Endometrioosia sairastavat/siitä tietävät help!
Olen siis 18-vuotias naisen alku ja lähiaikoina olen alkanut epäilemään itselläni lievää endometrioosia. Ainakin siis oireet ovat hyvin samoja kun mitä erilaisilla endometrioosista kertovilla saiteilla lukee, joskin eivät niin kipeitä.
Osaisiko joku täällä ottaa kantaa, että menevätkö jonkun muun piikkiin vai voisko ollakkin lievää endoa?
Oireina siis:
- ennen kuukautisia ja niiden aikana alaselkäkipu, joka estää kumartumisen ja lähinnä kumarasta nousemisen
- vasemman lonkan hillitön särky, joka pahenee ulostaessa
- ripuli kuukautisten aikana, sekä peräsuolessa ja jossain tuolla kohdun paikkeilla tuntuva kova kipu
- lähiaikoina ilmestyneet myös yhdyntäkivut, jotka tuntuvat nimenomaan peräsuolessa (ei siis peppuseksistä kyse vaan ihan tavan seksin aikana)
Ja vielä, kun olen tavattoman huono varaamaan lääkäriin aikaa ja syön e-pillereitä ja useammilla sivuilla kerrottiin, että niitä voidaan käyttää eräänlaisena hoitomuotona ja kivut ei ole niin kovia, että usein ihan normi buranalla pärjää niin kannattaako heti varata aikaa lääkärille vai voisinko odotella vaikka seuraavaan reseptinuusimiskertaan?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 06:29"]Lääkärissä kannattaisi käydä ja keskustella.
Lääkäri voi esim vaihtaa pillerimerkin toiseen, se voi auttaa (itselläni selvästi lievemmät oireet Zoelyn kanssa. Kuulemma on myös endoon lääkekin, jota voi kokeilla (joskin kai aika kallis).
Ja tietysti vielä saisit kunnon kipulääkkeen reseptillä. Esim Naprometin voisi olla hyvä.
[/quote]
Zoelyä mä syönkin jo :) Ja tosiaan kivut ei mulla ole niin kovat pillereiden kanssa ettenkö pärjäis ihan vaan parilla 600mg buranalla varsin hyvin. Kiitos kaikille vastanneille, helpottaa oloa myös, kun huomaa ettei tää olekkaan niin harvinaista ja aika lieviltä kuitenkin omaankin korvaan kuulostaa nämä mun oireet niin jos se nyt ei hirveästi siihen lapsen saantiin vaikuttais. Lääkärille aion toki puhua asiasta, kun seuraavan kerran käyn, mutta en tosiaan näe syytä nyt akuutisti mennä kun ei siihen mitään hoitoa ole ja kivut ei ole kuolettavat.
Ja hyvää pääsiäistä teille kaikille toivottelee ap :)
[/quote]
Usein hoitona pahoihin endo-kipuihin käytetään tauotonta e-pillereiden syöntiä, siis että tauko pidetään ja kuukautiset tulevat vain kerran pari vuodessa eli jos vaivoja on vain kuukautisten aikana, se saattaisi tepsiä. Lääkäri varmasti osaa neuvoa tai ainakin tätä voi häneltä kysyä.
[/quote]
No mä en oikein tiedä auttaisko tuo mulla, kun näiden Zoely pillereiden myötä kuukautiset ei kuitenkaan tule vailka pidänkin välipäivät. Eli siis välipäivinä on kuukautiskipuja mutta ei vuotoa, mut kaippa tuota voisi kokeilla seuraavassa liuskassa :)
[/quote]
Ei ehkä omatoimisesti ilman keskustelua lääkärin kanssa kuitenkaan.
Moi!
Oireet kuulostaa kyllä endometrioosilta. Suosittelen gynekäyntiä. Kaikki lääkärit eivät tunne endometrioosia ja sen oireita hyvin, joten kannattaa valita endoon perehtynyt gyne. Esim. jos asut Hkissa, Terveystalon Minna Kauko on sellainen.
Endoa hoidetaan kyllä e-pillereillä, mutta itse olisin huolestunut noista sun peräsuolen ongelmista, jotka viittaa, että endoa olisi jo sielläkin. Sen takia pitäisi mennä lääkärille arvioituttamaan tilanne. Endoa poistetaan leikkauksella ja voi olla, että juuri tuo peräsuolen endo tarvitsisi leikkausta. Leikkaukseen ei lähdetä heti, vaan tilannetta seuraillaan riippuen siitä, millaiseksi lääkäri tilanteesi arvioi.
Suosittelen tosiaan gynekäyntiä jollain alansa osaavalla lääkärillä! Jos kerrot, missä päin asut, voin tiedustella sulle endoon perehtyneen gynen sieltä päin (kuulun endon vertaistukiryhmään, jossa näitä tietoja on helppo kysellä).
Lapsettomuutta ei kannata heti kättelyssä pelätä. Moni endoa sairastava nainen saa lapsia ihan luomusti tai sitten hedelmöityshoidoilla. Vain osa jää lapsettomaksi endon takia.
Haluaisin vielä tarttua tuohon sun ekaan kommenttiin, että epäilet "lievää" endometrioosia. Kyllä nuo on ihan kunnon oireita, lievä endo on aivan toista (mulla itselläni on oikeasti lievä endo, eikä ole lainkaan pahoja oireita, vain vatsakipua ennen menkkoja ja munasarjoihin tulee endokystia). Eli mars lääkäriin :) Sitä ei kannata pelätä eikä lykätä!
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 11:37"]
Moi!
Oireet kuulostaa kyllä endometrioosilta. Suosittelen gynekäyntiä. Kaikki lääkärit eivät tunne endometrioosia ja sen oireita hyvin, joten kannattaa valita endoon perehtynyt gyne. Esim. jos asut Hkissa, Terveystalon Minna Kauko on sellainen.
Endoa hoidetaan kyllä e-pillereillä, mutta itse olisin huolestunut noista sun peräsuolen ongelmista, jotka viittaa, että endoa olisi jo sielläkin. Sen takia pitäisi mennä lääkärille arvioituttamaan tilanne. Endoa poistetaan leikkauksella ja voi olla, että juuri tuo peräsuolen endo tarvitsisi leikkausta. Leikkaukseen ei lähdetä heti, vaan tilannetta seuraillaan riippuen siitä, millaiseksi lääkäri tilanteesi arvioi.
Suosittelen tosiaan gynekäyntiä jollain alansa osaavalla lääkärillä! Jos kerrot, missä päin asut, voin tiedustella sulle endoon perehtyneen gynen sieltä päin (kuulun endon vertaistukiryhmään, jossa näitä tietoja on helppo kysellä).
Lapsettomuutta ei kannata heti kättelyssä pelätä. Moni endoa sairastava nainen saa lapsia ihan luomusti tai sitten hedelmöityshoidoilla. Vain osa jää lapsettomaksi endon takia.
Haluaisin vielä tarttua tuohon sun ekaan kommenttiin, että epäilet "lievää" endometrioosia. Kyllä nuo on ihan kunnon oireita, lievä endo on aivan toista (mulla itselläni on oikeasti lievä endo, eikä ole lainkaan pahoja oireita, vain vatsakipua ennen menkkoja ja munasarjoihin tulee endokystia). Eli mars lääkäriin :) Sitä ei kannata pelätä eikä lykätä!
[/quote]
Nythän kyse on siitä että ap säikähti näistä jutuista. Hän päätti ettei haluakaan tietää, jos joutuu leikkaukseen. Nämä vain ovat sellaisia ongelmia että ne ei parane sillä että leikitään et kaikki on hyvin.
Nyt vaan lääkäriin ja siitä lähete tähystysleikkaukseen. Siellä se todellisuus selviää.
Kuten joku tuossa yllä totesi, endon määrää ei voi päätellä kipujen määrästä! Esim. mulla on aika paljon endoa munasarjoissa, kohdun ja peräsuolen välissä, jne. mutta kivut on hyvin vähäiset tai niitä ei ole ollenkaan. Silti olen joutunut ihan leikkaukseen asti.
Noi sun oireet on jo niin hurjat, että ehdottomasti kannattaisi käydä kunnon gynellä juttelemassa, miten tästä eteenpäin. En tarkoita, että sun tarvis suunnata päivystykseen lääkärille, vaan varaa aika tässä kuukauden parin sisällä asiantuntevalle gynelle.
Moi,
lupasin kysellä sulle endoon perehtyneitä gynekologeja Jyväskylästä. Tässä muutama:
- paras on Jyrki Jalkanen, joka ottaa vastaan Terveystalolla (on myös leikkaava lääkäri, eli todellakin tietää, mistä puhuu ja mistä endossa on kyse)
- Sirpa Tauru, Terveystalo
- Anna-Maija Rossi, Mehiläinen
Kuulemma keskussairaalassa on hyvät lääkärit :)
Suosittelen menemään ensisijaisesti kunnon gynekologille, eli ei ehkä kannata mennä sinne koulun gynelle. Koulun gyne voi valitettavasti olla sellainen, joka ei välttämättä tiedä endometrioosista tai tunne sitä tarpeeksi (esim. mitkä kaikki oireet siihen viittaa) ja voi vähätellä oireitasi. Siksi olisi järkevin mennä suoraan lääkärille, joka oikeasti tietää asiasta. Gynejä, jotka ei tiedä tarpeeksi endometrioosista, on valitettavan paljon.
Tsemppiä! :)
Ohhoh, empä osannut arvatakkaan, että endon 'vahvuutta' ei voi päätellä kipujen perusteella. Hyvä, että teitä paljon asiasta tietäviä kertoi vielä mielipiteensä. Enköhän mä sit sinne gynelle varaa aikaa. Mietin vain, että opiskelen vielä niin osaisko koulun gynekologi auttaa tai edes viedä asiaa eteenpäin jos kävisin hänen luonaan ensin? Ja jos sinä endonvertaistukiryhmään kuuluva näet tän viestin niin Jyväskylässä asun :) Ap
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 10:59"]
Ap: endon kivut ei korreloi vakavuuden kanssa! Tämä on hyvä tiedostaa! Lisäksi kommenttina, että endo harvoin lähtee liikkeelle peräsuolesta. Jos sulla on ulostamiskipua niin sirottumaan on melko varmasti jo muuallakin. Käy gynellä ultrassa, tauoton e-pillerikuuri ja hyvät kipulääkkeet. Ole avoin lastensaannille aikaisemmin jos meinaat niitä tehdä. Hankkiudu aikanaan ajoissa hoitoon jos lasta ei ala kuulua. Älä odota vuotta-kahta mitä normisti suositellaan. Tutki endoruokavaliota
Mulla suht kivuton laajalle levinnyt endo. Leikkaus, munasarja lähti, kolme lasta hoidoilla..
Tsemppiä
[/quote]
Samat sanat tämän edellisen kirjoittajan kanssa. Lapsettomuutta voi valitettavasti aiheuttaa kivutonkin endo, ja päinvastoin. Ja jos kivut tuntuvat suolessa (kuulostaa kovin tutulta...) niin näkin kyllä miettisin, onko endoa jo kovinkin monessa paikassa. Minusta sinun kannattaisi kyllä käydä gynekologilla. Ihan jo sen takia, että saattaa olla tarpeellista sulkea pois jotain muuta vaivaa? Ja näinhän se on, että jos lapsia haluaa, niin endopotilaan kannattaa alkaa yrittää mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Se voi nimittäin kestää kauan. Minulla se vaati kaksi isoa leikausta ja ueita koeputkihoitoja.