Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua ! Kaipaisin vinkkejä vaikeaan ummetukseen!:(

Vierailija
18.04.2014 |

Tilanne sellainen, että olen kärsinyt pidempään pahasta ummetuksesta. Kaikki pitäisi olla kunnossa: paljon kuituja, monipuolinen säännöllinen ruokavalio, vettä, liikuntaa, ei ylipainoa jne.

Olen käyttänyt nyt lääkärin ohjeen mukaan Movicolia säännöllisesti ja vatsa ei ole kovalla ja silti suoli ei tyhjene kuin Microlaxilla. Tähystykseen on lähete, mutta mitä tässä odotellessa voi tehdä? Kärsin ajoittain kovista vatsakivuista. Viime viikolla CRP oli ok.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei siellä oo joku tukos sitten? Jos se massa kerääntyy jonnekin suolenseinämään, niin ei varmasti tunnu kivalta! Lääkäriin vaan uudestaan!

Vierailija
22/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jossain mainittiin, että ulostusrefleksi laimenee jos totuttaa itsensä päkistämään väkisin. Eli pitäisi malttaa rauhassa odotella, että aaltoliike havahtuu ja lasti ulostuu itsestään. Akuankkapino ei taitaisi tehdä pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain synnytys on jättänyt sellaiset jäljet, että peräsuolta pitää tukea emättimen kautta, muuten ei ulostaminen onnistu. En muista miksi sitä vaivaa sanotaan (peräsuolenlaskeuma?), mutta nämä on niitä naisten vaivoja joista ei kauheasti puhuta - vaikka syytä olisi, kun eivät ihan harvinaisiakaan ole!

Toivottavasti saat vaivaasi apua tavalla tai toisella.

Vierailija
24/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kokeillut mennä kyykkyyn pöntöllä. Siis nouset seisomaan pytylle ja kyykistyt siitä. Jos asento jotenkin painaisi vatsaa ja avaisi peräaukkoa ja saisi ulosteen tulemaan.

Vierailija
25/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on juttua gynegologisista laskeumista, jos nyt sellaisesta on kyse:

http://www.hs.fi/terveys/a1381293211319

Vierailija
26/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko kyykkykakka helpommin, kuin normaalisti pöntöllä istuen? Tän ainakin tietää, jos on joskus metsällä sissipas*alla ollut. Mutta ainakin tuo kyykkyasento helpottaa tavaran tuloa suolesta ulos. Itse käytän nykyään lapsen vessan korokejakkaraa (tai ämpäriä) jalkojen alla, että saan jalat korkeamalle. Tulee tavara helpommin ulos. Mutta jos vaiva fysiologinen (esim. mitä tossa ylempänä mainittiin), niin en tiedä toimiiko.

Vierailija
27/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 22:56"]

Kiitos vinkeistä ja lähes kaikkea kokeiltu;)

Mutta ongelmana on se, ettei kakka tule ulos, vaikka vatsa olisi löysällä.

[/quote]

olisko sulla huonot vatsalihakset ja näin ei tuutti pääse ulos vaikka haluaisikin?

itessäni olen huomannu sen suuntaista

Vierailija
28/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 23:28"]

Ootko kokeillut mennä kyykkyyn pöntöllä. Siis nouset seisomaan pytylle ja kyykistyt siitä. Jos asento jotenkin painaisi vatsaa ja avaisi peräaukkoa ja saisi ulosteen tulemaan.

[/quote]

Tätä en ole vielä kokeillut. Kiitos kaikille, jotka ovat antaneet vinkkejä :)

ap

Vierailija
29/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 22:56"]

Kiitos vinkeistä ja lähes kaikkea kokeiltu;)

Mutta ongelmana on se, ettei kakka tule ulos, vaikka vatsa olisi löysällä.

[/quote]

olisko sulla huonot vatsalihakset ja näin ei tuutti pääse ulos vaikka haluaisikin?

itessäni olen huomannu sen suuntaista

[/quote]

En ole koskaan aikuisiällä ole ollut näin hyvässä fyysisessä kunnossa, että en usko, että kyse olisi vatsalihaksista. Voihan tietty ongelma olla siinäkin :(

ap

Vierailija
30/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastit suoleen. Se alkaa käymään siellä ja kohta homma toimii taas. Usko pois!!

Vierailija
31/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 23:19"]

Kärsin itse samasta, vatsa oli kuralla mutta mitään ei tullut. Vain tietyllä tapaa pinnistäessä tuli vähän ulostetta.

Älä pelästy ap, mutta minulta löytyi tähystyksessä kasvain peräsuolen sisältä. Leikattiin pois. vatsakipuja oli melkein vuoden.

[/quote]

Oliko sinulla CRP koholla? Oliko sinulla myös selkäkipuja?

ap

Vierailija
32/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 23:42"]

Lastit suoleen. Se alkaa käymään siellä ja kohta homma toimii taas. Usko pois!!

[/quote]

Tätäkin on kokeiltu, mutta usko vaan, ei ole auttanut!:(

ap

Vierailija
33/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 23:28"]Ootko kokeillut mennä kyykkyyn pöntöllä. Siis nouset seisomaan pytylle ja kyykistyt siitä. Jos asento jotenkin painaisi vatsaa ja avaisi peräaukkoa ja saisi ulosteen tulemaan.

[/quote]

eikä kuule tarvitse nousta pöntölle seisomaan, kun ottaa jakkaran jalkojen alle pyllyn ollessa normaalisti pöntöllä..

Vierailija
34/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku näistä on auttanut aina:

- tupakka

- luumut, sellaisenaan, kuivattuna tai marmeladina

- reilusti olutta

- peräruiske

Vierailija
35/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehotan ehdottomasti kokeilemaan samaa josta 25 ja 27 jo puhuivat: nosta jalat ämpärin/jonkun pallin päälle kun istut pöntöllä (=kyykkyasento, polvet lähempänä rintakehää kuin istuessa), niin peräsuoli suoristuu ja kakkaaminen helpottuu! itsellä toimii tosi hyvin myös ummetukseen!

Vierailija
36/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 23:28"]Ootko kokeillut mennä kyykkyyn pöntöllä. Siis nouset seisomaan pytylle ja kyykistyt siitä. Jos asento jotenkin painaisi vatsaa ja avaisi peräaukkoa ja saisi ulosteen tulemaan.

[/quote]

eikä kuule tarvitse nousta pöntölle seisomaan, kun ottaa jakkaran jalkojen alle pyllyn ollessa normaalisti pöntöllä..

[/quote]

Tai vielä vähän korkkeampaa (tai siis minkä korkuisen jakkaran). Minä olen käyttänyt muoviämpäriä väärinpäin, sen päälle noostanut jalat. Vaiva on hävinnyt, mutta kuopuksen syntymän jälkeen oli aika pitkän aikaa. Kuopus oli isokokoinen. Olin jo unohtanut tuonkin vaivan, mutta nyt tuli mieleen, Alavatsan lihasten treeniin minulle on jooga ollut vaihtoehdoton ja sillä sain myös virtsankarkailun loppumaan. 

Vierailija
37/51 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 23:15"]

Kerro, mikä määrä on paljon kuituja, vettä ja liikuntaa?

[/quote]

Kuitu: Aamulla puuroa, leipänä lähes aina ruisleipä, pasta ja riisi täysjyväversiona, erilaisia salaatteja joka pvä ja/tai raasteita, hedelmiä päivittäin esim. omenaa, luumua tms.

Vesi: vettä pari litraa pvässä muiden juomien lisäksi

Liikunta: palloilulajeja 2-3 krt/vkossa/1,5 h/krt, kuntosali 1-2 krt/vkossa sekä koiran lenkitys väh. kerran pvässä.

ap

[/quote]

Näiden perusteella vaikuttaisit saavan riittävästi kuitua. Itse laitan jugurttiin kolme ruokalusikallista vehnälesettä ja juon ensimmäiseksi aamulla puoli litraa vettä. Iso mukillinen kahvia aamulla. Päivällä lounaan lisäksi salaattilautanen täyteen salaattia, jonka pinnalle kurpitsansiemeniä ja kastikkeeksi oliiviöljyä. Yleensäkin pyrin syömään paljon kasviksia ja hedelmiä. Vettä vähintään 2-3 litraa vuorokaudessa. Näillä vatsa pysyy toiminnassa, mutta muuten on tuskaa.

Sellainen kummallisuus, että olut saa vatsan sekaisin. Jos sitä juon, tulee tavaraa taatusti. Toinen "vauhdittaja" on sipuli. Tosin vaikutus on sen verran vahva, että yleensä välttelen noita.

Vierailija
38/51 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkuta usean minuutin ajan bideesuihkusta alapäätäsi lämpimällä vedellä kun koetat ulostaa. Tue sormella emättimen puolelta.

Vierailija
39/51 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitapa jättää viljat vaikka kuukaudeksi kokonaan pois. Mulla ne aiheuttaa ilmavaivoja ja ummetusta.

Kuitua saa muistakin ruuista. Lisää rasvaa ruokavalioon (voi, oliiviöljy tms.), toisilla auttaa ruokalusikallinen kookosöljyä aamuisin esim. teen tai kahvin joukkoon.

Vierailija
40/51 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla ärtyneen suolen oireyhtymä?

Käy lukemassa täältä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068