Apua ! Kaipaisin vinkkejä vaikeaan ummetukseen!:(
Tilanne sellainen, että olen kärsinyt pidempään pahasta ummetuksesta. Kaikki pitäisi olla kunnossa: paljon kuituja, monipuolinen säännöllinen ruokavalio, vettä, liikuntaa, ei ylipainoa jne.
Olen käyttänyt nyt lääkärin ohjeen mukaan Movicolia säännöllisesti ja vatsa ei ole kovalla ja silti suoli ei tyhjene kuin Microlaxilla. Tähystykseen on lähete, mutta mitä tässä odotellessa voi tehdä? Kärsin ajoittain kovista vatsakivuista. Viime viikolla CRP oli ok.
Kommentit (51)
Kiitos vinkeistä ja lähes kaikkea kokeiltu;)
Mutta ongelmana on se, ettei kakka tule ulos, vaikka vatsa olisi löysällä.
Elikäs tarkennan ongelmaani eli vatsa on löysällä ja ulostaminen ei silti onnistu :(
ap
Ällö neuvo, mutta toimii, jos ähky on suurin. Laita sormi emättimeen ja työnnä sitä kautta ulostetta ulospäin. Auttaa aina.
Kannattaa ehkä mennä lääkäriin. Mutta olisko kyseessä sama ilmiö kuin lapsella joka ei malta tai uskalla ulostaa? Ota vaikka Aku Ankka mukaan vessaan ja rentoudu.
Kannattaa ehkä mennä lääkäriin. Mutta olisko kyseessä sama ilmiö kuin lapsella joka ei malta tai uskalla ulostaa? Ota vaikka Aku Ankka mukaan vessaan ja rentoudu.
8,ei tuo ole tässä vaiheessa ollenkaan ällöä!;)
Oisko jollain ideaa, että mistä tämä 'ulostamattomuus' voisi johtua? Onko mun perä/paksusuoli jotenkin vioittunut tmv.?
ap
Mulla tehos se apteekista saatava viciblin vai mikä lie. Jauhe, jota pistin aina aamupuuroon. Meni ehkä viikko ennen ku alko vaikuttaa, mutta nyt en voi olla ilman.
Mulla tehos se apteekista saatava viciblin vai mikä lie. Jauhe, jota pistin aina aamupuuroon. Meni ehkä viikko ennen ku alko vaikuttaa, mutta nyt en voi olla ilman.
9:lle: eli olen käynyt lääkärissä ja tosiaan kaikki keinot on koitettu lehtihetkineen;) Lääkäri siis laittoi lähetteen tähystykseen. Epäili jotain rakenteellista ongelmaa, mutta ei kertonut, mitä arveli.
ap
Tai stimuloi sitä peräaukkoa työntämällä sormi sisään, niin mulla ainakin ulostusrefleksi rupee toimimaan.
Joskus on ollu pakkorako kokeilla tätäkin. ;-)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 23:14"]
[/quote]
Siis, mulla käytössä Movicol ja vatsa on löysällä, mutta ulostaminen ei silti onnistu. ap
Kauanko oire on vaivannut? Osaatko sanoa mihin kohtaan ulostemassa pysähtyy? (Jos tunnet sen, kohta sijaitsee peräsuolessa)
Multa ei löydy vinkkejä, kärsin just samasta ongelmasta. Ja kaikki sun mainitsemat olen myös kokeillut. Lääkäriin pitäisi itsekin mennä. On kyllä ärsyttävä vaiva.
Kärsin itse samasta, vatsa oli kuralla mutta mitään ei tullut. Vain tietyllä tapaa pinnistäessä tuli vähän ulostetta.
Älä pelästy ap, mutta minulta löytyi tähystyksessä kasvain peräsuolen sisältä. Leikattiin pois. vatsakipuja oli melkein vuoden.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 23:15"]
Kerro, mikä määrä on paljon kuituja, vettä ja liikuntaa?
[/quote]
Kuitu: Aamulla puuroa, leipänä lähes aina ruisleipä, pasta ja riisi täysjyväversiona, erilaisia salaatteja joka pvä ja/tai raasteita, hedelmiä päivittäin esim. omenaa, luumua tms.
Vesi: vettä pari litraa pvässä muiden juomien lisäksi
Liikunta: palloilulajeja 2-3 krt/vkossa/1,5 h/krt, kuntosali 1-2 krt/vkossa sekä koiran lenkitys väh. kerran pvässä.
ap
kahvia ja rööki, toimii itellä ainakin nopeesti