101v sukulaismummo joulun yksin?
Toivoo että hakisimme hänet jouluksi meille, niinkuin aina ennenkin, mutta nyt koronan takia mietityttää. Hän vetoaa siihen ettei muutenkaan ole liikaa aikaa jäljellä, ja että tämä voi olla hänen viimeinen joulunsa.
Haluaisin kovasti tehdä mummolle mieliksi mutta tosiaan pelottaa että saa tartunnan meiltä. Miten tekisitte?
Kommentit (43)
Hakisin. Vanhukset eivät ole holhottavia lapsia (ellei ole jotain pahaa muistisairautta tms). Heillä on oikeus tehdä omaa elämäänsä koskevia päätöksiä, sellaisiakin joilla voi olla seurauksia. Esim polttaa tupakkaa tai juoda viinaa. Jos tuohon ikään asti on ehtinyt niin minusta vanhuksella todellakin on oikeus päättää missä haluaa joulunsa viettää. Itsekin valitsisin mieluummin elää vähän lyhyemmän elämän läheisten ympäröimänä kuin elää pitkään erakkona. Ei ole kovin kivat viimeiset vuodet tiedossa jos kyhjöttää vain yksin kotona. Tämä joulunvietto voi olla viimeisiä kivoja, odottamisen arvoisia tapahtumia vanhuksen elämässä.
Jos mummolla on järki päässä niin mummo päättää itse ja sillä sitten mennään kävi kuinka kävi.
Paskaakin paskempi homma. 101-vuotiaalle tuleva joulu on kuitenkin aika suurella todennäköisyydellä se viimeinen joulu.
Saisi mennä ohi jo tää korona eli Pohjois-Korean tilanne.
Hankala tilanne. Päätökseen vaikuttaa, että asutteko kiihtymis tai leviämisalueella.
Onko mummon päätöskyky edelleen normaali.
Pystyttekö varomaan itse tartuntaa edelliset 2 viikkoa.
Voisitteko viettää joulun hieman myöhässä, jos silloin pystyisitte varomaan paremmin (lasten joululoma kestänyt 2 vk) tai voiko lapset olla koulut pois edeltävät 2 vk. Ja oletteko te aikuiset etätöissä j voitte tilata kaiken tarvittavan kotiin edeltävät 2 vk.
Miksi mummo ei saisi itse päättää? Hänen elämänsähän se on.
Entäs jos mummo kuoleekin yksin jouluna johonkin muuhun kuin koronaan? Se vasta olisi paskaa. Mummo haluaa viettää joulun teillä ja haluaa ottaa koronariskin niin ok. Minua ainakin vanhana ottaisi nupista jos asiat päätetään ilman että minulla olisi vara valita. Siis jos järki pelaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai haette! yksinäisyys on suurempi ongelma Suomessa kuin korona!
Yli satavuotiaat eivät asu yksin.
Asuupa. Mun suvusta kaksikin. Jos sulla on huonommat geenit, älä yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotisairaanhoito on kieltänyt, satavuotias kyseessä. Hyväkuntoinen, mutta kyllä siellä hoitaja käy tsekkaamassa joka päivä.
Eli ei ole mummon tai meidän valinta.
Kuten täällä on jo sanottu, niin voitte käydä testeissä pari-kolme päivää aikaisemmin, sillä ongelma on ratkaistu. En ymmärrä miksi täällä jankataan siitä onko mummolla oikeus päättää ottaako riskin ja povataan varmaa koronakuolemaa jos mummo tulee kylään, kun kerran korona voidaan todeta testillä jonka tekeminen on asiakkaalle ilmaista ja näytteenotto kestää alle 10 sekuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotisairaanhoito on kieltänyt, satavuotias kyseessä. Hyväkuntoinen, mutta kyllä siellä hoitaja käy tsekkaamassa joka päivä.
Eli ei ole mummon tai meidän valinta.
Kotisairaanhoito ei omista vanhustanne. Mitä kotisairaanhoito aikoo tehdä, jos haette vanhuksen luoksnne? Soittaa poliisit perään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai haette! yksinäisyys on suurempi ongelma Suomessa kuin korona!
Yli satavuotiaat eivät asu yksin.
Mun mummo asui yksin kunnes mutsi lonkkansa hieman vajaa 101 vuotiaana. Lonkka murtui, kun hakkasi portailta jäitä ja liukastui. Siihen asti aivan teräsmuori. Kuoli 103 vuotiaana.
No nyt on mummo, jolle tämä joulu voi oikeasti olla viimeinen! Hakisin luokseni. Meidän mummulla on ollut viimeinen joulu 20 vuotta, alkaen viisikymppisestä. Sillä kiristää luokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ole mummon tai meidän valinta.Kotisairaanhoito ei omista vanhustanne. Mitä kotisairaanhoito aikoo tehdä, jos haette vanhuksen luoksnne? Soittaa poliisit perään?
Tämä. Meillä oli vastaava tilanne suvussa. Olen lakimies, eikä kotisairaanhoidolle ole toistaiseksi mennä faktat läpi. No, haetaan paappa 99v kuitenkin mahdollisimman koronaturvalliseen joulunviettoon. Soittakoon sitten poliisillle, rankkurille tai ihan mihin huvittaa.
Maskit naamalle, hyvä tuuletus kotona ja mummo kylään jouluksi. Thats it!
101 vuotiaalla luulisi olevan jo riittävästi kokemusta elämästä, että saa ihan itse päättää mitä riskejä viimeisinä vuosinaan on valmis ottamaan, eikä kyllä pitäisi kenellekään kakaroista (eli alle 80 vuotiaista) olla siihen mitään nokan koputtamista.
Voin sanoa kokemuksesta, että taatusti harmittaa ja paljon, jos ette nyt hae ja hän kuolee piakkoin. Itse en kerennyt ennen oman mummon kuolemaa tehdä juuri mitään. Kait ajattelin että hän eläisi pidempään. Koskaan ei tiedä, koska se lähdön hetki on. Sitten on enää myöhäistä itkeä.
Haette edes hetkeksi. Tämä oli käsky.
Onpas vaikea tilanne.
Sitten jos mummo kuitenkin saa koronan ja kuolee siihen, niin en tiedä onko se lohduttavaa ajatella, että sai kuitenkin viettää joulun.
Sitten taas jos ette hae ja muuten kuolee tässä ensi vuoden aikana niin sittenhän sitä varmasti murehtii, että olisipa kuitenkin pitänyt hakea.
Mummo on oikeassa, eikä todennäköisesti elä enää muutenkaan pitkään. Saisitte vielä yhteisen joulun, jonka jälkeen mummo voi vaalia muistoa elämänsä viimeisinä päivinä. Tuossa iässä ei ole niin kuukauden päälle, millon kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ole mummon tai meidän valinta.Kotisairaanhoito ei omista vanhustanne. Mitä kotisairaanhoito aikoo tehdä, jos haette vanhuksen luoksnne? Soittaa poliisit perään?
Tämä. Meillä oli vastaava tilanne suvussa. Olen lakimies, eikä kotisairaanhoidolle ole toistaiseksi mennä faktat läpi. No, haetaan paappa 99v kuitenkin mahdollisimman koronaturvalliseen joulunviettoon. Soittakoon sitten poliisillle, rankkurille tai ihan mihin huvittaa.
Joo, eipä siihen laillista oikeutta ole. Jos siinä nyt sitten kotisairaanhoito vie tautia kymmenelle muulle asiakkaalle niin se on vaan luonnollita poistumaa ja varmaan kaikkien omaisetkin kiittelevät.
Eiköhän mummo tuon ikäisenä jo voi tehdä päätöksen itse. Jos ymmärtää riskit ja on valmis riskin ottamaan niin se hänelle suotakoon. Voi kuolla kupsahtaa koska vaan ilman koronaakin.