Hienosti alkoi tämä pääsiäinen :((
6lk poika suivaantui taas kerran ja ties mistä minuun, äitinsä. Sanoi ämmäksi jota en siedä yhtään, kerran aiemmin tehnyt samoin. Totesin, että siitä lähti sitten ½h peliajasta, omaa äitiähän ei ämmitellä. No, poika toisti ämmän uudelleen ja taa släksi ½h ja nyt sitten on -6h peliajasta pois. Käytännössä se tarkoittaa/tarkoittaisi n.3pvän peliaikaa koska saavat pelata n.1,5-2h/pvässä vkonloppuisin ja loma-aikoina hieman enemmän muta ei joka pvä. Ja nyt tässä olisi 4 vapaapäivää tulossa ja varmasti pelit maistuisi.
Joooo, ihan helvetin hienoa, nyt sitten kun ei saa pelata niin valuu helvetin happamana kaikkea kritisoiden ja vähän väliä valittaen seur päivät pitkin kotia kun "ei ole mitään tekemistä eikä ulkonakaan ole mitään tekemistä" ja plaaplaaplaa.
Olisi jo aikuinen!!!!!!!
Kommentit (58)
Ihan samoja juttuja on käyty meillä läpi. Ihmeellisiä nämä syyllistäjät täällä, ei ole vissiin itsellä teinejä. Joskus sitä vaan saa niskaansa niiltä kiukkua sama se miten on. Itsellä yksi ei koskaan korottanut ääntä mulle, toisen kanssa on vähän väliä jotain sanaharkkaa ja pelikielto rapsuu. Miksi pelikieltoa? Koska se on se mikä parhaiten toimii. Hieno juttu, että olet rajoittanut pelaamisen määrää. Ihan tutkitusti liika pelaaminen muokkaa kehittyviä aivoja.
Meillä eka pelikieltopäivä on hankalin, nariser ja kokeilee josko antaisin periksi. Kun en, niin sopeutuu asiaan.
Tsemppiä!
Kuria tiukemmaksi. Mietit mitä kaikkea voit pojaltasi ottaa pois, ilman että sossut käy kimppuun. Et pese edes jätkän vaatteita. Kaikki kiva pois. Jossain vaiheessa se kamelin selkä katkeaa, ja jäbä haluaa ruveta uurastamaan sen eteen, että elämä ois hänelle edes vähän kivempaa.
Vituiksi se Jeesuksenkin pääsiäinen meni.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 20:14"]
Se oli sellaista verbaalia murkkuilun purkua jota poika harrastaa, saattaa siis paasata vaikka ½-1h jostakin asiasta/asioista oikein kunnon paatoksella. Ja tuo ämmittely ei tod kuulu säänn sanavarastoon, luetteli vain miten olen rageeva fossiili ja ämmä ja ties mitä ja olen kyllä maininnut olosuhteet tämän shown alulle.
Ja se mitä poika teki oli tuo ämmittely josta napsautin heti sen ½h miinuksen ja hän vain toisteli sitä vaikka joka kerrasta sanoin saman sanktion ja sitä muodostui tuo 6h miinus. Poika käyttäytyy koulussa kiitettävästi, sieltä ei sanktioiden aiheita siis tule.
ap
[/quote]
Melkein kaikki teinit tekevät jossakin vaiheessa tuollaista, mutta et voi tosta vaan lätkäistä pelikieltoja.
Säännöt pitäisi sopia etukäteen, tai ainakin sitä myötä kun huomaa että ne ovat tarpeen, ja niistä pitäisi keskustella.
Myös kielenkäytöstä pitäisi keskustella, voit sanoa lapsellesi että sinulle ei puhuta tuollalailla.
Että et hyväksy tollaista kielenkäyttöä, sellaista ei tarvitse hyväksyä keneltäkään ja miltä hänestä tuntuisi, jos nimittelisit häntä.
Jos on rangaistus annettu niin siitä pidetään kiinni. Lähtekää vaikka luontopolulle retkelle, makkaranpaistoa ulkona, mölkyn peluuta..!
En vieläkään ymmärtänyt, että miksi poika ämmitteli. Tässä kuitenkin muutama näkökulma:
- sinä olet lapsesi paras roolimalli - itse kirjoitat lukuisia kirosanoja nettipalstalle
- kun teinillä keittää yli, niin aikuisen rauhallinen käytös on kaiken a ja o
- jos on vaara, että rangaistukset tuntuvat lähtevän sinulta lapasesta, niin sano, että meillä ei tehdä asiaa x ilman että siitä seuraa jotain ja palaat asiaan myöhemmin (kun olet itse rauhoittunut)
- tästäkin keskustelusta näkee, että et ole itse vielä rauhoittunut, joten asian käsittely olisi tälläkin hetkellä liian aikaista -> ota jatkoa varten opiksi, että et anna pikaistuksissa rangaistuksia, jotka joko kokevat inflaation tai vaihtoehtoisesti ovat ihan kohtuuttomia tekoon nähden
- vaikka koulussa ei olisikaan vielä kutosluokkalaisella ollut ongelmia, niin poikien teini-ikä voi tulla myöhemminkin kuin kutosella - niitä voi siis vielä olla tulossa. Millä rankaiset sitten, kun pelaa koulussa kännykällä? Entä jos tekee vielä jotain kauheampaa?
- oletko ehtinyt olla nuoren kanssa? hakeeko hän huomiotasi huonolla tavalla, kun ei sitä nätistikään saa?
Kai myös ilmoitat pojalle, että odotat anteeksipyyntöä tuollaisista haukkumisista? Missäs pojan isä on, eikö hän puutu asiaan lainkaan?
Itse en ainakaan jaksaisi kuunnella ämmittelyä. Sanoisin lapselle, että minulla tulee siitä paha mieli ja olisin antanut jonkin sopivan seuraamuksen, esimerkiksi juuri tuon peliajan vähentämisen. Toisaalta yrittäisin ottaa selville mikä häntä noin pännii ja ovatko asiat OK hänellä. yrittäisin myös keksiä yhteistä tekemistä. Pelaaminen joka päivä ei ole ollenkaan välttämätöntä...
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 20:14"]
Se oli sellaista verbaalia murkkuilun purkua jota poika harrastaa, saattaa siis paasata vaikka ½-1h jostakin asiasta/asioista oikein kunnon paatoksella. Ja tuo ämmittely ei tod kuulu säänn sanavarastoon, luetteli vain miten olen rageeva fossiili ja ämmä ja ties mitä ja olen kyllä maininnut olosuhteet tämän shown alulle.
Ja se mitä poika teki oli tuo ämmittely josta napsautin heti sen ½h miinuksen ja hän vain toisteli sitä vaikka joka kerrasta sanoin saman sanktion ja sitä muodostui tuo 6h miinus. Poika käyttäytyy koulussa kiitettävästi, sieltä ei sanktioiden aiheita siis tule.
ap
[/quote]
Melkein kaikki teinit tekevät jossakin vaiheessa tuollaista, mutta et voi tosta vaan lätkäistä pelikieltoja.
Säännöt pitäisi sopia etukäteen, tai ainakin sitä myötä kun huomaa että ne ovat tarpeen, ja niistä pitäisi keskustella.
Myös kielenkäytöstä pitäisi keskustella, voit sanoa lapsellesi että sinulle ei puhuta tuollalailla.
Että et hyväksy tollaista kielenkäyttöä, sellaista ei tarvitse hyväksyä keneltäkään ja miltä hänestä tuntuisi, jos nimittelisit häntä.
[/quote]
Tästä keskustelusta käy hyvin ilmi, miksi lapsilla ei ole nykypäivänä mitään rajoja, eikä mitään kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan. Jos ämmitellään, ei saa rangaista, vaan pitää lässyttää ja voivotella. Teoilla ei ole mitään seurauksia, vaan aina ymmärretään ja keskustellaan. Lapsia ei saisi missään nimessä millään tavalla rajoittaa, vaan kaikesta pitää neuvotella, kuin pomon kanssa konsanaan (lapsi pomona). Ja tulokset näkyvät.
OT mutta mikä tuo otsikon hymiö on? Kaksoisleukainen surullinen?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 19:50"]
Ja nyt tässä olisi 4 vapaapäivää tulossa ja varmasti pelit maistuisi.
Joooo, ihan helvetin hienoa, nyt sitten kun ei saa pelata niin valuu helvetin happamana kaikkea kritisoiden ja vähän väliä valittaen seur päivät pitkin kotia kun "ei ole mitään tekemistä eikä ulkonakaan ole mitään tekemistä" ja plaaplaaplaa.
Olisi jo aikuinen!!!!!!!
[/quote]
Eikö teilla ollut pääsiäiseksi mitään muuta ohjelmaa suunniteltuna kuin pelaaminen? Hyvä että osaat asettaa rangaistuksia ja pitää niistä kiinni. Kurjasti tuo nyt kyllä osuu omaankin nilkkaasi tuo rangaistus ja varjostaa koko pääsiäistä jos te nyt istutte siellä kotoa mitääntekemättominä murjottamassa riitaa, josta pelikielto koko ajan muistuttaa.
Keksi siis muuta tekemistä pojan kanssa. Sanot sille vaikka, etta kun nyt mokasit peliaikasi, niin lahdetaan vaikkapa luontopolulle tarpomaan koko paivaksi eväiden kera. (Tai keilaamaan, uimaan, museoon, kirkkoon, mummolaan, whatever, ulos sieltä kämpästä murjottamasta)
Vai oliko sinunkin suunnitelmasi lojua vain kotona sillä aikaa kun poika pelaa?
Pysy lujana! Meillä on tuo yletön pelaaminen ollut ongelmana, kavereiden kanssa sitten huudetaan ja kiroillaan (siellä koneella)! Kanitus on ainut konsti saada kontaktia. Mitä tekee, kun kaikki pelit ja vehkeet on kannettu määrättömäksi ajaksi pois? Paitsi itkee ja raivoaa, lukee kirjaa.
Lapsen isän näkemys on, että lapsi on tyytyväinen, kun saa olla rauhassa. Keskusteluista on ollut sen verran apua, että lapsi käy joskus ulkona ja päivittäin poistaa tapettia huoneestaan, joka on odottanut remonttia syyslomasta. (joo joo, paskamutsi) Koulunsa lapsi hoitaa ja on jo yläkoulussa. Poika. Lapsen harrastus ja kaverit on siellä netissä.
Pääsiäistekemiset? Käy se lapsi välillä jääkaapilla ja jopa yhteisessä ruokakaupassa. Mökille tai pyöräretkelle saaminen lienee kovan tappelun takana. Kotona möllöttäminen, vaihtoehto sekin.
Ruokakaapilla, ruokapöydässä, ääh. Kanittais tämän oman netteilyn nyt kohta :-)
Miten täällä voi suuri osa olla sitä mieltä, eträ "hei, eikö itteäs ketuttaisi pelikielto, lomalla ollaan"? Älä nyt vaan anna periksi, lapsi ei pelaamattomuuteen (tai v*tutukseenkaan) todellakaan kuole. Siinäpähän marisee ja mutrustelee, tämähän on yksi pääsiäinen muiden joukossa. He'll get over it. Tsemppiä!
Vähän ot, mutta mikä teistä on normimäärä peliä päivässä? Olen kuullut, että jopa ekaluokkalaiset pelailevat "vaan tunnin päivässä". Se on valtavasti, kun miettii paljonko koulun lisäksi ns. vapaa-aikaa jää! Ei ihme, että sitten kiukuttaa.
Tsemppiä, ihan oikein teit pelaamisien rajoittamisen suhteen. Noin olisin itsekin toiminut. Ja on luonnollista, että poika kapinoi. Koittaa olla oikeen ärsyttävä, että antaisit pelata. Nyt pure hammasta ja ole niin kuin ei huomaisikaan valitusta, koska nyt hän nimenomaan koittaa saada sinut ärsyyntymään. Hän koittaa näyttää ettei muka olis kannattanut antaa tämmöistä rangaistusta. Siitä tiedät, että kasvatus toimii.
Rajat ne olla pitää, nyt pidät niistä kiinni. Ämmittelyä ei meilläkään hyväksytä, samanlainen peliajan rajoitus tulisi täälläkin.
Sitten en kun pöly on laskeentunut niin menet hänen kanssaan keskustelemaan, jos hän alkaa vaahdota eikä kykene asiallisen keskusteluun niin sanot tyynesti 'okei koitetaan jutella sitten kun olet rauhoittunut". Pysy tyynenä, kestä omat tunteesi ja ymmärrä niitä, niin hyvin menee! Hyvää pääsiäistä! :)
T. Psykologian opiskelija-äiti
Minulla myös kaksi kiukuttelevaa murkkua ja tuttua on. Hyvin sä vedät :) ne jotka eivät ole itse kasvattaneet murkkuja on parhaita haukkumaan ja arvostelemaan, mutta odottakaapa vain :)
Tsemppiä ap, yritä silti rentoutua jossain välissä!
Jos oikein ymmärsin ap rajoitti pojan peliaikaa 12 kertaa! 12 kertaa poika ämmitteli ja 12 x 30 minuuttia äiti vähensi peliaikaa. Mielestäni tässä on nyt jotenkin äidiltä keinot vähissä - tai hukassa. Hänhän provosoi omalla käytöksellään lasta ämmittelemään.
En hyväksy ämmittelyä, eivätkä lapseni ole koskaan ämmitelleet minua. Toisen nimittely ei kuulu meidän perhekulttuuriiin ollenkaan. Murkut paiskovat ovia ja huutavat suuttuessaan, mutta eivät haistattele minulle.
Paheksuntaa toisen käytöksestä voi osoittaa muutenkin kuin konkreettisin rangaistuksin. Nyt kun ap on rangaissut myös itseään rajoittamalla näin paljon peliaikaa, hän voisi keskustella poikansa kanssa siitä, että heillä molemmilla meni vähän överiksi ja kertoa, miten pahalta ämmittely hänestä tuntui ja miksi hänellä kiehuu. Omien tunteiden sanottaminen auttaa lasta puhumaan tunteistaan. Pojalta voisi myös kysyä, mikä hänen mielestään olisi sopiva seuraus ämmittelystä. Ei tässä ole tapahtunut mitään peruuttamatonta. Ei kasvatus ole sitä, että aikuinen tekisi koko ajan hyviä ja viisaita ratkaisua. Kasvattaminen on lapsen saattamista elämään, jossa tapahtuu kaikenlaista. Poika oppisi hyvästä ja rakentavasta kesustelusta paljon enemmän kuin kuuden tunnin pelikiellosta.
Miksi lapsi on alunperinkään tosiaan saanut pelata noin paljon??? Meillä pelipäivät ke ja la, jolloin lapset saavat pelata max kaksi tuntia YHTEENSÄ (eli ei pari tuntia/naama). Peli-ikäisiä kolme lasta.
Aika pitkään ja sinnikkäästi jatkoi poika kuitenkin ämmitellä. Sinä pidit mekaanisesti kiinni sovituista rangaistuksista.
Vähän mua kuitenkin mietityttää, että miksi jäit jumittamaan ämmittelyyn niin pitkäksi aikaa, että 6 h meni peliajasta pois. Sinähän kuitenkin teistä se aikuinen olet. Huumorintajukin on keksitty, samoin suhteellisuudentaju. Kai sä nyt aikuisena tajusit, että poika vain koetteli rajojaan, se on hänen oikeutensa ja tehtävänsä murrosikäisenä. Olethan itsekin ollut murrosikäinen ja (toivottavasti) aiheuttanut vanhemmillesi kaikenlaista harmia.
Herrajumala sentään, eikö se syy ole tässä kerrottu useaan kertaan!!!!
ap
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 20:12"]
No sehän vaan hakee sulta reaktiota ämmittelyllä. Ja sinä vastaat kuin Pavlovin koira. Suuttumalla ja näyttämällä että täältä pesee, minä olen vahvempi ja määrään.
Kun kysymys ei edes olisi siitä, kuka määrää. Sen pitäisi olla itsestään selvää. Vaan siitä, että sun pitäisi kysyä että mikä sitä lasta vaivaa ja miksi se tekee noin.
Joku syy siihen on.
[/quote]