Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuminen omalla tontilla esim. pikku saunamökissä?

Uivelo_
05.12.2020 |

Jos hankin tontin yksityiseltä (pienen kaupungin keskustan läheltä), voiko joku pakottaa minua rakentamaan siihen omakotitalon heti, eli voinko asua tällä tontilla esim. asuntovaunussa/pienessä talovaunussa/saunamökissä muutaman vuoden ennen rakentamista, mahdollisesti vesiliittymä käytössä? Tällöin varmaankin tarvitsen okt rakennusluvan joka tapauksessa, eli hakisin sellaisen valmiiksi.

Tiedän että hassu foorumi kysyä, mietintään menee muutkin foorumit josta aiheesta voisi joku tietää.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi rakentamisvelvoitteet on kuntien kaavatonteissa. Ja tarkoitushan on ettet ostele tontteja varastoon ja rakenna/myy kun se sinulle taloudellisesti sopii vaan siihen saadaan nopeasti kiinteistöveroa maksava kohde. Kaavamonopolin ulkopuolisilla tonteilla ei yleensä velvoitteita tai rajoituksia.

Vierailija
22/27 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun laitoin lainakyselyä pankille tontin ostosta pankki torppasi sen sillä, että minulla tulee olla varaa rakentaa siihen tontille joku 200 neliöinen omakotitalo. Ryhdyin sitten miettimään, miten jumiutunutta ajattelua tässä yhteiskunnassa voi olla. Miksi ihmeessä pitäisi olla valmiudet rakentaa tuollainen kolossi omalle tontilleen? Eikö pieni hirsitalo pikku ulkosaunalla voi olla ihmiselle riittävä? No, tiedän ainakin että tämän pankin kanssa en mahdollisten asumiseen liittyvien lainojen kanssa aikanaan neuvottele. Minulla on vähän luovempi mieli sen suhteen, miten haluan asumiseni aikuisiällä järjestää. Kunhan ensin päätän, minne haluaisin asettua :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta kiinnostaa minuakin miten ihmiset ovat tämän järjestäneet.

Minulla on jo tontti. Rakentamisvelvoitetta ei ole.

Ja mietin voiko osoitteen siirtää siihen.

Reissaan matkailuautolla talvet lämpimässä ja voisin kesät olla siinä, toki teen kotimaan reissujakin.

Äitini haluaa myydä talonsa, on jo palvelutalossa ja talosta on vain kuluja. En itse ole siitä kiinnostunut. En halua muuttaa hankalan exäni naapuriksi. Osoitteeni on kyllä ollut siinä.

Vierailija
24/27 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täältä apua saa, kannattaa varmaan fb käydä katsomassa. Olen joihinkin ryhmiin törmännyt,en kyllä nimiä muista

Vierailija
25/27 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole helppo homma. Kesämökille ei saa vakituista osoitetta se on varma. Jos asuu kesämökillä (rakennusluvassa) on maistraatin silmissä asunnoton joka vaikeuttaa yhteiskunnallisia monia asioita. Sen kesämökin voi ilmoittaa toki maistraattiin mutta silti asia ei muutu. Kyse on byrokratiasta. Kesämökki voi olla vaikka ok-talomainen tässä mutta byrokratia. Kiinteistöveron muutos mökistä ympärivuotiseksi asunnoksi on niin pieni ettei sillä ole väliä kun lämmityskulut on paremmin eristetyssä "kesämökissä" niin paljon pienemmät vuoteen.

Asumuksen jossa asutaan koko ajan tulee täyttää tietyt kriteerit. Vesi, lämpö, viemäröinti, lämmitysjärjestelmä, sähköt sisävessa pitikö se nykyään olla myös. Se sai olla muukin kuin vesitoiletti.

Jotta rakennukseen saa postiosoitteen on se rakennettava ok-talon rakennusmääräyksin jotta rakennuslupa irtoaa.

Näitähän kierretään nillä siirrettävillä minikodeilla joissa on biovessa ja minisuihku pikkuisella keräyskaivolla.

Vierailija
26/27 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asemakaava alueella tai rantakaava alueella kunnan rakennusjärjestys määrää asunnon tontin mknimi koon. Yleensä se on 5000 neliömetriä eli puoli hehtaaria.

Vierailija
27/27 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuollainenhan on kiva vaikka pysyvänä, jos siihen on mahdollisuudet:

https://www.nettikaravaani.com/omavalmiste/kaikki/1644092

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme