Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaisitko puolisosi omaishoitajaksi, jos ikääntymisen / sairauden vuoksi hän tarvitsisi sellaista?

Vierailija
06.12.2020 |

?

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaisin kyllä hoitoapua. Olisi hienoa, jos omassa kodissa voisi olla mahdollisimman pitkään.

Vierailija
22/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kolmikymppisiä joilla pieniä lapsia eikä tukiverkkoa. En voisi elättää lapsia omaishoidontuella jos jäisin työstä pois hoitamaan puolisoa. Kumpikin meistä haluaisi tuossa tilanteessa että sairastunut laitetaan hoitokotiin/palvelutaloon tms ja terve vanhempi hoitaa pienet lapset. Raskasta olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä saattaa mennä niin, että mies hoitaa minua kotona loppuajan. Parantumaton syöpä, N23

Vierailija
24/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään. Minulla ei ole sairaanhoitajan/lääkärin koulutusta. Jos puoliso on liian heikko huolehtimaan itsestään (pukeutuminen, peseytyminen, ruuanlaitto) niin hän kuuluu laitoshoitoon.

Jos puoliso on varakas, hän voi käyttää rahojaan siihen, että palkkaa itselleen hoitajan kotiin.

Jos avuntarve on vasta tuo, järjestetään se apu kotiin.

Ketään ei todellakaan laiteta nykypäivänä laitokseen mainitsemiesi asioiden vuoksi.

Vierailija
25/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo sitä puolisoo, mut jos olis, nii tottakai. En mie vois jättää toista, ku hän tarvitsis apuu. Lenkillä pystyy käymää pyörätuolinki kanssa. :)

Vierailija
26/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään. Minulla ei ole sairaanhoitajan/lääkärin koulutusta. Jos puoliso on liian heikko huolehtimaan itsestään (pukeutuminen, peseytyminen, ruuanlaitto) niin hän kuuluu laitoshoitoon.

Jos puoliso on varakas, hän voi käyttää rahojaan siihen, että palkkaa itselleen hoitajan kotiin.

Jos avuntarve on vasta tuo, järjestetään se apu kotiin.

Ketään ei todellakaan laiteta nykypäivänä laitokseen mainitsemiesi asioiden vuoksi.

Helsingissä (paikka josta on kokemusta siksi kerron Helsingistä) kotihoito käy maksimissaan 3-4 kertaa päivässä ja aika huonokuntoinen ihminen pitää olla, ettei katsota pärjäävän tämän tasoisella hoidolla kotona. Omaishoitajan avuksi lainataan laitteita tarpeen mukaan, esimerkiksi sairaalasänky, pyörätuoli, nostolaite jolla voi siirrellä omaista sängyn ja pyörätuolin välillä, muovituoli jossa voi suihkuttaa kylpyhuoneessa... Omaisemme tapauksessa kotihoidon tiimi hoiti pesemisen ja pukemisen ja vaippojen vaihdon. Omaishoitaja jaksoi itse laittaa ruokaa joten ateriapalvelua ei ollut. (Meidän tapauksessa omainen kuoli kotona. Mahdollisuus saattohoitoon laitoksessa olisi kyllä annettu mutta omaiset eivät halunneet sitä)

Vierailija
27/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tää on ajankohtainen kysymys, olemme siis molemmat vielä melko nuoria, sairastuminen ei katso ikää, asiaa on tarkkaan harkittu. Meillä on vielä pienet lapset, joten tahdon antaa kaiken sen ajan heille yhdessä mitä jäljellä on. Kotona on mahdollista harrastaa enemmän, kunnosta huolimatta, kun hoitokodissa, joissa hoito ei yleensä ole kovin yksilöllistä.

Vierailija
28/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En jaksaisi mitenkään.

Vierailija
29/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä. Elämä on tarkoitettu elettäväksi. Hoitokodit on vanhuksia varten ja muutenkin mitäs ei ole pitänyt terveydestään huolta.

T.M39

Vierailija
30/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin, koska se on työ. Siitä saa korvauksen. Saisin olla rakkaan puolisoni lähellä.

Vierailija
31/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin ryhtyä, jos oma kuntoni olisi hyvä. Oman jaksamisen puitteissa. Kyllähän kaupungilta saa myös apua, jos on ympärivuorokautista hoitoa vaativa potilas: saa yöhoitajan.

Missä kunnassa on asiat niin hyvin, että kotiin saa yöajalle hoitajan?

Ainakin pääkaupunkiseudulla. Jos on hoitotoimenpide, joka pitää tehdä yölläkin. Silloin kaupunki lähettää yöhoitajan, jotta omaishoitaja saa nukkua yönsä. Ei ketään voi vaatia olemaan töissä 24 tuntia vuorokaudessa.

Pienemmissä kunnissa ainut vaihtoehto taitaa olla sitten laitoshoito, jos ei ole resursseja lähettää kotiin hoitoapua.

Vierailija
32/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enkä halua että miehenikään alkaisi minun. Kyllä tuo on parisuhteen loppu. Sen jälkeen sitä ollaan hoitaja ja hoidokki, toinen on hyväntekijä ja toinen säälin kohde. Parisuhteessa haluan olla samalla viivalla, en altavastaaja enkä toisen yläpuolella myöskään.

Vierailija
33/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että omaishoito on raskasta. Tällaisissa asioissa täytyy miettiä kokonaisuutta. Oma jaksaminen on myös asia, jota ei voi sivuuttaa. Joskus se hoivakoti voi olla parempi ratkaisu, riippuen omaisen kunnosta.

Vierailija
34/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enkä halua että miehenikään alkaisi minun. Kyllä tuo on parisuhteen loppu. Sen jälkeen sitä ollaan hoitaja ja hoidokki, toinen on hyväntekijä ja toinen säälin kohde. Parisuhteessa haluan olla samalla viivalla, en altavastaaja enkä toisen yläpuolella myöskään.

Mitä se parisuhde sitten kenellekin merkitseekään.

Vierailija
35/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se parisuhde sitten kenellekin merkitseekään.

Parisuhdetta voisin jatkaa, mutta hoitajaksi en alkaisi. Sama koskee myös muita sukulaisia ja vanhuutta. En esimerkiksi halua että omat lapseni joutuvat pyyhkimään takapuoltani kun olen vanha. Haluan säilyttää meidän välisen arvokkuuden. Tuollaiset hommat kuuluu palkatulle väelle.

Vierailija
36/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä virallisesti, se on vankila josta ei ole ulos pääsyä. Epävirallisesti tulen siihen päätymään . Olin vanhempieni lähes-omaishoitaja enkä ole edes siitä vieläkään toipunut vaikka loppui n.6vuotta sitten.

Vierailija
37/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajan näkökulmasta tuo on aika outo näkökulma. Koen että potilaat eivät ole mitenkään alisteisessa suhteessa hoitajaansa ekä kyllä yleensä myöskään sääli potilaita.

Omaishoitaja ei myöskään automaattisesti ole mikään hoitosuhde 24/7. Omaishoitajuutta voi hyvin olla se että hoidat asioita joihin "hoidettava" ei kykene enää omatoimisesti. Se ei edellytä että hoidettava ei pystyisi suoriutumaan päivittäisistä peseytymisistä yms lähes omatoimisesti.

Vierailija
38/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki omaishoito ole sitä, että henkilö on täysin toimintakyvytön sängyssä oleva. Puolisoni saattohoidin kotona ja kotisairaalasta käytiin tekemässä tutkinus- ja hoitotoimenpiteitä. Oli helpottavaa, ettei hän joutunut sairaalaan enää siinä vaiheessa.

Vierailija
39/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli on tuo ajatus, että hoidettavat ihmiset olisivat taakka. Kyllähän ihmiset tuovat iloakin. Onneksi on nykyään erilaisia tukipalveluita omaishoitajille, helpottaa jaksamista.

Omaishoitajuudesta saa myös korvauksen, joten se on työtä.

Vierailija
40/100 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ihmisistä ei ole hoitajiksi. Olisi kyllä suuri pettymys, jos pitkäaikainen puoliso laittaisi laitokseen yhteisten vuosien jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi