Järkyttävä hammaskipu!! ;(
Miks tälläset vaivat iskee aina silloin ku lääkärit on monta päivää visusti kiinni?! Päivystykseen matkaa pitkästi toista sataa. Neuvoja miten sais nukuttua? Panadolia oon ottanu niin paljon ku saa enkä enempää uskalla ottaa ku oon raskaana :'\
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 02:10"]
Kertookohan se juurihoidon tarpeesta kun tuo kipee hammas on selvästi muita ylempänä? Ainakin kipu on samanlaista. Terveet hampaat piti olla.
ap
[/quote]
Voisiko olla viisuri eli viisaudenhammas joka siellä kummittelee?
Huh 3tuntia pystyin nukkumaan! Ei oo viisuri vaan kulmahammas. Muistelisin että tuohon on tehty aiemmin juurihoito mutta voiko sellainen hammas vielä oireilla? Lähimpään päivystävään lääkäriin matkaa on tosiaan Se reilu sata:( Sinne varmaan pitäisi lähtä, vaikka niin mukava ois pääsiäistä kotona viettääkkin. Mulla ois Yks lähes käyttämätön pakkaus antibiootteja jotka sain vajaa vuosi sitten rintatulehdukseen, uskaltaiskohan niitä ottaa? Mulla ei näy tuossa hampaassa reikää, eikä mikään ruoka/juoma vihko. On vaan jomottava paineen tunne :(
ap
Suosittelen, että käytätte akuuttiin hammaskipuun raakaa valkosipulia. Laittakaa kokonainen, kuorittu valkosipuli hampaan väliin jota särkee. Ei tarvitse jauhaa kuin purukumia, mutta purkaa hampaalla valkosipulinkynttä niin että sieltä vapautuu luonnon omaa antibioottia. Kokeilkaa 15-30min.
Jos sulla on kotona niitä antibiootteja, ala ottamaan niitä tai tarkista tietenkin ensin, sopiiko ne raskaana oleville. Antibiootti alkaa yleensä vaikuttamaan melko nopeasti ja vie kivunkin pian pois.
Siis panadol (parasetamoli) nimenomaan on se turvallisin särkylääke, juuri raskaanakin. Itsehoitopuolella sitä myydään annoksella kolme kertaa päivässä se 1000mg.
Ibuprofeeniakin voi akuutissa tilanteessa ottaa sen kolme kertaa päivässä ja myös yhtä aikaa sen parasetamolin kanssa, sen 400mg ibuprofeenia ja kolmesti päivässä (Eli n. 8 tunnin välein)
Ja niitä isompia annoksia saa vain reseptillä ja lääkäriltä.
Saatko puhelimella kiinni jonkun päivystävän hammaslääkärin? Hän voi lähimpään apteekkiin soittaa puhelinreseptin tai kirjoittaa e-reseptin jos tarvitset särkylääkettä ensihätään, ja sitten heti kun pääset vain niin pikapikaa hammaslääkäriin näytille.
-farmaseutti
Mä laitan aina pakkasesta jäisen ranskalaisen siihen ikeneen jos alkaa yöllä särky.. Helpottaa hiukan. Kerran olin nukahtanut se ranskis suussa ja mies oli ihmetellyt kun tuli yövuorosta et miks nukun sohvalla ranskis suussa:)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 08:04"]Huh 3tuntia pystyin nukkumaan! Ei oo viisuri vaan kulmahammas. Muistelisin että tuohon on tehty aiemmin juurihoito mutta voiko sellainen hammas vielä oireilla? Lähimpään päivystävään lääkäriin matkaa on tosiaan Se reilu sata:( Sinne varmaan pitäisi lähtä, vaikka niin mukava ois pääsiäistä kotona viettääkkin. Mulla ois Yks lähes käyttämätön pakkaus antibiootteja jotka sain vajaa vuosi sitten rintatulehdukseen, uskaltaiskohan niitä ottaa? Mulla ei näy tuossa hampaassa reikää, eikä mikään ruoka/juoma vihko. On vaan jomottava paineen tunne :(
ap
[/quote]
Nyt jos et vielä ole lekuriin mennyt niin on aika!! Tuo jomotus on oire tulehduksesta.
Itselläni alkoi sellainen"hassu" tykytys/jomotus ja soittelin päivystykseen, sain ajan heti.
Seurasi viikon ramppaaminen " terveen" hampaan vuoksi. Kivut oli niin kovat että kahden panacodin jälkeen nuppi oli aivan pehmeä mutta tunsin hampaan edelleen. Vauvankin takia äkkiä lääkärin luo. Jos et olisi raskaana saisit varmasti vahvimmat auttavat lääkkeet. Raskaana oleville ei voida määrätä avuksi juuri mitään. ..
Juu akuutti päivystykseen vaan sen hampaan kanssa. Jos on juurihoidettu niin kivun aiheuttaa tulehdus ja joka on siellä hampaan apexin (kärki) päässä leukaluussa tai sitten juurihoito ei ole onnistunut täysin vaan juurikanavaan on jäänyt sitä hermoa ja bakteereja.
Ja kipu voi alkaa äkisti vaikka joku väittikin että ei voi.
Vauvan kannalta tosi tärkeää saada hammas nyt kuntoon että tulehdus ei pääse leviämään muualle.
t.hammashoitaja
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 02:02"]
Siks panadolia ku se mulla yleensä auttaa. Buranaa ois kaapissa mutta sitä en oo uskaltanut ottaa, mulla nyt rv20 menossa. Eilen alko tää kipu ja ajattelin että selviän pyhien yli mutta aika toivottomalta alkaa tuntua. ;(
ap
[/quote]
Särky ei kyllä yleensä ala aivan itsestään ja yhtäkkiä, vaan jotain kipua tai oireilua on ilmeisesti sitten ollut jo aikaisemminkin? Äkillinen kipuilu saattaa mennä ohitse yhtä nopeasti kuin on alkanutkin.
Olisikohan paikkakunnallasi jotain yksityishammaslääkäriä, joka päivystää pyhäaikoina? Isoimmissa kaupungeista yleensä löytyy.
Valtakunnallisesta terveyspalvelujen neuvontanumerosta saat varmasti ensikäden tietoa siitä, mitä sinun kannattaa tehdä ja toisaalta myös neuvoja, millaista kivunlievitystä voit käyttää raskausaikana ja kuinka paljon.
Omalla kohdalla perinteisen reiän aiheuttamaan särkyyn on auttanut burana sekä kahvinjuonti, joka hieman puuduttaa kipeää kohtaa. Mutta tietenkin asiaan vaikuttaa se, millaista kipu on (jomottavaa, vihlovaa jne.) ja onko hammas kylmän- vai kuumanarka. Jos on tarve juurihoidolle, usein kipua aiheuttaa sekä kylmä että kuuma neste tmv.