Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hevossairaalan toiminta...

Vierailija
13.04.2014 |

Kuinka yleistä on, että omistajan pitää hakea lopetettu hevonen (Joutui tuonne siis sairastapauksen vuoksi jolle ei sitten voinutkaan enää mitään) roskalavalta jossa ei ole mitään  suojaa lintuja yms. vastaan? Tämä siis eräässä hevossairaalassa tapahtunutta...

Pari päivää oli aikaa miettiä mitä haluaa ruumiille tehdä ja päädyinkin hakemaan sen kotiin hautaamista varten. Missään vaiheessa kukaan ei kertonut missä sitä säilytetään.... 

Olikin aika järkytys löytää lemmikki roskalavalta jonne kuka tahansa olisi voinut mennä tonkimaan, koska kahva ei ollut mitenkään lukossa ja sen verran alhaalla, että lapsikin sinne olisi voinut kurkistaa....

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kamalaa! Otan osaa :(

Vierailija
2/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauhee, tuli paha mieli =(. Mä en kestäis tota tilannetta. Toisaalta kaikkea kestää, jos on pakko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laittaisin tästä kirjallisen selvittelypyynnön ja reklamaation suoraan sairaalan johdon käsiteltäväksi. Se hevonen on rakas lemmikki siinä missä koirakin, tämä on tällaista tuotantotalouseläinkulttuuria, jossa iso eläin nähdään vain hyödykkeenä, ei toisen rakkaana lemmikkinä.

Mitenköhän tapahtuisi sille eläinlääkäriasemalle, joka lopetetun koiran omistajan pyytäisi hakemaan lemmikkinsä pois, ja koira sitten löytyisi heitettynä eläinlääkäriaseman roskalavalta?? Tässä tulee juuri esiin se erilainen toiminta- ja kohtelukulttuuri, miten pienklinikkatoiminta eroaa isojen eläinten toimintakulttuurista!

Vierailija
4/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan sen hakeminen sieltä aika järkyttävää, kun miehetkin meinas oksentaa sen nähtyään. Itse en onneksi joutunut katsomaan, kun käskettiin pysyä kauempana. Mutta hyvästien jättö kotipihassa olikin sitten aikamoista, kun piti lakanalla ensin peittää pahimmat kohdat, että pystyi menemään viereen.....

En ole ennen hevosta menettänyt, joten ihmettelen tätä toimintaa, että onko tämä ihan normaalia? Voi vähän vaikuttaa siihen  hommaanko ikinä enää toista elämääni....

Vierailija
5/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen pistänyt heposet makkaraksi teurastamoon. Se on helpointa.

Vierailija
6/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se sitten olisi pitänyt laittaa? Arkkuun ja johonkin muisteluhuoneeseen kynttilöiden ja kukkapuskien kanssa? Herran jestas sentään, sehän on raato!

Meillä on lopetettu kolme hevosta, jokainen niistä on odottanut raadonkeräilyä tallin takana pressun alla, etukuormaajalla nostettiin raatoautoon.

Vierailija
7/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa tosi ikävältä. Sikäli ymmärrän että ehkä heillä ei ole parempaa paikkaa säilyttää kuolleita eläimiä kuin roskalavalla, mutta koska ovat tienneet että hevonen saatetaan ehkä vielä hakea, niin olisi ollut kohtuullista suojata hevonen vaikka pressulla. Meillä ainakin peitellään tilalla kuolleet lehmätkin ulos odottamaan raadonkeräilyä.

Vierailija
8/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako hevosta muuten edes haudata noin vaan mihin haluaa? Minun muistaakseni ei saa.

Vierailija
9/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa haudata mihin vaan, mutta meillä paikka löytyi ihan omasta takaa. :)

Seiskalle tiedoksi, että joillekin se hevonen on muutakin kuin vain työmyyrä joka heitetään menemään, kun sitä ei enää tarvita...

Eihän ihmisiäkään heitetä roskalavalle odottamaan hautausta... ;)

Vierailija
10/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 21:20"]

Ei saa haudata mihin vaan, mutta meillä paikka löytyi ihan omasta takaa. :)

Seiskalle tiedoksi, että joillekin se hevonen on muutakin kuin vain työmyyrä joka heitetään menemään, kun sitä ei enää tarvita...

Eihän ihmisiäkään heitetä roskalavalle odottamaan hautausta... ;)

[/quote]

No joo niin on, mutta kuollut eläin on vain ja ainoastaan kuollut eläin, eli raato. Sen liikuttelu ja säilöminen ei ole yhtä yksinkertaista kuin pienen kissimirrin. Se on joskus vaan aika brutaalia toimintaa, eikä siitä nättiä saa oikein tekemälläkään. Nykyihmistä vaivaa eläimen turha inhimillistäminen, mikä tulee ilmi myös sinun viestisi viimeisessä lauseessa. Ihmisvainajaa tulee jo lainkin mukaan kohdella kunnioittavasti. Etsipä laista kohta, missä eläinvainajaa tulee kohdella samoin. Siellä on vain lakipykäliä eläimen laillisesta hävitystavasta, mikä ilmeisesti on toteutunut eläinsairaalan kohdalla.

Vierailija
11/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no kissathan on tärkeämpiä eläiminä, kuin hevoset. Et ole tainnut omistaa ikinä eläintä? :)

Vierailija
12/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun lukeneena en voi kuin ihmetellä miten sydämettömiä ihmisiä voi olla.

Itse olisin varmaan valmis vähän maksamaan ekstraa siitä, että lemmikkini saisi paremman kohtelun, kuin roskis jos sen haluaisin itse hakea ja haudata.

Vierailija
13/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 21:36"]

Niin no kissathan on tärkeämpiä eläiminä, kuin hevoset. Et ole tainnut omistaa ikinä eläintä? :)

[/quote]

voi kuule, varmasti olen omistanut ja omistankin enemmän eläimiä kuin sinä koko elämäsi aikana tulet omistamaan.

Vierailija
14/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä laittaisi hevostani makkaraksi. Tai ainakaan en laittaisi teurasautolla menemään vaan palkkaisin kotiteurastajan. Tuntuisi pahalta ajatella että siellä se minua palvellut heppa nyt odottaa ehkä jopa monta tuntia omaa teurastusvuoroaan jossaki ankeassa karsinassa :(

Vierailija
15/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 21:49"]

Ketjun lukeneena en voi kuin ihmetellä miten sydämettömiä ihmisiä voi olla.

Itse olisin varmaan valmis vähän maksamaan ekstraa siitä, että lemmikkini saisi paremman kohtelun, kuin roskis jos sen haluaisin itse hakea ja haudata.

[/quote]

No kerro toki, kuinka monta sataa kiloa painava eläimen raato pitäisi säilöä, jotta se täyttäisi sinun kriteerisi? Mitä se on se parempi kohtelu ja kuinka paljon siitä maksaisit?

Vierailija
16/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä ole kysymys ainostaan siitä eläimestä, vaan siitä miltä tuntuu hakea se rakas, kuollut lemmikki, haisevasta roskalavasta, jossa varikset jo nokkivat kuollutta lemmikkiäsi (jolla esim. leikkauksessa jo maha auki, silmät puhkottu, kun varikset syövät usein sen ensiksi jne). Koiran kuollessa piikille, jätetään omistaja jättämään viimeisiä hyvästejä lemmikilleen, ja muutenkin eläinlääkäriasemalla ollaan usein hyvin empaattisia, kun rakas lemmikki joudutaan lopettamaan sairauden tmv. takia. Mutta jostain syystä tällainen asennekulttuuri ei ole siirtynyt hevosmaailmaan, johan tuo ap:n esittämä tapaus sen niin karusti kertoo.

Hevosen menettäminen sattuu ihan yhtä paljon kuin koiran, kissan tai muun vastaavan lemmikin. Kyllähän näissäkin viesteissä tulee se ilmi, että jos itket hevosen kuoleman perään tai kritisoit raadon kohtelua, niin pidetään heti nyyhkynä, velttona ja hemmottelevana hevosenpitäjänä. Näinhän asia ei ole; itse mm. kilpailin omalla rakkaalla hevosellani paljon, hevosta treenattiin, pidettiin hyvin ja hevosmaisesti (ei mitenkään pullahevosena), otettiin luontaiset taipumukset ja tarpeet huomioon (vihreät laitumet kesäisin, loma treenikauden loputtua jne).Hevonen ei pysty hyviin suorituksiin huonolla pidolla! Ja vaikka hevonen oli kilpakäytössä, se oli myös samalla rakas lemmikki. Itse menetin hevosen tapaturmaisesti, oli laitumella toinen hevonen potkaissut hevoseni jalan tuusan nuuskaksi, ja siksi jouduttiin lopettamaan, toivoa paranemisesta ei ollut.

Vierailija
17/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=2661588&t=2649098

Ilmeisesti toiminnassa paljonkin puutteita..

Vierailija
18/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 17 :) joku sentään ymmärtää.

Vierailija
19/26 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta linkistä nro 18.

Vierailija
20/26 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaala ei ollut halvin mahdollinen, kuten joku epäili. Asiasta on ilmoitettu eteenpäin, koska ovat todellakin rikkoneet jätelakia.

Kyseisestä eläinlääkäriketjusta on paljon negattivista julkisuutta tullut silmiini sen jälkeen, kun tämä oli jo tapahtunut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi