Onko se täysimetys muka tämän arvoista?? :'(
Kyseessä toinen lapseni, ikää nyt pari viikkoa. Vauva viihtyy tissillä illat pitkät, mikä tietysti sinänsä on normaalia, vaikka esikoinen ei moinen tissitakiainen ollutkaan. Kuitenkin, nyt sairaalasta kotiutumisen jälkeen (1,5 viikkoa) olen imettänyt vauvaa klo 17-04 siten, että pisimmillään taukoa on ollut 15 minuuttia ja kerralla vauva on saattanut olla tissillä 1,5 tuntia. Imee tehokkaasti ja hyvällä otteella n. 5-10 min, sen jälkeen olen vain huvituttina( ei huoli tuttia millään, sehän tässä onkin "ongelma"). Nukahtaa siis rinnalle ja lupsuttelee tissiä ajoittain, mutta heti kun yritän irroittaa herää, ja alkaa itkemään.
Olen luullut myös, että vauvalla on kovasti masuvaivoja kun on niin itkuinen illat ja yöt, ja olen näitä koettanut helpottaa eri konstein. Rinnalla kuitenkin on hyvillä mielin ja tyytyväinen, niin äidinkin on siinä mielessä hyvä mieli ollut, vaikka olenkin miettinyt paheneeko masuvaivat jatkuvasta syömisestä. Jos menen esim. suihkuun ja mies pitää vauvaa sillä aikaa, huutaa kaarella koko ajan eikä rauhoitu millään, kun ei mies imettämäänkään pysty.
Asiaan, eilen illalla sitten väsyin tilanteeseen, tämä menettelee nyt isyysloman aikana mutta kun mies palaa töihin (paljon reissua ja iltoja ja öitä pois kotoa), en mitenkään pysty tällaiseen imetysmaratoniin kun esikoinen on vasta 1v3kk. Tällä hetkellä imettämiseen menee hänen päivällisaika, iltaulkoilu sekä iltapala ja iltatoimet enkä ehdi pienen ressukan kanssa seurustella illalla yhtään (ei viihdy vieressä sohvalla vaan vaatii aktiviteettia). Lisäksi en pysty nukkumaan missään vaiheessa enää miehen palatessa töihin, jos imetän yöt läpi ja vauva valvoo esikoisen päikkäriajan! Eilen illan vaihtuessa yöhön annoin ruiskulla korviketta ja vauva nukahti jo kesken annoksen tyytyväisenä (ensimmäisen kerran kotona ollessa) ja nukkui 4 tuntia! V****ttaa, jos olen pitänyt vauvaa nälässä eikä maito vaan kerta kaikkiaan riitä eikä pieni jaksa imeä! miksi kiusaan itseäni ja vauvaa sitkeästi imettämällä, ei se vauvakaan siinä unissaan satunnaisesti lupsuttamalla mitään maitoa tilaa! Pieni raukka on kärsinyt illat yöt nälästä ja äiti vaan yrittänyt imettää, kun joka paikasta tietoa etsiessä löytyy, että "imetä joka inahduksesta" ja "älä vain sorru antamaan korviketta". Miksi, oi miksi en ole antanut korviketta jo aiemmin?? tasan varmasti tänäänkin annan jotta saamme molemmat nukkua, en voi enää kauaa valvoa vuorokauden ympäri (siis kun mies palaa töihin, imetän aamuyöhön jolloin esikoinen jo herää ja itsekin on noustava??).
Vai onko jollain parempia ehdotuksia? Ja nämä maratonit on siis kestäneet nyt tämän 1,5 viiikkoa, eli kyse ei ole mistään "yritä nyt pari iltaa jaksaa, vauva vain tilaa lisää maitoa". :'(
ps. olen jutellut asiasta imetystukiäidin kanssa joka vain hoki, ettei missään nimessä korviketta. Ja sekö on parempi kuin se, ettei vauva itke ja että saamme koko perhe nukuttua??
Kommentit (49)
Siis tuleeko sulta maitoa? Tuleeko vauvalta pissaa, onko se konsentroitunutta? Minusta tuo kuulostaa sille, että joko maitoa ei tule tai vauva ei pysty imemään. Jos maitoa ei tule, on tosi jees antaa korviketta. Onhan rintamaito parempaa vauvalle kuin korvike, mut korvike on parempaa kuin liian vähän maitoa. Voit kokeille vauvan imemän maitomäärän vaikka näin: paino ennen ja jälkeen imetyksen vaipan kanssa. Jos pissit tulee vaippaan, punnitse silti vaipan kanssa. Imetyksen tulisi kestää joku 10 - 15min ja sit olla useamman tunnin tauko.
Tärkeintä on kyetä ottamaan rennosti. Tissimaito on hyvä juttu, mutta rentoutumaan kykenevä äiti vielä parempi.
Tärkeintä olis kyllä opetella eroon tosta huvitisseilystä.
Oletko kokeillut painaa sillä tutilla sen tissin irti suusta? Muuten pidät täsmälleen saman asennon, vaihdat vaan tissin tuttiin, siitä sitten pikkuhiljaa. Tutin käyttöäkin täytyy opetella, ei sitä automaattisesti osaa.
Minusta on outoa että sanot vauvan pitävän sinua huvituttina ja sitten kuitenkin rauhoittuu korvikkeella. Huvituttivauva tarvitsee huvituttia ja maidosta on lähinnä haittaa kun sitä tulee silloin liikaa. Jos rauhoittuu korvikkeella ja sitten nukahtaa, vauva on nälkäinen ja paras keino on antaa vähän korviketta. Siitä voi sitten lähteä mihin päin vain, lisätä korvikkeen määrää, vähentää sitä ja toivoa että oma maito lisääntyy tai pitää korvikkeen määrä vakiona muutama viikko. Sinuna yrittäisin tuota viimeistä eli etsiä sopiva korvikeannos ja seurata mitä omalle maidontuotannolle tapahtuu kun oma stressi vähenee ja vauvan tarve lisääntyy.
Miettisin kyllä myös sitä että saako vauva pullosta maitonsa paremmin ja on siksi siitä kylläinen. Eli voi olla että rinnat ovat tyhjät ja siihen ei auta kuin korvike. Mutta vauvalla voi olla myös huono ote (lienee jo tarkistettu) tai rinta&vauvan suu sellainen että vauva ei saa imettyä tehokkaasti. Rintakumia voi kokeilla, tuleeko sillä nopeammin kylläiseksi? Entä jos lypsät pulloon ja annat siitä, tuleeko kylläiseksi? Esim. iso nänni voi tehdä pienen vauvan imemisestä vaikeaa alkuun. Tälläiset asiat korjaantuvat ajan myötä kun vauvan imu paranee. Sitä ennen voi miettiä apuvälineitä tai antaa lisämaitoa. Mutta silloin lisämaito helposti totuttaa vauvan 100% korvikkeelle. Ei siitäkään kannata tehdä ongelmaa itselleen, mutta jos imetys tuntuu helpommalla (normaalikestoisena) kannattaa pitää kiinni omasta maidontuotannosta silloinkin kun antaa korviketta. Silloin voi vaikka 3 kk iässä vaihtaa vähitellen rinnalle.
Kahden pienen kanssa iso apu voisi olla kantoliina. Siinä vauva saa tyydytettyä läheisyyden tarpeensa, mutta kädet jäävät vapaaksi esikoista varten. Moni vauva nukkuu liinassa parhaat unet. Vähän myöhemmin apua voisi olla myös manduca/ergo -repusta. Siinä voisi välillä kantaa selässä myös esikoista, niin hänkin saa osansa äidin läheisyydestä.
Kahden pienen kanssa iso apu voisi olla kantoliina. Siinä vauva saa tyydytettyä läheisyyden tarpeensa, mutta kädet jäävät vapaaksi esikoista varten. Moni vauva nukkuu liinassa parhaat unet. Vähän myöhemmin apua voisi olla myös manduca/ergo -repusta. Siinä voisi välillä kantaa selässä myös esikoista, niin hänkin saa osansa äidin läheisyydestä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 17:02"]
Anna korviketta. Tiedän mitä käyt läpi.
[/quote]
En voisi enempää olla samaa mieltä. Korviketta vaan. Myös minä olen kokenut tuon.
Kuulostaa ihan samalta touhulta kun mulla oli.
Maito riitti 2 viikkoa ja kolmannen viikon olikin sitten koko ajan tissillä, 15 min oli pisin tauko mitä oli, sitten kyllästyis ja annoin korviketta, söikin kerralla jopa 180ml (nykyää menee kerralla vähemmän, vaikka ikää on 3kk) ja sen jälkeen on ollut tyytyväisempi ja nukkunut yöllä ja päivälläkin.
Suomessa äidinmaidonkorvikkeet on huippuluokkaa, meille lääkäri sanoi että korvike on yhtä hyvää kuin äidin maitokin, ja tärkein maitohan on se, mikä tulee ensimmäisenä :)