Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endometrioosia sairastavat/siitä tietävät help!

Vierailija
18.04.2014 |

Olen siis 18-vuotias naisen alku ja lähiaikoina olen alkanut epäilemään itselläni lievää endometrioosia. Ainakin siis oireet ovat hyvin samoja kun mitä erilaisilla endometrioosista kertovilla saiteilla lukee, joskin eivät niin kipeitä.

Osaisiko joku täällä ottaa kantaa, että menevätkö jonkun muun piikkiin vai voisko ollakkin lievää endoa?

Oireina siis:

- ennen kuukautisia ja niiden aikana alaselkäkipu, joka estää kumartumisen ja lähinnä kumarasta nousemisen

- vasemman lonkan hillitön särky, joka pahenee ulostaessa

- ripuli kuukautisten aikana, sekä peräsuolessa ja jossain tuolla kohdun paikkeilla tuntuva kova kipu

- lähiaikoina ilmestyneet myös yhdyntäkivut, jotka tuntuvat nimenomaan peräsuolessa (ei siis peppuseksistä kyse vaan ihan tavan seksin aikana)

Ja vielä, kun olen tavattoman huono varaamaan lääkäriin aikaa ja syön e-pillereitä ja useammilla sivuilla kerrottiin, että niitä voidaan käyttää eräänlaisena hoitomuotona ja kivut ei ole niin kovia, että usein ihan normi buranalla pärjää niin kannattaako heti varata aikaa lääkärille vai voisinko odotella vaikka seuraavaan reseptinuusimiskertaan?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulostaa hieman hassulta, mutta yksityisillä lapsettomuusklinikoilla on hyviä gynejä, jotka näkevät endon monesta vinkkelistä. Mieti sitä jos rahallisesti mutenkään mahdollista.. Saisit sitten vuosien saatossa samalta henkilöltä suositukset mahdollisen endon hoidosta ja kun lapsiasiat tulevat ajankohtaisiksi - hän tuntisi historiasi ja oireilusi ja senkin puolesta 'hallitsisi' kokonaisuutta. Näillä klinikoilla voi käydä ihan vuositarkastuksissa vaikkei ole tosiaan edes vauvanteko mielessä, saatika hoidot. Suosittelen tätä, koska itse havaitsin sen hyväksi. Ravasin aikani monella luukulla, endo yhdellä gynellä, lapsettomuus toisella ja kivut kolmannella. Kaipasin, että joku katsoo kokonaisuutta. Esimerkkinä tähystysleikkaus voidaan ajoittaa niin, että raskauden yritys alkaa heti sen jälkeen - mahdollisuudet ovat paremmat niin. Ja lapsettomuushoitojen alkututkimukset voidaan tehdä ennalta.

Pahoittelut ap kun saat yhdessä viestiketjussa tämmöisen ryöpyn ja infomäärän lähinnä huolestuttavia faktoja sekä melko laskelmoivia suosituksia esim. raskauden yritykseen. Näin se vaan menee valitettavasti. Ehkä talletat nämä viestit ja luet uusiksi kun olet saanut sulatella, parin vuoden päästä. Mene kuitenkim lääkäriin kuukauden kahden sisällä.

Meitä endoa sairastavia on monia monia ja en uskalla arvioida edes kuinka monta sairastaa tietämättään.

Minunkin endo on 'paha', muttei kovinkaan kivulias. Eli tämä tauti voi olla salakavala.. Sain diagnoosin leikkauksesta. Ruokavalio auttaa minua osittain. Tauti menee aalloissa, välillä oireita enemmän välillä vähemmän.

Vierailija
2/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehottaisin käymään gynellä mahdollisimman pian ja sellaisella, joka tekee sisäultran, ehdottomasti. Sanoisin, että voi olla endoa, lonkkakipu kuulostas iskiakselta, joka useasti liittyy endometrioosiin. Säteileekö se polvea kohti? Toisaalta on mahdollista, että sinulla on kysta tai kystia. Jos todetaan endometrioosiksi, kehottaisin harkitsemaan lasten hankintaa jo aiemmin, jos kumppani on katsottuna. Itse pitkitin liian monta vuotta. Toivon, ettet ainakaan pitkitä lääkärilläkäyntiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rektovaginaalinen endo on sananmukaisesti hanurista. Pyri pysyttelemään lääkärinhoidon piirissä ja tarkkailussa ettei tilanne etene hoidotta liian vaikeaksi. Mulla pesäke tukki lopulta suolen suureksi osaksi ja leikkauksessa vältin avanteen vain täpärästi. Kivut olivat vuosia tilanteen mukaiset. Zoladex oli taivaan lahja oireisiin. Lapsenkin sain hoidoilla.

Vierailija
4/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tuo lonkkasärky nimenomaan kuukautisten aikana ja yhdyntäkivut pahimmillaan ennen kuukautisia/niiden aikana. Ap

Vierailija
5/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoh. Noita oireita lukiessa aloin nyt epäilemään että olisiko minullakin endometrioosia. Enpä ole ennen yhdistänyt vaivoja siihen mahdolliauuteen.

Vierailija
6/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 00:36"]Ohoh. Noita oireita lukiessa aloin nyt epäilemään että olisiko minullakin endometrioosia. Enpä ole ennen yhdistänyt vaivoja siihen mahdolliauuteen.

[/quote]

Itse kovasti toivoisin, että ei olisi endometrioosia, sillä se voi vaikuttaa lasten saantiinkin ja tahtoisin ikäni puolesta lapsia noin 6 vuoden päästä ja mietin, että voiko esim. jotain lapsettomuushoitoja tehdä etukäteen. Eikä tuo nyt muutenkaan niin toivottu sairaus olisi.. Ainiin ei pitäisi vissiin näin väsyneenä kirjoittaa kun puolet asioista unohtuu, mutta peräsuoli ja kohtukipu on ulostamisen aikana silloin kun on kuukautiset, ei siis jatkuvasti

Vierailija
7/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlaiset oireet kuin sinulla, ja myös pillerit, niin ja olen samanikäinenkin. Lääkäri sanoi suoraan, että ei lähdetä leikkaamaan (joka on ainoa tapa saada varma diagnoosi, jos ultrassa ei näy mitään ja usein ei näy), jos kivut eivät ole ihan helvetilliset ja pilaa elämää. Tietysti voisin lähteä juoksemaan lääkäriltä lääkärille, mutta pystyn esim. käymään koulussa jo Buranan ja Panacodin voimalla, joten en lähde siihen rumbaan.

Olen sitä mieltä, että odottele rauhassa seuraavaan kertaan. Ensisijainen hoito endoon on tosiaan e-pillerit ja hyvät kipulääkkeet, joten jos pärjäät, niin ei maksa vaivaa rynnätä lääkäriin.

Vierailija
8/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 00:57"]Mulla on samanlaiset oireet kuin sinulla, ja myös pillerit, niin ja olen samanikäinenkin. Lääkäri sanoi suoraan, että ei lähdetä leikkaamaan (joka on ainoa tapa saada varma diagnoosi, jos ultrassa ei näy mitään ja usein ei näy), jos kivut eivät ole ihan helvetilliset ja pilaa elämää. Tietysti voisin lähteä juoksemaan lääkäriltä lääkärille, mutta pystyn esim. käymään koulussa jo Buranan ja Panacodin voimalla, joten en lähde siihen rumbaan.

Olen sitä mieltä, että odottele rauhassa seuraavaan kertaan. Ensisijainen hoito endoon on tosiaan e-pillerit ja hyvät kipulääkkeet, joten jos pärjäät, niin ei maksa vaivaa rynnätä lääkäriin.

[/quote]

Kiitos kovasti vastauksesta, paransi heti mieltä :) Odottelempa siis sitten siihen seuraavaan reseptin uusimiskertaan, kun ei sitä mitenkään kerran voi hoitaa kun mitä jo itse teenkin. Ap

9/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Siskollani on erittäin ärhäkkä endometrioosi, ja sitä hoidetaan tällä hetkellä hormonikierukalla. (ikää vasta 24-v. Ja se kierukan perkelekään ei ole auttanut toivotulla tavalla (ns. vaihdevuosien kaltaisen tilan tavoittelulla, jotta limakalvo lopettaisi kokonaan kasvun))  Huomattiin noin vuosi sitten, kun parin vuoden yrittämisen jälkeenkään ei vauvaa alkuanut kuulumaan.. (limakalvon kasvu tukkinut munanjohtimet, mutta vauvaa ei poistoleikkauksenkaan jälkeen kuulunut.) Elikkä.. Oireista en sen tarkemmin osaa sanoa, kun en henk. koht. ole koskaan kokenut, mutta sen voin sanoa, että helvetilliset kuukautiskivut estivät kokonaan ruumillisen työn, ennen kierukan laittoa. Kierukan laiton jälkeen ollut normaalit kuukautis kivut ja vuodot.  Lääkäri myös totesi, että lapsia pitäisi alkaa hankkimaan NYT, jos niitä mieliii saada, koska tämä endometrioosi, ei parane. Ikinä... :( Pahentuu vain. 

Ja anteeksi nyt vain hirmu paljon, jos nyt säikäytin sinut kovasti, mutta toivottavasti saat vauva-haaveesi joskus toteutumaan, kunhan uskallat tarpeeksi ajoissa lähteä toimimaan. <3

PS. Kaikki endometrioosin muodot eivät ole yhtä pahoja. Mutta siskoni on jo luopunut kokonaan vauvahaaveista... Vaikka ikää onkin vasta se 24 v. :(

Vierailija
10/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka te nyt noin kipeitä olette, naisparat? Syöttekö terveellisesti ja harrastatte riittävästi liikuntaa? :/

Vierailija
11/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 02:45"]

Kuinka te nyt noin kipeitä olette, naisparat? Syöttekö terveellisesti ja harrastatte riittävästi liikuntaa? :/

[/quote]

Heh? Täähän on vitsi? Onhan?

Ap, olen hiukan yli 40 nyt. 20 vuotta sitten mulle oli varattu jo leikkaus mutta en uskaltanut mennä. Olen jäänyt tahattomasti lapsettomaksi. Mut on nyt kyllä muutama vuosi sitten leikattu ja asia todettu. Silloselle 20 v minälle sanoisin että _mene_ leikkaukseen ja yritä niitä lapsia kaikin tavoin ja heti. Kivut on kyllä vähentyneet leikkauksen myötä. Olen syönyt särkylääkkeitä kuukautiskipuihin kuin leipää, enää en voi iburofeenia, ketoprofeenia ym syödä ollenkaan, maha ei kestä, oksentelen jne.

Eli tee sille asialle lähitulevaisuudessa jotain ettei käy kun mulle.

Vierailija
12/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärissä kannattaisi käydä ja keskustella.

Lääkäri voi esim vaihtaa pillerimerkin toiseen, se voi auttaa (itselläni selvästi lievemmät oireet Zoelyn kanssa. Kuulemma on myös endoon lääkekin, jota voi kokeilla (joskin kai aika kallis).

Ja tietysti vielä saisit kunnon kipulääkkeen reseptillä. Esim Naprometin voisi olla hyvä.

Vierailija
13/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lievä endo, pysynyt hillinnässä pillereillä. On siis ilmeisesti vain kohdun takana kiinnikkeissä, ei kohdussa tai munatorvissa. Tai näin lääkäri epäili. Ultrassa ei näy mitään, mutta sisätutkimuksessa kokenut lääkäri tunsi käsin.

Aiheuttaa kovia kuukautiskipuja, livempiä pillereiden aikaan, yhdyntäkipua ja ulostuskipua menkkojen aikaan ja hieman ennen.

Ei vaikuttanut raskaaksi tuloon, mutta oli tosi kovat kivut, kun kohtu alkoi laajeta ja kiinnikkeet löystyä, repi vissiin endoa paikoiltaan. Nyt yli puolenvälin ja oireita ei enää ole, raskaus ilmeisesti kuihduttaa endoa.

Olen siis nyt 33 ja eka lapsi. Endon ei siis tarvitse olla vakavaa, mutta pillereitä kannattaa syödä kunnes lapsia haluaa..

Vierailija
14/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 06:29"]Lääkärissä kannattaisi käydä ja keskustella.

Lääkäri voi esim vaihtaa pillerimerkin toiseen, se voi auttaa (itselläni selvästi lievemmät oireet Zoelyn kanssa. Kuulemma on myös endoon lääkekin, jota voi kokeilla (joskin kai aika kallis).

Ja tietysti vielä saisit kunnon kipulääkkeen reseptillä. Esim Naprometin voisi olla hyvä.

[/quote]

Zoelyä mä syönkin jo :) Ja tosiaan kivut ei mulla ole niin kovat pillereiden kanssa ettenkö pärjäis ihan vaan parilla 600mg buranalla varsin hyvin. Kiitos kaikille vastanneille, helpottaa oloa myös, kun huomaa ettei tää olekkaan niin harvinaista ja aika lieviltä kuitenkin omaankin korvaan kuulostaa nämä mun oireet niin jos se nyt ei hirveästi siihen lapsen saantiin vaikuttais. Lääkärille aion toki puhua asiasta, kun seuraavan kerran käyn, mutta en tosiaan näe syytä nyt akuutisti mennä kun ei siihen mitään hoitoa ole ja kivut ei ole kuolettavat.

Ja hyvää pääsiäistä teille kaikille toivottelee ap :)

Vierailija
15/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 06:29"]Lääkärissä kannattaisi käydä ja keskustella.

[/quote]

Zoelyä mä syönkin jo :) Ja tosiaan kivut ei mulla ole niin kovat pillereiden kanssa ettenkö pärjäis ihan vaan parilla 600mg buranalla varsin hyvin. Kiitos kaikille vastanneille, helpottaa oloa myös, kun huomaa ettei tää olekkaan niin harvinaista ja aika lieviltä kuitenkin omaankin korvaan kuulostaa nämä mun oireet niin jos se nyt ei hirveästi siihen lapsen saantiin vaikuttais. Lääkärille aion toki puhua asiasta, kun seuraavan kerran käyn, mutta en tosiaan näe syytä nyt akuutisti mennä kun ei siihen mitään hoitoa ole ja kivut ei ole kuolettavat.

[/quote]

Usein hoitona pahoihin endo-kipuihin käytetään tauotonta e-pillereiden syöntiä, siis että tauko pidetään ja kuukautiset tulevat vain kerran pari vuodessa eli jos vaivoja on vain kuukautisten aikana, se saattaisi tepsiä. Lääkäri varmasti osaa neuvoa tai ainakin tätä voi häneltä kysyä.

Vierailija
16/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 09:59"]

[/quote]

[/quote]

Usein hoitona pahoihin endo-kipuihin käytetään tauotonta e-pillereiden syöntiä, siis että tauko pidetään ja kuukautiset tulevat vain kerran pari vuodessa eli jos vaivoja on vain kuukautisten aikana, se saattaisi tepsiä. Lääkäri varmasti osaa neuvoa tai ainakin tätä voi häneltä kysyä.

[/quote]

No mä en oikein tiedä auttaisko tuo mulla, kun näiden Zoely pillereiden myötä kuukautiset ei kuitenkaan tule vailka pidänkin välipäivät. Eli siis välipäivinä on kuukautiskipuja mutta ei vuotoa, mut kaippa tuota voisi kokeilla seuraavassa liuskassa :)

Vierailija
17/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 oli siis ap :)

Vierailija
18/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Eihän se harvinaista ole 5-10% naisista sairastaa endoa. Mulla todettiin 20-vuotiaana, leikattiin tähystämällä 25-vuotiaana. Nyt olen 42v.

Lapsettomuutta pidettiin kovasti todennäköisenä ja peloteltiin että lapsia et varmaan ilman hoitoja saa. Sain lapset päälle 30-vuotiaana ilman hoitoja. 3 lasta minulla siis on.

Ei se välttämättä ultrassa näykään. Sen voi todeta vain tähystysleikkauksella. Mulla sitä poistettiin virtsarakon pinnalta (pissavaivat katosivat), kohdun takakannakkeet poistettiin ja vaikka missä sitä oli.

Emättimen ja peräsuolen väliin sitä silti jäi, kun ois tarvinnu pätkiä suolta ja siihen ei alettu. 3 peräkkäistä raskautta kuihdutti sitä joksikin aikaa. Oli monta vähäoireisempaa vuotta.

Nyt oireilen taas enemmän. Mutta ap:lle. Se ei ole automaattinen tuhon tuomio, eikä edes lapsettomuustuomio. Vaikka lääkärit kovasti näin vakuuttavatkin.

Tsemppiä!

Vierailija
19/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 10:36"]Moi,

Eihän se harvinaista ole 5-10% naisista sairastaa endoa. Mulla todettiin 20-vuotiaana, leikattiin tähystämällä 25-vuotiaana. Nyt olen 42v.

Lapsettomuutta pidettiin kovasti todennäköisenä ja peloteltiin että lapsia et varmaan ilman hoitoja saa. Sain lapset päälle 30-vuotiaana ilman hoitoja. 3 lasta minulla siis on.

Ei se välttämättä ultrassa näykään. Sen voi todeta vain tähystysleikkauksella. Mulla sitä poistettiin virtsarakon pinnalta (pissavaivat katosivat), kohdun takakannakkeet poistettiin ja vaikka missä sitä oli.

Emättimen ja peräsuolen väliin sitä silti jäi, kun ois tarvinnu pätkiä suolta ja siihen ei alettu. 3 peräkkäistä raskautta kuihdutti sitä joksikin aikaa. Oli monta vähäoireisempaa vuotta.

Nyt oireilen taas enemmän. Mutta ap:lle. Se ei ole automaattinen tuhon tuomio, eikä edes lapsettomuustuomio. Vaikka lääkärit kovasti näin vakuuttavatkin.

Tsemppiä!

[/quote]

Hieno juttu, että olet saanut lapset endosta huolimatta. Mutta niin kun ensimmäinen kommentoijakin sanoi niin uskon, että mulla on kansa niin lievä, ettei sitä leikkaamaan aleta jos ei sitten siihen lasten saantiin vaikuta. Ap

Vierailija
20/27 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: endon kivut ei korreloi vakavuuden kanssa! Tämä on hyvä tiedostaa! Lisäksi kommenttina, että endo harvoin lähtee liikkeelle peräsuolesta. Jos sulla on ulostamiskipua niin sirottumaan on melko varmasti jo muuallakin. Käy gynellä ultrassa, tauoton e-pillerikuuri ja hyvät kipulääkkeet. Ole avoin lastensaannille aikaisemmin jos meinaat niitä tehdä. Hankkiudu aikanaan ajoissa hoitoon jos lasta ei ala kuulua. Älä odota vuotta-kahta mitä normisti suositellaan. Tutki endoruokavaliota

Mulla suht kivuton laajalle levinnyt endo. Leikkaus, munasarja lähti, kolme lasta hoidoilla..

Tsemppiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän