Onko se täysimetys muka tämän arvoista?? :'(
Kyseessä toinen lapseni, ikää nyt pari viikkoa. Vauva viihtyy tissillä illat pitkät, mikä tietysti sinänsä on normaalia, vaikka esikoinen ei moinen tissitakiainen ollutkaan. Kuitenkin, nyt sairaalasta kotiutumisen jälkeen (1,5 viikkoa) olen imettänyt vauvaa klo 17-04 siten, että pisimmillään taukoa on ollut 15 minuuttia ja kerralla vauva on saattanut olla tissillä 1,5 tuntia. Imee tehokkaasti ja hyvällä otteella n. 5-10 min, sen jälkeen olen vain huvituttina( ei huoli tuttia millään, sehän tässä onkin "ongelma"). Nukahtaa siis rinnalle ja lupsuttelee tissiä ajoittain, mutta heti kun yritän irroittaa herää, ja alkaa itkemään.
Olen luullut myös, että vauvalla on kovasti masuvaivoja kun on niin itkuinen illat ja yöt, ja olen näitä koettanut helpottaa eri konstein. Rinnalla kuitenkin on hyvillä mielin ja tyytyväinen, niin äidinkin on siinä mielessä hyvä mieli ollut, vaikka olenkin miettinyt paheneeko masuvaivat jatkuvasta syömisestä. Jos menen esim. suihkuun ja mies pitää vauvaa sillä aikaa, huutaa kaarella koko ajan eikä rauhoitu millään, kun ei mies imettämäänkään pysty.
Asiaan, eilen illalla sitten väsyin tilanteeseen, tämä menettelee nyt isyysloman aikana mutta kun mies palaa töihin (paljon reissua ja iltoja ja öitä pois kotoa), en mitenkään pysty tällaiseen imetysmaratoniin kun esikoinen on vasta 1v3kk. Tällä hetkellä imettämiseen menee hänen päivällisaika, iltaulkoilu sekä iltapala ja iltatoimet enkä ehdi pienen ressukan kanssa seurustella illalla yhtään (ei viihdy vieressä sohvalla vaan vaatii aktiviteettia). Lisäksi en pysty nukkumaan missään vaiheessa enää miehen palatessa töihin, jos imetän yöt läpi ja vauva valvoo esikoisen päikkäriajan! Eilen illan vaihtuessa yöhön annoin ruiskulla korviketta ja vauva nukahti jo kesken annoksen tyytyväisenä (ensimmäisen kerran kotona ollessa) ja nukkui 4 tuntia! V****ttaa, jos olen pitänyt vauvaa nälässä eikä maito vaan kerta kaikkiaan riitä eikä pieni jaksa imeä! miksi kiusaan itseäni ja vauvaa sitkeästi imettämällä, ei se vauvakaan siinä unissaan satunnaisesti lupsuttamalla mitään maitoa tilaa! Pieni raukka on kärsinyt illat yöt nälästä ja äiti vaan yrittänyt imettää, kun joka paikasta tietoa etsiessä löytyy, että "imetä joka inahduksesta" ja "älä vain sorru antamaan korviketta". Miksi, oi miksi en ole antanut korviketta jo aiemmin?? tasan varmasti tänäänkin annan jotta saamme molemmat nukkua, en voi enää kauaa valvoa vuorokauden ympäri (siis kun mies palaa töihin, imetän aamuyöhön jolloin esikoinen jo herää ja itsekin on noustava??).
Vai onko jollain parempia ehdotuksia? Ja nämä maratonit on siis kestäneet nyt tämän 1,5 viiikkoa, eli kyse ei ole mistään "yritä nyt pari iltaa jaksaa, vauva vain tilaa lisää maitoa". :'(
ps. olen jutellut asiasta imetystukiäidin kanssa joka vain hoki, ettei missään nimessä korviketta. Ja sekö on parempi kuin se, ettei vauva itke ja että saamme koko perhe nukuttua??
Kommentit (49)
Minä imetin ja annoin korviketta. Sillä tavalla jaksoinkin sitten imettää iloisin mielin kaksi vuotta. Ei haitannut korvike meidän tapauksessa imetystä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 17:02"]
Anna korviketta. Tiedän mitä käyt läpi.
[/quote]
Komppi tälle. Ja jaxuhalaus sinulle :)
Älä kuuntele mitään imetystukiäitiä vaan tee niin kuin teille on parasta!
Anna vaan lisämaitoa, jos vauva suostuu sitä juomaan. Saat itsekin tauon syödä ja juoda ja ennen kaikkea lepoa hermoillesi. Voi olla että maitosi alkaa riittämään, kun rentoudut ja elät muullekin kuin imetykselle. Näin mulle kävi esikoisen kanssa. Ja et tosiaan jaksa valvoa öitä kovin pitkään. Fanaattisuus on pahasta tässä asiassa. Tsemppiä!
Itseasiassa kyllähän se maitoa tilaa siinä lupsutellessakin :)
MUTTA! Jos tuntuu ettet jaksa jne. niin korviketta voi ihan iloisin mielin antaa :) Ei se tee sinusta huonoa äitiä tmv. Pääasia on, että vauva saa ruokaa ja perhekin voi hyvin :) Ei kannata väsyttää itseään :)
Minun toinen lapseni oli samanlainen. Ei suostunut korviketta juomaan. Siinä sitten vauva nukkui 7kk meidän välissä etten ihan seonnut valvomisen takia.
Tuttu tunne, imetin ja imetin ja imetin ja imetin, lakkaamatta imetin. Seuraavalla kerralla en varmasti enää jaksaisi. Sitä se oli meilla 6kk, tosin sillä erolla että maitoa riitti. Jos sinusta tuntuu ettei maito riitä niin anna ihmeessä korviketta hyvillä mielin! Tee juuri niin kuin itse koet parhaimmaksi sekä lapselle että sinulle ja koko perheelle! :)
onpas ihania vastauksia, ajattelin että jos joku antaisi vertaistukeakin mutta varauduin täystyrmäykseen ;) ehkä sitkeämmin vielä yrittäisin jos olisi ensimmäinen ja voisi oikeasti elää jatkuvasti vauvantahtisesti. Mutta nyt on huomioitava myös esikoinen ja meidän kaikkien jaksaminen. Ja kyllähän se pahalta tuntuu että luulee vauvan kärsivän masuvaivoista ja kyse onkin nälästä! tuskin siis muutaman tunnin imemisen jälkeen saa kovin hyvin maitoa, toisin oli viime yönä kun neljän tunnin jälkeen rinnat tuntuivat täyteläisiltä ja vauva imi vatsansa täyteen :)
ap
Lepo ja uni ovat imetyksen onnistumisessa myös tärkeässä asemassa, joten jos pienellä korvikemäärällä saatte nukuttua edes vähän, niin se kannattaa antaa. Kannattaa kuitenkin tarkkailla korvikkeen määrää, ettei se kasva jostain määrästä, jonka olet päättänyt, esim desi päivässä. tai päätä, että annat korviketta vain illalla " nukahtamislääkkeksi."
Pullo suuhun ja hermot löysemmälle! Pääasia, että vauva saa ravintoa ja sinä jaksat arjen. Kuulostat todella rakastavalta ja huolehtivalta äidiltä, pulloruokinnassa ei ole mitään pahaa! Tsemppiä ja jaksuja! :)
Fanaattisuus pois ja terve järki käteen. Jos korvikkeella pelastuu yöunet ja koko perheen hermot, niin sitä sitten vaan. Meidän vauva sai kerran vahingossa yöllä kevytkermaakin, kun oli samanlaisessa purkissa kuin tutteli. Kyllä jaksoikin nukkua poikkeuksellisen pitkään. Eikä tullut mahanpurua tai mitään muutakaan. On nykyään terve 18-vuotias :)
Hyi helvetti, se on jokin imetysjihadisti siellä "tukemassa".
Kokeile tuttia. Iltapullo myös hyvä.
Mielummin hyvin levännyt ja virkeä äiti korvikkeen kanssa, kuin hermot kireällä kaikilla. Harmi jos maito ei riitä, mutta korvike on yhtälailla ravintoa lapselle. :)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 17:19"]
Meidän vauva sai kerran vahingossa yöllä kevytkermaakin, kun oli samanlaisessa purkissa kuin tutteli.
[/quote]
Tämä on hauska :-)
40ml/vrk ei ole merkittävä annos, se ei vaikuta uneen tai mihinkään muuhunkaan. Vauva kuitenkin syö nyt sen 700-1200ml/vrk
Jos haluat, mahdollisimman vähän häiritä imetystä, niin lypsä se 40ml ja syötä pullolla.
Huvituttina ei tarvitse kuitenkaan olla. Lopeta se. Ethän yritä irroittaa tissiä vetämällä? Tissi täytyy irroittaa painamalla nänniä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 17:14"]Lepo ja uni ovat imetyksen onnistumisessa myös tärkeässä asemassa, joten jos pienellä korvikemäärällä saatte nukuttua edes vähän, niin se kannattaa antaa. Kannattaa kuitenkin tarkkailla korvikkeen määrää, ettei se kasva jostain määrästä, jonka olet päättänyt, esim desi päivässä. tai päätä, että annat korviketta vain illalla " nukahtamislääkkeksi."
[/quote]
En ole samaa mieltä tuosta. Syötä vauvaa kun vauva on nälissään. Äläkä ainakaan huudata, siksi että "annoin jo desin, se riittää".
olen itsekin miettinyt tuon imetystukiäidin kommenttia, että eikö kuitenkin vauvan paras olisi hyvä olo ja täysi masu eikä se, että hampaat irvessä vaan imetetään! sain saarnan mm. siitä, kuinka korvikelapsilla on enemmän 1 tyypin diabetesta, ja muutenkin ihan mahdotonta syyllistämistä!
tuttia vauva tosiaan ei huoli ja rinnan olen painanut irti suupielen vierestä nännipihasta, mutta havahtuu kun tissi häviää suusta. :/
ap
Ei ole, anna ihmeessä korviketta. Imetystä nostetaan jalustalle aivan turhaan. On aito maito toki korviketta terveellisempää, mutta paljon tärkeämpää lapsesi terveyden kannalta on se, mitä sille seuraavat parikymmentä vuotta syötät. Ei 7-vuotias lapsi siitä täysin tärviölle mene, jos aivan kaikki mitä sille syötetään ei ole luomua. Sama koskee vauvaa. Kokonaisuus ratkaisee.
Imetysfanaatikot ovat huonoitsetuntoisia naisihmisiä, joilla on tarve päteä edes jollain elämän osa-alueella, kun eivät ole missään muussa omalla mittapuullaan onnistuneet. Samalla he onnistuvat alistamaan yhtäaikaisesti sekä naista että miestä (mies ei kelpaa yhtä hyvin vanhemmaksi kuin äiti, eikä saa käytännössä olla vauvavuoden aikana kotona lapsen kanssa äidin ollessa töissä, kun taas naisellakaan ei ole mahdollisuutta valita jne).
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 17:38"]Ei ole, anna ihmeessä korviketta. Imetystä nostetaan jalustalle aivan turhaan. On aito maito toki korviketta terveellisempää, mutta paljon tärkeämpää lapsesi terveyden kannalta on se, mitä sille seuraavat parikymmentä vuotta syötät. Ei 7-vuotias lapsi siitä täysin tärviölle mene, jos aivan kaikki mitä sille syötetään ei ole luomua. Sama koskee vauvaa. Kokonaisuus ratkaisee.
Imetysfanaatikot ovat huonoitsetuntoisia naisihmisiä, joilla on tarve päteä edes jollain elämän osa-alueella, kun eivät ole missään muussa omalla mittapuullaan onnistuneet. Samalla he onnistuvat alistamaan yhtäaikaisesti sekä naista että miestä (mies ei kelpaa yhtä hyvin vanhemmaksi kuin äiti, eikä saa käytännössä olla vauvavuoden aikana kotona lapsen kanssa äidin ollessa töissä, kun taas naisellakaan ei ole mahdollisuutta valita jne).
[/quote]
Olen samaa mieltä, täysin!
T. Nro 13
Älä stressaa liikoja! Tärkeämpää on että saatte kaikki levättyä ja syötyä. Ehkä imetys sujuu myöhemmin paremmin, tai sitten ei. Levännyt ja tyytyväinen äiti -> tyytyväiset lapset.
Me ollaan annettu korviketta alusta asti,en näe siinä mitään väärää.