutenkin. Äitini on myös kuolemassa ja varaton. Häntä jäävät kaipaamaan ja suremaan minä perheeni kanssa ja yksinäinen veljeni. Olemme todella läheinen perhe. Hautaan äitini niin kuin itse haluan, mikä aiheuttaa mahdollisimman vähän lisää surua. Äiti on tämän hyväksynyt.

Vierailija
15/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt kumma kun ei saa edes omista hautajaisistaan päättää.

Vierailija
16/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en halua mitään perinteisiä pönötyshautajaisia enkä ole uskovainenkaan.

Suoraa vaan uuniin ja tuhkat voi kipata muistolehtoon.

Ei siis mitään muistotilaisuutta tai siunausta.

Ja en häpeä elämääni tai tulevaa kuolemaani sitten joskus ja rahaakin on mutta en vai koe hautajaisia tarpeellisiksi.

Lapset ja jos mies on vielä elossa niin voivat käyttää nekin rahat vaikka matkusteluun ja muistella minua vaikka rannalla auringonlaskun aikaan drinksu kädessä.

Vierailija
17/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne hautajaiset oikeesti pidetään eläville, vainajan viimeinen juhla, jossa häntä muistellaan. Minusta kukaan ei ole niin vähäpätöinen, ettei haútajaisia ansaitsisi.

Vierailija
18/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:34"]

Kyllä ne hautajaiset oikeesti pidetään eläville, vainajan viimeinen juhla, jossa häntä muistellaan. Minusta kukaan ei ole niin vähäpätöinen, ettei haútajaisia ansaitsisi.

[/quote] Meilla sanotaan etta rakastan sinua melkein paivittain. Tiedamme kuinka ylpeita olemme toisistamme ihmisina, ei tarvitse odottaa etta se sanottaisiin hautajaisissa kun sita ei enaa itse kuule.

Vierailija
19/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset on hyvästelytilaisuus, siirtymäriitti, konkreettinen osoitus siitä, että elämä on nyt ohi. Että yksi on joukosta poissa.

Siksi minusta on äärettömän itsekästä ja kaikkia läheisiään halveksivaa ilmoittaa, että ei halua hautajaisia. Ei siis salli muistamista, ei surua yhteisöllisesti vaan haluaa, että jokainen surkoon yksinään ja kärsiköön. Tuolla tahdonilmauksellaan haluaa kertoa muille, että katsoo olevansa niin paljon muiden yläpuolella, että on oikeutettu sanomaan, mitä kukakin saa tuntea.

Hautajaiset ovat muistelutilaisuus eläville. Jos vainaja ei niitä eläissään ole halunnut, niin asia sitten OK.  Ap:n äiti ei voi kuitenkaan estää esim. sisaruksiaan kerääntymästä yhteen ja muistelemaan, vaikka arkkua ei tilaisuudessa olisikaan.

Vierailija
20/66 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:34"]

[/quote] Meilla sanotaan etta rakastan sinua melkein paivittain. Tiedamme kuinka ylpeita olemme toisistamme ihmisina, ei tarvitse odottaa etta se sanottaisiin hautajaisissa kun sita ei enaa itse kuule.

[/quote]

Entä ystäväsi, tuttusi, naapurisi - he eivät saa sinua jälkeenpäin yhdessä muistella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä