Voisiko joku ystävällisesti kertoa asiallisesti ja hyvin yksinkertaisesti, mitä tarkoittaa, kun ihminen on non-binary?
Niin kuin selittäisit lapselle, sillä tavalla yksinkertaisesti.
(Mä en tajua, vaikka haluan ymmärtää.)
Kommentit (50)
Non-binary/muunsukupuolinen on henkilö, joka kokee olevansa jotain muuta, kuin nainen tai mies. Esimerkiksi muunsukupuolinen voi kokea olevansa jotain naisen ja miehen ulkopuolelta, olevansa kahden sukupuolen välissä tai olla kokonaan sukupuoleton. Ihan samanarvoisia ihmisiä siis.
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu sukupuoli? Näin biologisena naisena en ymmärrä, kun se on vaan kehoni, eikä minusta tunnu miltään.
No jos tuntisit olevasi nyt mies, niin haluaisit käyttää miesten tamponeja (vaikkei miehillä ole kuukautisia) koska tunnet ahdistusta siitä, että olet nainen (etkä voi käyttää naisten tamponeja, vaikka ne ovat sama asia kuin miesten tamponit, jotka ovat tavallisia naisten tamponeita, mutta paketissa lukee "miesten"). Näin esimerkkinä.
En ihan ymmärtänyt tuota juttua, mutta lehdestä sen luin olevan näin.
No nykyään ihmiset ajattelee tosi rajoittuneesti että jos on tyttö, niin on jotenkin ahtaasti tyttö eikä voi leikkiä kuten olisi poika. Ennen vanhaan oli ihan erilaista, tytöt ja pojat sai olla ihan sellaisia tyttöjä ja poikia kuin halusivat. Intersektionaalisen feminismin mytöä kaikki jotenkin muuttui keinotekoiseksi.
Ei-binäärisillä ja muunsukupuolisilla on usein todella rajoittunut käsitys sukupuolista. Kuvailevat että sukupuolet ovat kuin pieniä lokeroita joihin ihmiset yritetään tunkea ja pitää käyttäytyä tietyllä tavalla. Eivät ymmärrä ettei sukupuolen tarvitse rajoittaa mitään joitakin biologisia seikkoja lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu sukupuoli? Näin biologisena naisena en ymmärrä, kun se on vaan kehoni, eikä minusta tunnu miltään.
No jos tuntisit olevasi nyt mies, niin haluaisit käyttää miesten tamponeja (vaikkei miehillä ole kuukautisia) koska tunnet ahdistusta siitä, että olet nainen (etkä voi käyttää naisten tamponeja, vaikka ne ovat sama asia kuin miesten tamponit, jotka ovat tavallisia naisten tamponeita, mutta paketissa lukee "miesten"). Näin esimerkkinä.
En ihan ymmärtänyt tuota juttua, mutta lehdestä sen luin olevan näin.
En ihan ymmärrä, miten "mies" tamponien käyttö parantaa ahdistusta....
Vierailija kirjoitti:
Ei-binäärisillä ja muunsukupuolisilla on usein todella rajoittunut käsitys sukupuolista. Kuvailevat että sukupuolet ovat kuin pieniä lokeroita joihin ihmiset yritetään tunkea ja pitää käyttäytyä tietyllä tavalla. Eivät ymmärrä ettei sukupuolen tarvitse rajoittaa mitään joitakin biologisia seikkoja lukuunottamatta.
Näin. Lapsena jokainen sai pukeutua miten halusi, veljeni esim usein vaatteisiin ja siskoni veljeni vaatteisiin. Itse ajattelin olevan Bond, välillä Harrison Ford. Nykyään jos ajattelee näin on non-binäärinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Lapsena jokainen sai pukeutua miten halusi, veljeni esim usein vaatteisiin ja siskoni veljeni vaatteisiin. Itse ajattelin olevan Bond, välillä Harrison Ford. Nykyään jos ajattelee näin on non-binäärinen.
Je veljeni, siskoni ja minä olemme siis aina tunteneet olevamme poika, tyttö ja tyttö. Nykyiset lokeroinnit on tosi ahdistavia.
Tarkoittaa että on mielenvikainen. Ole hyvä.
Että sillä on mielenterveysongelmia.
Kiitos tarkennuksista, nyt luulen ymmärtäväni ja olen hyvin pitkälle samaa mieltä kanssasi :)