Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi luulet, että voit laihdutuksen jälkeen ”alkaa syömään taas normaalisti”

Vierailija
03.12.2020 |

Jos se ”normaali” oli se mikä sinut alun perin lihotti?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein itsekään tiedä.

Ehkä sitä "palkitsee" itsensä laihdutuksesta ja ajattelee, että jos nyt ihan vähän vaan pari päivää herkuttelen. Ja pari päivää venähtää pariksi kuukaudeksi ja sitten ollaankin taas lähtöpisteessä.

Vierailija
2/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa minäkin ihmettelen. Ensin ollaan jollakin kitudietillä ja sen jälkeen syödään taas epäterveellisesti ja lihottavasti ja ihmetellään kun laihdus ei onnistu pysyvästi.

Tosiasia on muutos vastaisuus. Ei haluta luopua lihottavasta ruokavaliosta! Halutaan syödä vaaleaa leipää, höttö hiilareita, karkkia, suklaata, limsaa, jätskiä, pullaa, ranskalaisia, kananugetteja, kermaista pastakastiketta, voissa paistettua ruokaa, pakastepizzaa etc.

Ei haluta syödä sitä terveellistä, vähäkalorista ruokaa.

Tosiasiassa ihminen ei suostu muutokseen. Haluaa helppoja ratkaisuja ja sitten jatkaa sitä suosikki ruoan (lihottavan) mättämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein itsekään tiedä.

Ehkä sitä "palkitsee" itsensä laihdutuksesta ja ajattelee, että jos nyt ihan vähän vaan pari päivää herkuttelen. Ja pari päivää venähtää pariksi kuukaudeksi ja sitten ollaankin taas lähtöpisteessä.

Näinhän se usein menee. Tosi moni kyllä tuntuu ihan ihmettelevän, miksi lihoo heti takasin kun kuurin jälkeen syö ”ihan normaalisti vain”.

Vierailija
4/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksihän sitä kannattaakin pyrkiä laihduttamaan niin, että alkaa syömään normaalisti, eikä kitukuureilla tai jollain ihmeruokavalioilla. Paino tippuu kuin itsestään samalla, kun opettelee uuden loppuelämän ruokavalion. 

Vierailija
5/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko joku?

Vierailija
6/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sydä normaalisti. Epänormaalisti ei voi syödä. Jos ihminen on lihava, hän ei syö normaalisti. Lihavuus on luonnoton tila ihmiselle.

Vierailija
7/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärsin kaksi asiaa vasta 35-vuotiaana, joista toinen on se että päätän ITSE mitä syön, eikä esimerkiksi makeanhimo tai tarve vetää kupu täyteen päätä sitä asiaa puolestani.

Toinen on se että pitää syödä alunperin niin että pysyy tietyssä painossa. Eli "laihduttaminen" tehdään niin että syödään sen varran mitä tietty paino vaatii, jolloin paino hiipii pikkuhiljaa sille tasolle, ja pysyy siellä. Tämä ei siis vaadi laihduttamista, vaan syömistä niin että paino pysyy halutussa, jolloin se tipahtaa korkeammasta lukemasta sinne ihan vain syömällä niin kuin sitten loppuelämän syö,

Mä luulin ihan oikeasti että laihtuminen tarkoittaa sitä että laihdutan kituuttamalla tiettyyn pisteeseen asti, ja sen jälkeen jatkan loppuelämäni sitä kituuttamista. 

Vierailija
8/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa minäkin ihmettelen. Ensin ollaan jollakin kitudietillä ja sen jälkeen syödään taas epäterveellisesti ja lihottavasti ja ihmetellään kun laihdus ei onnistu pysyvästi.

Tosiasia on muutos vastaisuus. Ei haluta luopua lihottavasta ruokavaliosta! Halutaan syödä vaaleaa leipää, höttö hiilareita, karkkia, suklaata, limsaa, jätskiä, pullaa, ranskalaisia, kananugetteja, kermaista pastakastiketta, voissa paistettua ruokaa, pakastepizzaa etc.

Tosiasiassa ihminen ei suostu muutokseen. Haluaa helppoja ratkaisuja ja sitten jatkaa sitä suosikki ruoan (lihottavan) mättämistä.

Mä luulen, että moni ei edes TAJUA miten paljon ne oikeasti vetää kaloreita ja missä suhteessa menee makroja. Että ihan oikeasti hoikatkaan ihmiset eivät voi syödä ”ihan mitä huvittaa” vaan lähemmin tarkasteltuna he ovat aktiivisempia ja yksittäisistä pienistä ruokailutavoista koostuu syy miksi voi syödä ”mitä huvittaa”.

Vierailija
9/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sydä normaalisti. Epänormaalisti ei voi syödä. Jos ihminen on lihava, hän ei syö normaalisti. Lihavuus on luonnoton tila ihmiselle.

No täähän tän koko aloituksen pointti oli??

Vierailija
10/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää kilpamoralisointia. Ihan oikeiden tutkimusten valossahan se on aivan sama, mitä syö. Laihdutetut kilot palaavat joka tapauksessa takaisin 2-5 vuoden päästä. Tämä liittyy ihmisen fysiologiaan, ei hengenheikkouteen.

Vierailija
11/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärsin kaksi asiaa vasta 35-vuotiaana, joista toinen on se että päätän ITSE mitä syön, eikä esimerkiksi makeanhimo tai tarve vetää kupu täyteen päätä sitä asiaa puolestani.

Toinen on se että pitää syödä alunperin niin että pysyy tietyssä painossa. Eli "laihduttaminen" tehdään niin että syödään sen varran mitä tietty paino vaatii, jolloin paino hiipii pikkuhiljaa sille tasolle, ja pysyy siellä. Tämä ei siis vaadi laihduttamista, vaan syömistä niin että paino pysyy halutussa, jolloin se tipahtaa korkeammasta lukemasta sinne ihan vain syömällä niin kuin sitten loppuelämän syö,

Mä luulin ihan oikeasti että laihtuminen tarkoittaa sitä että laihdutan kituuttamalla tiettyyn pisteeseen asti, ja sen jälkeen jatkan loppuelämäni sitä kituuttamista. 

Tämä on kyllä totta. Minulla ainakin on tietty paino, jossa pysyn suhteellisen helposti ja jossa voin herkutella myös. Nyt olen yrittänyt päästä muutaman kilon sen alle ja todella joutuu kyllä näkemään vähän nälkää ja tiedän, etten siinä tule pysymään kuin ehkä vuoden. 

Toisaalta geeneilläkin on merkitystä, kuinka helposti lihoo. Mietin tätä kesän jälkeen, kun laskeskelin kuinka paljon herkkuja olin kolmessa viikossa vetänyt. Söin joka viikko kolmen viikon ajan pikaruokaa pari kertaa, yli kilon karkkia, vähintään litran jätskiä ja sipsipussin. Lisäksi join viinipullon ja päälle muutamat siiderit viikottain. Silti paino nousi vain muutaman kilon turvotuksen vuoksi ja parissa päivässä paino oli ihan sama kuin ennenkin. Olen 38v eli nuoren iän piikkiinkään tuo ei voi mennä. 

Vierailija
12/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää kilpamoralisointia. Ihan oikeiden tutkimusten valossahan se on aivan sama, mitä syö. Laihdutetut kilot palaavat joka tapauksessa takaisin 2-5 vuoden päästä. Tämä liittyy ihmisen fysiologiaan, ei hengenheikkouteen.

Täyttä valetta tämä! Kaikki tutkimukset kertovat että oikea ruokavalio on tärkein asia pysyvässä laihdutuksessa. Ei todellakaan pidä paikkaansa sun väitteet! Pitää syödä säännöllisesti, kohtuullisesti ja kasvispainotteisesti, ja myös proteiinia.

Puolet annoksesta kasviksia/juureksia, 1/4 proteiinia ja 1/4 hiilihydraattia. Ei kerma/voi kastikkeita. Ei vaaleaa viljaa, ei valkoista toisia, perunaa kohtuudella. Annoskoko 3-4 dl riittää. Ei limsoja, mehuja, ei maustettuja sokerijugurtteja, rahkaa tai sokerisia myslejä. Leipä täysjyvänä. Ei makkaraa, ei nakkeja, ei metwurstia, pekonia... ei teollista, prosessoitua ruokaa (sisältää paljon transrasvoja ja ovat ravintoköyhää ruokaa).

Ihminen lihoo väärästä ruokavaliosta ja liian suurista annoskoosta. Tuskin kukaan on lihonut ämpärillisestä porkkanoita...

Vierailija
13/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi päivää kituillaan ja viikonloppu mässätään. Se viikonlopun mässäys voi tuoda enemmän viikkokaloreita kuin mitä olisi tullut, jos olisi syönyt tasaisesti pitkin viikkoa. Tämän kun tajusin, on painossa pysyminen sujunut kuin itsestään.

Vierailija
14/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea voi syödä, kohtuudella. Jos kaloreista kutistaa hullun lailla ei varmana laihdu pysyvästi. - 200 kcal per päivä pitkällä aikavälillä varmasti laihduttaa kun muutos on pysyvä.

Vierailija
15/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarit ja toisaalta kevytruuat aiheuttavat jatkuvan syömishimon. Kunnollista, rasvaista ruokaa kerran tai kaksi päivässä, niin pysyy himot ja paino kurissa.

Itse laihdutin reilut 10 kg liikunnalla ja vähillä kaloreilla. Pois ne ovat pysyneet, koska dieetin jälkeen rupesin pätkäpaastolle. Syön tukevia ruokia vatsan täyteen, enkä kärsi nälästä. Hiilareita välttelen. 

Vierailija
16/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vastoin logiikkaa, että laihduttaessa käytetty ruokavalio olisi se normaali, koska silloinhan laihtuisi edelleen luurangoksi, jos sitä jatkaisi.

Elikkä normaali ruokavalio on se missä paino ei hirveästi nouse tai laske, sillä elämäntavalla mikä kullakin on.

Vierailija
17/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttä valetta tämä! Kaikki tutkimukset kertovat että oikea ruokavalio on tärkein asia pysyvässä laihdutuksessa. Ei todellakaan pidä paikkaansa sun väitteet! Pitää syödä säännöllisesti, kohtuullisesti ja kasvispainotteisesti, ja myös proteiinia.

Puolet annoksesta kasviksia/juureksia, 1/4 proteiinia ja 1/4 hiilihydraattia. Ei kerma/voi kastikkeita. Ei vaaleaa viljaa, ei valkoista toisia, perunaa kohtuudella. Annoskoko 3-4 dl riittää. Ei limsoja, mehuja, ei maustettuja sokerijugurtteja, rahkaa tai sokerisia myslejä. Leipä täysjyvänä. Ei makkaraa, ei nakkeja, ei metwurstia, pekonia... ei teollista, prosessoitua ruokaa (sisältää paljon transrasvoja ja ovat ravintoköyhää ruokaa).

Ihminen lihoo väärästä ruokavaliosta ja liian suurista annoskoosta. Tuskin kukaan on lihonut ämpärillisestä porkkanoita...

Makkara on ruokaa ja jos pitää makkarasta, niin ihmisen pitää myös silloin syödä sitä. Esim. grillata makkaraa kesäisin. Tehdä nakkikeittoa jne. Samoin vaaleaa-,kokojyväpaahtoleipää pitää voida syödä. Siihen paksusti omenamarmeladia päälle.

Et maininnut karkkeja ja suklaata? Ne taitaa olla normaalissa ruokavaliossa sinulla:)

Vierailija
18/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilarit ja toisaalta kevytruuat aiheuttavat jatkuvan syömishimon. Kunnollista, rasvaista ruokaa kerran tai kaksi päivässä, niin pysyy himot ja paino kurissa.

Itse laihdutin reilut 10 kg liikunnalla ja vähillä kaloreilla. Pois ne ovat pysyneet, koska dieetin jälkeen rupesin pätkäpaastolle. Syön tukevia ruokia vatsan täyteen, enkä kärsi nälästä. Hiilareita välttelen. 

Tutkimusten mukaan esim. voi ja muut eläinrasvat on epäterveellisiä.

Vierailija
19/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttä valetta tuo sinun ruokavaliosi.

Vierailija
20/25 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan esim. voi ja muut eläinrasvat on epäterveellisiä.

Tutkimusten mukaan juurikin päinvastoin.