Kummi eroaa kirkosta
Olen ystäväni pojalle sylikummi. Ristiäiset on hoidettu ja lapsi on kohta puolitoista vuotta vanha. Liityin kirkkoon takaisin että pystyin ottamaan kummiuden vastaan - emme ole kovin uskovaisia joten oma roolini on olla läheinen aikuinen läpi lapsen elämän.
Ihan puhtaasti säästösyistä ja uskonpuutteesta tahtoisin nyt taas erota pois kirkon nimilistoilta. Kysynkin, että jos nyt eroan kirkosta - onko sillä mitään vaikutusta nykyiseen kummin rooliin?
Kommentit (178)
Minäkin erosin kirkosta heti, kun oli kummilapsen ristiäiset vietetty. Ei sillä mitään vaikutusta kummin rooliin ole. Ihan sama ihminen olen nytkin kuin silloin, kun kuuluin kirkkoon. Ei sitä kummiutta tule kukaan sulta pois viemään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, että miksi edes otit kummiuden vastaan, jos uskonto ei kiinnosta sinua ollenkaan. Ihan samaa hulluutta kuin liitytään kirkkoon vain sen takia, että saadaan kivat kirkkohäät.
Mutta ei varmaan kummin roolisi muutu mitenkään, koska tuskin olet tähänkään mennessä vienyt lasta kirkkoon tai muutenkaan opastanut uskossa.
Kirkossahan saa käydä ja uskossakin voi opastaa vaikka ei kirkkoon kuuluisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, että miksi edes otit kummiuden vastaan, jos uskonto ei kiinnosta sinua ollenkaan. Ihan samaa hulluutta kuin liitytään kirkkoon vain sen takia, että saadaan kivat kirkkohäät.
Mutta ei varmaan kummin roolisi muutu mitenkään, koska tuskin olet tähänkään mennessä vienyt lasta kirkkoon tai muutenkaan opastanut uskossa.
Auttaisiko joku lääkitys tajuamaan?
Minullakin kummipoika jolle olen sylikummi. Liiyin kirkkoon takaisin että voin olla kummi. Erosin kirkosta ja liityin uudestaan, että lapseni saa kasteen ja kummit. Aion erota tämän kuun aikana myös samoista syistä, raha ja sinänsä uskonpuute. En koe että kummiuteni kummipoikaan vaihtuu/muuttuu millään tavalla. Hän on jo 10v.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon juuri alle kirjoitin, että erosin kirkosta heti kummilapsen ristiäisten jälkeen. Ollaan silti kummilapsen kanssa käyty kauneimmissa joululauluissa ja ihan vaan tutustumassa paikkakunnan kirkkoonkin. Ei se kirkkoon kuulumattomuus ole muuttanut sitä, että tällaista ei voisi yhdessä tehdä.
Itse olen kummi, enkä ollut kirkon jäsen edes lasta kastettaessa.
Pappi kyllä jotain äkytti, mutta ei jättänyt kastamatya kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kummi, enkä ollut kirkon jäsen edes lasta kastettaessa.
Pappi kyllä jotain äkytti, mutta ei jättänyt kastamatya kuitenkaan.
Niin yhden kummeista pitää kuulua kirkkoon, ei kaikkien.
Ehtoolliselle ei pääse jos ei kuulu kirkkoon. En osaa sanoa kummin roolista jos eroaa kirkosta.
Lapselle ei voi pitää ristiäisiä. Ei voi pitää kirkkohäitä.
En tiedä onko kirkkoon kuulumattomalla edes oikeutta mennä kirkkoon. Erosin itse kirkosta 6 vuotta sitten.
Liittyisin takaisin.Tuntuu pahalta liittyä sinne, koska Raamatun Sanaa suorastaan pidetään pilkkanaan Suomen kirkossa. En tarkoita kaikkia työntekijöitä. En ole koskaan oikein tajunnut kirkon roolia Suomessa. Kirkkorakennus ei tee ketään autuaaksi.
Kummiutta ei voi vaihtaa eikä ottaa pois kastetilaisuuden jälkeen.
https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat
Oletko nyt loppuun asti miettinyt minkä singnaalin annat kummilapselle? (Niin köyhä tai ahne, ettei oo edes kirkollisveroa maksamaan)
Kaikki kirkkoon kuuluvat kummit pitävätkin huolta lapsen kristillisestä kasvatuksesta? Yhtään sellaista en ole tavannut.
Vierailija kirjoitti:
Ehtoolliselle ei pääse jos ei kuulu kirkkoon. En osaa sanoa kummin roolista jos eroaa kirkosta.
En tiedä onko kirkkoon kuulumattomalla edes oikeutta mennä kirkkoon. Erosin itse kirkosta 6 vuotta sitten.
Liittyisin takaisin.Tuntuu pahalta liittyä sinne, koska Raamatun Sanaa suorastaan pidetään pilkkanaan Suomen kirkossa. En tarkoita kaikkia työntekijöitä. En ole koskaan oikein tajunnut kirkon roolia Suomessa. Kirkkorakennus ei tee ketään autuaaksi.
Mitä ihmettä? Kaikilla on oikeus mennä kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Olihan tää trolli, olihan?
Ehtoolliselle todellakin pääsee kaikki, myös kirkkoon kuulumattomat. Ei ne siinä rivissä mitään jäsen kirjoja kysele, eikä mitään muutakaan. Kaikilla on oikeus mennä kirkkoon, miksi ei olisi??
Ja kirkkoon voi liittyä koska tahansa takaisin saadakseen esim ne kirkkohäät tai lapsen kastetilaisuuden. Ja sitten voi erota vaikka saman tien sen jälkeen, se ei sitä vihkimistä tai kastetta pyyhi pois.
Kirkollisveron maksaminen on täysin turhaa! Kaikki uskonnot ovat satua!
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt loppuun asti miettinyt minkä singnaalin annat kummilapselle? (Niin köyhä tai ahne, ettei oo edes kirkollisveroa maksamaan)
Kyllähän tuossa mainittiin myös se uskonpuute syyksi.
Ja miksi sitä köyhyyttä pitäisi salata, jonkin köyhyyssignaalin pelossa? Ja jos on rahat tiukassa ja haluaa ne tähdellisempiin asioihin käyttää, niin sehän antaa vain signaalin järkevästä rahan käytöstä ja talouden ylläpidosta.
Minkä ihmeen takia ihminen haluaa kirkkovihkimisen ja lapsilleen kasteen, jos ei usko??? Ei voi käsittää.
Jos ei halua kuulua kirkkoon, niin sitten eroaa ja pysyy eronneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi sitä köyhyyttä pitäisi salata, jonkin köyhyyssignaalin pelossa? Ja jos on rahat tiukassa ja haluaa ne tähdellisempiin asioihin käyttää, niin sehän antaa vain signaalin järkevästä rahan käytöstä ja talouden ylläpidosta.
Miksi yleensä lähti kummiksi, tuskin on muuttanut mieltään uskosta ja kirkosta. Kummi on kristillinen kasvattaja ja esimerkin antaja.
Meillä kastettiin lapset, mutta lähdettiin kirkosta pois ihan muista, kuin rahasyistä. Toki ihmetyttää, että rahaa täytyy silti kerjätä. Eikö nämä kirkonmiesten hommat pitäisi olla kutsumusammatteja. Miksi minun siis pitäisi maksaa siitä? Jos haluan ostaa sellaisen palvelun noin 30 minuutiksi, niin enköhän voisi.
Ateisti kirjoitti:
Kirkollisveron maksaminen on täysin turhaa! Kaikki uskonnot ovat satua!
Ookko niitä jotka tykkää puuttuu toisten elämään ja valintoihin? Ja ovat aina oikeassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi sitä köyhyyttä pitäisi salata, jonkin köyhyyssignaalin pelossa? Ja jos on rahat tiukassa ja haluaa ne tähdellisempiin asioihin käyttää, niin sehän antaa vain signaalin järkevästä rahan käytöstä ja talouden ylläpidosta.Miksi yleensä lähti kummiksi, tuskin on muuttanut mieltään uskosta ja kirkosta. Kummi on kristillinen kasvattaja ja esimerkin antaja.
Ei ole ollut pitkiin aikoihin. Kummius on nykyään vain perinne, ilman sen syvempää merkitystä.
Ei ole.