Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se täysimetys muka tämän arvoista?? :'(

Vierailija
16.04.2014 |

Kyseessä toinen lapseni, ikää nyt pari viikkoa. Vauva viihtyy tissillä illat pitkät, mikä tietysti sinänsä on normaalia, vaikka esikoinen ei moinen tissitakiainen ollutkaan. Kuitenkin, nyt sairaalasta kotiutumisen jälkeen (1,5 viikkoa) olen imettänyt vauvaa klo 17-04 siten, että pisimmillään taukoa on ollut 15 minuuttia ja kerralla vauva on saattanut olla tissillä 1,5 tuntia. Imee tehokkaasti ja hyvällä otteella n. 5-10 min, sen jälkeen olen vain huvituttina( ei huoli tuttia millään, sehän tässä onkin "ongelma"). Nukahtaa siis rinnalle ja lupsuttelee tissiä ajoittain, mutta heti kun yritän irroittaa herää, ja alkaa itkemään.

Olen luullut myös, että vauvalla on kovasti masuvaivoja kun on niin itkuinen illat ja yöt, ja olen näitä koettanut helpottaa eri konstein. Rinnalla kuitenkin on hyvillä mielin ja tyytyväinen, niin äidinkin on siinä mielessä hyvä mieli ollut, vaikka olenkin miettinyt paheneeko masuvaivat jatkuvasta syömisestä. Jos menen esim. suihkuun ja mies pitää vauvaa sillä aikaa, huutaa kaarella koko ajan eikä rauhoitu millään, kun ei mies imettämäänkään pysty.

Asiaan, eilen illalla sitten väsyin tilanteeseen, tämä menettelee nyt isyysloman aikana mutta kun mies palaa töihin (paljon reissua ja iltoja ja öitä pois kotoa), en mitenkään pysty tällaiseen imetysmaratoniin kun esikoinen on vasta 1v3kk. Tällä hetkellä imettämiseen menee hänen päivällisaika, iltaulkoilu sekä iltapala ja iltatoimet enkä ehdi pienen ressukan kanssa seurustella illalla yhtään (ei viihdy vieressä sohvalla vaan vaatii aktiviteettia). Lisäksi en pysty nukkumaan missään vaiheessa enää miehen palatessa töihin, jos imetän yöt läpi ja vauva valvoo esikoisen päikkäriajan! Eilen illan vaihtuessa yöhön annoin ruiskulla korviketta ja vauva nukahti jo kesken annoksen tyytyväisenä (ensimmäisen kerran kotona ollessa) ja nukkui 4 tuntia! V****ttaa, jos olen pitänyt vauvaa nälässä eikä maito vaan kerta kaikkiaan riitä eikä pieni jaksa imeä! miksi kiusaan itseäni ja vauvaa sitkeästi imettämällä, ei se vauvakaan siinä unissaan satunnaisesti lupsuttamalla mitään maitoa tilaa! Pieni raukka on kärsinyt illat yöt nälästä ja äiti vaan yrittänyt imettää, kun joka paikasta tietoa etsiessä löytyy, että "imetä joka inahduksesta" ja "älä vain sorru antamaan korviketta". Miksi, oi miksi en ole antanut korviketta jo aiemmin?? tasan varmasti tänäänkin annan jotta saamme molemmat nukkua, en voi enää kauaa valvoa vuorokauden ympäri (siis kun mies palaa töihin, imetän aamuyöhön jolloin esikoinen jo herää ja itsekin on noustava??).

Vai onko jollain parempia ehdotuksia? Ja nämä maratonit on siis kestäneet nyt tämän 1,5 viiikkoa, eli kyse ei ole mistään "yritä nyt pari iltaa jaksaa, vauva vain tilaa lisää maitoa". :'(

ps. olen jutellut asiasta imetystukiäidin kanssa joka vain hoki, ettei missään nimessä korviketta. Ja sekö on parempi kuin se, ettei vauva itke ja että saamme koko perhe nukuttua??

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hyvä ihminen vaan korviketta vauvalle äläkä tunne siitä yhtään huonoa omaatuntoa! Olet sinnitellyt uskomattoman kauan tuon imetyksen kanssa. Vauva tarvitsee enemmän maitoa kuin mitä sinulta tulee, se ei ole sinun syysi. Kuulostat tosi hyvältä äidiltä, joka tekee parhaansa lapsensa eteen. Nyt se paras on korvikkeen antaminen. Toivottavasti itku loppuu ja voit tehdä muutakin kuin imettää vauvaa. Jaksamista sinulle kahden pienen kanssa!

Vierailija
2/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et lopeta imetystä 10 minuutin jälkeen? Ilmeisesti vauvasi on vielä hyvin pieni. Aluksi vauvaa pitää imettää aika usein (1-2 tunnin välein), jotta maidontuotanto käynnistyy kunnolla. Ei ole kuitenkaan mitään järkeä olla huvituttina, koska sitähän sinä selvästi olet. Kun maidontuotanto vakiintuu, ei sinun tarvitse imettää kuin ehkä neljän tunnin välein (10-20 min kerrallaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita nyt vielä erilaisia tutteja! Luonnonkumisia, silikonisia, eri mallisia. Tutti olisi tuossa tilanteessa pelastus, kun ei sitä korvikettakaan voi olla vartin välein antamassa!

Vierailija
4/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vauvalla ole liian kireä kielijänne? Se voi vaikuttaa vauvan imuotteeseen.

Vierailija
5/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole imetysfanaatikko, mutta neuvon silti eri lailla kuin valtaosa täällä:

JUO VETTÄ! Siis ihan oikeasti paljon! Jokaisen imetyskerran jälkeen (tai imetysmaratonissa siellä väleissäkin) kunnon iso lasillinen vettä. Pyydä vaikka miestä avuksi muistuttelemaan sinua ja kantamaan sinulle niitä vesilasillisia. Riittävä veden juominen saa maidon riittämään ja imetysmaratonit lyhenemään niin jää aikaa muuhunkin, eikä tarvitse kikkailla korvikkeiden kanssa.

Tule parin päivän päästä kertomaan auttoiko!

Vierailija
6/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä äitejä lähdetään syyllistämään jo alkumetreiltä. Pullosta vaan maitoa ja voitte koko perhe paremmin.

Vierailija
7/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 16:55"]Kyseessä toinen lapseni, ikää nyt pari viikkoa. Vauva viihtyy tissillä illat pitkät, mikä tietysti sinänsä on normaalia, vaikka esikoinen ei moinen tissitakiainen ollutkaan. Kuitenkin, nyt sairaalasta kotiutumisen jälkeen (1,5 viikkoa) olen imettänyt vauvaa klo 17-04 siten, että pisimmillään taukoa on ollut 15 minuuttia ja kerralla vauva on saattanut olla tissillä 1,5 tuntia. Imee tehokkaasti ja hyvällä otteella n. 5-10 min, sen jälkeen olen vain huvituttina( ei huoli tuttia millään, sehän tässä onkin "ongelma"). Nukahtaa siis rinnalle ja lupsuttelee tissiä ajoittain, mutta heti kun yritän irroittaa herää, ja alkaa itkemään.

Olen luullut myös, että vauvalla on kovasti masuvaivoja kun on niin itkuinen illat ja yöt, ja olen näitä koettanut helpottaa eri konstein. Rinnalla kuitenkin on hyvillä mielin ja tyytyväinen, niin äidinkin on siinä mielessä hyvä mieli ollut, vaikka olenkin miettinyt paheneeko masuvaivat jatkuvasta syömisestä. Jos menen esim. suihkuun ja mies pitää vauvaa sillä aikaa, huutaa kaarella koko ajan eikä rauhoitu millään, kun ei mies imettämäänkään pysty.

Asiaan, eilen illalla sitten väsyin tilanteeseen, tämä menettelee nyt isyysloman aikana mutta kun mies palaa töihin (paljon reissua ja iltoja ja öitä pois kotoa), en mitenkään pysty tällaiseen imetysmaratoniin kun esikoinen on vasta 1v3kk. Tällä hetkellä imettämiseen menee hänen päivällisaika, iltaulkoilu sekä iltapala ja iltatoimet enkä ehdi pienen ressukan kanssa seurustella illalla yhtään (ei viihdy vieressä sohvalla vaan vaatii aktiviteettia). Lisäksi en pysty nukkumaan missään vaiheessa enää miehen palatessa töihin, jos imetän yöt läpi ja vauva valvoo esikoisen päikkäriajan! Eilen illan vaihtuessa yöhön annoin ruiskulla korviketta ja vauva nukahti jo kesken annoksen tyytyväisenä (ensimmäisen kerran kotona ollessa) ja nukkui 4 tuntia! V****ttaa, jos olen pitänyt vauvaa nälässä eikä maito vaan kerta kaikkiaan riitä eikä pieni jaksa imeä! miksi kiusaan itseäni ja vauvaa sitkeästi imettämällä, ei se vauvakaan siinä unissaan satunnaisesti lupsuttamalla mitään maitoa tilaa! Pieni raukka on kärsinyt illat yöt nälästä ja äiti vaan yrittänyt imettää, kun joka paikasta tietoa etsiessä löytyy, että "imetä joka inahduksesta" ja "älä vain sorru antamaan korviketta". Miksi, oi miksi en ole antanut korviketta jo aiemmin?? tasan varmasti tänäänkin annan jotta saamme molemmat nukkua, en voi enää kauaa valvoa vuorokauden ympäri (siis kun mies palaa töihin, imetän aamuyöhön jolloin esikoinen jo herää ja itsekin on noustava??).

Vai onko jollain parempia ehdotuksia? Ja nämä maratonit on siis kestäneet nyt tämän 1,5 viiikkoa, eli kyse ei ole mistään "yritä nyt pari iltaa jaksaa, vauva vain tilaa lisää maitoa". :'(

ps. olen jutellut asiasta imetystukiäidin kanssa joka vain hoki, ettei missään nimessä korviketta. Ja sekö on parempi kuin se, ettei vauva itke ja että saamme koko perhe nukuttua??

[/qu

I can feel your pain!! Anna korviketta meillä oli sama tilanne ja ihmiset vaan hoki että"kyllä se vauva saa mitä tarvii imetä imetä imetä, kyllä sitä maitoa tulee. Mutta kun ei alum jälkeen vaan tullut!

Nannit ja nännit kehiin ihan sen mukaan mitä jaksat! Otat isomman sisaruksen mukaan syöttöhommaan (pullolla) niin pääsee vauvan kanssa touhuamaan.

Vierailija
8/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vauvalle on tullut painoa? Siitähän sä viimekädessä näät tuleeko sitä maitoa tarpeeksi vai roikkuuko nälkäänsä tissillä.

Mulla kolmas lapsi synty sektiolla ja imetys lähti huonosti käyntiin, jouduin antaa ekan viikon korviketta, sittem kun lopetin korvikkeen niin päivät, illat ja yöt oli kutakuinkin tuommosta. Siitä kolme viikkoa meni imettäessä, vauvalle tuli painoa koko ajan minkmi 150g/vko ja tiheästi rampattiin neuvolassa. Sitten tuli joulukiireet ja muuta puuhaa niin se imetyksestä ressaus jotenki unohtu multa ja yhtäkkiä sitte vauvalle olikin tullu 500g painoa kymmenessä päivässä.

Mut mä tein niin että menin vauvan kanssa yhdeksältä nukkumaan, vauva nukku nenä kiinni tississä tai tissi suussa ainoastaan. Mut silleen minäkin sain nukuttua. Ja usein sit aamuyöstä just 3-4 jälkeen vauvalla alko syvempi unijakso ja sain hivuttauduttua loppuyöksi vähän kauemmasksi vauvasta. Sillee nukuttiin pari ekaa kuukautta, mies nukku vierashuoneessa niin saatiin kaikki nukkua. Silloin tuntu pitkältä ajalta mutta nyt siitä tuntuu olevan jo iäisyys, vauva nyt 5kk..

Vierailija
9/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän toinen sai korviketta rintamaidon lisäksi ensimmäiset kuusi viikkoa, mutta sitten maito alkoikin riittää. Ja imetin, kunnes vauva reilu 11kk lopetti itse. Esikoiselle maito ei riittänyt missään määrin ja hyvä hänestäkin on tullut :) Toistaiseksi on ollut jopa terveempi, kuin kuopus. Ole armollinen itsellesi!!

Vierailija
10/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä maitoa voi tullakaan rinnasta tunteja. Vauva saa todennäköisesti saman määrän maitoa puolessa tunnissa, mitä hän saa tuntien lutkuttelusta. Kannattaa luottaa neuvolan painonseurantaan, koska siitä näet parhaiten, saako vauva riittävästi maitoa vai ei.

Vierailija
11/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat ovat erilaisia ja toiset ovat "tissitakiaisia" :) Jos vauvan paino on kehittynyt  hyvin ja hän tosiaan rauhottui noin pieneen maitomäärään, niin tuskin hän on kovin nälkäinen ollut. Omalla lapsllani oli vastaavaa käytöstä iltaisin ja osin öisinkin. Maitoa minulta tuli ihan hyvin, mutta eihän sitä illalla ietysmaratonien älkeen enää virtaamalla tullut, joten päädyimme joksikin aikaa seuraavaan. Aamulla maitoa oli reilusti, joten pumppasin imetysten ohella pullollisen. Illalla imetin useasti ja pitkän ja jossain vaiheessa nukkumaan. Mies hoiti viimeisen syötön pullosta (aamulla pumpatulla maidolla) ja vauva rauhoittui siihen nukkumaan. Toimi meillä hyvin. Jos sinulla ei riitä maitoa pumpattavaksi, niin ehkä voit kuitenkin mennä ajoissa nukkumaan ja mies voi hoitaa viimeisen syötön pullosta. Saat levättyä hiukan pidemmän pätkän.

Tutti voisi kyllä teidän tilanteessanne olla avuksi. Yksi lapsistani oli sellainen, että olisi kovasti halunnut olla koko ajan rinnalla, kun imemisen tarve oli niin suuri. Hermostu sitten kuitenkin, kun rinnasta tuli jatkuvasti maitoa. Muiden sylissä saattoi olla imemättäkin, mutta ilmeisesti minun sylissäni maito haisi nenään niin kovasti, että heti alkoi suu hamuamaan. Oppi lopulta syömään tuttia, mikä helpotti tilannetta kovasti.

Vierailija
12/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korviketta vain kehiin. Koko perheen hyvinvointi, myös sen esikoisen suhde äitiin on tärkeämpää kuin täysimetys. Imetä minkä voit ja korviketta loput, tai vaikka korviketta pelkästään. Ihan normaaleja lapsia korvikkeillakin kasvaa.

t: kolme lasta korvikkeella normaalijärkisiksi kasvattanut entinen imetysfanaatikko

Vierailija
13/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetin ja imetin ja vauva vain huusi ja huusi, olisi kokoajan ollut tissillä. Neuvolassa neuvottiin vaan imettämään enemmän!

Kadun sitä, että kuuntelin ohjeita.

Kun sitten viikon huutamisen jälkeen annoin korviketta, niin vauvani avasi ensimmäisen kerran silmänsä ja katsoi minua kuin huumaantuneena, ..vihdoin maitoa...nam, nam. Ilme oli kuin ..tajusit viimein, mitä tarkoitin, kiitos äiti!

Mulla siis oli rintatulehdus, joka ehkes vaikutti siihen, että maitoa ei tullut riittävästi. Jatkossa imetin aina ensin ja sitten annoin päälle korviketta niin paljon kuin vauva tarvitsi. Ja kyllä oli tyytyväinen vauva! Nukkui hyvin ja oli tyytyväinen hereillä.

Tuntui pahalle, että olin pitänyt omaa lastani nälässä! Vieläkin puistattaa!!

Vierailija
14/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en kyllä ymmärrä mihin sitä korviketta tarvitaan, jos äiti on huvituttina? Huvituttiahan tuossa tarvitaan. Vauva on tyytyväinen kun on tissi suussa, vaikka ei ime, näin minä ymmärsin. Herättele vauva syömään vatsa täyteen äläkä anna nukahtaa hetken imemisen  jälkeen.

Esikoisen kanssa jouduin tuohon huvituttina olemiseen ja samoin oli käydä kakkosen kanssa , mutta onneksi fiksu neuvolantäti neuvoi ettei tuollaiseen tarvitse ryhtyä.

Ihmeellisiä korvikefanaatikkoja paikalla antamassa neuvoja.

Vierailija
15/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin sairaalassa ettei pieni vauva jaksa imeä kuin max 15 min rintaa. Joten Imetin aina 15 min ensin jonka jälkeen annoin korviketta lisäksi. Imetin tällä taktiikalla 10 kk asti.Lapset eivät koskaan hylkineet rintaa vaan tyytyväisenä imivät.

Vierailija
16/49 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 22:13"]

En ole imetysfanaatikko, mutta neuvon silti eri lailla kuin valtaosa täällä:

JUO VETTÄ! Siis ihan oikeasti paljon! Jokaisen imetyskerran jälkeen (tai imetysmaratonissa siellä väleissäkin) kunnon iso lasillinen vettä. Pyydä vaikka miestä avuksi muistuttelemaan sinua ja kantamaan sinulle niitä vesilasillisia. Riittävä veden juominen saa maidon riittämään ja imetysmaratonit lyhenemään niin jää aikaa muuhunkin, eikä tarvitse kikkailla korvikkeiden kanssa.

Tule parin päivän päästä kertomaan auttoiko!

[/quote]

Silloin kun itse todella yritin saada täysimetyksen käyntiin, otin kaikki konstit käyttöön. Join mm.ainakin  n. 4 litraa vettä päivässä. Sitten jossain vaiheessa useamman päivän kuluttua huomasin, että on aika heikko olo. Söin paketillisen suolatikkuja suoloineen ja johan auttoi. Eli liiallinen veden/nesteenjuonti voi olla myös vaarallista, elimistön suolat menevät sekaisin.

Ja silti oli aika nihkeetä sen maidontulon kanssa, nälässä vauva oli kunnes 4-kuisena aloitettiin kiinteät.

Ei täällä mitään korvikefanaatikkoja ole, vaan täysijärkisiä ihmisiä, jotka toivovat, että äidit ja vauvat voisivat mahdollisimman hyvin.

Imetysfanaatikot ovat aina jollain tavalla sairaita ja vajaita. On perverssiä väittää että toimivat vauvan parhaaksi, kun itse asiassa toimivat ihan omissa pätemistarkoituksissaan, joko tietäen tai tietämättään

Vierailija
17/49 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lapsi ole keltainen? Meillä nousi pojalla bilirubiiniarvot synnytyksen jälkeen ja roikkui koko ajan rinnalla, kun ei jaksanut syödä kunnolla. Sairaalassa valohoidossa tuli samalla rytmitettyä kolmen tunnin välein syöttöihin.

Nyt lapsi syö kunnolla mahan täyteen ja rinnat saa sen jälkeen täyttyä rauhassa ennen seuraavaa syöttöä. Välissä mussutellaan tuttia jos on imuhaluja.

Vierailija
18/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna korviketta. Tiedän mitä käyt läpi.  

Vierailija
19/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kiitos. Aikamoinen purkaus tuli näemmä tuosta aloituksesta ;) mutta oon ollut niin ahdistunut tän asian kanssa, kun pieni esikoinen jää vailla äidin seuraa ja tosiaan miten jaksan kun mies palaa reissutyöhönsä. Eli tosiaan mietin sitä miksi huudattaisin vauvaa jos on tyytyväinen ja rauhoittuu, kun ruiskulla annoin 40 ml korviketta...

ap

Vierailija
20/49 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvikevauvat on ihan yhtä hyviä, kuin täysimetetytkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän