Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkatkaa hyviä + helppoja miehelle kelpaavia KASVISruokia!

Vierailija
16.04.2014 |

Olen päättänyt, että meillä pidetään viikoittain ainakin yksi kasvisruokapäivä. Nyt tarvitsisinkin makoisiksi koettujen, helposti valmistettavien kasvisruokien reseptiä.

Itse olen tähän mennessä tehnyt täytettyjä kesäkurpitsoja (kesäkurpitsa halkaistaan, koverretaan, paistetaan sipulia, sieniä ja kesäkurpitsan sisusta pannulla, maustetaan, joukkoon kananmun + kermaviiliä, paprika täytetään ja uuniin).

Kukkakaaligratiinia olen tehnyt.

Ja sitten linssipataa, jossa linssejä, tomaattia, bataattia, sipulia ja mausteita haudutetaan kookosmaidossa + vedessä. Ihan ok, mutta sellasita mössöä, että mies ei syö.

Hakusessa on siis kasvisruokia, joita mieskin syö ja joista ei tule heti kommenttia, että mitä ripulia tuo on. :) Kuten tuosta eilisestä linssipadasta. Sellasia, joista mieskin sanoo, että nam, eihän tässä lihaa edes kaipaa.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennekysymys. Teet sitä kasvisruokaa, mitä haluat ja mielesi tekee. Mies oppii vähitellen syömään niitä kun teet kasvisruokia riittävän usein. 

Vierailija
42/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tofupihvit joko valmiit tai jalotofun marinoidusta tofusta viipaleita uunissa, tosi helppoa ja hyvää.  Useimmille lihansyöjille maistuu hyvin myös pakastealtaan kasvispyörykät ja valmiit nakit (mielestäni venhäproteiinistä tehdyt ovat parempia kuin soijanakit mutta nämähän on makuasioita). Osa kasvisnakeista on pakastealtaassa osa makkarahyllyssä.

Quorn on myös sellainen helppo lihankorvike on pakastealtaassa saatavilla nugetin ja jauhelihan tyyppisinä valmisteina. Härkäpapurouheesta teen itse meillä hyvin maistuvaa makaronilaatikkoa (härkäpapurouhetta saa vain erikoiskaupoista), myös hernerouhe on tosi hyvää, siitä voi tehdä vaan kastiketta tai vaikka lettuja tms. Hefua voi tehdä itse hampunsiemenistä ja on tosi hyvää maustettuna mutta se vaatii jo viitseliäisyyttä. Suosittelen myös tekemään pähkinäpastaa (tähän kannattaa käyttää paitsi pähkinöitä myös pähkinätahnaa). Kasvislasagnen voi myös tehdä hyvin monin tavoin, yleensä siitä tulee hyvää :)

Ja jos miehelle ei mikään kelpaa niin sille ei oikein mitään voi. Meillä on kasvis-kalaruokavalio ja mies tykkää paljon kaikenlaisista papuruuista, lapselle taas ei ihan kaikki uppoa. Soijaa emme juuri syö (ei siksi, ettei se sopisi miehille vaan meillä miesväki on sille lievästi allergisia) eli tofua saan valitettavan harvoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunimunakas mieleisillä kasvistäytteillä

kasvislasagne

kasviswokki, jonne lisäksi esim tofukuutioita tai papuja

sosekeitot tuoreiden sämpylöiden tai leivän kera

tortillat kasvistäytteellä

Kaalilaatikko tai -pata

Vierailija
44/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vegepastasa on täysjyväpastaa (sis. proteiinia), tomaattimurskaa, papuja, parsakaali-kukkakaali-porkkanasekoitusta, juustoa päälle, jos on juustonsyöntipäivä, yritän välttää sitä, mutta koska juustot ovat kerrassaan hyviä, on se vaikeaa. Papuja ei saa olla liikaa.

Punajuuri-peruna-aurajuustokiusaus on tosi hyvää, toimii ilman aurajuustoakin ja kasviskermalla tehtynä.

Kaupan pakastekaapista kevätkääryleet ja falafelit on hyviä.

En itsekään mitenkään tykkää yleensä kasvisruoista ja esim. keittoja en syö.

Vierailija
45/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt soijarouhelasagnea, kuten eräs aiempikin kommentoija, eikä minunkaan ukkoni mitään huomannut. Kun jälkeenpäin paljastin asian, väitti huomanneensa, mutta epäilen, koska ei kyllä tavallisesti jätä kommentoimatta heti jos ei miellytä.

Muita kelpuutettuja ruokia ovat sienikeitto, kukkakaalipaistos ja se kuuluisa avokadopasta. Kesäisin teen usein ratatouillea. Mies saa ihan itse veistellä oman annoksensa päälle sitten makkaraa tai mitä muuta tahtoo.

Vierailija
46/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä juntteja!

Vierailija
47/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:47"]

Suosittelen tutustumaan aasialaiseen keittiöön, sieltä löytyy todella hyviä ruokia, mm. wokkeja, curryja sekä tulisia salaatteja ja keittoja. Jamie Oliverin resepteillä ollaan nyt tehty näitä.

Tykkääkö miehesi sosekeitoista? Bataatti- ja papukeitto ovat hyviä ja täyttäviä.

Falafelia on helppo tehdä itse, jos kaipaa jotain einesmäisempää.

[/quote]

Mitä einesmäistä on falafelissä?

[/quote]

En myöskään ymmärtänyt tuota kommenttia!? Itsetehdyt falafelit on taivaallisen hyviä jugurttikastikkeen kanssa eikä todellakaan niillä ole mitään tekemistä niiden kamalien einesfalafelien kanssa:)

Meillä miehen herkkua on mm melanzane alla parmiana, kesäkurpitsapihvit parmesankuorrutuksella (yleensä tosin lihan lisukkeena, vois olla helpompii totutella ap), avokadopasta, pasta ja arrabiatakastike, kasvis/juustotäytteiset raviolit voi-salvia kastikkeessa, bortskeitto (ai mut keitot ei kelpaa...), uunijuurekset (lihan lisukkeena nekin), ratatouille ja tuorewokit pähkinöiden kanssa.

Meillä on jo vuosia sitten vähennetty perunan ja riisin syönti minimiin, pastaa kyllä syödään. Kasviksia menee koko perheelle kaikissa muodoissaan.

Vierailija
48/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas sinulla juntti mies. 

Ei muuta.

Vierailija
49/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä syö kaikki kaikkea ruokaa... ei tarvii olla miehelle eriä ja lapsille eriä... ja vaimolle eriä... Kaikkiruokaisuus kunniaan, lopettakaa nirsoilu.

Vierailija
50/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:24"]

Olen päättänyt, että meillä pidetään viikoittain ainakin yksi kasvisruokapäivä. Nyt tarvitsisinkin makoisiksi koettujen, helposti valmistettavien kasvisruokien reseptiä.

Itse olen tähän mennessä tehnyt täytettyjä kesäkurpitsoja (kesäkurpitsa halkaistaan, koverretaan, paistetaan sipulia, sieniä ja kesäkurpitsan sisusta pannulla, maustetaan, joukkoon kananmun + kermaviiliä, paprika täytetään ja uuniin).

Ja sitten linssipataa, jossa linssejä, tomaattia, bataattia, sipulia ja mausteita haudutetaan kookosmaidossa + vedessä. Ihan ok, mutta sellasita mössöä, että mies ei syö.

Hakusessa on siis kasvisruokia, joita mieskin syö ja joista ei tule heti kommenttia, että mitä ripulia tuo on. :) Kuten tuosta eilisestä linssipadasta. Sellasia, joista mieskin sanoo, että nam, eihän tässä lihaa edes kaipaa.

[/quote]

Jos mun mies sanoisi tekemääni ruokaa ripuliksi, en tarjoilisi hänelle enää minkään sortin sapuskoita. Tosin, itse olenkin mennyt naimisiin fiksun ja hyväkäytöksisen miehen kanssa, joka ei kuole siihen ettei saa lihaa joka päivä.

Vierailija
51/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:49"]

Ei missään nimessä soijaa miehelle. soija on todella epäterveellistä, etenkin miespuolisille.

[/quote]

Maailman terveimmät ja pitkäikäisimmät ukot löytyvät Japanista jossa syödään soijaa.

[/quote]

niin ja pienikaluisimmat....

Vierailija
52/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 13:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:24"]

[/quote]

Jos mun mies sanoisi tekemääni ruokaa ripuliksi, en tarjoilisi hänelle enää minkään sortin sapuskoita. Tosin, itse olenkin mennyt naimisiin fiksun ja hyväkäytöksisen miehen kanssa, joka ei kuole siihen ettei saa lihaa joka päivä.

[/quote]

Samoin:) En ihan ymmärrä nirsoja lapsiakaan mutta vielä vähemmän aikuista miestä:) Naurattaa koko juttu.... Tee kuten kehotetaan lastenkin kanssa tekemään: ota mies mukaan ruuanlaittoon ja maistelemaan - eihän tuo ipanasta paljoa tunnu eroavan:D

Vierailija
53/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun on eri ruokavaliot ja mieltymykset, niin kumpikin kokkaa omat safkansa. Mikäs sen kätevämpää?

Vierailija
54/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koklaa quornia ja toisella viikolla soijahiutaleita tai -suikaleita.. löytyy jostain jauhojen ja puurohiutaleiden läheisyydestä Suomessa muistaakseni

Vierailija
55/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, miehesi vaikuttaa kyllä todella tyhmältä, juntilta ja epäkohteliaalta. Ei syö keittoja, ei sitä eikä tätä eikä tuota. Kuin kiukutteleva pikkulapsi. Jos sun tekemät ruoat ei kelpaa, sano ettei ole pakko syödä.
Mikä tuollaisia ihmisiä(miehiä enemmistä) ylipäätään vaivaa?

Naurettavaa sanoa ettei syö sieniä koska säteily ja blaa. Ei ole miehesi miettinyt, mitä kaikkia epäpuhtauksia liha sisältää??? :DDD

Vierailija
56/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taloudessa asuu kaksi aikuista sekasyöjää. Kasvisruokaa syödään noin neljänä päivänä viikossa, lihaa ja kalaa kolmesti. Jos mies olisi noin asennevammainen, saisi kokata itse ruokansa. Liha ei todellakaan ole maistuvan ruoan välttämättömyys, vaan monet kasvisruoat ovat parempia kuin liharuoat, esim:

bataatti-halloumvuoka (uunivuokaan bataattia, perunaa, juureksia, sipulia ja halloumkuutioita + kasvislientä ja pestoa, 200 asteessa uunitus n. 20 min)

pinaattilasagne (tomaattikastike: pinaattia, tomaattimurskaa, sipulia ja valkokastikkeen tilalle 400g raejuustoa)

papupullat (1 tlk kidneypapuja + 1 tlk kikherneitä soseeksi, niistä muotoillaan pullia, keskelle voi laittaa palan tuorejuustoa tuomaan mehevyyttä)

kasvispyttipannu (perunaa, halloumia, juureksia pannussa kypsytettynä, paistettu kananmuna päälle)

juustoinen kasvispasta (tomaattimurskaa, sipulia, valkosipulia, puoli pakettia koskenlaskija-juustoa, linssejä/soijarouhetta)

Esimerkiksi kaikki nuo on todella herkullisia ja varsinaista herkkuruokaa tässä talossa. Ei paljon ruokaa jää yli kun noita tekee. :D

Vierailija
57/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tehty seitanpihvi on todella lihamainen. Osta seitanjauhoja (aloittelijan työlästä alkaa tehdä itse vehnäjauhosta asti) ja tee pihvit.

Vierailija
58/67 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat ja kananmunakastike on yksi suosikki ruokani!

Hampurilainen jonka välissä itsetehty kasvispihvi

Peruna-kukkakaali curry

kasvistäytteellä ja fetajuustolla täytetyt tomaatit, paprikat jne.

Netistä löytyy ohjeita :)

Vierailija
59/67 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehdyt porkkana tai pinaattiletut tai pinaattikeitto kananmunalla ,nam :-)!

Vierailija
60/67 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! :-) Olin kerran yhden mun kaverin luona syömässä ja kun oltiin syöty niin sanoin sille mun kaverille että olipas hyvää Broileri kastiketta ja kiitin ruuasta niin se mun kaveri sanoi että itseasiassa tässä ruoassa ei ollut tippaakaan Broilerelia vaan tein sen Soijapavuista. :-) Eli en ollut huomannut niiden välillä mitään eroa. :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi