fb-kaveri julkaisi seinällään heillä käyneiden tuntemattomien virpojien kuvat.
Miten voi olla niin tollo? En minä ainakaan haluisi lasteni virpomiskuvia kenenkään faceen.
Kommentit (176)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 19:44"]
kyllä saat kuvata mutta et EDELLEENKÄN JULKAISTA SITÄ KUVAA ILMAN VANHEMPIEN LUPAA JOS KYSEESSÄ LAPSI. vaikka siitä ei olisikaan vahinkoa kenellekkään se on siltikin KIELLETTYÄ miksi se ei mene teillä kalloon ?
Se rikkoo yksityisyydensuojaa
[/quote]
Lukeeko tämä sinun päiväkirjassa vai missä?
[/quote]
menkää nyt lukemaan Se linkki niin ei tarvi kitistä. En tajua miten teidän kaaliin ei vaan mene että suomessa on tiettyjä lakeja vaikka ette haluiskaan. Koita nyt hyväksyä tuo jo
[/quote]
Mikä linkki? Päiväkirja Virpomislain 24 luvun 1 § vai mikä? Laita nyt linkki ja selkeää tekstiä lakiin vaan.
[/quote]
selaa taakseppäin. Teille on turha jankata kun teidän vähäiseen älyyn ei selvästikään mene mikään. Etsi itse niin sivistät itseäsi samalla
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 19:29"]
Pelkkä lupa kuvaamiseen ei anna kuvaajalle mahdollisuutta käyttää kuvaa haluamallaan tavalla. Omaan albumiin otoksen toki saa liimata, mutta kuvan julkaiseminen esimerkiksi näyttelyssä, lehtikuvana, internetissä tai mainoksessa onkin jo toinen juttu. Rikoslaki kieltää levittämästä yksityiselämää loukkaavaa tietoa suunnilleen näin:
“Joka oikeudettomasti joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa… on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.”
Olennaista ei siis ole missä mediassa kuva tuodaan esille vaan kuvan saattaminen lukuisten ihmisten saataville. Todellista vahinkoa ei tarvitse tapahtua, jo pelkkä mahdollisuus riittää. Poliitikkoja ja elinkeinoelämässä tai julkisessa merkittävässä virassa toimivia laki ei suojaa aivan yhtä tiukasti. Heidän yksityiselämästään saa kertoa, mikäli tiedon esittäminen on tarpeen heidän kyvykkyytensä tai yhteiskunnallisesti tärkeän asian käsittelemiseksi.
http://www.timolaine.fi/missa-saa-kuvata/
[/quote]
"Lukuisten ihmisten saataville esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa…"
Vahinkoa! huomatkaa, että vahinkoa! Mitä vahinkoa virpomiskuva voi aiheuttaa?
Tuo tarkoittaa tilannetta, jossa voi vahingoittaa toista, aiheuttaa esim. väärän mielleyhtymän tms.
Eli jos ottaa vaikka lapsesta uintikuvan, missä lapsi on alasti, niin silloin julkaisuun tarvitaan lupa, koska pahimmillaan tuollainen lapsen alastonkuva voi väärässä yhteydessä olla todella haitallinen, kun taas vauva-lehdessä osana juttua ihan ok.
Opetelkaa lukemaan ja ymmärtämään lukemanne ennen kuin alatte vauhkoamaan!
Katos timolaine.fi on nykyään lakikirja
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:10"]
Lasten kuvien jakaminen netissä (kuvia joissa lapsi voidaan tunnistaa) ilman vanhemman lupaa on kielletty tekijän oikeus laissa. Eli toivottavasti kaverillasi oli vanhempien lupa julkaista kuvansa!
[/quote]
Ei muuten ole kielletty. Toki olis kohteliasta kysyä se lupa, mutta vaikkei kysy niin mitään lakia ei riko.
Ai eikö se olekaan enää nykyään hommaforum.org. ??
Numerolle 119 (jälkimmäiselle, mulla näkyy jostain syystä kaksi viestiä numerolla 119): Siis... Et tainnut ymmärtää pointtiani. On selvää, että jos julkaistaan kuvia alaikäisistä, siihen tarvitaan vanhempien lupa. Kritisoin kuitenkin sitä, että täällä huudetaan heti mitä erilaisempien rikosten perään ilman, että on perehdytty asiaan. Kuva on päätynyt nettiin mitä ilmeisimmin ilman sitä lupaa, mutta onko se suorastaan rikos, niin se ei ole niin suoraviivaista. Ja jos asia etenisi tuomioistuimeen, niin tuomioistuin nimenomaan pohtisi sitä vahingonaiheutumisasiaa: onko asia ollut omiaan aiheuttamaan vahinkoa lapsille vai ei. Ei tässä ollut kyse siitä, mitä mieltä minä olen siitä, miten vanhemmat kokevat asian. Kiinnostaisi vain tietää, että kun jotkut ovat niin varmoja siitä rikoksesta, että miten he perustelevat asian. Ja silti olen samaa mieltä monen kanssa: kuvaa ei olisi saanut laittaa Faceen.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:53"]Jos nimiä ei ole ja on julkisella paikalla kuvattu niin ei voi olla mitään ongelmaa. Mielestäni vieraan ihmisen ilmestyminen kotiovelleni ei suojele sen henkilön yksityisyydensuojaa vaikka olisi lapsi ja muutenkin olen sitä mieltä, että ihan sama vaikka ne kuvat ois missä.
[/quote]
edelleen ihmisen koti ei ole julkinen paikka. Sinä et saa ottaa lapsista kuvia ilman vanhempien lupaa koita nyt Se jo käsittää. Turha sitten itkeä jos saatkin sakot kun vanhemmat löytävät tuon kuvan netistä ja eivät ole antaneet sinulle lupaa julkaista sitä kuvaa.
[/quote]
Ei minun kotini ole kaikkien tuntemattomien ihmisten koti eikä heillä ole minun kotonani mitään kotirauhan antamaa suojaa. Kotirauha heillä on omassa kodissaan. Vai ihan oikeesti onko mun kotiini murtautuneella rosvollakin muka kotirauha suojana? Jos joku tulee mun pihalleni tai kotiini niin kotirauha on vain minulla, ei niillä tulijoilla.
Otin itsestäni kuvan omassa asunnossani ja laitoin sen facebookiin. Taisin rikkoa kotirauhaa, minne voin ilmiantaa itseni?
Kohtuu erikoinen logiikka tosiaan joillakin. Ajatteletteko tosiaan että kun kuljette julkisilla paikoilla teitä saa kuvata vapaasti, mutta kun astutte sisään vieraan ihmisen kotiin teitä (siis vieraita) suojaa "kotirauha"?
Eli tämä kodin asukas saa omassa kodissaan kuvata vierasta ihmistä vähemmän kuin julkisella paikalla?
Saa kuvata, nyt ei ollut kyse kuvaamisesta vaan julkaisemisesta ilman lupaa
Julkisella paikalla saa kuvata ja kuvan oikeudet ovat kuvaajalla. Kouluissa kysytään vanhempien lupa, mutta mihinkään omalla kotiovella kuvattuun tuo ei päde. Saa siis julkaista.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 21:10"]
http://www.tietosuoja.fi/33490.htm
[/quote]
Oletko itse lukenut tuon? Ellei kuvaan liitetä nimeä, ei tietosuojalaki päde.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 21:09"]
Koti ei ole julkinen paikka
[/quote]
Kun se kuvattu lapsi EI ollut kotonaan. Joten sillä virpojalla ei ole mitään kodin tuomaa suojaa. Omassa kodissani ja pihallani saan kuvata ja julkaista kuvat jos haluan. Jos sä et halua lastasi kuvattavan minun pihallani niin ÄLÄ päästä niitä sinne. Sinne minun pihalle ja ovelle tuleminen on sun ja lapsesi oma valinta. Jos ei huvita tulla kuvatuksi niin häipyy paikalta. Kuvan, joka ei loukkaa eikä vahingoita kohdetta, julkaiseminen on täysin sallittua.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 21:09"]
Koti ei ole julkinen paikka
[/quote]
Kun se kuvattu lapsi EI ollut kotonaan. Joten sillä virpojalla ei ole mitään kodin tuomaa suojaa. Omassa kodissani ja pihallani saan kuvata ja julkaista kuvat jos haluan. Jos sä et halua lastasi kuvattavan minun pihallani niin ÄLÄ päästä niitä sinne. Sinne minun pihalle ja ovelle tuleminen on sun ja lapsesi oma valinta. Jos ei huvita tulla kuvatuksi niin häipyy paikalta. Kuvan, joka ei loukkaa eikä vahingoita kohdetta, julkaiseminen on täysin sallittua.
[/quote]
niin ei kyse ollutkaan että ei ollut omassa kodissa mutta ei Se vieraankaan koti ole julkinen paikka eli jokaiselta kuvattavalta kysyttävä lupa.
Ei kai kukaan aikuinen ole niin typerä että julkaisee vieraiden lasten kuvia? En ikinä tekisi niin, johan se kuuluu yleissivistykseenkin kysyä lupa lasten vanhemmilta, eivät kaikki halua lastensa kuvia nettiin, ymmärrän sen hyvin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 21:25"]
Ei kai kukaan aikuinen ole niin typerä että julkaisee vieraiden lasten kuvia? En ikinä tekisi niin, johan se kuuluu yleissivistykseenkin kysyä lupa lasten vanhemmilta, eivät kaikki halua lastensa kuvia nettiin, ymmärrän sen hyvin.
[/quote]
Ei kai kukaan ole niin typerä, että päästää lapsensa rimputtamaan tuntemattomien ovikelloja?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 19:44"]
kyllä saat kuvata mutta et EDELLEENKÄN JULKAISTA SITÄ KUVAA ILMAN VANHEMPIEN LUPAA JOS KYSEESSÄ LAPSI. vaikka siitä ei olisikaan vahinkoa kenellekkään se on siltikin KIELLETTYÄ miksi se ei mene teillä kalloon ?
Se rikkoo yksityisyydensuojaa
[/quote]
Lukeeko tämä sinun päiväkirjassa vai missä?
[/quote]
menkää nyt lukemaan Se linkki niin ei tarvi kitistä. En tajua miten teidän kaaliin ei vaan mene että suomessa on tiettyjä lakeja vaikka ette haluiskaan. Koita nyt hyväksyä tuo jo
[/quote]
Mikä linkki? Päiväkirja Virpomislain 24 luvun 1 § vai mikä? Laita nyt linkki ja selkeää tekstiä lakiin vaan.