Vinkatkaa hyviä + helppoja miehelle kelpaavia KASVISruokia!
Olen päättänyt, että meillä pidetään viikoittain ainakin yksi kasvisruokapäivä. Nyt tarvitsisinkin makoisiksi koettujen, helposti valmistettavien kasvisruokien reseptiä.
Itse olen tähän mennessä tehnyt täytettyjä kesäkurpitsoja (kesäkurpitsa halkaistaan, koverretaan, paistetaan sipulia, sieniä ja kesäkurpitsan sisusta pannulla, maustetaan, joukkoon kananmun + kermaviiliä, paprika täytetään ja uuniin).
Kukkakaaligratiinia olen tehnyt.
Ja sitten linssipataa, jossa linssejä, tomaattia, bataattia, sipulia ja mausteita haudutetaan kookosmaidossa + vedessä. Ihan ok, mutta sellasita mössöä, että mies ei syö.
Hakusessa on siis kasvisruokia, joita mieskin syö ja joista ei tule heti kommenttia, että mitä ripulia tuo on. :) Kuten tuosta eilisestä linssipadasta. Sellasia, joista mieskin sanoo, että nam, eihän tässä lihaa edes kaipaa.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:47"]
Suosittelen tutustumaan aasialaiseen keittiöön, sieltä löytyy todella hyviä ruokia, mm. wokkeja, curryja sekä tulisia salaatteja ja keittoja. Jamie Oliverin resepteillä ollaan nyt tehty näitä.
Tykkääkö miehesi sosekeitoista? Bataatti- ja papukeitto ovat hyviä ja täyttäviä.
Falafelia on helppo tehdä itse, jos kaipaa jotain einesmäisempää.
[/quote]
Mitä einesmäistä on falafelissä?
Mitä jos miehesi tekisi itse ruokansa jos on noin nirso? Miksi passaat lapsen tasolle jäänyttä miestäsi?
Nää on meidän kestosuosikit:
http://www.k-ruoka.fi/reseptit/kasvispasta/
http://www.k-ruoka.fi/reseptit/linssipihvit/
ja jos haluaa tehdä vaikka jotain "jauheliha- tai kanaruoki"a, mutta ilman lihaa, niin ihankorvikkeena voi käyttää vaikka quornia. Rouhe menee jauhelihasta, kuutiot ja fileet kanasta.
Tehtiin ihan älyhyvää lasagnea yksi päivä, siihen tuli jauhelihan sijasta quorn-rouhetta ja lisäksi kesäkurpitsaa, paprikaa ja kukkakaalia pieninä paloina :)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 13:02"]
Suosittelen tutustumaan aasialaiseen keittiöön, sieltä löytyy todella hyviä ruokia, mm. wokkeja, curryja sekä tulisia salaatteja ja keittoja. Jamie Oliverin resepteillä ollaan nyt tehty näitä.
Tykkääkö miehesi sosekeitoista? Bataatti- ja papukeitto ovat hyviä ja täyttäviä.
[/quote]
[/quote]
muistuttaa enemmän lihapullia tai jotain nakkikiskameininkiä, mistä monet perusmiehet tykkää, varsinkin jos lisuukkeena on ranskiksia ja ketsuppia. en siis tarkoittanut mitenkään negatiivisessa mielessä, vaan meillä falafelit ovat siis tuollaista tuttua ja helppoa lohturuokaa.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 13:04"]
[/quote]
[/quote]
muistuttaa enemmän lihapullia tai jotain nakkikiskameininkiä, mistä monet perusmiehet tykkää, varsinkin jos lisuukkeena on ranskiksia ja ketsuppia. en siis tarkoittanut mitenkään negatiivisessa mielessä, vaan meillä falafelit ovat siis tuollaista tuttua ja helppoa lohturuokaa.
[/quote]
Niin, mutta miten se liittyy einekseen?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eiköhän jokainen pidä enemmän itsetehdyistä lihapullista kuin einespullista, oli sitten mies tai nainen.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:38"]
Maa-artisokkakeitto
Pinaattikeitto + keitetty kananmuna
Paista itse pinaattilettuja
Pastakastike soijarouheesta
Peruna-purjokeitto
Ranskalainen sipulikeitto + juustokuorrutteinen paahtoleipä
Kasvispitsa
Savulohisalaatti (jos saa kuitenkin olla kalaa?)
Kasvismunakas
Sienipiiras
Sienikeitto
[/quote]
Keitto, keitto ja keitto. Olisi pitänyt varmaan sanoa, että mies ei syö keittoja, ei vaan syö. Ei edes maista.
Pinaattiletuista se näkee heti, että ne on kasvisruokaa eikä syö.:)
Pastakastike on ok, mutta millä korvaisi soijarouheen? Uusien tutkimusten mukaan noita länsimaissa jalostettuja soijarouheita ja muita soijasta tehtyjä lihankorvikkeita ei olisi hyvä syödä. Soija on terveellisimmillään tofuna ja nattona.
Mies ei syö sieniä. Kalaa syö pitkin hampain, mutta sieniin ei koske, pelkää radioaktiivista säteilyä.
Kasvispizza ok, mutta pizza ei ole kovin terveellistä. Kasvismunakaskin ok.
Oisko jotain kasvisruokia, jotka ei ole keittoja ja joista ei heti näe, että on kasvisruokaa?
[/quote]
itse tehty pizza on hyvinkin terveellistä! taikina on helppo tehdä itse vaikka spelttijauhoista, sitä voi myös pakastaa. tomaattikastikkeesta saa maukasta maustamalla ja pannulla muhittamalla. päälle tuoretta basilikaa, homejuustoa, kirsikkatomaatteja, artisokkaa, ananasta, paprikaa... tonnikalaa jos tykkää.
hassua kyllä ettei pinaattilettuja suostu syömään lihattomuuden vuoksi, nehän ovat kaikkien oppilaitostenkin suosituin ruoka :)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:55"]
Viimesimmässä Pirkassa oli risotto primaveran ohje. Oli hyvää, vie toki jonkinaikaa tehdä, mutta ei minun mies ainakaan lihaa siihen kaveriksi kaivannut. Ei tosin ole mikään ronkeli muutenkaan.
[/quote]
Tsekkaanpa tämän! Kiitos!
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 13:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
no tarkoitin sitä että mulle tulee niistä mieleen ne eineslihapulat ja falafelit. muistuttaa niitä enemmän kuin joku pad thai.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 13:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
no tarkoitin sitä että mulle tulee niistä mieleen ne eineslihapulat ja falafelit. muistuttaa niitä enemmän kuin joku pad thai.
[/quote]
Ja jollekin sitten maistuisi nimenomaan einestä muistuttava ruoka mieluummin kuin itse tehty? Menee jo aina oudoksi. Ihmeellisiä miehiä joillakin.
http://www.maku.fi/reseptit/kikhernemureke
Mureke on mielestäni erittäin herkullinen. Sopii hyvin esim. sweet chili-kastikkeen kanssa. Kerman voi korvata maustamattomalla luonnonjugurtilla, jolloin murekkeesta tulee mehevämpi. :)
Kuten joku jo edellä mainitsi, suosittelen myös erittäin lämpimästi tutustumaan aasialaiseen keittiöön. Oma suosikkini on thaimaalainen punainencurry-kastike tofulla.
Kyllä joutaisi moinen nirso ukko pihalle tästä huushollista.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:57"]
Sun mies on nirso. Miksi kasvisruoan pitäisi näyttää lihalle..?
Kokeile avokadopastaa tai punajuuri-aurajuusto-pastaa.
Jos tarkoitus on lisätä kasvistensyöntiä, niin voithan tehdä lihaa sisältäviä ruokia, ja sitten lisukkeiksi kasviksia ja jättää esim. perunaa vähemmälle (en tarkoita kuitenkaan mitään karppausta).
Jauhelihakastikkeeseen voi laittaa sipulia, valkosipulia, porkkanaa ja kesäkurpitsaa raastettuna, selleriä, sieniä...
Tee vaikka makkarakeitto, johon laitat reilusti erilaisia juureksia, lanttua, porkkanaa, palsternakkaa, sipulia, kukkakaalia...
Pihvin kanssa uunijuureksia, uunitomaatteja ja täytettyjä herkkusieniä.
[/quote]
Kun mies ei koske siihen makkarakeittoon. Ei syö keittoa eikä makkaroita. Eikä herkkusieniä. Eikä punajuurta missään muodossa. Mies haluaa vaan kokolihaa tai lihapullia tms ja perunaa.
Nirsolle ja kasvisnegatiiviselle henkilölle kasvisruoan kokkailu voi olla kieltämättä haastavaa, varsinkin jos valmistettavat ruokalajit ovat itsellekin vieraita.
Itse olen kasvissyöjä ja mieheni ei, mutta syömme silti arkena samaa vegeruokaa. Mieheni on kiinnostunut ruoanlaitosta ja kaikkiruokainen, ja hän tekeekin parempaa ruokaa kuin minä. Tässä tapauksessa ongelmaa ei ole, koska molemmat syövät kasvisruokaa omasta halustaan ja kokeilevat mielellään uusia ruokia.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:57"]
Jos tarkoitus on lisätä kasvistensyöntiä, niin voithan tehdä lihaa sisältäviä ruokia, ja sitten lisukkeiksi kasviksia ja jättää esim. perunaa vähemmälle (en tarkoita kuitenkaan mitään karppausta).
Jauhelihakastikkeeseen voi laittaa sipulia, valkosipulia, porkkanaa ja kesäkurpitsaa raastettuna, selleriä, sieniä...
Tee vaikka makkarakeitto, johon laitat reilusti erilaisia juureksia, lanttua, porkkanaa, palsternakkaa, sipulia, kukkakaalia...
[/quote]
Kun mies ei koske siihen makkarakeittoon. Ei syö keittoa eikä makkaroita. Eikä herkkusieniä. Eikä punajuurta missään muodossa. Mies haluaa vaan kokolihaa tai lihapullia tms ja perunaa.
[/quote]
Etpä sä sitä saa syömään mitään, jollei mies ole itse motivoitunut pääsemään nirsoudestaan.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 13:18"]
Nirsolle ja kasvisnegatiiviselle henkilölle kasvisruoan kokkailu voi olla kieltämättä haastavaa, varsinkin jos valmistettavat ruokalajit ovat itsellekin vieraita.
Itse olen kasvissyöjä ja mieheni ei, mutta syömme silti arkena samaa vegeruokaa. Mieheni on kiinnostunut ruoanlaitosta ja kaikkiruokainen, ja hän tekeekin parempaa ruokaa kuin minä. Tässä tapauksessa ongelmaa ei ole, koska molemmat syövät kasvisruokaa omasta halustaan ja kokeilevat mielellään uusia ruokia.
[/quote]
Kuten kuka tahansa normaali ja sivistynyt ihminen. Mistä te löydätte näitä miehiä, joille ei ruoka kelpaa?
Halloumijuustosta saa paistamalla tai grillaamalla hyvän lisukkeen vaikka lohkoperunoille, dipille ja salaatille. On rasvaisempaa (ja suolaista!) kuin esim. kalkkuna, mutta proteiinipitoista ja monesti "äijämakuun". Makaronilaatikkoa ja bolognesea olen tehnyt soijarouheesta, kiusauksia siitä quornista samoin kuin "kanakastikkeita" riisin kanssa.
Minusta on ihan käsittämätöntä miten jotkut naiset alistuu tuolle tasolle. Miettimään mikähän ruoka tänään nirsostelijalle maistuisi, söisiköhän se kasviksia tänään ja jos niin mitä... voi luoja. JOS ON NOIN SAAKELIN VAIKEATA SAADA MIESTÄ SYÖMÄÄN, NIIN JOSPA SE UKKO LAITTAA NE RUOKANSA IHAN ITSE ????
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:49"]
Ei missään nimessä soijaa miehelle. soija on todella epäterveellistä, etenkin miespuolisille.
[/quote]
Maailman terveimmät ja pitkäikäisimmät ukot löytyvät Japanista jossa syödään soijaa.