Ette kai oikeasti kerro lapsillenne mitä Jeesukselle tapahtui pääsiäisenä?
Todella raakaa ja julmaa se kidutus ja voi peloittaa lapsia.
Kommentit (68)
Uskooko joku oikeasti tuohon keksittyyn tarinaanja kasvattaa vielä lapsensakin uskomaan.
Se on lapsen henkistä pahoinpitelyä opettaa lapsi uskomaan asioihin jotka ei ole totta.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 08:10"]
Uskooko joku oikeasti tuohon keksittyyn tarinaanja kasvattaa vielä lapsensakin uskomaan.
Se on lapsen henkistä pahoinpitelyä opettaa lapsi uskomaan asioihin jotka ei ole totta.
[/quote]
Sinä et valitettavasti voi tietää mikä on totta. Tiede ei sitä kerro.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 07:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 07:02"]
Muistan, kun olin tokalla luokalla ja meidän luokka lauloi pääsiäisjuhlassa "vieraalla maalla kaukana". Opettaja kertoi meille ristiinnaulitsemisesta sitä ennen ja kertoi, että Jeesus teki sen meidän(8-vuotiaiden lasten) kauheiden syntien takia. Voi pojat, kun säälin Jeesusta. Muistan, että itkin juhlasalissa laulaessani kuorossa tuota kamalaa laulua. Olin niin pahoillani Jeesuksen puolesta. En ollut koskaan kuullut mitään yhtä hirveää. Kauhuissani aloin tuon jälkeen rukoilla joka ilta, ettei äitinija isäni kuolisi.
Nykyään olen agnostikko ja vihainen, että minulle aikoinaan pelottelun kautta tuputettiin uskoa. Vanhempani kun eivät olleet uskovaisia, rukoilin salaa. Minusta on väärin, että aikuiset omalla auktoritettillaan pelottelevat arviointikyvyttömiä lapsia.
[/quote]
Olit vaan yliherkkä lapsi ja kuulit asiasta tilanteessa, jossa ei ollut turvallista vuorovaikutusta ja mahdollisuutta lisäkeskusteluun. Sitä paitsi Jeesuksen ristiinnaulitseminen ei ole "uskonnollista hölynpölyä" vaan historiallinen fakta. Se miksi hänet ristiinnaulittiin, on sitten uskonasia. Minä kyllä kerron lapsilleni muutenkin maailmansta, sodista, nälkään kuolevista lapsista, idän lastenkodeissa kituvista vammaisista yms. Miksi sinä pidät lapsiasi tynnyrissä kasvamassa?
[/quote]
Jtkan tähän vielä että totta kai nämä kaikki tiedot saattavat pelottaa niin pieniä kuin isojakin. Mutta meillä on uskovaisena siihenkin vastaus. Ensinnäkin voimme kiittää Jumalaa siitä että meillä on suht turvallinen maa. Ja toisaalta voimme puhua lapsille siitä että mitä ikinä tapahtuisikin ja mitä tahansa kamalaa meille tehtäisiin, niin meiltä ei voida ikinä riistää taivasta, joka meitä odottaa ja joka on meidän oikea kotimme. Oikeastaan vasta kuoleman jälkeen alkaa todellinen onni.
Tällaisella opetuksella valmennetaan myös siihen, että jos lapsi haluaa elämässän pysyä uskossa, hän tulee kokemaan pilkkaa ja syrjintää. Mutta silloin hän pystyy ajattelemaan samoin: ei sen väliä, koska todellinen onni odottaa tällä tiellä.
En todellakaan kerro en itsekään usko satuihin.
Mä en puhu uskonasioita ollenkaan lapsille. En usko itse moisiin pöpötyksiin, miksi syöttäisin puppua lapsilleni?!
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 08:10"]
[/quote]
[/quote]
Tiede ei sitä VIELÄ kerro (ainakaan täysin aukottomasti), mutta järki kertoo.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 07:02"]Muistan, kun olin tokalla luokalla ja meidän luokka lauloi pääsiäisjuhlassa "vieraalla maalla kaukana". Opettaja kertoi meille ristiinnaulitsemisesta sitä ennen ja kertoi, että Jeesus teki sen meidän(8-vuotiaiden lasten) kauheiden syntien takia. Voi pojat, kun säälin Jeesusta. Muistan, että itkin juhlasalissa laulaessani kuorossa tuota kamalaa laulua. Olin niin pahoillani Jeesuksen puolesta. En ollut koskaan kuullut mitään yhtä hirveää. Kauhuissani aloin tuon jälkeen rukoilla joka ilta, ettei äitinija isäni kuolisi.
Nykyään olen agnostikko ja vihainen, että minulle aikoinaan pelottelun kautta tuputettiin uskoa. Vanhempani kun eivät olleet uskovaisia, rukoilin salaa. Minusta on väärin, että aikuiset omalla auktoritettillaan pelottelevat arviointikyvyttömiä lapsia.
[/quote]
Ja samaa tapahtuu nykyäänkin rippikoulussa ja -leireillä. Lapset ja teinit ovat oivallinen kohdeyleisö tällaiselle puheelle. Leikkihautajaisia, uhkailua jne rippileirillä.
Itse olen antanut lapselleni aikaa ja tilaa itse hahmottaa asiat ja miettiä asioita. En ole tuupannut häntä kristinuskoa kohti, mutta en myöskään vieraannuttanut häntä siitä. Koulussa nornaalisti saanut osallistua uskonnontunneille ja jos kysyttävää ilmaantunut, siitä on juteltu. Vasta sitten jos hän osoittaa palavaa kiinnostusta islamiin ja halua ryhtyä muslimiksi, aion laittaa kapuloita rattaisiin. Siinä on semmoinenkin kultti, etten halua olla osallisena siihen, enkä yllyttää ketään sellaiseen järjettömyyteen.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 08:18"]
[/quote]
On kyllä ihan kiistaton tosiasia se miten kristinusko kehittyi Rooman valtakunnassa. Miten Roomalaisista pakanauskonnoista kehiteltiin kristinuskon elementit ja miten pyhäpäivät määräytyivät pakanauskontojen pyhistä yms.
Isä, poika ja pyhähenki, Neitsyt Maria, pyhimykset..
Piti saada enemmän kuin yksi palvottava, vaikka kristinuskon perusta olis että on vain yksi Jumala. Muitten jumalien sijalle kehitettiin muita elementtejä, ja monessa kristinuskon suuntauksessa palvotaankin Neitsyt Mariaa tai pyhimyksiä, itse voi valita kenet ottaa omaksi Jumalakseen...
Raamatun kirjoittamisesta on myös hyvät tiedot, milloin ja missä kirjoitukset ovat syntyneet. Satoja vuosia myöhemmin kuin mitä väitetään.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 06:56"]Te uskovaiset ootte vaan niin naurettavia. Me ateistit ollaan kiihkoateisteja jos haluamme uskonnon pois päiväkodeista ja kouluista (tai siis kouluun uskonnonopetusta eri tavalla) ja mielestänne rajoitamme lapsiamme näin ja "aivopesemme" heitä pois uskonnosta. Samalla te itse opetatte noita satujanne lapsillenne totena, ettekä anna heille yhtään mahdollisuutta itse miettiä asioita. Toivon niin kovin, että nykyuskovaisten lapset vanhemmiksi tultuaan saavat jo tarpeeksi tietoa maailmasta, että tajuavat millaista hölynpölyä heille on lapsena syötetty.
[/quote]
Sama koskee heille syötettyjä lastensatuja, Joulupukkia, hammaskeijua ym. pakanallisia symboleja.
Ei ole ollut tapana kertoa aikuisten satuja lapsille!
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 03:28"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 03:25"]
No enpä nyt tiedä kun samalla netissä on vapaasti katsottavissa hirttäjäisiä, kaulan katkaisua, naisten kivittämistä jossa tapahtumat näytetään tosi läheltä. Ja linkit kiertää. Ja ovat ihan tätä päivää...varmaan livelähetyksiäkin jostain Saudi-Arabiasta, Iranista, Syyriasta sun muualta on nähtävissä.
[/quote]
Nimenomaan nämä kaikki liittyvät samaan kulttuuriin!
[/quote]
Huoh, nimenomaan kun ei kuulu... Nuo teot kuuluvat islaminuskontoon, eivätkä kristinuskoon. Sitäpaitsi Jeesus oli juutalainen, koska siihen aikaan ei oltu edes perustettu kristinuskoa eikä islamia. Että vihatkaa vaan sivistyksenpuutteelliset rauhassa juutalaisia, tosin aika ristiriitaista jos samalla vihaatte vielä Hitleriä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 08:10"]Uskooko joku oikeasti tuohon keksittyyn tarinaanja kasvattaa vielä lapsensakin uskomaan.
[/quote]
Hanki yleissivistys! Jeesus on todellinen historiallinen henkilö, joka oli aikansa idoli ja sen jälkeen hänet ristiinnaulittiin. Hänen ihmeteoilleen ei tietenkään ole faktoihin perustuvia todisteita, kuten ei Jumalan olemassaolollekaan. Sama juttu islaminuskontoon liittyen, Muhammed oli Jeesuksen kaltainen henkilö, tosin vasta satoja vuosia myöhemmin, mutta Allahin olemassaoloa ei voi todistaa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 08:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 03:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 03:18"]
Minusta tuo ristinkuolemalla hekumoiminen on ällöä.
[/quote]
Ja sitten opetetaan, että Jeesus kuoli mun syntien puolesta. Joo, mä käyn vaikka nyt tappamas jonkun, ja se on ihan ok, koska tää Jeesus antaa anteeksi jos vaan pyydän. Hih ja Jei!! Tavataan taivaassa!!
[/quote]
Sinä tässä ällöttävä olet. Kyllä tekojaan pitää katua. Onhan niitä uskojakin joissa taivaaseen pääsee vain pari tyyppiä ja he on ennalta valittuja. Vaikka miten olisi hyvä niin ei auta..
Raamatussa perusidea on anteeksianto. Käärme antoi paratiisissa omenan ja nainen sen sortui ottamaan. Ja ihminen karkoitettiin paratiisista ja tekee näin omia valintojaan, myös tappamalla (tahallaan tai vahingossa liikenteessä esim.).
Uskonnossa mainitaan että Jumala kärsii ja itkee ihmisien pahoja tekoja. En ne sallittuja ole. Mutta mikä sitten on alkujaankaan asia joka "ei haittaa"? Toisia voi satuttaa arjessa ja tuottaa pienilläkin asioilla mielipahaa vaikka naapurilleen, miksi se olisi jotenkin pienempi asia kuin se että joku tappaa toisen ihmisen? Tämä syrjitty ihminen saattaa masentua ja tappaa vaikka itsensä. Tai muuten elämä jatkua vuosina huonona.
Minusta uskossa on tarkoitus nimenomaan sen universaali, hyvää tahtova merkitys. Annetaan anteeksi ihan aidosti ja ollan toiselle ystäviä, rikkaatkin pysähtyy auttamaan köyhiä, pappikin voi olla sokea toisen avun tarpeelle.
Tappamista ei missään hyväksytä, mutta tappajakin saa anteeksiannon. Sinä et siihen taida pystyä?
[/quote]
Eikö sitä anteeksiantoa ja universaalia hyvää voi tahtoa ilman uskomista hölynpölyyn? En ymmärrä miten nämä asiat liittyvät nimenomaan uskontoon.
Me emme ole uskovaisia, mutta kerron kyllä lapsille mihin nykyiset pääsiäisperinteet perustuvat. Selitän heille toki myös kristinuskoa edeltävästä ajasta ja kuinka monet kristilliset pyhät on heitetty pakanoiden juhlapäivien päälle, jotta heidät saatiin helpommin hyväksymään uusi uskonto.
En oikein ymmärrä miten lasteni yleissivistykselle olisi hyväksi skipata kaikki kristinuskoon liittyvä.
Ei tulisi mieleenkään kertoa mutta valitettavasti seurakunnan päiväkerhossa katsottiin tarpeelliseksi esitellä sadistinen kidutusväkivalta 3-4-vuotiaille lapsille. Sen seurauksena muksu näki kaksi yötä painajaisia kunnes pystyi kertomaan mikä vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 03:13"]
Todella raakaa ja julmaa se kidutus ja voi peloittaa lapsia.
[/quote]
http://www.kirkkojakaupunki.fi/uutiset/lapsilta-kielletty
"Jeesus teloitetaan Raamatun pääsiäiskertomuksessa. Mediakasvattajasta se ei sovi lapsille."
Joo tottakai kerrotaan ja päiväkodissakin on kerrottu. Poika kohta 5-vuotias todella kiinnostunut asiasta ja etsin hänelle lasten elokuvan netistä missä on koko Jeesuksen elämä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 10:39"]
Joo tottakai kerrotaan ja päiväkodissakin on kerrottu. Poika kohta 5-vuotias todella kiinnostunut asiasta ja etsin hänelle lasten elokuvan netistä missä on koko Jeesuksen elämä.
[/quote]
Siis sun poika on kiinnostunut tollasesta kuvottavasta väkivallasta ja sinä oikein kannustat sitä? En ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 03:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 03:18"]
Minusta tuo ristinkuolemalla hekumoiminen on ällöä.
[/quote]
Ja sitten opetetaan, että Jeesus kuoli mun syntien puolesta. Joo, mä käyn vaikka nyt tappamas jonkun, ja se on ihan ok, koska tää Jeesus antaa anteeksi jos vaan pyydän. Hih ja Jei!! Tavataan taivaassa!!
[/quote]
Sinä tässä ällöttävä olet. Kyllä tekojaan pitää katua. Onhan niitä uskojakin joissa taivaaseen pääsee vain pari tyyppiä ja he on ennalta valittuja. Vaikka miten olisi hyvä niin ei auta..
Raamatussa perusidea on anteeksianto. Käärme antoi paratiisissa omenan ja nainen sen sortui ottamaan. Ja ihminen karkoitettiin paratiisista ja tekee näin omia valintojaan, myös tappamalla (tahallaan tai vahingossa liikenteessä esim.).
Uskonnossa mainitaan että Jumala kärsii ja itkee ihmisien pahoja tekoja. En ne sallittuja ole. Mutta mikä sitten on alkujaankaan asia joka "ei haittaa"? Toisia voi satuttaa arjessa ja tuottaa pienilläkin asioilla mielipahaa vaikka naapurilleen, miksi se olisi jotenkin pienempi asia kuin se että joku tappaa toisen ihmisen? Tämä syrjitty ihminen saattaa masentua ja tappaa vaikka itsensä. Tai muuten elämä jatkua vuosina huonona.
Minusta uskossa on tarkoitus nimenomaan sen universaali, hyvää tahtova merkitys. Annetaan anteeksi ihan aidosti ja ollan toiselle ystäviä, rikkaatkin pysähtyy auttamaan köyhiä, pappikin voi olla sokea toisen avun tarpeelle.
Tappamista ei missään hyväksytä, mutta tappajakin saa anteeksiannon. Sinä et siihen taida pystyä?