Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku ystävällisesti kertoa asiallisesti ja hyvin yksinkertaisesti, mitä tarkoittaa, kun ihminen on non-binary?

olen hönö
02.12.2020 |

Niin kuin selittäisit lapselle, sillä tavalla yksinkertaisesti.

(Mä en tajua, vaikka haluan ymmärtää.)

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tainnut ap saada vastausta kysymykseensä.

Ehkä sellaista ei ole?

Ihminen, joka ei koe olevansa mies eikä nainen vain jotain siltä väliltä? Näin ymmärsin noista yllä olevista (joistakin) selostuksista. Onko siis sama kuin muunsukupuolinen?

Se vain, että mitä se käytännössä tarkoittaa?

Ei pidä sinisestä eikä punaisesta vaan violetista tai keltaisesta? Tämä nyt kuulostaa kuittailevalta, mutta en oikeasti ymmärrä. Mitä tarkoittaa mieheksi/naiseksi itsensä kokeminen sen enempää kuin oman pituutensa tai ruumiinrakenteensa kokeminen? Mitkä ovat sellaisia henkisiä ominaisuuksia, jotka ovat vain ja ainoastaan toisella sukupuolella mutta ei toisella?

Ne ovat kokemuksia. Ennen kaikkea kokemuksia. Ihminen on monimutkainen kokonaisuus jossa biologialla on vain pieni rooli. Isoin rooli on sosiaalisella aspektilla, sitten kulttuurisella ja psyykellä ja sitten biologialla. Joten sellaiset henkilökohtaiset ominaisuudet mitä on toisella sukupuolella ja toisella ei, ovat tasan tarkkaan kunkin henkilön omassa hmm, kierteessä? Jos ajattelee noita ihmisen osia vaikkapa samanlaisena kierteenä kuin dna:n rihmastot. Jokainen kokemus muuttaa lisää sitä ja muuttaa sitä, jokainen muisto muuttuu joka kerran kun siitä ajattelee, kokemukset siitä kuinka tulee itse kohdatuksi ja millainen kokemuspiiri itsellä on jne. Tuntuu ihan älyttömältä että joku yrittäisi typistää sen vain ja ainoastaan biologiaan.

En ymmärrä, mitä tarkoitat henkilökohtaisilla ominaisuuksilla, mitä on toisella sukupuolella ja toisella ei.

Minulla on liuta henkilökohtaisia ominaisuuksia. Esimerkiksi olen aika hyvä matikassa ja kielissä, mutta myös laiska ja mukavuudenhaluinen.

Olen havainnut että muilla ihmisillä on samoja ominaisuuksia. Tunnen naisia, jotka ovat hyviä matikassa ja tunnen miehiä, jotka ovat hyviä matikassa. Tunnen laiskoja miehiä ja mukavuudenhaluisia naisia. Lisäksi tunnen ihmisiä, joilla on sellaisia ominaisuuksia, joita itselläni ei ole - tunnen naisia, jotka osaavat piirtää ja miehiä, jotka osaavat piirtää. Tunnen laulutaitoisia miehiä ja naisia.

Minusta tuntuu ihan älyttömältä, jos joku yrittäisi typistää tällaiset ominaisuudet biologiaan. Kyllähän minä saan vähän väliä kuulla siinä missä muutkin, että naiset sitä-ja-tätä ja miehet sitä-ja-tätä, mutta minä ohitan sellaiset puheet merkityksettömänä huuhaana.

Mutta et varmaan ihan tätä tarkoittanut? En saa ajatuksestasi kiinni.

Tarkoitin sitä että on ihmisiä jotka haluavat typistää sukupuolen puhtaasti biologiseksi asiaksi, mitä se ei ole.

Minullakin on henkilökohtaisesti omasta mielestäni laaja sukupuolikuva. Siitä huolimatta etenkin median syöttämät sukupuoliroolit ovat todella kapeita. Edelleen monessa päiväkodissakin sukupuolitetaan lapsia ahtaisiin rooleihin. Juuri kuulin kuinka ykkösluokkalainen poikani oli pahoittanut mielensä kun jonkun mielestä pinkki ei ole poikien väri. Piti käydä sitten ostamassa uusi sadetakki. Tässä tapauksessa ei minun vakuuttelunikaan auttaneet vaan kyseessä oli sen verran vahvaluontoinen tyyppi koulussa että poikani itseluottamus ei tässä tilanteessa riittänyt.

Se että varsinkin nyt aikuisena on helpompi olla oma itsensä, ei meinaa että varsinkin teininä kun elämä myllertää muutenkin voi olla että itsetuntemus ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt jotta osaisi ja uskaltaisi kohdata niiden roolien reunat ja työntää.

Toki tämä on minun tulkintani. En minkään olosuhteen alla sano etteikö aikuinen, voimakas ihminen jolla on laaja kokemus ja laaja kokemus sukupuolirooleista voisi tuntea olevansa ei-binäärinen. Uskon vain että nämä ovat harvemmassa.

Kiitos tarkennuksista, nyt luulen ymmärtäväni ja olen hyvin pitkälle samaa mieltä kanssasi :)

Vierailija
42/50 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Non-binary/muunsukupuolinen on henkilö, joka kokee olevansa jotain muuta, kuin nainen tai mies. Esimerkiksi muunsukupuolinen voi kokea olevansa jotain naisen ja miehen ulkopuolelta, olevansa kahden sukupuolen välissä tai olla kokonaan sukupuoleton. Ihan samanarvoisia ihmisiä siis. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu sukupuoli? Näin biologisena naisena en ymmärrä, kun se on vaan kehoni, eikä minusta tunnu miltään.

No jos tuntisit olevasi nyt mies, niin haluaisit käyttää miesten tamponeja (vaikkei miehillä ole kuukautisia) koska tunnet ahdistusta siitä, että olet nainen (etkä voi käyttää naisten tamponeja, vaikka ne ovat sama asia kuin miesten tamponit, jotka ovat tavallisia naisten tamponeita, mutta paketissa lukee "miesten"). Näin esimerkkinä.

En ihan ymmärtänyt tuota juttua, mutta lehdestä sen luin olevan näin.

Vierailija
44/50 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykyään ihmiset ajattelee tosi rajoittuneesti että jos on tyttö, niin on jotenkin ahtaasti tyttö eikä voi leikkiä kuten olisi poika. Ennen vanhaan oli ihan erilaista, tytöt ja pojat sai olla ihan sellaisia tyttöjä ja poikia kuin halusivat. Intersektionaalisen feminismin mytöä kaikki jotenkin muuttui keinotekoiseksi.

Vierailija
45/50 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei-binäärisillä ja muunsukupuolisilla on usein todella rajoittunut käsitys sukupuolista. Kuvailevat että sukupuolet ovat kuin pieniä lokeroita joihin ihmiset yritetään tunkea ja pitää käyttäytyä tietyllä tavalla. Eivät ymmärrä ettei sukupuolen tarvitse rajoittaa mitään joitakin biologisia seikkoja lukuunottamatta. 

Vierailija
46/50 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu sukupuoli? Näin biologisena naisena en ymmärrä, kun se on vaan kehoni, eikä minusta tunnu miltään.

No jos tuntisit olevasi nyt mies, niin haluaisit käyttää miesten tamponeja (vaikkei miehillä ole kuukautisia) koska tunnet ahdistusta siitä, että olet nainen (etkä voi käyttää naisten tamponeja, vaikka ne ovat sama asia kuin miesten tamponit, jotka ovat tavallisia naisten tamponeita, mutta paketissa lukee "miesten"). Näin esimerkkinä.

En ihan ymmärtänyt tuota juttua, mutta lehdestä sen luin olevan näin.

En ihan ymmärrä, miten "mies" tamponien käyttö parantaa ahdistusta....

Vierailija
47/50 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei-binäärisillä ja muunsukupuolisilla on usein todella rajoittunut käsitys sukupuolista. Kuvailevat että sukupuolet ovat kuin pieniä lokeroita joihin ihmiset yritetään tunkea ja pitää käyttäytyä tietyllä tavalla. Eivät ymmärrä ettei sukupuolen tarvitse rajoittaa mitään joitakin biologisia seikkoja lukuunottamatta. 

Näin. Lapsena jokainen sai pukeutua miten halusi, veljeni esim usein vaatteisiin ja siskoni veljeni vaatteisiin. Itse ajattelin olevan Bond, välillä Harrison Ford. Nykyään jos ajattelee näin on non-binäärinen.

Vierailija
48/50 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Lapsena jokainen sai pukeutua miten halusi, veljeni esim usein vaatteisiin ja siskoni veljeni vaatteisiin. Itse ajattelin olevan Bond, välillä Harrison Ford. Nykyään jos ajattelee näin on non-binäärinen.

Je veljeni, siskoni ja minä olemme siis aina tunteneet olevamme poika, tyttö ja tyttö. Nykyiset lokeroinnit on tosi ahdistavia.

Vierailija
49/50 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa että on mielenvikainen. Ole hyvä.

Vierailija
50/50 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sillä on mielenterveysongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä