FB:n ansiosta kyllä huomaa
Kommentit (31)
Kyllä sen suoraan näkee kaupungilla ihmisistä kellä on facessa ystäviä ja kellä on siellä hyviä päivityksiä. Heidän ilmeistään sekä olemuksestaan huokuu se miten suosittuja he ovat. Ihmiset taasen jotka vaeltavat nyrpeinä ja vastantahtoisina kaupungilla eivät saa peukutuksia eikä heillä ole ystäviä.
Ja ne ketkä jakavat heruttelukuvia, kulkevat kiva ilme naamalla ja katsellen kaikkia mielenkiintoisesti sekä viettelevästi.
Kuka se vielä sanoo ettei some ole elämää. Se on juuri sitä mitä sinä hetkenä elämme ja millä tavalla reakoimme ympäristöömme ja muihin ihmisiin.
Mikään ei ole Facebookissa niin ärsyttävää kuin ihmiset, jotka eivät koskaan päivitä mitään vaan odottavat vain toisten päivityksiä. Menee hermo tälläisiin.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 13:20"]
Ihmiset taasen jotka vaeltavat nyrpeinä ja vastantahtoisina kaupungilla eivät saa peukutuksia eikä heillä ole ystäviä.
[/quote] Itse tunnen itseni hyvin tasapainoiseksi ja iloiseksi ihmiseksi (ainakin taustaani vasten), mutta eipä minulla oikein ystäviä ole enkä ole fb:ssä suosittu.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 13:22"]
Mikään ei ole Facebookissa niin ärsyttävää kuin ihmiset, jotka eivät koskaan päivitä mitään vaan odottavat vain toisten päivityksiä. Menee hermo tälläisiin.
[/quote]
Miksi luulet, että nämä pasiiviset odottavat muiden päivityksiä? Itse en päivitä, enkä tosiaan odota muidenkaan päivittävän. Olen fb:ssä ihan vain sen vuoksi, että saan nopeasti yhteyden opiskelijakavereihin jos on opiskelujen puolesta tarvis. Uskon että moni muukin käyttää sitä samoista syistä. Jos joku päivittää, niin ok, peukutan sitä, mutta mulle on ihan yksi ja hailee jos joku muukaan ei päivitä. Ja jotenkin omituista vähän ajatella, että joku vetäisisi herneet siitä että minä en päivitä. En itse hahmota ollenkaan maailmaa sillä lailla, että se, mitä minä teen, velvoittaisi toisia toimimaan samoin. Jokainen elää sitä omaa elämää omalla tavallaan.
Facebookia käytetään erilailla. Itse en päivitä koskaan mitään, ei ole mun juttu.
Olen siellä erilaisten ryhmien takia ja siellä on helppo pitää yhteyttä (esim. juhlat jne). Toiset käyttää sitä päivittäin. Se on vaan naamakirja, miksi pitää ottaa niin vakavasti?
No ei tuo kerta päivässä, parin päivän välein takaa suosiota. Eräskin päivittää hauskoja juttuja kerran kaksi kertaa viikossa ja on suosittu.
Tämän päivitysongelman lisäksi, kukaan ei ole edes pyytänyt kaveriksi pitkään pitkään aikaan ja muutama on jättänyt hyväksymättä pyyntöni.
ap
argh siis tykkäämis, kommenttiongelman lisäksi. ap
Epäsuosiosta en tiedä, mutta huomaan ketkä lisäävät kavereikseen oikeita kavereita ja ketkä ketä tahansa... Yhdellä työtutulla on lähemmäs 600 kaveria ja kaikkiin hänen juttuihin kommentoi aina samat neljä ihmistä. Entisellä työkaverilla alle 50 kaveria facessa ja peukkuja ja kommentteja tulee yleensä ainakin puolelta heistä...
Olen melko epäsuosittu, niin FB:ssä kuin IRL. Yli 120 kaveria ja harva edes tykkää tai kommentoi tilapäivityksiäni. Hyvä, jos kerralla saan yhden tykkäyksen tai kommentin. Varmaan monien mielestä elämäni on tylsää. Tosin itse tuppaan repimään "siitä vähästä" kaiken irti. En ole tylsä, ihmiset vain ajattele asioista samalla tavalla. Se mikä on muille tylsää, voi olla minulle ihan riittävän hyvää ja mukavaa.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 12:34"]
Jännää, miten erilaisesti ihmiset suhtautuvat. Olen ollut vuosia fb:ssa, enkä juurikaan kirjoittele sinne mitään itsestäni, enkä laita kuvia. Tykkään lukea, mitä muut päivittävät ja jakavat.
[/quote]
Niinpä :) Itse pudotan kaverilistoiltani tuollaiset urkkijat pois.
[/quote]
Niin, sitä on vain vaikea tietää kuka on urkkija ja kuka ei käy ollenkaan. Mua hävettää, miten vähän muiden asiat kiinnostavat. :)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 12:58"]
Somessa tärkeä tekijä on aktiivisuus. Jos päivität kerran kuukaudessa tilaasi, etkä silloinkaan mitään ihmeellistä, niin ei ihme ettei niistä tykätä. Tai toinen ääripää että päivität tilaasi liikaa, eli laitat 20 kuvaa kissastasi ja lapsestasi ja raportoit jokaisen kauppa ja vessareissun plus huomenet ja hyvät yöt. Jos päivität liikaa 'tylsiä' asioita, ei kukaan kohta jaksa lukea päivityksiäsi ollenkaan, ihan sama mitä päivität.
Koita päivittää kerran päivässä - kahdessa jotain. Kiinnitä huomiota kielioppiin ja mielenkiintoiseen kirjoitustyyliin. Älä raiskaa päivitystä usealla hymiöllä. Äläkä erottele lauseita kolmella... pisteellä... se on rasittavaa lukea... Jos jaat kuvia, huolehdi että kuvat ovat selkeitä, valoisia ja teräviä, muokkaa niitä mahdollisuuksien mukaan (jo pieni valotuksen, kontrastin ja lämpötilan muokkaaminen tekee kuvasta mielenkiintoisemman). Jos kuvaat itseäsi, ota kuvat eri paikoissa, eri vaatteet päällä, eri asennoissa, eri ilmeillä, erilaisella meikillä ja hiustyylillä. Sama juttu kissaa tai lasta kuvatessa. Ketään ei kiinnosta nähdä 500 kertaa vuodessa kissaasi istumassa siinä ikkunalaudalla. Älä jankkaa samoista asioista liikaa (esimerkkinä "24 päivää etelän matkaan!!!" "21 päivää etelän matkaan!!" "19 päivää etelän matkaan, tänään ostettiin matkalaukut kaikille!" "18 päivää reissuun <3" "koska reissuun on enää 16 päivää, taidan lähteä shoppailemaan lomavaatteita" jne) koska jokaisella menee siihen hermo. Karu totuus on, että sinä olet ainoa kuka sitä reissua todella odottaa.
Tässäpä nyt muutama mieleen tullut asia.
[/quote]
Tuossa oli hyviä pointteja!
Itsekin taidan kuulua "epäsuosittuihin". Kavereita on n.90, parhaimmillaan esim. synttäripäivänä on tullut 20 onnittelua. Lasten syntymistä ym. tosi isoista jutuista saattaa onnitella jopa 30, loput eivät koskaan kommentoi tai peukuta.
Jos laitan jonkun arkipäiväisemmän päivityksen, niin 1-3 parasta kaveria saattaa kommentoida. Ja en siis todellakaan päivitä mitään ruuanlaittoja tms.
Itse olen ajatellut sen johtuvan juuri tuosta, että kirjoitan sinne niin harvoin mitään, niin harva seuraa niin aktiviisesti juuri minun kirjoituksiani. Välillä on ollut aktiivisempia kausia itsellä, ja silloin olen huomannut kommenttien määränkin lisääntyvän. Monilla on jopa useita satoja fb-kavereita, ja etusivulle tuleva päivitysten määrä on niin suuri, etteivät edes lue kaikkia tarkkaan vaan vain "mielenkiintoisimpien" henkilöiden jutut.