Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin ovikellon soittamisesta tuli megaluokan loukkaus?

Vierailija
15.04.2014 |

Joillekin on suuri loukkaus, jos joku soittaa ovikelloa. Oli se virpoja, lapsi joka kerää seuralle rahaa tai jehova.

Miksi?

Minua asia ei loukkaa niin kauan kuin kaikenlainen toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen, eli minua ei kukaan pakota antamaan mitään.

Jos ovikellon soittaminen loukkaa,niin eikö voi laittaa kylttejä että ei kaupustelua ja ottaa ovikellon pois päältä? Jos siis on lupa tullla vain sovitusti.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 11:54"]

Joillekin on suuri loukkaus, jos joku soittaa ovikelloa. Oli se virpoja, lapsi joka kerää seuralle rahaa tai jehova.

Miksi?

Minua asia ei loukkaa niin kauan kuin kaikenlainen toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen, eli minua ei kukaan pakota antamaan mitään.

Jos ovikellon soittaminen loukkaa,niin eikö voi laittaa kylttejä että ei kaupustelua ja ottaa ovikellon pois päältä? Jos siis on lupa tullla vain sovitusti.

[/quote]

Siitä asti, kun vuortyö on lisääntynyt. Jos ovikello on ruuvattu pois, niin sitten hakataan ovea.

Ennen oli ovessa vain luuta merkkinä, että ketään ei ollut kotona. Ei silloin ollut pelkoa, että hakataan ovea tai kurkitaan makkarin ikkunoista sisään, jos siellä kuitenkin joku olisi, kun auto on pihalla.

Sitä paitsi, kun nykyään on kännykät yms. niin kohteliasta on kysyä, voiko tulla. Turhanpäiväiset jehovat ja virpojat voisivat käydä vain niiden luona, joiden kanssa sovitaan, että voivat käydä. Jumalankin kanssa minulla on välit selvät, eikä tarvitse erikseen jehovantodistajien käännytystä.

[/quote]

Niin ja tuttavani tietävät minun tekevän vuorotyötä ja soittavat etukäteen. Jos puhelin on äänettömällä, he tietävät minun nukkuvan.

Todellakaan joku jehova tai virpoja ei voi kuvitellakaan minun olevan onnellinen, kun olen juuri tullut töistä klo 8 ja saanut unen päästä kiinni, niin potkitaan oveen, että saako virpoa. Jos ovikello on pois päältä, se ei riitä, vaan sitä ovea hakataan ja ryskytetään. Kaikilla ei ole mahdollisuutta virpojien takia ostaa niin isoa asuntoa, että on erikseen toinen kerros tms. minne voi mennä nukkumaan.

Vierailija
22/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 10:lle. Kyllä virpojat häiritsevät. Yhdet potkivat ovea, kun en avannut. Toiset heittivät karkkipapereita pitkin rappukäytävää ja pihaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan sitä ovikellon pirinää, koirakin turhaan tulee levottomaksi (joo, huonosti koulutettu ovikellon ääneen) ja meillä onkin usein kello ruuvattu irti. Ystävät ja sukulaiset tietävät soittaa puhelimella ensin jos ovat tulossa käymään, muita en halua oveni taakse pimpottelemaan. Ja jos oikeasti jotain hätää on (poliisi, palokunta), he kyllä varmasti tajuavat vaikka koputella ovea, jos ovikello ei ole päällä. Sekin kuuluu pienessä kerrostaloasunnossa ihan riittävän hyvin.

Vierailija
24/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 12:20"]

Koska teen kolmivuorotyötä ja nukun usein päivällä. Kun ovikello soi, herään unesta johon olin vaivoin päässyt, kömmin alasti peittoon kääriytyneenä ovelle naama turvoksissa ja tukka liimautuneena kuolaiseen poskeen.

[/quote]

Aijaa. Mun äiti on sh, vuorotyöläinen ja ei työ ole syynä hänellä ollut koskaan haukkua toisten lapsia kerjäläisiksi tai wt:ksi sen takia, että tulevat virpomispäivänä virpomaan.

Jos hän nukkui, niin ovi kiinni, ovikello pois päältä ja joku muu menee hissun kissun ovelle.

Virpojat harvoin metelöivät. Hyväkäytöksisiä ovat.

[/quote]

Olipa sulla hyväkuntoinen äiti, onnea vaan. Meillä ei ovikello edes toimi joten ovea aina hakataan sitten nyrkeillä tai koputetaan makkarin ikkunaan. Olen yleensä yksin kotona päivät joten kukaan muu ei voi mennä puolestani avaamaan. Jos en mene avaamaan, siellä saattaakin olla isännöitsijä tai joku sähkömies joka tulkitsee tilanteen niin että ketään ei ole kotona joten tulee sisään omilla avaimillaan ja sehän sitten mukavaa onkin. Kokemusta on. Mutta edelleenkin, en ole ollut tyly virpojille tai muille kolkuttelijoille enkä haukkunut ketään wt:ksi, sivistyneesti olen käyttäytynyt puolisokeana kammotuksena ja mennyt takaisin petiin, seuraavat 15 minuuttia taas kylkeä kääntelemään jotta saisin taas unta.

Vierailija
25/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 12:20"]

Koska teen kolmivuorotyötä ja nukun usein päivällä. Kun ovikello soi, herään unesta johon olin vaivoin päässyt, kömmin alasti peittoon kääriytyneenä ovelle naama turvoksissa ja tukka liimautuneena kuolaiseen poskeen.

[/quote]

Aijaa. Mun äiti on sh, vuorotyöläinen ja ei työ ole syynä hänellä ollut koskaan haukkua toisten lapsia kerjäläisiksi tai wt:ksi sen takia, että tulevat virpomispäivänä virpomaan.

Jos hän nukkui, niin ovi kiinni, ovikello pois päältä ja joku muu menee hissun kissun ovelle.

[/quote]

Olipa sulla hyväkuntoinen äiti, onnea vaan. Meillä ei ovikello edes toimi joten ovea aina hakataan sitten nyrkeillä tai koputetaan makkarin ikkunaan. Olen yleensä yksin kotona päivät joten kukaan muu ei voi mennä puolestani avaamaan. Jos en mene avaamaan, siellä saattaakin olla isännöitsijä tai joku sähkömies joka tulkitsee tilanteen niin että ketään ei ole kotona joten tulee sisään omilla avaimillaan ja sehän sitten mukavaa onkin. Kokemusta on. Mutta edelleenkin, en ole ollut tyly virpojille tai muille kolkuttelijoille enkä haukkunut ketään wt:ksi, sivistyneesti olen käyttäytynyt puolisokeana kammotuksena ja mennyt takaisin petiin, seuraavat 15 minuuttia taas kylkeä kääntelemään jotta saisin taas unta.

[/quote]

Ei hyväkuntoinen vaan hyväuninen. Automaattikorjaus....

Vierailija
26/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 12:20"]

[/quote]

[/quote] 

Miksi ihmeessä aloit moittimaan tuota yövuorolaista lasten haukkumisesta? Missä hän sanaakaan pahasti sanoi?

Vierailija
27/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen sitä, kuinka vähän ihmiset välittää lapsistaan. Meidänkin seudulla asuu mitä ihmeellisimpiä juopporemmiäijiä (myönnän, en asu hienostokaupunginosassa). Alle kouluikäisiä tyttöjä kävi sunnuntaina virpomassa ilman vanhempia. Jotkut vanhemmat nähtävästi ei välitä tippaakaan lastensa turvallisuudesta. Joku tuollainen juoppo äijä on hyvässä krapulassa ja vetänyt vähän nappia naamaan, saattaa tehdä ovikellon pimputtajalle ja oveen potkijalle vaikka mitä.

Mutta näinhän se on nykyään, että kaikki eivät välitä siitä, mitä lapsille tapahtuu.

Meillä kyllä jo nuorisokin hermostui niihin pimputtajiin sunnuntaina. Ei hetken rauhaa, kun aina oli joku oven takana rimputtamassa, just kun oli ehtinyt istua ruokapöytään tai sohvalle. Esikoiselle (17v) piti jo sanoa tiukasti, että älä viitsi kovin niille ärähtää siellä ovella. En minäkään joutanut koko päivää päivystämään suklaakulho kädessä eteisessä, joten ovea joutui aukaisemaan muutkin kuin minä.

Kaiken huippu on äitini kertoma juttu, kun asuu omakotitaloalueella, nämä vanhemmat, jotka kuskas lapsia autolla. Auto odotti tien päässä ja sieltä tuli lauma aivan outoja lapsia virpomaan. Mamma istuu autossa ja jos meni aikaa äidilläni liikaa huonoilla jaloilla hakea suklaamunat keittiöstä, alkoi tööttäily, että vauhtia, vauhtia nyt niiden virpomispalkkojen hakuun.

Äitini oli aika tyrmistynyt. Ei kuulemma tällaista röyhkeyttä ennen ollut.

Vierailija
28/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ovikello otettu pois käytöstä, jotta vauva ei herää siihen päiväuniltaan. Saa toki koputtaa, jos on asiaa. Pääsääntöisesti avaan oven. 

Vierailija
29/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin oven avaamatta jättämisestä tuli megaluokan loukkaus? Miksi mun pitäisi olla kauhean kiinnostunut jokaisesta joka keksii tulla ovella tarjoamaan uskontoaan tai kaupittelemaan toritaidetta ja avata heille ovi kotiini? Arvostan kotirauhaa. Tuntemattomiin numeroihin kyllä vastaan, koska yleensä sieltä soitetaan ihan asiasta.

Vierailija
30/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole loukkaus, mutta kun lapset kävät pimpottamassa ovikelloa viidesti samana päivänä, niin se on rasittavaa. Opettakaa lapsillenne, että vain kerran voi käydä pyytämässä kaveria ulos per päivä ja jos ovea ei avata, niin parempi odottaa seuraavaa päivää.

Vierailija
31/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, pohdin viimeksi eilen miten oudolta tämä suomalaisten vetäytymiskulttuuri mahtaa vaikuttaa vaikkapa amerikkalaiselle...ei sillä, että pitäisi jenkiksi muuttua tms.!

Minuakin ärsyttää, kun oven takana on joku. Ahdistaa, koska en odota ketään; pelkään että minut yritetään ryöstää tai joku haluaa sanoa jotain pahaa. Kertaakaan ei ole näin käynyt, mutta epäluuloinen olen. Mieheni avaa aina oven, juttelee ystävällisesti jehovien ym. kanssa, vaikka minä sähisen kiukusta. Minusta on todella röyhkeää tulla iltaa vasten (kuten jehovat yleensä tulevat) ventovieraan ovelle "pätemään" ja tyrkyttämään, en minäkään agnostikkona kulje uskovaisten ovilla kysymässä, ovatko nämä varmoja jumalastaan!

Vierailija
32/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjääminen ja kaupustelu oli kiellettyä kaupunkien järjestyssäännöissä pitkän aikaa, ja se luki monien kerrostalojen ilmoitustaululla. VAlitettavasti järjestyslaki ei sitä kiellä.

Virpominen on ihan kiva perinne niin kauan kuin sitä tehdään tutuille.

Vierailija
33/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on yhteiskunnan muuttuminen muutenkin. Nykyään ei enää tulla noin vaan kylään kutsumatta tai soittamatta ensin. Siispä oven takana ei kellon yllättäen soidessa varmaankaan ole naapurin Kaija-mummo tulossa lämpimäisten kanssa kahville vaan joku, joka ruinaa jotakin. Joku joka haluaa sinulta rahaa tai aikaa.

Sama puhelimen kanssa. Tuntematon numero kuuluu todennäköisesti puhelinmyyntifirmalle, joka tuputtaa sinulle lehteä tai sukkia tai jotain tai jollekin järjestölle, joka haluaa rahasi tai jollekin gallupkyselijälle, joka haluaa tuhlata 20 minuuttia aikaasi johonkin täysin turhaan kyselyyn.

Kertaakaan ei ole ovikello yllättäen soinut niin, että sen takana olisi ollut urheiluseuran nappulat tarjoamassa mulle hyvää hyvyyttään kymmentä euroa. Ei ole ollut itäeurooppalaista taiteenkeräilijää, joka tulisi ostamaan mun piirrustuksia. Ei ole ollut naisia, jotka haluaisi tulla sisälle kuuntelemaan, kun selostan niille maailmankatsomustani.

Ei. On ollut vaan junioirjalkapalloilijoita, joilta pitäisi ostaa arpoja. On ollut vaan jotain nälkätaiteilijoita myymässä tuherruksiaan. On ollut ihmisiä, jotka haluaa väkisin tuputtaa mulle uskontoaan.

Siksi en tykkää, kun ovikello yllättäen soi.

Vierailija
34/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on aidattu piha ja portissa koiran kuvalla varustettu kyltti: "ehdin ovelle viidessä sekunnissa, haluatko kokeilla oletko nopeampi?"

Ei kiusaa virpojat eikä taulukauppiaat, tirkistelijöistä puhumattakaan.

Vierailija
35/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 12:27"]

Miksi?

[/quote]

Siitä asti, kun vuortyö on lisääntynyt. Jos ovikello on ruuvattu pois, niin sitten hakataan ovea.

Ennen oli ovessa vain luuta merkkinä, että ketään ei ollut kotona. Ei silloin ollut pelkoa, että hakataan ovea tai kurkitaan makkarin ikkunoista sisään, jos siellä kuitenkin joku olisi, kun auto on pihalla.

Sitä paitsi, kun nykyään on kännykät yms. niin kohteliasta on kysyä, voiko tulla. Turhanpäiväiset jehovat ja virpojat voisivat käydä vain niiden luona, joiden kanssa sovitaan, että voivat käydä. Jumalankin kanssa minulla on välit selvät, eikä tarvitse erikseen jehovantodistajien käännytystä.

[/quote]

Tää on tämä sama vuorotyöläinen vastaamassa kaikkiin virpomisketjuihin, Heillä käy ne tyypit hakkaamassa ja potkimassa ovea kun huomaavat auton olevan pihalla (kaikissa ketjuissa sama juttu, auto on pihassa ja ap parka nukkuu yövuoron jälkeen kun lapset alkavat potkimaan ja ryskyttämään ovea ja koputtelemaan makuuhuoneen ikkuna virpomisvitsojensa kanssa).

Vierailija
36/36 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 14:24"] [quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 12:27"]

Miksi?

[/quote]

[/quote] Tää on tämä sama vuorotyöläinen vastaamassa kaikkiin virpomisketjuihin, Heillä käy ne tyypit hakkaamassa ja potkimassa ovea kun huomaavat auton olevan pihalla (kaikissa ketjuissa sama juttu, auto on pihassa ja ap parka nukkuu yövuoron jälkeen kun lapset alkavat potkimaan ja ryskyttämään ovea ja koputtelemaan makuuhuoneen ikkuna virpomisvitsojensa kanssa).[/quote]

Sama tyyppi näkee virpomisroskia joka puolella. Missähän välissä käy oikeasti siellä mainostamassaan työssä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi